eipä ollut hyviä uutisia neuvolassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samoilla viikoilla mennään ja mun masuasukki on majaillut koko ajan korkeimmalla käyrällä!Tiedätkö jo kumpaa odotat?Mulla ois 99% varmuudella tulos poika ja sen takia kuulemma SF-mittakin voi olla välillä aika hurja!
Painoakin tulee huminalla,mutta neuvolassa ei olla siihen puututtu ainakaan toistaiseksi. :kieh:
Vauvakin makoilee ihan poikittain...Huomenna taas normaali neuvolakäynti.
Tsemppiä TYKS:iin vaikka tuskin vauvalla mitään hätää on. :hug:

Todennäköisesti ne Tyksissä ultralla tarkistavat, että istukan virtaukset ovat kunnossa. Näin ainakin mun kaverilla, kun vauvan vähäisiä liikkeitä aikanaan seurasivat. Hänellä syy oli vain se, ettei itse ollut huomannut enää pieniä liikkeitä (vauvalla ei ollut enää masussa tilaa isoihin liikkeisiin).

Yksi aikamme merkittävistä raskauden riskeistä on synnytysikäisten naisten yleistyvä ylipaino, toteaa lääketieteen lisensiaatti Kaisa Raatikainen perjantaina tarkastetussa väitöskirjassaan.

Raatikaisen väitöksessä tutkittiin, miten terveyskäyttäytyminen ja sosiaaliset riskit vaikuttavat raskauden ennusteeseen ja syntyvään lapseen.

Tutkitut riskitekijät olivat muu siviilisääty kuin avioliitto, työttömyys, raskautta edeltävä ylipaino, äidin nuori ikä, aiemmat raskaudenkeskeytykset ja äitiyshuollon ulkopuolelle jääminen.

Väitöksessä todettiin, että synnyttäjistä yli 20 prosenttia oli ennen raskautta ylipainoisia.

Heidän vastasyntyneillä lapsillaan todettiin merkittävästi kohonnut riski huonoille Apgar- eli kuntopisteille ja joutumiselle tehohoitoon. Vastasyntyneen lapsen ongelmat olivat sitä suuremmat, mitä suurempi äidin ylipaino oli.

Jopa kuolleena syntymisen ja ensimmäisen elinviikon aikaisen kuoleman riskit kaksinkertaistuivat lihavien naisten raskauksissa normaalipainoisiin äiteihin verrattuna.

Lihaviksi tutkimuksessa luokiteltiin naiset, joilla painoindeksi oli tasan tai yli 30.

Mulla oli parhaimmillaan sf 40cm ja ei edes ollut perätilassa kertaakaan. Ja sp 3,4kg. Ja perätilassa olevasta oli sf normaaleilla käyrillä. Sit tämä kolmas rv 20+0 sf oli 25cm.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Kävin kaupasta ostamassa sitruunaa, appelsiinia, ananasta ja salaattivärkkejä :kieh: :kieh: :kieh:

Mutta tietääkö joku noista vauvan liikkeistä? Sain sellaisen seurantakaavion kyllä mutta mihin liittyy tuo vähäinen liikkuminen? Mä kun olin niin siipi maassa neuvolassa etten ymmärtänyt edes kysyä. Miksi hitossa laitettiin lähetteeseen vauvan vointi syyksi?? Pitääkö tässä alkaa nyt hysteeriseksi?

Meillä ainakin terkka mietti ihan ääneen että mitä kaikkea laittas lähetteeseen syyksi tonne ä-polille, ihan siitä syystä että saisin ajan mahd.nopeesti. Voi olla ihan siitä syystä laitettu noin ettei sun tarvi kovin sitä aikaa ootella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi ei :( . Voiko tuo perätila jotenkin itsessään vaikuttaa siihen, että sf-mitta on suuri?

no juu, kuulemma voi vaikuttaa. Että ihan niin suuri vauva tuskin on mitä tuo mitta näyttää. Käsikopelolla arvioitiin nyt kolmikiloiseksi ja meinasi että reilu nelikiloinen vois olla jos syntyy laskettuna aikana. Mutta on se helkkarin iso perätilassa synnytettäväksi :(

Mulle sanottiin tyksissä ettei ne anna perätilasynnyttää yli 4kilosia.. olisin meinaan halunnut mutta jouduin sitten suunniteltuun sektioon.

Alkuperäinen kirjoittaja bella-74:
Samoilla viikoilla mennään ja mun masuasukki on majaillut koko ajan korkeimmalla käyrällä!Tiedätkö jo kumpaa odotat?Mulla ois 99% varmuudella tulos poika ja sen takia kuulemma SF-mittakin voi olla välillä aika hurja!
Painoakin tulee huminalla,mutta neuvolassa ei olla siihen puututtu ainakaan toistaiseksi. :kieh:
Vauvakin makoilee ihan poikittain...Huomenna taas normaali neuvolakäynti.
Tsemppiä TYKS:iin vaikka tuskin vauvalla mitään hätää on. :hug:

Juu poikaa täälläkin odotellaan. Mulla ei olis varaa tulla tätä tahtia painoa, sillä alkupaino oli jo mahtava. Nyt mulle on tullut yht. 15 kg :headwall: :headwall: . Eipä nuo neuvolassa ole mutisseet, mutta itsestä tuntuu pahalta.

Jaa sulla poikittain :/ . Mä kun kuvittelin että ihan kaikki maailman vauvat on jo pää alaspäin tässä vaiheessa =) .

Kiitos tsempistä ja tsemppiä myös sulle huomiseen neuvolaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi ei :( . Voiko tuo perätila jotenkin itsessään vaikuttaa siihen, että sf-mitta on suuri?

no juu, kuulemma voi vaikuttaa. Että ihan niin suuri vauva tuskin on mitä tuo mitta näyttää. Käsikopelolla arvioitiin nyt kolmikiloiseksi ja meinasi että reilu nelikiloinen vois olla jos syntyy laskettuna aikana. Mutta on se helkkarin iso perätilassa synnytettäväksi :(

:hug:

Jos yhtään lohduttaa mun sf- mitta meni jo heti alkuraskaudessa ylemmän käyrän yläpuolella ja kasvoi sitten siitä omaa käyräänsä. Tosin mulla ei ollu perätilassa. Tyttö syntyi ihan normi kokosena.

Jaksuja :hug: :flower:

Mä en synnyttäisi perätilassa (happivajeen takia). Vaatisin sektion. Ja tolla SF-mitallahan saadaan juuri selville vauvan asento, ei sen perimmäinen syy ole koon mittaus.

Alkuperäinen kirjoittaja punaolkaturpiili:
Kävin kaupasta ostamassa sitruunaa, appelsiinia, ananasta ja salaattivärkkejä :kieh: :kieh: :kieh:

Mutta tietääkö joku noista vauvan liikkeistä? Sain sellaisen seurantakaavion kyllä mutta mihin liittyy tuo vähäinen liikkuminen? Mä kun olin niin siipi maassa neuvolassa etten ymmärtänyt edes kysyä. Miksi hitossa laitettiin lähetteeseen vauvan vointi syyksi?? Pitääkö tässä alkaa nyt hysteeriseksi?

Meillä ainakin terkka mietti ihan ääneen että mitä kaikkea laittas lähetteeseen syyksi tonne ä-polille, ihan siitä syystä että saisin ajan mahd.nopeesti. Voi olla ihan siitä syystä laitettu noin ettei sun tarvi kovin sitä aikaa ootella.

No toivottavasti tosiaan näin. Neuvolassa vaan tuo hoitajakin joutui tönimään vauvaa että sai sykettä nousemaan. Jorma kun hyvin rauhallisena köllötteli aloillaan. No, täytyy vähän laskea noita liikkeitä, mutta voihan olla että ihan syyttä suotta oon nyt paniikissa taas.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä en synnyttäisi perätilassa (happivajeen takia). Vaatisin sektion. Ja tolla SF-mitallahan saadaan juuri selville vauvan asento, ei sen perimmäinen syy ole koon mittaus.

Joo näin mä myös ajattelin vaikka en kyllä yhtään oo innoissani sektiostakaan. Mun kaveri just sanoi että kannattaa pitää ehdottomasti puoliaan sairaalassa. Että ainakin Tyksissä ne helposti kyllä suosittelee alatiesynnytystä. Kyllä mä itsekin kallistun vahvasti sektion puolelle, just tuon vauvan hyvinvoinnin vuoksi.

Joo näin mä myös ajattelin vaikka en kyllä yhtään oo innoissani sektiostakaan. Mun kaveri just sanoi että kannattaa pitää ehdottomasti puoliaan sairaalassa. Että ainakin Tyksissä ne helposti kyllä suosittelee alatiesynnytystä. Kyllä mä itsekin kallistun vahvasti sektion puolelle, just tuon vauvan hyvinvoinnin vuoksi.

Sama homma, sai tosissaan melkein vaatia sektiota kun lääkäri yritti taivutella synnyttämään alateitse. Oman gynen kanssa olin aikaisemmin jutellut ja hän suositteli vauvan vuoksi sektiota ja tiesi varoittaa että sairaalassa yritetään kääntää mun pää osittain sen takia että haluavat pitää ammattitaitonsa kunnossa perätilasynnytyksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nappe:

Sama homma, sai tosissaan melkein vaatia sektiota kun lääkäri yritti taivutella synnyttämään alateitse. Oman gynen kanssa olin aikaisemmin jutellut ja hän suositteli vauvan vuoksi sektiota ja tiesi varoittaa että sairaalassa yritetään kääntää mun pää osittain sen takia että haluavat pitää ammattitaitonsa kunnossa perätilasynnytyksistä.

Eli täytyy vaan pysyä lujana...hah, sepä onkin helppoa meikäläisen luonteen kanssa... mä kun olen useimmiten ihan liian kiltti kun ei pitäis. Täytyy varmaan kerätä vaan nyt kaikki rohkeus =)

Ei kannata alkaa hysteeriseksi. Mulla esikko liikku vähän ja kävin sen takia seurannassa ja lähetteessä oli liikkeiden vähyys itse kotona seurailin liikkeitä sen kaavion kanssa ja meinasin tulla hulluksi kun en saanut tarpeeksi paljon liikkeitä laskettua. terve poika syntyi käynnistettynä 39+1 painoi 3800 et kai sillä sitten oli liian vähän tilaa liikkua.

Minä sain ainakin valita haluanko synnyttää "normaalisti" vai sectiolla ja minä valitsin section. Muuten kyllä ehdottomasti synnytän mieluummin alakautta mutta perätilasynnytys kuulostaa niin pelottavalta etten halunnut yrittää. Ja liikkeistä sen verran että tää perätilapoju oli kyllä aikamoisen laiska liikkuja! Hyvin rauhallinen! Ja yksi lääkäri joka oli muutenkin aivan idiootti, pelotteli että "kyllähän sen pitäisi liikkua jne" mutta eipä se kuitenkaan mihkään laittanut minua asiaa tarkistuttamaan. Eikä varmasti ois tullu liikkeitä niin paljon kun on ne ohjeet joitten mukaan pitäis laskee. Itse en kyllä osannut olla asiasta huolissani. Terve poju syntyi =) Tottakai on hyvä aina tarkistaa jos vähänkään asia mietityttää!

Mulla oli rv 39+0 sf-mitta 41cm ja kaikki sano että iso vauva tulee varmasti.. Mutta ei neiti kuitenkaa mikään suuren suuri ollut vaan 51cm pitkä ja painoa oli 3680g. Oli neidillä vaan iso "mökki" :D :D

Turkilimas, teet nyt vaan sitä liikeseurantaa tänään ja jos ei 2-3 yrittämällä tule sitä 10 liikettä tuntia kohden niin sitten yhteys synnärille (sen ohjeen varmaan neuvolasta saitkin). Mä jouduin kans tekee tota liike seurantaa ja jos ei ois kahdella yrittämällä tullu tarpeeks liikkeitä niin ois pitäny synnärille mennä..

No voi pahus! :( Mutta toivottavasti siellä tutkimuksissa sitten selviää paremmin mikä tilanne on. Minun piti ihan neuvolakortti hakea ja kattoin, että maanantaina, jolloin mulla oli viikkoja nuo 34+3 oli mulla sf tasan sen 34. Painoa oli tullut myös kahen viikon aikana 900g/viikko... Turvotusta siis on jonkin verran ja verenpaineeksi saatiin 129/87, kun se alkuraskaudesta oli 106/81... Pitää vissiin tosiaan alkaa kattomaan oita syömisiä, että ei sen takia tuo paino ainakaan nousisi.

Sf-mitta ei kerro lapsen kokoa.
Vähä liikkuminen voi johtua niinkin yksinjertaisesta asiasta että tilaa on vähän. Jos on perätilassa, jalat on aika mutkalla lantiossa ja ei sentaki potki. Käsien liikeet ei ehkä ole niin voimakkaita.
Tai napanuora voi olla lyhyenlainen eikä siksi enää liiku paljoa. Tästäkään ei ole mitään haittaa. Samasta syystä voi olla ettei käänny pää alaspäin.
Turvotus voi johtua ihan liian vähästä nesteen saannista. Suolaakin tarvitaan, mulle viime kesänä äippäpolilta kehotivat muistamaan riittävän suolansaannin (ei turvotuksia mutta supisteli, painonnousu ei siinä vaiheessa ongelma).
Mulla oli myös tosi iso sf-mitta, poika oli sitten 3700g. Laskeutu vasta 2 tuntia ennen ponnistusvaihetta, siihen saakka painoi kylkiluita. Oli muuten loppuaikana TOSI epämiellyttävää. Olin siis jo 7 cm auki ennenkuin saivat alakautta kohdunsuuta tunnusteltua..

Mulla oli sf-mitta loppuvaiheessa ihan pilvissä, mutta solakka ja pitkä vauva tuli. Yritin sanoa lääkärille, että eikö ole ihan normaalia, että ylipainoisella on iso sf-mitta, kun vatsanpeitteetkin on paksut. Sitten juoksin kontrolleissa, mikä oli sikäli ihan hauskaa, että näki vauvan monta kertaa. Mä en yhtään ymmärrä ton sf-mitan virkaa, jos maha on jo ennen raskautta melkoinen pallo.

Mulla sf mitta huiteli koko raskauden ajan yläkäyrällä ja sen yli. Ja ipana oli jostain viikosta 20 asti nakottamassa pää alaspäin. Että ei se välttämättä kerro mitään siitäkään miten päin se ipana mahassa on (jos oletetaan että pyllyllään istuva ipana tekis isomman sf mitan).

Mulla epäiltiin isoa vauvaa sf mitan takia ja neuvolan täti passitti ultraan. Pikkasen säikäytti kun ultraaja tuumas viikolla 37 että ipana on SILLON vajaa neli kilonen :| Mut onneks ei sentäs, syntyesään vasta oli himpun yli 4kg ja viihty mahassa ton ulktran jälkeen vielä kummiskin kolme viikkoa.

Yhteistyössä