Eka kokemus kotisiivouksesta (siis siivooja kävi)

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Elikäs meillä kävi eilen eräs siivousliikkeen siivooja. No, ei siinä mitä... Pari tuntia hän sai aikaansa täällä vietettyä. Sovittiin, ettei keittiöön koske, että se on minun aluettani.. :D Pyyhki kyllä pölyt, imuroi, luuttusi lattioita ja pyyhki epämääräisiä sormenjälkiä ovenpielistä, ovista ja kahvoista ja pesi vessan. Mutta.. En ole ihan tyytyväinen hänen jälkeensä. Lattiassa oli esim vauvan ruokailipaikalla tahroja (jotka itse kyllä aina jynssään mopatessani pois), eteisessä oli ihme "läiskiä" jotain roisketta lattiassa, samoin makkarissa. Sen lisäksi joka paikasta ei oltu pyyhitty pölyjä ja kylppäri.. No.. en edes uskalla kertoa siitä. Mutta.. Siis.. Uskoako, että kyseinen siivooja joulun alla toisen siivoojan avustuksella tekee hyvää jälkeä vai pitäisikö perua joulusiivous ja ottaa joku toinen firma kokeiluun?

Niin olin itse paikalla koko siivouksen ajan ja tein itsekin sen mitä siinä ennätin ja kykenin muilta touhuiltani. Pesin hellan ja uunin, siivoilin keittiötä jne jne.. Lähtiessään siivooja ei kysynyt, että onko lopputulos ok. Eli tavallaan ei antanut valtaa sanoa mitään..Eikä siinä vieraalle ihmiselle tohtinutkaan sanoa.

Miehen kanssa tuossa pohdiskeltiin, että mitäs nyt?

Niin siis vielä; Ettei kuulosta ihan huonolle, niin siis olin tyytyväinen kokonaisuudessaan siihen, että esim. peilit, lasiovet, vitriinit ja tasot oli ihan siistit, samoin vessanpöntöt, lavuaarit yms. Mutta kuitenkin, ammattilaiselta, eka kerran täällä kävijältä olisin odottanut parempaa lopputulosta.. Siis, luulisi, että heillekin on tärkeää, että asiakas pyytää vielä uudelleenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja ElinaJohanna:
Huomauttaisin asiasta ja antaisin siivoojalle vielä yhden mahdollisuuden .. Jos vielä tulee huonoa jälkeä ni firma vaihtoon..

Miksiköhän on niin vaikeaa huomauttaa tuollaisesta..?

Mietittiin eilen miehen kanssa just sitä, että parhaansakohan se teki. Että luulisi ainakin uudelle asiakkaalle parhaansa yrittävän... Että ei oo häävi hänen "paras" sitten... Mie nimittäin ajattelin pesasta lattiat tänään itse uudelleen, kun ketuttaa nuo tahrat.. :whistle:

Ei siivousliikkeessä aina takuuta ole että ko ihminen ois ammattilainen. Sen huomaa jo heti jos joku tekee työkseen sitä, voi olla että ko henkilö oli ei-ammattilainen koska teki noin huonoa jälkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Ei siivousliikkeessä aina takuuta ole että ko ihminen ois ammattilainen. Sen huomaa jo heti jos joku tekee työkseen sitä, voi olla että ko henkilö oli ei-ammattilainen koska teki noin huonoa jälkeä.

Hän itse kertoi siivonneensa koteja 80-luvulta alkaen.. Ja itse on niinkun tuon firman "omistaja". Ens kerralla tulee jonkun työntekijän kanssa paikalle..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:

Mietittiin eilen miehen kanssa just sitä, että parhaansakohan se teki. Että luulisi ainakin uudelle asiakkaalle parhaansa yrittävän... Että ei oo häävi hänen "paras" sitten... Mie nimittäin ajattelin pesasta lattiat tänään itse uudelleen, kun ketuttaa nuo tahrat.. :whistle:

Mitä jos ottasitte firmaan yhteyttä ja kertoisitte että tämä ja tämä siivooja teki vähän huolimatonta jälkeä.. Tai sitte jos ette huomautusta asiasta tee ni firma vaihtoon ja vaikka palautelappu entiseen firmaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ElinaJohanna:

Mitä jos ottasitte firmaan yhteyttä ja kertoisitte että tämä ja tämä siivooja teki vähän huolimatonta jälkeä.. Tai sitte jos ette huomautusta asiasta tee ni firma vaihtoon ja vaikka palautelappu entiseen firmaan..

Niin siis tuo siivooja itse omisti firman.. Ja ens kerralla tulee toisen työntekijän kanssa paikalle..

aina kun ostat palveluja, on sinulla oikeus hyvään laatuun. Huonosta ei kannata maksaa. Siivooja kävi ensimmäistä kertaa, nyt kannattaisi keskustella firman (josta siivooja palkattu, tai jos yksityisyrittäjä, siivoojan itsensä ) kanssa. Ihan asiallisesti käytte läpi mitä haluat siivottavan ja kuinka hyvin. Kaikki laitatte paperille, niin ei pääse tulemaan epäselvyyksiä määrästä ja laadusta.
Jos saat huonon palautteen reklamaatiostasi, vaihda firmaa, jos suhtautuvat sinuun asiallisesti, luulisin seuraavan siivouskerran olevan jo laadultaan parempi, ja näinollen sinä myös tyytyväisempi. Loppujenlopuksi sinähän siitä lystistä maksat, ja vain tyhmähän maksaa liikaa..

Ilman muuta tuot asian esille!
Se on sitten ihan omassa harkinnassasi, otatko kyseisen tädin joulusiivoon.
Henk.koht. en ottaisi.

Ihmisen ekasta siivouskerrasta näkee sen puhtauden laadun ja tason, näin se vaan on.

Toisen putipuhdas on toiselle välttävä... :/

Sinähän se maksava asiakas olet ja sinulla on oikeus vaatia rahallesi vastinetta.

Eri firmasta siivooja ens kerralla, ei todellakaan anna hyvää kuvaa jollei edes omistaja tee siivousta kunnolla.
Itse tein vajaan vuoden noita hommia ennen opintojen alkua ja kyllä se oli tarkkaa etä edetään järjestyksessä ja joka paikka tulee puhtaaksi katonrajasta nurkkiin.

Toinen outo juttu muuten;

Kysyin siivoojalta, että osaako se vahata lattioita. Että jos jossain vaiheessa kaipaisin semmoseen apua. No, hän sanoi ettei ole eläissään vahannut muita kuin laattalattioita... Ja meillä siis vahattu parketti.. Minä kuvittelin, että se on siivoojille hyvin tuttua hommaa tuo vahaaminen..?!

Mun mielestä jos lopputulos on "ihan siisti", palvelu ei ole ollut täyden hinnan arvoista. Jos itse palkkaisin siivoaja, odottaisin lopputuloksesta jotain huomattavasti säihkyvämpää kuin "ihan siistiä".

Alkuperäinen kirjoittaja emppuliira:
Eri firmasta siivooja ens kerralla, ei todellakaan anna hyvää kuvaa jollei edes omistaja tee siivousta kunnolla.
Itse tein vajaan vuoden noita hommia ennen opintojen alkua ja kyllä se oli tarkkaa etä edetään järjestyksessä ja joka paikka tulee puhtaaksi katonrajasta nurkkiin.

Aivan.. Kyllä minä ainakin odottaisin, että lattiat ois kunnon puhtaat siivoojan jälkeen.... Perusjuttu miun mielestä.

Hän itse kertoi siivonneensa koteja 80-luvulta alkaen.. Ja itse on niinkun tuon firman "omistaja". Ens kerralla tulee jonkun työntekijän kanssa paikalle..

Just joo.. mut ei se anna takeita.. oon nähny niin paljon, mie oon ainaki tosi tarkka kaikesta jos pitää siivota jotain.. ja varsinki jos oon työpaikalla tms. auttelemassa, niin ei taatusti jää pölypesiä

Itse olen alan ammattilainen, kotisiivousta olen silloin tällöin tällöin tehnyt. Ottaisin tuohon omistajaan yhteyttä, jos ei minkäänlaista vastakaikua tule, niin peruisin sen joulusiivouksen. Olisipa muuten tosi ihanaa, jos joku tulisi meille siivoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiuhti:
Itse olen alan ammattilainen, kotisiivousta olen silloin tällöin tällöin tehnyt. Ottaisin tuohon omistajaan yhteyttä, jos ei minkäänlaista vastakaikua tule, niin peruisin sen joulusiivouksen. Olisipa muuten tosi ihanaa, jos joku tulisi meille siivoamaan.

Minä olen tällä hetkellä niin supisteluherkkä ja kahden pienen kanssa kotona..Joulukuussa mies 10 pvää kertausharjoituksissa ja poissa kotoa just ennen joulua.. Niin olosuhteiden pakosta tuota siivoojaa tarvitaan..

Just joo.. mut ei se anna takeita.. oon nähny niin paljon, mie oon ainaki tosi tarkka kaikesta jos pitää siivota jotain.. ja varsinki jos oon työpaikalla tms. auttelemassa, niin ei taatusti jää pölypesiä

Aivan. Mie mietin tossa, että vaadinko minä liikaa..Mut ilmeisesti en....

Paperille siivottavien kohtien tarkka laitto on tärkeää. Ota avuksi, vaikka pohjapiirros ja luettelo tehtävistä töistä. Pyydä sitten hinta-arvio, mitä tulisi maksamaan. Näin voi myös firmoja kilpailuttaa. Kuten missä tahansa palvelun tai tavaran hankinnassa. Ei ole missään tapauksessa väärin vaatia laatua.

jos kerran ois ammattisiivooja niin eivät jätä asiakkaiden kotiin siivouksen jälkeen tahroja tai villakoiria. Tossa tilanteessa mie vaihtaisin jo firmaa, mie vaadin laatua :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Paperille siivottavien kohtien tarkka laitto on tärkeää. Ota avuksi, vaikka pohjapiirros ja luettelo tehtävistä töistä. Pyydä sitten hinta-arvio, mitä tulisi maksamaan. Näin voi myös firmoja kilpailuttaa. Kuten missä tahansa palvelun tai tavaran hankinnassa. Ei ole missään tapauksessa väärin vaatia laatua.

Aivan. Käytiin me hänen tänne tullessaan läpi asiat, mitä haluan hänen tekevän. Hän tosin halusi kylppärin pyyhkiä vain puoliväliin seinää asti, kuulemma jouluna sitten kokonaan.. Ja keittiönkaappeja ei halunnut pyyhkiä kans vasta kun jouluna..NO mie pyyhin sit ne ite..... :ashamed: Jotenkin semmonen tietty reippaus ja oma-alotteisuus ehdotelmista puuttui. Miun piti näyttää kädestä pitäen mitä pitää tehdä. Joka kans oli vähän outoa.. Miehen kans näitä eilen mietittiinkin. :whistle:

Ihan asian vierestä, mä aion palkata kotisiivoojan saman tien kun saan yliopistolta paperit kouraan vaikkei tuleva palkka päätä huimaakaan :D Ja ihan vaan siksi ettei meillä kukaan erityisemmin nauti siivouksesta ja kotitalousvähennyksen kanssa se hinta on nykyään niin edullinen. Se on mulle elämänlaatu asia. et jää sit aikaa muuhunkin. Hassua, kun nykyään vieläkin ihmiset monesti vähän niin kuin selittelee sitä siivoojan palkkaamista. Ehkä se ei oikein sovi meidän suomalaisten mentaliteettiin jossa aina korostetaan sitä ahkeruuden ja työnteon hyvettä...

Yhteistyössä