Eka luokkalaisen koulun käynnistä!

  • Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Onko teille ehdotettu ollenkaan erityisluokkaa?
Saattaisi olla tytölle aika ihana tilanne päästä pieneen luokkaan jossa kaikilla on jotain lisäopetuksen tarvetta ja luokkahenki on usein yhtenäisempi kun lapsia on vain kourallinen.

Ei ole ehdotettu eritysluokkaa. Arvatkaa vaan haukutaanko täällä seudulla sellaista oppilasta joka joutuu eritysluokalle. Niitä kiusaa niin isommat kuin pienemmätkin ihmiset.
Ne syrjäytyvät tavallisista ihmisistä.

Uskon kuitenkin opettajaksi opiskelevana ja kahden koululaisen äitinä että teillä on vielä hyvin aikaa petrata lukemista jos vaan kotona keräätte kaikki voimanne ja paljon aikaa harjoittelulle.


Hurjasti tsemppiä :hug:
Siksi aattelin et turhautuuko tuo uudestaan ekan käydessä kun joutuu kaikki aineet käymään uudestaan ,eikä vuodessa taida kirjatkaan vaihtua.
Tuon perusteella en todennäköisesti itsekään olisi puoltamassa ykkösen kertausta. Ihan ensiksi täytyy kartoittaa mahdolliset oppimishäiriöt kuten lukihäiriö.Sen vaadit heti koululta, siihen on oikeus!!

Ja netistä etsit hyviä ohjeita lukemisen tukemiseen kotona. .
Ehdottomasti ykkösen kartaaminen on edessä jos ei osaa lukea ja on tosi hieno asia, että saa kerrata! Ei kakkosella voi pärjätä ja jää kaikessa jälkeen. Matikassa saa kyllä varmasti tehdä tasolleen sopivia tehtäviä - muissa aineissa lukutaitoa tarvitaakin enemmän, joten kertaus niissäkin on hyväksi.
Tähän kommentoin tulevan opettajan ominaisuudessa.
Eli ap on kertonut että tyttö ehkäpä osaakin lukea kun telkusta ymmärtää tekstityksen.
Uskon että taustalla on hahmotus ongelmaa ja pelkoa joutua naurunalaiseksi ja siihen on olemassa paljon helpompia ja nopeampia apuja kuin kokonaisen luokan kertaaminen. Koska jos lapsella on valmiudet lukea niin luokan kertaaminen on turhaa ja tässä tapauksessa aika kova paikka jo valmiiksi huonolle itsetunnolle.
Erityisluokka olisi mielestäni aivan ihanteellinen ja kannustava vaihtoehto jossa lapsi voisi puhjeta kukkaan eikä aina kokisi olevansa huonoin ja tyhmä, harmi että ap.lla on siitä ennakkoluuloja.
 
vaikka näin
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
AP, vastaa!!!

Onko erityisopettaja testannut tytön? Onko lukihäiriö todettu?
Lukihäiriötä ei ole todettu kun tyttö ei suostu lukemaan. Ei yksin eikä luokassa muiden kuullen.
Kerro suoraan lapselle että hän ei pääse kakkoselle, jos ei suostu edes yrittämään ääneenlukua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
AP, vastaa!!!

Onko erityisopettaja testannut tytön? Onko lukihäiriö todettu?
Lukihäiriötä ei ole todettu kun tyttö ei suostu lukemaan. Ei yksin eikä luokassa muiden kuullen.
Siis onko ollut erityisopettajan luona??? AP??
On käynyt. tehneet ekapeliä yms.. Mutta kun ei tyttö suostunut sielläkään lukemaan. Oli sanonut vaan ettei lue.
Ja sinä et äitinä voi asialle mitään?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
AP, vastaa!!!

Onko erityisopettaja testannut tytön? Onko lukihäiriö todettu?
Lukihäiriötä ei ole todettu kun tyttö ei suostu lukemaan. Ei yksin eikä luokassa muiden kuullen.
Siis onko ollut erityisopettajan luona??? AP??
On käynyt. tehneet ekapeliä yms.. Mutta kun ei tyttö suostunut sielläkään lukemaan. Oli sanonut vaan ettei lue.
Jaahas. Mitäs ajattelit äitinä tehdä? Kieltää tuplaamisen?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
AP, vastaa!!!

Onko erityisopettaja testannut tytön? Onko lukihäiriö todettu?
Lukihäiriötä ei ole todettu kun tyttö ei suostu lukemaan. Ei yksin eikä luokassa muiden kuullen.
Siis onko ollut erityisopettajan luona??? AP??
On käynyt. tehneet ekapeliä yms.. Mutta kun ei tyttö suostunut sielläkään lukemaan. Oli sanonut vaan ettei lue.
Jaahas. Mitäs ajattelit äitinä tehdä? Kieltää tuplaamisen?
Ja haukkua opettajaa. huoh.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Onko teille ehdotettu ollenkaan erityisluokkaa?
Saattaisi olla tytölle aika ihana tilanne päästä pieneen luokkaan jossa kaikilla on jotain lisäopetuksen tarvetta ja luokkahenki on usein yhtenäisempi kun lapsia on vain kourallinen.

Ei ole ehdotettu eritysluokkaa. Arvatkaa vaan haukutaanko täällä seudulla sellaista oppilasta joka joutuu eritysluokalle. Niitä kiusaa niin isommat kuin pienemmätkin ihmiset.
Ne syrjäytyvät tavallisista ihmisistä.

Uskon kuitenkin opettajaksi opiskelevana ja kahden koululaisen äitinä että teillä on vielä hyvin aikaa petrata lukemista jos vaan kotona keräätte kaikki voimanne ja paljon aikaa harjoittelulle.


Hurjasti tsemppiä :hug:
Siksi aattelin et turhautuuko tuo uudestaan ekan käydessä kun joutuu kaikki aineet käymään uudestaan ,eikä vuodessa taida kirjatkaan vaihtua.
Tuon perusteella en todennäköisesti itsekään olisi puoltamassa ykkösen kertausta. Ihan ensiksi täytyy kartoittaa mahdolliset oppimishäiriöt kuten lukihäiriö.Sen vaadit heti koululta, siihen on oikeus!!

Ja netistä etsit hyviä ohjeita lukemisen tukemiseen kotona. .
Ehdottomasti ykkösen kartaaminen on edessä jos ei osaa lukea ja on tosi hieno asia, että saa kerrata! Ei kakkosella voi pärjätä ja jää kaikessa jälkeen. Matikassa saa kyllä varmasti tehdä tasolleen sopivia tehtäviä - muissa aineissa lukutaitoa tarvitaakin enemmän, joten kertaus niissäkin on hyväksi.
Tähän kommentoin tulevan opettajan ominaisuudessa.
Eli ap on kertonut että tyttö ehkäpä osaakin lukea kun telkusta ymmärtää tekstityksen.
Uskon että taustalla on hahmotus ongelmaa ja pelkoa joutua naurunalaiseksi ja siihen on olemassa paljon helpompia ja nopeampia apuja kuin kokonaisen luokan kertaaminen. Koska jos lapsella on valmiudet lukea niin luokan kertaaminen on turhaa ja tässä tapauksessa aika kova paikka jo valmiiksi huonolle itsetunnolle.
Erityisluokka olisi mielestäni aivan ihanteellinen ja kannustava vaihtoehto jossa lapsi voisi puhjeta kukkaan eikä aina kokisi olevansa huonoin ja tyhmä, harmi että ap.lla on siitä ennakkoluuloja.
Jos lapsen opettaja on ehdottanut tuplaamista, asiaa lienee harkittu tarkkaan. Erityisopetusta on karsittu rankalla kädellä monessa kunnassa,joten se ei kenties ole tässä tapauksessa vaihtoehto, kun tuplaamista ehdotetaan. Todellisuus on usein ihannetta karumpaa...
 
hmp
:hug: Vähän on hankala äidinkään mennä kouluun, avata tytön suu ja pakottaa lukemaan ääneen. Sitä paitsi pakottaminen ei varmaan tällaisessa tapauksessa auttaisi mitään, kun lapsella on jonkinlainen kammo lukemista kohtaan. Taustalla saattaa hyvinkin olla kiusaaminen ja nolatuksi tulemisen pelko. Lapsi tarvitsisi nyt paljon postiivista huomiota ja varmuuden siitä, että hänelle ei naureta ja kiusata, jos hän lukee ääneen.
Voi olla, että tilanne hänen omassa luokassaan on niin lukossa, että siellä hän ei pysty enää lukemaan, kun asiasta on tullut niin iso ongelma hänelle. Erityisluokkaan siirtyminen voisi auttaa tyttöä. Hän pääsisi eroon kiusaajistaan ja mahdollisuuden aloittaa alusta uusien ihmisten kanssa. Siellä hän voisi alkaa lukemaan (kenties hän jo osaa, mutta ääneen lukeminen on nyt liian iso peikko)
 
vieras
Mikset ap anna tytölle jotain hänelle uutta tekstiä, esim uutista lehdestä, jonka pyydät hänen itsekseen hiljaa lukea ja sitten kysyt siitä kysymyksiä. Silleenhän selviää, osaako tyttö lukea ja ymmärtääkö lukemaansa (ne on muuten kaksi eri asiaa)...
 
vieras
Pystyisitkö "huijaamaan" tyttöäsi lukemaan? Sinullahan on nyt eskarissa olevakin lapsi. Ryhtykään hänen kanssaan tutkimaan kirjaimia ja muuta lukemiseen liittyvää, mutta älkää välttämättä opetelko vielä lukemaan. Ota tuo ekaluokkalainen hommaan mukaan ja annan hänen päteä tuossa, koska hän osaa jo. Tämä voisi kohottaa hänen itsetuntoaan ja hän voisi näyttää osaamistaan. Se voisi auttaa tuossa ääneenlukemisongelmassakin.

Ja sitten tuosta liukulukemisesta. Minä olen itse käynyt pk:n 70-luvun puolessa välin, mutta olen jo yhden lapsen opettanut lukemaan liu'utustekniikalla. Ja toista aloittelen, koska hän täytti jo 5 v. Meillä eskarilaiset joutuvat jo kopioimaan taululta kotitiedotteet ja ekaluokkalaisen oletettiin kirjoittavan lauseita syyskuun alussa. Niinpä viimeistään eskarisyksyn alussa on minulla omien lapsieni lukutaito oltava halussa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
meidän eskarilaisen reissuvihkoon kirjoittaa vaan opettaja,eikä ne saa kotitehtäviä vielä
Hohhoijaa, sun jutut on kyllä omituisia. Voitte kai te silti tehdä tehtäviä.. huoh. Vois olla se tuplaaminen hyvä juttu. Teillä taitaa olla ihan pätevä ja ihana ope.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
meidän eskarilaisen reissuvihkoon kirjoittaa vaan opettaja,eikä ne saa kotitehtäviä vielä
Mutta ei se taas mitenkään estä sitä, että tutkitte esim. miltä A-kirjain näyttää ja haette isoja A-kirjaimia lehdestä. Eli tunnistetaan kirjaimia.
Ihan hyvä webbisivu on http://www.perhekerho.net/lapsille/eskari.htm
Jotain tuon tyylistä siis, mitä tuolla alkupäässä on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Onko teille ehdotettu ollenkaan erityisluokkaa?
Saattaisi olla tytölle aika ihana tilanne päästä pieneen luokkaan jossa kaikilla on jotain lisäopetuksen tarvetta ja luokkahenki on usein yhtenäisempi kun lapsia on vain kourallinen.

Ei ole ehdotettu eritysluokkaa. Arvatkaa vaan haukutaanko täällä seudulla sellaista oppilasta joka joutuu eritysluokalle. Niitä kiusaa niin isommat kuin pienemmätkin ihmiset.
Ne syrjäytyvät tavallisista ihmisistä.


Uskon kuitenkin opettajaksi opiskelevana ja kahden koululaisen äitinä että teillä on vielä hyvin aikaa petrata lukemista jos vaan kotona keräätte kaikki voimanne ja paljon aikaa harjoittelulle.


Hurjasti tsemppiä :hug:
Siksi aattelin et turhautuuko tuo uudestaan ekan käydessä kun joutuu kaikki aineet käymään uudestaan ,eikä vuodessa taida kirjatkaan vaihtua.
Tuon perusteella en todennäköisesti itsekään olisi puoltamassa ykkösen kertausta. Ihan ensiksi täytyy kartoittaa mahdolliset oppimishäiriöt kuten lukihäiriö.Sen vaadit heti koululta, siihen on oikeus!!

Ja netistä etsit hyviä ohjeita lukemisen tukemiseen kotona. .
Ehdottomasti ykkösen kartaaminen on edessä jos ei osaa lukea ja on tosi hieno asia, että saa kerrata! Ei kakkosella voi pärjätä ja jää kaikessa jälkeen. Matikassa saa kyllä varmasti tehdä tasolleen sopivia tehtäviä - muissa aineissa lukutaitoa tarvitaakin enemmän, joten kertaus niissäkin on hyväksi.
Tähän kommentoin tulevan opettajan ominaisuudessa.
Eli ap on kertonut että tyttö ehkäpä osaakin lukea kun telkusta ymmärtää tekstityksen.
Uskon että taustalla on hahmotus ongelmaa ja pelkoa joutua naurunalaiseksi ja siihen on olemassa paljon helpompia ja nopeampia apuja kuin kokonaisen luokan kertaaminen. Koska jos lapsella on valmiudet lukea niin luokan kertaaminen on turhaa ja tässä tapauksessa aika kova paikka jo valmiiksi huonolle itsetunnolle.
Erityisluokka olisi mielestäni aivan ihanteellinen ja kannustava vaihtoehto jossa lapsi voisi puhjeta kukkaan eikä aina kokisi olevansa huonoin ja tyhmä, harmi että ap.lla on siitä ennakkoluuloja.
Jos lapsen opettaja on ehdottanut tuplaamista, asiaa lienee harkittu tarkkaan. Erityisopetusta on karsittu rankalla kädellä monessa kunnassa,joten se ei kenties ole tässä tapauksessa vaihtoehto, kun tuplaamista ehdotetaan. Todellisuus on usein ihannetta karumpaa...
Niin ja monessa paikkaa ei enää ole erillisiä erityisluokkia, vaan erityisoppilaat on integroitu tavallisiin luokkiin, joissa erityisopettaja käy heitä opettamassa oman open apuna. Tämä siksi, että erityisoppilaaksi leimaamista halutaan vähentää ja lasten sosiaalista kehittymistä kannustaa.

Mun mielestä tässä tapauksessa ehdottomasti kannattaa ekaluokka tuplata, ei sitä kevein perustein ehdoteta. Yleensä ekaluokkalaisten pitäisi oppia lukemaan jouluun mennessä, ja jos viivästyy, erityisopetus tai tuplaus tulee kyseeseen. Poikani kaverin vanhemmat ja opettaja olivat sopineet jo jouluna, että tyttö käy ekaluokan kahteen kertaan, ei vielä oikein jaksa keskittyä ja lukemisessa on ongelmaa, paljon parempi lapselle niin. Ongelmiin pitää tarttua ajoissa - miten kamalaa on lapselle se, että menee luokka-asteelta toiselle rimaa hipoen ja koko ajan kokee vain riittämättömyyttä ja epäonnistumisia? On niin tärkeää oppimismotivaation kannalta, että saa onnistumisen kokemuksia ja oma motivaatio oppimiseen niiden myötä säilyy. Koulunkäynti on pitkä ja kivinen tie, jos heti alussa siihen muodostuu negatiivinen asenne. Pahimmillaan varjostaa tulevaisuutta pitkälle, siksi on vanhempien vastuu yhdessä ammattilaisten kanssa ajatella lapsen parasta ja heittää "mitä muutkin ajattelee" -asenne romukoppaan.
 
Bibli
Valitettavasti tästä paistaa nyt äidin asennevamma lapsen koulunkäyntiä kohtaan :( Jos äidin asenne on tällainen niin en yhtään ihmettele, ettei tyttärelläkään ole sen parempi. Ei pahalla AP..
 
harmaana minäkin
Josko kyse on myös tuosta "en lue" -asenteesta. Josko lapsesi ei vaan ollut vielä valmis kouluun? Meillä poika sai neuvolan kouluvalmiustesteissä jonkun ihme "en-tee-mitään"-kohtauksen. En sit siellä viittinyt uhkailla, kiristää ja lahjoa ja siitähän tuli sitten käynti psykologille ja perheneuvolaan jne. Kerrasta, kun poika kieltäytyi osallistumasta. Eli ilmeisesti se sitten on merkki siitä, että ei ole valmiutta mennä kouluun? Kuulostaa tosi huolestuttavalta, että lapsellasi on tuollainen asenne.

Ja tuo kiusaaminen kuulostaa vielä huolestuttavammalta. :( Itse en äitinä (olen taas varmaan superpaska äiti) antaisi lapseni syrjiä pihakaveria tuolla tavoin. Paras ystävä ei tarvitse olla, mutta kaikki voidaan ottaa leikkiin. Musta se on kiusaajien vanhempienkin asia ottaa lapsen kanssa puheeksi, että miltä siitä toisesta lapsesta tuntuu ja miltä tuntuisi jos kiusaajaa kohtaan oltaisiin samanlaisia... Mutta mä olenkin hirviöäiti, joka pakottaa lapseni leikkimään kaikkien kanssa eikä hyväksy kiusaamista :) Siis täältä palstalta vaan olen huomannut tällaisen asenteen hyvin monilla vanhemmilla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja tuumailen vain:
Hellanlettasko se täällä kirjottelee harmaana, vai mikä se nikki nykyään onkaan, Asenne ja kirjotusvirheet ainaki sopis kuvaan :whistle:
En ole sama tyyppi,valitettavasti.
Valitettavasti? :LOL:
Naura pois,,en jaksa kirjautua sisään kun nyt jo haukutaan..
Pyydän näin y-viestin luettuani anteeksi.
 
Non compos mentis
Muutes... mun tytär on myös ekalla ja hänkin saa kortisonia. Meillä kortisoni oli aiheuttanut Cushingin oireyhtymän ja kortisonia alettiin radikaalisti vähentää. Addisonin tauti ei onneksi tässä kohtaa puhjennut, Cushing korjaantui ja lisämunuaiset toimivat. Meille löydettiin muita lääkkeitä, jotka pitävät oireet poissa, mutta ei ole niin kovia sivuvaikutuksia kuin kortisonilla.

Syksyllä itkimme joka ilta, tytär ja minä. Lukutreenit olivat kovia juttuja, 2-3 tuntia iltaisin meni tavujen kanssa tapellessa. Nyt tyttö on jo muutaman kuukauden osannut lukea. Siinä tarvittiin aikaa, kärsivällisyyttä, kannustusta ja joskus senkin myöntämistä, että vaikeaa on.
 

Yhteistyössä