sivullinen
Mielestäni sinun äitinä pitäisi puuttua tuohon kiusaamiseen, eikä jättää lasta yksin. jos et koriskentälle uskalla itse mennä, niin miten se ekaluokkalainen uskaltaisi? sinuna minä aloittaisin niistä oman pihanne "kavereista" eli mene puhumaan niille tytöille. he ovat vielä lapsia, ei mitään pissiksiä. minä itse olen aikoinaan saanut puhuttelun (ystävällisessä hengessä tietenkin) ja lopetin siihen kiusaamisen ja yritin olla kaveri kiusatulle. en edes itse ymmärtänyt kiusaavani ennen kuin aikuinen puuttui siihen. Toimi sinä!Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hyvä, että sinä luet ja näytät mallia! Joskus perheessä suhtaudutaan kielteisesti lukemiseen ja se vaikuttaa lapseen, siksi kyselin.Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaan:Käydään kirjastossa monta kertaa viikossa. JA NYT EI OLLUT KYSE MINUN LUKEMISESTA SAATI KIRJOITTAMISESTA. Itse luen kirjoja paljonkin. tällä hetkellä luen suomen sodasta kertovia kirjoja. Lasten kirjoja löytyy vaikka kuinka paljon.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Vaikea tilanne, kun noin pahasti inhoaa lukemista. Kehottaisin nyt juttelemaan vielä opettajan kanssa (vetäkää yhtä köyttä, olette samalla puolella eli lapsen!). Varoitan tässä nyt, että tämä voi tietää huonoa koulumenestystä jatkossa. Ei välttämättä. Nyt juuri on oikea aika panostaa tytön kouluun ja lukivaikeuksiin! Vaadi tukea ja erityisopetusta! Ja lukihäiriötestejä koko perheelle (sinullakin taitaa olla)! Aikuisten lukineuvola (hirveä sana...) auttaa aikuisia.Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:Välillä tunnettaa että tyttö saa lukea. Ulkomaisissa lastenohjelmissa missä on suomennos,niin silloin sanoo mitä suomennoksessa lukee. Tarkoitin sillä ekan luokan jo alussa lukemisella. Kun tuli jo silloin kun tyttö aloitti koulun et sen pitäis osaa lukee kun kaikki muutkin lukee. Tyttö saa koulussa tukiopetusta yms.. mutta se kun ei suostu edes avaamaan äidinkielen kirjaa. Kerran löysin sen wc-pöntöstä. Lainaan tytölle kirjastosta kirjoja yms.. Kirjoja kattelee mutta kun ei suostu lukemaan.Nyt eskarilainen samanlainen.Olen kokeillut lukemiseen kaikki keinot lahjonnasta uhkailuun mutta kun ei niin ei. Koulukiusaamisella varmaan syytä asiaan. Tytöllä ei ole koulussa edes kavereita. Pihassa 2 ekaluokkalaista tyttöä. Ne ei suostu koulussa saati tässä taloyhtiön pihassa leikkimään.
On myös kamalaa, että ekaluokkalainen pystyy pomottamaan noin paljon, että kirja löytyy veskistä eikä uhkailut tehoa.... Perheneuvolasta apua ajoissa?
Jospa saisitte mietintäaikaa toukokuulle ja nyt reippaasti lukupuuhiin! Tietokoneeseen lukupelejä? Lappuja ympäri taloa ("jääkaappi", "vessa", "ikkuna")? Kirjastoon kaksi kertaa viikossa säännöllisesti? Iltasatu? Lahjonta? Äidillekin romaani käteen? Ja isälle myös?
Tyttö vaan ei suostu lukemaan. Osaa kirjoittaa kyllä kaikki äidinkielen tehtävät mutta lukemaan ääneen ei suostu sitten millään.Osaa matematiikan hyvin. teki eskarissa jo toisen luokan matematiikkaa. Ja kavereita ei tosiaan ole. Pihan tytöiltä kysyy menoseti että leikittekö hänen kanssaan mutta ne vaan nauravat ja sanovat ettei me sun kans leikitä.
Pureudutaanpa siihen, miksi tyttö ei suostu lukemaan tai harjoittelemaan. VArmaan turhautunut, kun lukeminen on vaikeaa. Nyt pitäisi saada lapsi yrittämään! Mutta miten... Vakava keskustelu ja ihan rehellinen komento! Vanhemman pitää nyt olla "inhottava" ja tuottaa lapselle paha mieli ja pakottaa lukemisen pariin! Uskoisin, että voi oppia ennen kesää lukemaan, jos nyt panostaa. Paitsi jos on erityisvaikeuksia lukemisessa.
Ja kavereita pitäisi myös saada. Harrastaako jotain? Mitä jos menisi jonnekin harrastukseen, jossa lapsia muualtakin kuin omasta koulusta (ei kiusatun mainetta heti)?
Yritän auttaa, oikeasti. Näen edessäni kamalan kierteen, joka johtaa siihen, että yläasteella tyttö on kauhea häirikkö ja hirveät oppimisvaikeudet. Olen realisti, vähän pessimistikin. Ja opettaja ammatiltani.
Tyttö kävi koripallossa mutta sielläkin yksi tai useampi vuotta vanhempi kiusasi ja haukkui. Siihen loppui sekin harrastus.Kävi näet niin että tytön ikäisiä ryhmässä vain 5 ja sillä ei koripalloa pelata niin yhdistivät ryhmän vuotta vanhempien kanssa.
Opettajat on syvältä sieltä jostain.En hauku opettajia tytön kuullen. Ihan vaan itsekseni.
No onneksi tytön ei tarvitse mennä loppuviikkoon kouluun kun menee sairaalaan tutkimuksiin. Pääsee eroon kiusaamisesta taas muutamaksi päiväksi.