ekaluokkalainen kysyy mitä on seksi? miten vastaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no niin kuin asia on. aikuisten juttuja :D eikös joku puhunut joskus jostain kirjasta, jossa nämä asiat selitettäisiin lapselle sopivalla tavalla? kai nyt jokainen osaa kertoa tästä kuulostamatta härkiltä?

Mjaah.. Mä en ole vielä kerenny miettiin noita :D Odotan kyllä jokseenkin kauhulla.. Ihan vaan, että osaanko kertoa fiksusti. ... Meillä ei mun lapsuudessani edes halattu, saati puhuttu seksistä, että ihan itte saan kehitellä sitten.

Ekaluokkalaiselle en kyllä vielä ihan totuudenmukasesti kertos, aikuisten jutuista ja vauvanteosta kai jotain sanosin?
Vastakkaahan muutkin, että mäkin saan ideaa :-)

Aikuisten juttu. Kun kaksi aikuista tykkää oikein paljon toisistaan, he haluavat olla toistensa lähällä ja pitää toisiaan hyvänä.

Tai näin selitän 4-5 vuotiaalle. En (vielä) tiedä kuinka paljon "fiksummin" koululaiselle pitää selittää

Ekaluokkalainen tietää kavereiltaan, että sekstaamisessa laitetaan pippelit ja pimpit vastakkain ja uuh-aah...:xmas:

Yritän parhaani mukaan selvittää, että kyseessä on kahden aikuisen ihmisen välinen toimitus, ja pikkareiden sisältö on yksityisaluetta jota ei pidä muille esitellä eikä muita mennä ronkkimaan. Toivottavasti menee jakeluun.

Osa tuosta kaveriporukasta on kyllä pelottavan innostuneita aiheesta, vaikka kai se on ihan normaalia.

Mun tytto oli n. 4 v hyvin kiinnostunut kuinka vauvat saa alkunsa. Ajattelin etta kerrotaan asia niinkuin se on, lapsentajuisesti, eli sanoin kuinka isi antaa aitille siemenen etupyllyyn (!!! Joo oikeasti, englanniksi/suomeksi tosin kaytiin tama keskustelu eli yleisempi sana taalla pain) ja siemen menee kohtuun, jossa vauva kasvaa. Vahan taytyi miettia sanoja, mutta katilona ajattelin, etta turha sekoittaa lapsen paata joillakin "muka"-sanoilla, esim, babypouch. Asiasta ei ole juurikaan sen jalkeen keskusteltu, sai ilmeisesti riittavan hyvan vastauksen kysymukseensa.

Nyt, 7 v. tosin tanssieleet ja laulut on kylla sellaisia, etta aikuista vahan naurattaa. Itse tosin on tietamaton, etta mita esim. "I'm sexy and I know it" tarkoittaa. Itse luulee, etta sexy tarkoittaa coolia tmv. Puhutaan tastakin sitten kun asiasta kysellaan. Ja vaikea taman ikaista suojella kaikilta biiseilta, tosin esim. Rihanna on kotona pannassa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Hyvä kirja tähän kohtaan on Myyrä puhemiehenä. Siinä kerrotaan, miten kaksi pupua tykkäävät toisistaan niin paljon, että tulevat yhdeksi... ja sitten tulee pikkupupuja...

Meillä kysyttiin viikonloppuna tätä. Tai kysymys oli ensin että "onko seksi kirosana" ja sitthen kun vastasi että no einiin johan tietysti tuli jatko kysymys.. No vastasin että se on aikuisten välinen asia jonka tulee vanhempana ymmärtämään paremmin. Kaverinsa sitten kysyi että onko se sitä kun tyttö ja poika halailee ja pussailee. No siihen vastasin että kyllä tavallaan.

Sitten jatkoin vielä että ei ole sovliasta huudella koulussa/pihalla/missään :D sanaa seksi ja että eihän poika ole kuullut meidänkään sellaista huutelevan. Tällä kertaa meni näilllä :)

näköjään tämä ketju on taas nostettu :D
meillä siis ekaluokkalaiselle vain aikoinaan selitetty vauvansiemenistä jotka kasvaa kohdussa ym. mutta itse seksistä ei oltu puhuttu ennen koulun alkua. koulussahan tietenkin kaverit puhuivat asiasta. luokkakaveri oli kertonut että mies laittaa pippelin naisen peppuun. oikaisin kertomalla että pimppiin (peppuseksistä ei vielä tarvitse tietää), josta siemenneste pääsee kohtuun ja näin lapsi saa alkunsa. lisäsin että seksi kuuluu aikuisten elämään, ja muistutin että kenenkään ei saa antaa koskettaa itseään alushousujen alueelta eikä sukupuolielimiä näytellä kavereille edes pyydettäessä.
sen jälkeen lapsi vielä kysyi puolijärkyttyneenä, että "oletteko te isän kanssa harrastaneet seksiä?" vastasin että kaikki joilla on lapsia on harrastanut seksiä. "no mitäs isi siihen sanoi?" :D "itse en isona ala moiseen" ym.

[QUOTE="gina";27404088]Sanoisin että se on aikuisten juttu saat tietää lisäää insona[/QUOTE]

koulussa lapset kuitenkin puhuvat seksistä. etkö mieluummin itse kertoisi asiasta kuin että lapsi kuulee (väärää) tietoa ja huhupuheita muilta lapsilta?

[QUOTE="aapee";27404884]näköjään tämä ketju on taas nostettu :D
meillä siis ekaluokkalaiselle vain aikoinaan selitetty vauvansiemenistä jotka kasvaa kohdussa ym. mutta itse seksistä ei oltu puhuttu ennen koulun alkua. koulussahan tietenkin kaverit puhuivat asiasta. luokkakaveri oli kertonut että mies laittaa pippelin naisen peppuun. oikaisin kertomalla että pimppiin (peppuseksistä ei vielä tarvitse tietää), josta siemenneste pääsee kohtuun ja näin lapsi saa alkunsa. lisäsin että seksi kuuluu aikuisten elämään, ja muistutin että kenenkään ei saa antaa koskettaa itseään alushousujen alueelta eikä sukupuolielimiä näytellä kavereille edes pyydettäessä.
sen jälkeen lapsi vielä kysyi puolijärkyttyneenä, että "oletteko te isän kanssa harrastaneet seksiä?" vastasin että kaikki joilla on lapsia on harrastanut seksiä. "no mitäs isi siihen sanoi?" :D "itse en isona ala moiseen" ym.[/QUOTE]

:laugh:

Yhteistyössä