Ekaluokan kertaus, lapsen parastako?

Meille ehdotettiin ekaluokan kertausta, kun matikka on aika vaikeeta. Saatiin tieto siitä, että matikka on vaikeata vasta kuukausi sitten. Koululainen tekee läksyt kerhossa. Informaatio ei kulkenut. Nyt ollaan paljon harjoiteltu ja kehitystä on tapahtunut. Onko järkeä kerrata luokkaa pelkästään matikan takia? Mites kaverit? Kiusaaminen?
Kiitos etukäten mielipiteistä! :)
 
Luultavasti saa..Tai en vielä tiedä. Päätös pitäisi kuulemma tehdä pian, miten edetään. Ärsyttävää! En oikein luota opettajan arvostelukykyyn, mielipiteet muuttuu jonkin verran, ja informaatio ei kulje.
Mitä jos kakkonen onkin tosi vaikea ja ongelmia tulee silloin? Ykkösen kertaamalla lapselle tulisi varma olo ja hyvä oppi. Kaverit on vuotta edellä...tulisi niitä tietysti uusiakin kavereita.. Yritän keksi perusteluita tässä itsekseni. :attn: :)
 
Meillä oli syksyllä puhetta ykkösen mahdollisesta kertaamisesta. Lukeminen oli vaikeaa, keskittyi enemmän muiden tekemisiin kuin omiinsa. Nyt ollaan edetty huimasti, lukeminen huomattavasti parempaa, mutta edelleen koulussa tehdyt tehtävät paljon kesken. Kotiin jää siis kotiläksyt ja melkein kaikki mitä pitänyt tehdä tunnilla.

Pian varmasti tulee uusi vanhempain vartti ja saas nähdä mitä mieltä opettaja on. Meillä poika itse jäisi mieluusti uudestaan ykköselle, syyksi sanoi, että voisi sitten olla luokan pisin ja paras matikassa B) !

Ykkösen kertaaminen tuplasti helpompaa kuin kakkosen ja me ainakin päätetty kerrata ykkönen jos opettajaa hiukankin mietityttää jatko.

Poika keskonen ja ongelmat voivat johtua siitä tai sitten jostain aivan muusta. Luokka on ns. yhdistetty, eli ykköset ja kakkoset samassa.
 
Kiitos Kolmen äitee kommentista!
Olen kanssa kallistunut ykkösen kertaamiseen, juuri silläkin periaatteella että sais vahvan ja varman kasvualustan, mieluummin ykkönen alussa kerrataan kuin esim. kakkonen..jne.
Lapsi on älykäs ja taiteellinen, luonnonlapsi, jota matemaattiset asiat ei vois vähempää kiinnostaa!
Kai sitä peilaa omaa (kuviteltua) epäonnistumista lapseen, kun kehitys ei tapahdu niin mallikkaasti kuin olisi halunnut.
 
Siis onko matikassa ollut ongelmia kuukauden ajalta vai sillonko se vasta huomattiin?
Jos niin, että matikka on mennyt suht ok tähän asti, niin en kyllä kiirehtisi minkään luokalle jättämisen kanssa. Yleisempää varmaan on, että lukemisen takia jää luokalle kuin matikan.
Täällä ainakin tukiopetus on se ensisijainen keino ja sitten erityisluokka, jossa käy matikan tunnilla ja muut tunnit oman luokan kanssa. Jos muuten lapsi on fiksu ja pärjäävä, en kyllä pitäisi luokalle jäämistä edes vaihtoehtona ja ihmettelen, että opettaja on sellaista edes ehdottanut, saati sitten , että asia pitäisi pian päättää. Onhan tässä hyvänen aika vielä 3kk koulua ennen lomaa ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon.
Kannattaa miettiä tarkoin.
 
Ykkösen kertaustako jotta kannattaako?????

Opettajat tekevät aika aikaisin päätöksen luokan kertaamisesta mutta yleensä ensimmäistä luokkaa ei kerrata.
Minulla on kokemusta luokan kertaamisesta jotta sillä tavalla ottaisin kantaa asiaan.
Olen vahvasti sitä mieltä että mikäli lapsella ei resurssit riitä toiselle luokalle siirtämiseen ni olisi kylläkin parempi kerrata ensimmäinen luokka sillä toisellaluokalla tuleee jonkin verran uutta asiaa mutta löytyy myöskin vanhan kertaamista ja tälle pienelle opin kulkialle on aikamoinen urakka ottaa kaikki opetetut ja uudet asiat vastaan mikäli vaikeuksia on ollut matikassa.
Hassua sinänsä ettei tieto ole koulussa kulkeutunut kotio jo aikaisemmin ja ihmetyttää miksi ei olla puututtu aikaisemmin koulun kautta ongelmakohtiin esimerkiksi erityisopettajan kautta.
On myöskin totta että parempi on kerrata luokka nytten kuin ylemmälläluokalla.Minun poikani kohdalla ei ikinä ple kiusaamista tai vastaavaa tullut kohdalle mutta vanhempana on vaan vaikeampi mennä uuteen luokkaan kun normaalisti 1-3 luokka ollaan yhdessä kaikki tutut ja sitten 3 luokan jälkeen luokat hajoitetaan ja yhdistetään.Niin ja mikä kaikkein tärkeintä ni lapselle ei saa sanoa että jäät luokalle vaan aina täytyy muistaa sanoa että kertaat luokan....
(minun lapsellani on lukivaikeus ja koulutie on ollut raskas ja on vielläkin)
 
Meidän poika kertaa ekaluokkaa erittäin pahan luki-häiriön vuoksi. Vieläkään hän ei osaa lukea kuin joitain tavuja. Matikka menee nyt hyvin; viimevuonna sekin tökki. En ole ainakaan kuullut, että häntä kiusattaisi; mielellään lähtee kouluun ja samat kaverit on säilyneet ja pari uutta tullut lisää :)
 
Yleisesti voisi sanoa, että mitä aikaisemmin kerrataan niin sen helpompaa ja yleensä myös hyödyllisempää lapselle. Helpompaa siksi, ettei sosiaalisissa suhteissa ole useiden vuosien työtä takana vaan kaikki ovakin tunteneet toisensa ehkä vain sen vuoden, jotkut eskarista lähtien. Pienelle lapselle voi myös helpommin perustella luokankertausta kun leimaamisen pelkoa ei ole - pieni voi kokea olevansa kerrankin hyvä ja kokenut uusien ekaluokkalaisten keskuudessa.
Hyödyllistä se on siksi että alkuopetuksessa (1-2) rakennetaan ikään kuin koko kouluajan kivijalka eli ne perusteet jolle oppiminen myöhemmin pohjautuu. Äidinkielessä se on yhtäkuin sujuva lukutaito ja luetun ymmärtäminen. Matematiikassa esim. vahva lukukäsite, lukujonotaidot, päättelytaidot yms. vaikuttavat myöhemmin opetettavien taitojen omaksumiseen. Mikäli niissä on ongelmia, on todennäköisesti myöhemminkin työlästä (kertolaskut jotka tulevat muuten jo kakkosella..., mittayksiköt, prosenttilaskut..)

Luokan kertaaminen tuo lapselle lisäaikaa oppimiseen. Siinä ei ole mitään hävettävää ja se voi olla lapselle paras päätös kouluaikana. Siis VOI olla, en tiedä onko tässä tapauksessa. Itse olisin kiinnostunut kuulemaan opettajan käsityksen siitä onko lapsella oppimisvaikeutta tai voisiko hänelle tehdä koulupsykologin testin jossa kartoitettaisiin lapsen oppimista? Yleensä tässä vaiheessa on käytössä muutkin tukitoimet: tukiopetus, laaja-alainen erityisopetus 1-2h/vk.

Kysy ihmeessä onko koulussa mahdollisesti koulupsykologin palveluja ja mahdollisuutta tuohon testaamiseen. Sillä tavalla saadaan selville myös vahvat puolet oppimisessa. Harvoin kerrataan luokkaa ihan matikan taitojen vuoksi elleivät ne ole tosiaan alkutamineissaan. Lapset kumminkin tuppaavat kehittymään ihan valtavin harppauksin. Nyt kun kotona tiedätte ja tuette , voi tilanne olla keväällä toinen jos ei niitä oppimisvaikeuksia ole.

 
Mun poika kertasi tokaluokan, eikä tuota ole kiusattu. Hänellä oli vaikeuksia äidinkielessä ja ajateltiin et kun kolmosella alkaa enkku ja muutenkin lukuaineita, niin olisi hyvä oppia ensin ne äikän perustaidot kunnolla. Jälkeenpäin ajatellen ratkaisu oli hyvä, vaikka poikaa se vähän on harmittanut kaiken aikaa. Viimeeksi tuli "kriisi" kun saman ikäiset lähti yläkouluun. Minä ajattelen et ei ne koulusta heppoisin perustein edes lähde ehdottelemaan kertausta ja ihmettelen suuresti niitä vanhempia, jotka katsoo vastoin ammattilaisen ohjeita tietävänsä tämän asian paremmin.
 
Kirjoitin tuossa edellä jo, että meidän poika kertaa ekaluokkaa, eikä ole vieläkään oppinut lukemaan. Nyt on sitten päätetty, että syksystä lähtien äidinkieli yksilöllistetään! Hyvä hyvä; poika saa edetä omaan tahtiin, eikä tarvitse verrata keneenkään muuhun. Luokka säilyy samana (siis menee tokalle toisten luokkalaisten mukana) ja muut tunnit on omassa luokassa - äidinkielen luku- ja kirjoitustunnit käy erityisopella; samoinkuin on tänäkin vuonna tehty. :D
 
meille suositeltiin aikanaan toisen luokan kertaamista juuri matematiikan takia. Poika ei kuitenkaan jäänyt silloin kertaamaan luokkaa, koska tuntui, että olin itsekin saanut hyvän ystäpiirin osan luokan vanhempien kanssa. Koko ala-aste oli opinnollisesti melko vaikeaa aikaa ja yläasteella tilanne repesi sitten kokonaan. Pojalle tuli paha murrosikä ja kouluvaikeudet siihen päälle, joten nyt käydään seiskaluokkaa uudelleen.

Vaikea sanoa miten olisi käynyt jos poika olisi jo kerrannut toisen luokan.

Kaverin poika kertasi toisen luokan muutama vuosi myöhemmin ja hänellä alkoi menemään koulu loistavasti. Kun taas kummipoika joka kertasi toisen luokan ei ole menestynyt koulussa senkään jälkeen. Tietysti kenellekään ei voi ennustaa mihin luokan kertaaminen johtaa, mutta ainakaan murrosiässä sillä ei tunnu olevan ainakaan numeroiden suhteen suurtakaan merkitystä.

Sen verran vielä tähän, että ehkei tätä seiska luokan kertausta olisi tullut, jos ei elämässä olisi ollut paljon muutoksia ennen sitä, kuten muutto toiselle paikkakunnalle, uusioperhe ja viimeinen niitti nuorelle oli äidin uusi raskaus ja vauva. Vauvan tulo oli nuorelle miehen alulle kaikista vaikein asia sulattaa, josta alkoi 'kosto' äidille oman koulunkäynnin kautta.

 

Yhteistyössä