EINESnatsit kertokaapa.. :)

  • Viestiketjun aloittaja NuoriAikuinen
  • Ensimmäinen viesti
NuoriAikuinen
Mainittakoon nyt tähän alkuun että meillä tehdään pääasiassa ruoka ihan itse ja eineksiä käytetään vain silloin tällöin..

Mutta te joille sana eines on kirosana niin mitenkäs, kiellättekö lapsianne syömästä kouluruokaa? Meinaan vaan että ainakin mun ala- sekä yläasteella ja lukiossa lihapullat, laatikot tms olivat kyllä pääasiassa muualta tuotuja eineksiä jotka keittäjät sitten lämmittivät? Varmaan jossain pienemmissä kouluissa saatetaan sapuskat tehdä siellä keittiössä mutta, mutta..

Haistatatteko te v.itut kouluruoallekin vai? Ja pakkaatte kullanmuruillenne omatekoiset soossit matkaan aamulla? :kieh:

Mulle on opetettu ettei ruoan suhteen saa olla kranttu. Pahaa ruokaa ei olekaan, pääasia että on ruokaa. Veetuttaa tommonen turhanpäiväinen marina.. Muutenkin olen sitä mieltä että jokainen valitkoon itse mitä omaan ja perheen suuhun tarjoaa, se ei kuuluu naapurin mammoille pätkääkään, ei teidän tarvitse meille tulla syömään...


muoks: Tarkennan että ei mua itseä ärsytä se että kaikki eivät käytä eineksiä vaan ainoastaan sellaiset tapaukset joille on ongelma että muut niitä silloin tällöin käyttävät. Musta on ihan ok jos joku omalla kohdallaan katsoo että einekset eivät ole heille käypä vaihtoehto, mutta sitä mä en käsitä että siinä samalla pitää sitten olla haukkumassa einekset ja niiden syöjät lyttyyn. Eli siis mulle on ihan sama mitä kukakin omalla kohdallaan tekee mutta sitä mä en ymmärrä miksi se ei voi muillekin olla. <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:38 Taare kirjoitti:
ja lisätään tähän ravintolat joissa on myös eineksiä tarjolla kun menette syömään ;)
Aivan, ruoka saattaa maistua aivan älyttömän hyvältä ja se onkin sitten tuotu valmiina ravintolaan. Jopa salaatti voi olla valmiiksi raastettua ja pussiin pakattua. :whistle:
 
Taare
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:40 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:38 Taare kirjoitti:
ja lisätään tähän ravintolat joissa on myös eineksiä tarjolla kun menette syömään ;)
Aivan, ruoka saattaa maistua aivan älyttömän hyvältä ja se onkin sitten tuotu valmiina ravintolaan. Jopa salaatti voi olla valmiiksi raastettua ja pussiin pakattua. :whistle:
ja yleensä onkin :D
 
Eineksiä käytetään täälläkin sekä iloksi että hyödyksi. Tosin jos olisin kotona, käytettäisiin nykyistä vähemmän.

Mitä kouluruokaan tulee, niin einestähän se enimmäkseen on, ja siltä monesti maistuukin! Lisäaineta, emulgointiaineita, stabilointiaineita, väriaineita, happamuudensäätöaineta, aromivahventeita, suolaa...

Jos kerran koulussa syödään eineksiä, niin sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä saada kotona kotitekoista ruokaa, eikö niin?

Vietäpä joskus pitkä kaupparetki, ja lue paljonko 'E-vitamiineja' eineksissä on. (Ja vilkaisepas muuten marinoitujen lihojen E-listaa).

 
Kouluruokia syön itsekin, samoin ravintolaruokia. Kaupan eineksissä ja koulun ruoissa on kuitenkin ainakin jonkun verran eroa. Vaikka raaste olisi valmiina tilattua raastetta, niin se on sentään suht tuoretta. Tai perunat tulevat usein valmiiksi kuorittuina, muut aineet pilkottuina jne. En tosin tiedä, minkä verran ja missä ne ruoat tehdään edes jonkun verran itse ja minne ne tulevat jo ihan valmiina keittoina jne. Mutta taitavat ne kouluruoatkin olla vähän luonnollisempia senkin takia, että niitten on tarkoitus vastatakin suht tavallista kotiruokaa.
 
Koulussa tarjotaan tai tarjottiin mun nuoruudessani ainakin esim. lihapullia, pinaattilättyjä, verilättyjä, kalapihvejä ym jotka oli TAATUSTI jotain Saarioisten tms. sapuskaa. Eikös nuo ole juuri tyyppiesimerkkejä eineksistä? Ja mun mielestä ihan hyvää ruokaa vaik ei ite alusta asti tehtyä. \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:37 NuoriAikuinen kirjoitti:
aturhanpäiväinen marina.. Muutenkin olen sitä mieltä että jokainen valitkoon itse mitä omaan ja perheen suuhun tarjoaa, se ei kuuluu naapurin mammoille pätkääkään, ei teidän tarvitse meille tulla syömään...
Miksi sinua sitten ärsyttää ettei meidän perheessä käytetä eineksiä?
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:53 Ihamieli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:37 NuoriAikuinen kirjoitti:
aturhanpäiväinen marina.. Muutenkin olen sitä mieltä että jokainen valitkoon itse mitä omaan ja perheen suuhun tarjoaa, se ei kuuluu naapurin mammoille pätkääkään, ei teidän tarvitse meille tulla syömään...
Miksi sinua sitten ärsyttää ettei meidän perheessä käytetä eineksiä?
Ei mua ärsytä että muut eivät käytä vaan sellaiset tapaukset joille on ongelma että muut käyttävät. Musta on ihan ok jos joku omalla kohdallaan katsoo että einekset eivät ole heille käypä vaihtoehto, mutta sitä mä en käsitä että siinä samalla pitää sitten olla haukkumassa einekset ja niiden syöjät lyttyyn. Kun ei kait sen nyt pitäisi toisilta olla pois jos jotkut muut niitä syö. Toki kotiruoka on parempi vaihtoehto, mutta hätätilassa einekset voivat myös olla käypä vaihtoehto.

Ja he jotka haukkuvat einekset maan alimpaan rakoon ja väittävät että heidän lapset eivät niitä syö, eivät välttämättä tule tuota kouluruoka-asiaakaan miettineeksi. Parempi mun mielestä että tarjolla on eines-kouluruokaa kuin ei kouluruokaa ollenkaan.. ja siksi musta on hassua haukkua einekset kokonaisuudessaan..

Siis mulle on ihan sama mitä kukakin omalla kohdallaan tekee mutta sitä mä en ymmärrä miksi se ei voi muillekin olla. Tätä ajan takaa.. mutta en tiedä osasinko selittää..
 
Heh hah, kyllä niitä eineksiä sietää haukkuakin ja kyllä mun käy sääliksi lapsia, jotka syövät kotioloissa jatkuvasti einesruokaa. Syitä löytyy vaikka kuinka paljon ja ne perinteisimmät lienevät se ruoan tuoreus, vitamiinit, piilorasvat, suola ym. On surullista, että terveelliset elämäntavat ovat nykyaikana hukassa ruoankin kanssa. Ja se, mitä muut syövät valitettavasti vaikuttaa muidenkin elämään, jos kasvatetaan eineksien kanssa lisää ylipainoisia ihmisiä jotka osaltaan vaikuttavat taas sairastelujensa kanssa yhteiskunnan talouteen. Eikä tartte väittää, että kaikki eineksiä syövät olisivat lihavia mutta tuosta varmasti jokainen osaa poimia pointin jos jaksaa.

Yök :snotty:
 
vinkki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:41 Taare kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:40 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:38 Taare kirjoitti:
ja lisätään tähän ravintolat joissa on myös eineksiä tarjolla kun menette syömään ;)
Aivan, ruoka saattaa maistua aivan älyttömän hyvältä ja se onkin sitten tuotu valmiina ravintolaan. Jopa salaatti voi olla valmiiksi raastettua ja pussiin pakattua. :whistle:
ja yleensä onkin :D

Ja ne maukkaat aivan ihanat kastikkeet... :whistle: Suoraan Blåbandin pussista ;)
 
Pix
Eineksistä meillä menee ainoastaan punajuurisalaatti (Saarioisten, muut ei käy) ja maksalaatikko. Lapsi kyllä varmasti söisi ihan mitä eteen antaisi, mutta mie ite en tykkää. Kaikissa on liikaa suolaa :x
Mutta ei kai niitä myytäis, jos ne niin kovasti vahingollisia olisivat ;)
 
Eineksiä syömällä voi syödä hyvinkin terveellisesti, riippuen siitä mitä eineksiä valitsee ruuakseen ja alusta asti itsetehty ruoka voi olla hyvinkin epäterveellistä. Eivät asiat ole niin yksinkertaisia.

Minusta on hirvittävän surullista se, että niinkin tavalliset asiat kuin päivittäinen ruoka, otetaan asiaksi jolla täytyy päteä.
Suurin osa eineksistä ei ole millään lailla pahanmakuisia eikä suurimmaksi osaksi nuo itsetehdyt ns arkiruoatkaan kovin kummoisia ole.
Einesten syöminen sinällään ei ole epäterveellistä, sillä kuten sanoin, eineksiä on hyvin monenlaisia.

Fanaattisuus tiettyjä asioita kuten ruokavaliota kohtaan suoraan sanottuna hirvittää välillä melkoisen paljon. Jos ihmisellä on asiat kunnossa, elämän sisältöä ei tarvitse hankkia siitä, mitä sattuu syömään, kuinka paljon ja koska ja siitä mitä joku muu syö, kuinka paljon ja minkä sorttista tavaraa. Terveellinen ruokavalio on terveellinen silloinkin kun siinä on jonkun verran näitä "epäterveellisiä" osasia. Ruokavalion kokonaisuus on se mikä ratkaisee eikä se, syödäänkö päivällisellä alusta asti itseväännettyä vai kaupan altaasta ostettua lohikiusausta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:19 Emilyn kirjoitti:
Heh hah, kyllä niitä eineksiä sietää haukkuakin ja kyllä mun käy sääliksi lapsia, jotka syövät kotioloissa jatkuvasti einesruokaa. Syitä löytyy vaikka kuinka paljon ja ne perinteisimmät lienevät se ruoan tuoreus, vitamiinit, piilorasvat, suola ym. On surullista, että terveelliset elämäntavat ovat nykyaikana hukassa ruoankin kanssa. Ja se, mitä muut syövät valitettavasti vaikuttaa muidenkin elämään, jos kasvatetaan eineksien kanssa lisää ylipainoisia ihmisiä jotka osaltaan vaikuttavat taas sairastelujensa kanssa yhteiskunnan talouteen. Eikä tartte väittää, että kaikki eineksiä syövät olisivat lihavia mutta tuosta varmasti jokainen osaa poimia pointin jos jaksaa.

Yök :snotty:
Harvinaisen typerää kommenttia tuo ylläoleva teksti taas. Lähinnä säälittävä.
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:19 Emilyn kirjoitti:
Heh hah, kyllä niitä eineksiä sietää haukkuakin ja kyllä mun käy sääliksi lapsia, jotka syövät kotioloissa jatkuvasti einesruokaa. Syitä löytyy vaikka kuinka paljon ja ne perinteisimmät lienevät se ruoan tuoreus, vitamiinit, piilorasvat, suola ym. On surullista, että terveelliset elämäntavat ovat nykyaikana hukassa ruoankin kanssa. Ja se, mitä muut syövät valitettavasti vaikuttaa muidenkin elämään, jos kasvatetaan eineksien kanssa lisää ylipainoisia ihmisiä jotka osaltaan vaikuttavat taas sairastelujensa kanssa yhteiskunnan talouteen. Eikä tartte väittää, että kaikki eineksiä syövät olisivat lihavia mutta tuosta varmasti jokainen osaa poimia pointin jos jaksaa.

Yök :snotty:
Otit selkeästi kantaa minun kirjoitukseen, puhuinko minä jatkuvasta einesruoan syömisestä jotain?! Äärimmäisyydet on äärimmäisyyksiä, kyllä minuakin sieppaisi jos joku eläisi ainoastaan einesruoan varassa ja toki kannatan terveellisiä elämäntapoja ja kotiruokaa. Emilyn hyvä on kuitenkin olemassa se kultainen keskitie, kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin sinä tunnut aina luulevan.

Emilyn, jos olen oikein ymmärtänyt sinä et anna rokottaa lapsiasi? Jos lapsesi siis sairastuvat johonkin tautiin jonka olisi rokotuksella voinut estää voin siis sanoa että se vaikuttaa myös minun henkilökohtaiseen elämääni, kun yhteiskunta joutuu sinun valinnoistasi maksamaan ja koska olen veronmaksaja on lapsesi mahdollinen sairastelu minun pussistani pois... hohhoijaa.. Kyllähän sitä voidaan lähteä tuolle linjalle jos halutaan. Kyllä sitä muutkin kuin lihavat ihmiset tulevat tässä yhteiskunnassa muille kalliiksi. Itseasiassa me kaikki maksamme toisillemme, ei sinunkaan olemassaolo tule meille muille ilmaiseksi... ;)
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:31 Tohtori Lecter kirjoitti:
Eineksiä syömällä voi syödä hyvinkin terveellisesti, riippuen siitä mitä eineksiä valitsee ruuakseen ja alusta asti itsetehty ruoka voi olla hyvinkin epäterveellistä. Eivät asiat ole niin yksinkertaisia.

Minusta on hirvittävän surullista se, että niinkin tavalliset asiat kuin päivittäinen ruoka, otetaan asiaksi jolla täytyy päteä.
Suurin osa eineksistä ei ole millään lailla pahanmakuisia eikä suurimmaksi osaksi nuo itsetehdyt ns arkiruoatkaan kovin kummoisia ole.
Einesten syöminen sinällään ei ole epäterveellistä, sillä kuten sanoin, eineksiä on hyvin monenlaisia.

Fanaattisuus tiettyjä asioita kuten ruokavaliota kohtaan suoraan sanottuna hirvittää välillä melkoisen paljon. Jos ihmisellä on asiat kunnossa, elämän sisältöä ei tarvitse hankkia siitä, mitä sattuu syömään, kuinka paljon ja koska ja siitä mitä joku muu syö, kuinka paljon ja minkä sorttista tavaraa. Terveellinen ruokavalio on terveellinen silloinkin kun siinä on jonkun verran näitä "epäterveellisiä" osasia. Ruokavalion kokonaisuus on se mikä ratkaisee eikä se, syödäänkö päivällisellä alusta asti itseväännettyä vai kaupan altaasta ostettua lohikiusausta.
Oikein bueno kommentti sinulta! :flower: :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:25 Pix kirjoitti:
Eineksistä meillä menee ainoastaan punajuurisalaatti (Saarioisten, muut ei käy) ja maksalaatikko. Lapsi kyllä varmasti söisi ihan mitä eteen antaisi, mutta mie ite en tykkää. Kaikissa on liikaa suolaa :x
Mutta ei kai niitä myytäis, jos ne niin kovasti vahingollisia olisivat ;)
Tupakkaakin myydään :whistle:
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:54 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:25 Pix kirjoitti:
Eineksistä meillä menee ainoastaan punajuurisalaatti (Saarioisten, muut ei käy) ja maksalaatikko. Lapsi kyllä varmasti söisi ihan mitä eteen antaisi, mutta mie ite en tykkää. Kaikissa on liikaa suolaa :x
Mutta ei kai niitä myytäis, jos ne niin kovasti vahingollisia olisivat ;)
Tupakkaakin myydään :whistle:
Voi elämän kevät sun kanssas nainen!!! \|O
 
Pix
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:54 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:25 Pix kirjoitti:
Eineksistä meillä menee ainoastaan punajuurisalaatti (Saarioisten, muut ei käy) ja maksalaatikko. Lapsi kyllä varmasti söisi ihan mitä eteen antaisi, mutta mie ite en tykkää. Kaikissa on liikaa suolaa :x
Mutta ei kai niitä myytäis, jos ne niin kovasti vahingollisia olisivat ;)
Tupakkaakin myydään :whistle:
Siinä on ikäraja. Mun nähdäkseni eineksissä ei ole K-18 lappuja :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:58 Pix kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:54 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:25 Pix kirjoitti:
Eineksistä meillä menee ainoastaan punajuurisalaatti (Saarioisten, muut ei käy) ja maksalaatikko. Lapsi kyllä varmasti söisi ihan mitä eteen antaisi, mutta mie ite en tykkää. Kaikissa on liikaa suolaa :x
Mutta ei kai niitä myytäis, jos ne niin kovasti vahingollisia olisivat ;)
Tupakkaakin myydään :whistle:
Siinä on ikäraja. Mun nähdäkseni eineksissä ei ole K-18 lappuja :whistle:
Eikä varoituskylttejä: Hampurilainen tappaa. Valkosipuliperunat vahingoittaa sinua, ja ympärilläsi olevia. Maksalaatikko on vaaraksi sekä sinulle, että lapsellesi. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:54 Emilyn kirjoitti:
Tupakkaakin myydään :whistle:
Niin, ja kuvittele, vettä myydään pulloissa ja sitä tulee hanasta pilkkahintaan. Kuinka sitä saadaan laillisesti myydä vaikka se on erittäin epäterveellistä silloin jos sitä nauttii kahdeksan litraa vuorokaudessa.
:whistle:

 

Yhteistyössä