Eipä antaneet autoilijat ekaluokkalselle tietä suojatiellä

Ensimmäinen koulupäivä, koulumatka kilometri vilkkaasti liikennöidyn kaupungin keskustassa (asukkaita yli 200 000).
4 autotien ylitystä, ei valoja, niin mitä tekee autoilijat? Hurauttaa kaasu pohjassa suojatien yli, vaikka pieni reppuselkäinen odottaa ylitysvuoroa :mad:
Onneksi on tarkkaavainen ja keskittymiskykyinen koululainen, ja saattamiseen mahdollisuus eka kuukausi...
 
"vihreä"
Valitettavasti tämä on se todellinen kuva :( Lapsensa saa opettaa todella varovaiseksi liikenteessä ja sydän syrjällään pelätä ettei se jotain autoa huomaa, kun autoilijat eivät kyllä viitsi välittää. Johan sen näkee autokoulunkin autoista. Seuratkaapa moniko autokoulun auto laskee suojatiellä olijat yli.


Täällä on koulu esittänyt toiveen ettei autoilla tuotaisi kouluun vaan koulukkaat kävelisi. Koulut saisi enemmänkin esittää tätä toivetta vanhemmille, jotta aamuisin ei ole kouluilla valtavasti liikennettä vanhempien takia.
 
"huoh"
Lyön vetoa ettei yksikään ajanut kaasu pohjassa.

On toki monissa tilanteissa väärin, vaarallista tai vähintäänkin ikävää olla antamatta tietä suojatietä käyttävälle tai sille pääsyä odottavalle mutta pienen koululaisenkin on hyvä oppia jo heti alusta ettei suojatie ole mikään maaginen turvaväylä vaan AINA pitää olettaa etta autot eivät väistä.

Suoraan sanoen vituttaa kun koulujen alkaessa facebook, keskustelufoorumit ja roskapäivälehtien keskustelupalstat ovat täynnä näitä tuohtuneita mammoja jotka rääkyvät kun heidän pikkupilteilleen ei olekaan annettu tietä, höystävät juttujaan naurettavalla tavalla kuten tämäkin aloittaja ja yrittävät lietsoa jotain massahysteriaa. Paikallisella fb-foorumillakin suorastaan kuhisee nyt mammoja joista iso osa kirjoittaa ISOILLA KIRJAIMILLA ikäänkuin se jotenkin edesauttaisi heidän sanomansa läpi menemistä.

Kyllä se minuakin pelottaa ja ärsyttää kun autoilijat eivät kunnioita suojateitä, itse yritän aina muistaa tehdä niin mutta jokainen on erehtyväinen. Asennemuutos on kuitenkin se mikä tarvitaan ja valitettavasti sen ylläpitäminen edellyttäisi paljon tiukempaa valvontaa ja ankarampia rangaistuksia. Mammojen netissä vouhkaamisella se ei kuitenkaan etene.
 
[QUOTE="huoh";30173995]Lyön vetoa ettei yksikään ajanut kaasu pohjassa.

On toki monissa tilanteissa väärin, vaarallista tai vähintäänkin ikävää olla antamatta tietä suojatietä käyttävälle tai sille pääsyä odottavalle mutta pienen koululaisenkin on hyvä oppia jo heti alusta ettei suojatie ole mikään maaginen turvaväylä vaan AINA pitää olettaa etta autot eivät väistä.

Suoraan sanoen vituttaa kun koulujen alkaessa facebook, keskustelufoorumit ja roskapäivälehtien keskustelupalstat ovat täynnä näitä tuohtuneita mammoja jotka rääkyvät kun heidän pikkupilteilleen ei olekaan annettu tietä, höystävät juttujaan naurettavalla tavalla kuten tämäkin aloittaja ja yrittävät lietsoa jotain massahysteriaa. Paikallisella fb-foorumillakin suorastaan kuhisee nyt mammoja joista iso osa kirjoittaa ISOILLA KIRJAIMILLA ikäänkuin se jotenkin edesauttaisi heidän sanomansa läpi menemistä.


Kyllä se minuakin pelottaa ja ärsyttää kun autoilijat eivät kunnioita suojateitä, itse yritän aina muistaa tehdä niin mutta jokainen on erehtyväinen. Asennemuutos on kuitenkin se mikä tarvitaan ja valitettavasti sen ylläpitäminen edellyttäisi paljon tiukempaa valvontaa ja ankarampia rangaistuksia. Mammojen netissä vouhkaamisella se ei kuitenkaan etene.[/QUOTE]

Meinaatko että se vouhkaaminen jotenkin hidastaa ankarampien rangaistuksien saamista? Kylläpä sinua ärsyttää outo asia, tiesitkö että netin voi napsauttaa kiinni (nekeskustelupalstat ja facen), mutta niiden koululaisten vain on kuljettava.
Juurihan aloituksessa sanoin, että onneksi on tarkkaavainen koululainen, ja olen häntä neuvonut olemaan luottamatta siihen että auto pysähtyisi.
Mutta jos yksikin kaahari tarkistaa asennettaan, on "vouhkaaminen " hyvästä.
Itse autoilen myös, ja muistan huomioida jalankulkijatsekämuut kanssaliikkujat
 
147
Itse yritän etenkin lapsien kohdalla antaa tietä. Mutta silloin tulee se pelko että mitä jos se vastaantulija EI väistä ja lapset kävelevät (tai useimmiten juoksevat) suoraan sen alle?? Tähän asti ovat kyllä vastaantulijat tosi hyvin pysähtyneet (yritän muistaa vilkuttaa tai hymyillä ja nyökätä niille :D), mutta varmasti se päivä tulee kun vastaantulija onkin joku toooosi kiireinen henkilö tai sitten umpisokea papparainen ja pysähtyminen jääkin väliin :|

Usein kuitenkin kävelijät on siinä suojatien kohdalla ihan vain hegailemassa, joten en kyllä aina siihen pysähdy. Samaten jos tie on ihan autio, niin ajattelen että kyllä se ylikulkija voi kuitenkin sen sekunnin pari odottaa että itse pääsen pois tieltä, harvemmin jalankulkijoillakaan olisi niin pirun kiire että olisi pakko tapattaa itseään suojatiellä?
 
"piipi"
asun itse aivan koulun vieressä ja uskallan arvella, että 1/10 autoilijasta ajaa koulun edessä kulkevalla tiellä nopeusrajoituksen mukaan (30hm/h), koulukyyditykset eli bussit ja taksit eivät todellakaan aja noin hiljaa!! Ja mikä ikävintä... lapset kulkevat samalla tiellä koska pyörätietä ei ole!!!!! Kunnan sedät tuskin aikovat asialle mitään tehdä kun sama tilanne ollut aikojen alusta asti.

Tien varrella asuvat eivät noudata harvoja poikkeuksia lukuunottamatta myöskään rajoituksia ja kaahaavat "kiireissään" koulun ohi. Itse en kouluaikaan aja koulun ohi ollenkaan vaan kierrän toista kautta jos pakko on jossain autolla käydä.

Kun lapseni joskus ovat kouluiässä, ei heidän onneksi tarvitse tuolle tielle mennä, vaan pääsevät polkua pitkin kouluun..
 
Itse yritän etenkin lapsien kohdalla antaa tietä. Mutta silloin tulee se pelko että mitä jos se vastaantulija EI väistä ja lapset kävelevät (tai useimmiten juoksevat) suoraan sen alle?? Tähän asti ovat kyllä vastaantulijat tosi hyvin pysähtyneet (yritän muistaa vilkuttaa tai hymyillä ja nyökätä niille :D), mutta varmasti se päivä tulee kun vastaantulija onkin joku toooosi kiireinen henkilö tai sitten umpisokea papparainen ja pysähtyminen jääkin väliin :|

Usein kuitenkin kävelijät on siinä suojatien kohdalla ihan vain hegailemassa, joten en kyllä aina siihen pysähdy. Samaten jos tie on ihan autio, niin ajattelen että kyllä se ylikulkija voi kuitenkin sen sekunnin pari odottaa että itse pääsen pois tieltä, harvemmin jalankulkijoillakaan olisi niin pirun kiire että olisi pakko tapattaa itseään suojatiellä?
Täällä autoja kulkee jatkuvana virtana...
 
Kuka järkevä hidastaa ja antaa tietä kun naapurikaistaa ajaa naiskuski mikä jyrää ylittävän lapsen?
Tämä myös surullisen totta, tosin sukupuolissa en ole havainnut eroja. Siksi, jos näen kaksikaistaisella tiellä lähestyvän auton ylinopeudella viereistä kaistaa, en pysähdy päästääkseni jalankulkijan tai pyöräilijän. Jalankulkijan turvallisuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Valivali
Valivalivali, joka vuosi sama valitus. Ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä että koulut alkaa elokuussa, joten miksi tästä asiasta pitää jankuttaa vuosi toisensa perään. Jos joku ei anna suojatietä ylittäville tietä, niin ei siihen mikään valituskampanja auta. Ihan turhaa touhua ja lisää vaan vitutusta niillä, jotka jo noudattavat sääntöjä.
 
jahha
Suojatien eteen pysähtyminen silloin kun samaan suuntaan on kaksi tai useampi kaista, on aina murhan yritys tai murha. Joku taukki tulee kuitenkin viereistä kaistaa pysähtymättä ja ajaa lapsen yli.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
mikään ei auta siihen, että ihminen on tyhmä, valitettavasti. aina on uusia koululaisia, joita pitäisi varoa, mutta on myös aina uusia tyhmiä ihmisiä ratin takana, jotka ei piittaa kun siitä omasta perseestä ja siitä, että pääsee jopa KAKSI minuttia aikaisemmin määränpäähänsä
 
myös koulumatkalla
Olisiko tässäkin otettava järki käteen ja nähtävä kokonaisuus. Jos liikennevalot jaksottavat autojen virtaa, niin on jalankulkijoidenkin hyvä seurata sitä. Jaksotus tarkoittaa sitä, että välillä autot tulevat jonossa ja sen jälkeen tulee jonossa tauko ja jalankulkijat voivat mennä turvallisesti kadun yli. Jos jokaisen auton jälkeen yksi tyyppi hyppää suojatielle ja pysäyttää koko liikenteen, niin se on täydellisen typerää ja eniten ympäristölle haitallista. Auto on painava ja huomattavasti vaikeampi saada pysähtymään sekä uudestaan liikkeelle kuin jalankulkija.

Nyt tuntuu, että etenkin nuoret ja eritysesti nuoret naiset tuntuvat olevan koko liikenteen kuningattaria jalankulkijoina sekä pyöräilijöinä, joita liikennesäännöt eivät koske lainkaan.

Ei jalankulkijallakaan ole OIKEUTTA hypätä auton eteen päättömästi. Lukekaapa liikennesäännöt.
 
eilen kun saattelin kuopusta ekana koulupäivänään niin yks samalla asialla oleva isä meinas teilata kitymaasturillaan skodella ajavan amish-tytön kääntymällä parkkiin suoraan skodetytön nenän edestä

nuo koulujen parkkipaikat on hemmetin vaarallisia aamusella
 
"..."
Mnulle erään kerran takana oleva autoilija soitti torvea, kun päästin jalankulkijan suojatien yli enkä vain ajanut ohi. Kerran taasen joku äiti lapsia kyydissä oli ajaa suojatiellä minun ja vauvani päälle, kun olin kävelemin vaunuilla ylittämässä tietä.Näin toimii kaupunkilaiset. Onneksi käyn harvoin siellä jossa on tunnetusti huono liikenne kulttuuri.
 
jahha
Tämä on se, jota varon tekemästä eritoten, jos ylitystä odottaa lapsi tai vanhus.
Niin ja jos et pysähdy ja aseta lasta vaaraan, saat sakot jos poliisi näkee. Vikaa on laissa ja asenteissä. Mahdollisesti jollain teknisillä ratkaisuillakin voitaisiin tehdä suojatien ylitys turvalliseksi. Eim. automaattinen punainen miniliikennevalo joka suojatien eteen. Valo olisi autoilijalle punainen aina jos jalankulkija on astumassa suojatielle.
 
jahha
Alkuperäinen kirjoittaja myös koulumatkalla;30174408:
Olisiko tässäkin otettava järki käteen ja nähtävä kokonaisuus. Jos liikennevalot jaksottavat autojen virtaa, niin on jalankulkijoidenkin hyvä seurata sitä. Jaksotus tarkoittaa sitä, että välillä autot tulevat jonossa ja sen jälkeen tulee jonossa tauko ja jalankulkijat voivat mennä turvallisesti kadun yli. Jos jokaisen auton jälkeen yksi tyyppi hyppää suojatielle ja pysäyttää koko liikenteen, niin se on täydellisen typerää ja eniten ympäristölle haitallista. Auto on painava ja huomattavasti vaikeampi saada pysähtymään sekä uudestaan liikkeelle kuin jalankulkija.

Nyt tuntuu, että etenkin nuoret ja eritysesti nuoret naiset tuntuvat olevan koko liikenteen kuningattaria jalankulkijoina sekä pyöräilijöinä, joita liikennesäännöt eivät koske lainkaan.

Ei jalankulkijallakaan ole OIKEUTTA hypätä auton eteen päättömästi. Lukekaapa liikennesäännöt.
Vastuu on aivan ehdottomasti autoilijalla. Ei 7-vuotiaalla, joka yrittää päästä hengissä kouluun ilman että joku pälli ajaa yli.
 
Kuka järkevä hidastaa ja antaa tietä kun naapurikaistaa ajaa naiskuski mikä jyrää ylittävän lapsen?
Yksi ärsyttävä pikkuseikka näissä keskusteluissa on tämä. Miksi otetaan aina tämä esille, niin kuin kaikki Suomen tiet olisivat enemmän kuin kaksikaistaisia? Oman poikani tulevan koulun edessä menee tavallinen tie, kaksi kaistaa, hidasteet ennen ja jälkeen koulun ja ne onneksi tuntuu toimivan. Koulumatkakin tulee olemaan sellainen, ettei tienylityksiä ole pakko tulla yhtään. Mutta silti!

Minä olen meillä se, joka eniten kärsii autoilijoiden typeryydestä kun olen se ainoa, joka pyöräilee ja kävelee tuolla hullujen keskellä joka päivä.
 

Yhteistyössä