EINESnatsit kertokaapa.. :)

• Viestiketjun aloittaja NuoriAikuinen
  • Ensimmäinen viesti
Mulle on kanssa henk.koht ihan sama mitä muiden muissa perheissä syödään. Itse henk. kohtasesti ei ole varaa syödä eineksiä, ja ne maistuukin ihan p.askalta suurimmaksi osaksi. Ja siihen mitä tulee siihen, miten muiden ihmisten einesten syönti vaikuttaa yhteiseen hyvin vointiin niin. . . . Hoh hoijaa sanon minä. Jokseenkin kaukaa haettua.

stranger
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:31 Tohtori Lecter kirjoitti:
Eineksiä syömällä voi syödä hyvinkin terveellisesti, riippuen siitä mitä eineksiä valitsee ruuakseen ja alusta asti itsetehty ruoka voi olla hyvinkin epäterveellistä. Eivät asiat ole niin yksinkertaisia.

Minusta on hirvittävän surullista se, että niinkin tavalliset asiat kuin päivittäinen ruoka, otetaan asiaksi jolla täytyy päteä.
Suurin osa eineksistä ei ole millään lailla pahanmakuisia eikä suurimmaksi osaksi nuo itsetehdyt ns arkiruoatkaan kovin kummoisia ole.
Einesten syöminen sinällään ei ole epäterveellistä, sillä kuten sanoin, eineksiä on hyvin monenlaisia.

Fanaattisuus tiettyjä asioita kuten ruokavaliota kohtaan suoraan sanottuna hirvittää välillä melkoisen paljon. Jos ihmisellä on asiat kunnossa, elämän sisältöä ei tarvitse hankkia siitä, mitä sattuu syömään, kuinka paljon ja koska ja siitä mitä joku muu syö, kuinka paljon ja minkä sorttista tavaraa. Terveellinen ruokavalio on terveellinen silloinkin kun siinä on jonkun verran näitä "epäterveellisiä" osasia. Ruokavalion kokonaisuus on se mikä ratkaisee eikä se, syödäänkö päivällisellä alusta asti itseväännettyä vai kaupan altaasta ostettua lohikiusausta.
Täyspeesi!

Lisäyksenä vielä se, että joskus kiireisenä päivänä annan aikaani mieluimmin lapsille kuin keittiössä nyhräämiseen! Silloin einekset on paikallaan.

Meillä eineksiä käytetään suhteellisen vähän niiden pienten pakkauskokojen vuoksi, ja tulevathan ne isolle perheelle kalliiksikin. Joskus kun ostetaan, olen kyllä positiivisesti yllättynyt einesten makujen paranemisesta ja muuttumisesta lähemmäs "kotiruokamaisuutta"!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:45 Emilyn kirjoitti:
Kouluruokia syön itsekin, samoin ravintolaruokia. Kaupan eineksissä ja koulun ruoissa on kuitenkin ainakin jonkun verran eroa. Vaikka raaste olisi valmiina tilattua raastetta, niin se on sentään suht tuoretta. Tai perunat tulevat usein valmiiksi kuorittuina, muut aineet pilkottuina jne. En tosin tiedä, minkä verran ja missä ne ruoat tehdään edes jonkun verran itse ja minne ne tulevat jo ihan valmiina keittoina jne. Mutta taitavat ne kouluruoatkin olla vähän luonnollisempia senkin takia, että niitten on tarkoitus vastatakin suht tavallista kotiruokaa.
Sulla on paljon hyviä kommentteja ja näkökulmia, mutta paljonko oikeasti vaikutat siihen yhteiseen hyvinvointiin (siis muutenkin kuin täällä pauhaamalla)? Ja tämä ei ole tarkoitettu provona sinulle, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuulutko niihin fiksuihin, jotka yhtä suurella panostuksella, kuin vaan omilla sanoillansa panostavat niihin asioihin joista pauhaavat.?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:22 MaRLaSingeR kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:45 Emilyn kirjoitti:
Kouluruokia syön itsekin, samoin ravintolaruokia. Kaupan eineksissä ja koulun ruoissa on kuitenkin ainakin jonkun verran eroa. Vaikka raaste olisi valmiina tilattua raastetta, niin se on sentään suht tuoretta. Tai perunat tulevat usein valmiiksi kuorittuina, muut aineet pilkottuina jne. En tosin tiedä, minkä verran ja missä ne ruoat tehdään edes jonkun verran itse ja minne ne tulevat jo ihan valmiina keittoina jne. Mutta taitavat ne kouluruoatkin olla vähän luonnollisempia senkin takia, että niitten on tarkoitus vastatakin suht tavallista kotiruokaa.
Sulla on paljon hyviä kommentteja ja näkökulmia, mutta paljonko oikeasti vaikutat siihen yhteiseen hyvinvointiin (siis muutenkin kuin täällä pauhaamalla)? Ja tämä ei ole tarkoitettu provona sinulle, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuulutko niihin fiksuihin, jotka yhtä suurella panostuksella, kuin vaan omilla sanoillansa panostavat niihin asioihin joista pauhaavat.?
Ainakin näillä pauhaamillani asioilla vaikutan. Kun jokainen tekee jonkun pienenkin teon, niin siitä saadaan iso vaikutus aikaan ;) Itse pyrin tekemään paljon niitä edes pieniä tekoja, jotta maailma olisi parempi paikka :saint:

Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:18 MaRLaSingeR kirjoitti:
Mulle on kanssa henk.koht ihan sama mitä muiden muissa perheissä syödään. Itse henk. kohtasesti ei ole varaa syödä eineksiä, ja ne maistuukin ihan p.askalta suurimmaksi osaksi. Ja siihen mitä tulee siihen, miten muiden ihmisten einesten syönti vaikuttaa yhteiseen hyvin vointiin niin. . . . Hoh hoijaa sanon minä. Jokseenkin kaukaa haettua.
Aika tarkka peesi :flower: Mä en kyllä osaa nähdä yhteyttä yhteisen hyvinvoinnin ja Saarioisten maksalaatikon tai Atrian kalapaistoksen välillä.

Harmailen
Meillä syödään kerran viikossa ranskiksia ja kalapuikkoja, myönnän! :D Olen saanut ihan ravintola-alan koulutuksen ja tiedän tasan tarkkaan, mitä nuo sisältävät- mutta sattuu olemaan yksi meidän perheen lemppareista. Muut ruoat laittelen lähes alusta loppuun itse, tosin käytän pakastevihanneksia melko paljon. Mies ja minä ollaan molemmat valmisruoan kasvatteja, joten siitä syystä vain harva eineskin maistuu...
On kyllä hieman yleistämistä väittää kaikkia valmisjuttuja suolaisiksi, ainakin nuo itse kiireessä valitsemani keitot, pastat ym. ovat suolamäärältään normitasoa eikä kaloreitakaan löydy paljoa. Pitää osata katsoa, mitä ostaa.

Ja kyllä meilläkin tavallaan eineksiä syödään vaikka itse ruoan teenkin, kun ei tossa kerrostalon pihassa oikeen itse pysty lehmiä kasvattelemaan, ja teurastamaan. Omat kasvimaatkin joutuu rajoittamaan ihan vaan ahkeraliisapusikoiksi parvekelootiin. Vaikka olishan se oma perunapelto ihan oikeasti ihana. Kananmunatkin voisi syödä paremmalla omalla tunnolla :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:32 MaRLaSingeR kirjoitti:
Jos ihan äärimmilleen viedään niin kananmunathan on muuten kanojen kuukautisvuotoa. NAm NAm :D Ja jos sitä taas miettii, niin kenelle se voi olla hyväksi.
Ei taida ihminen tarvita niitä kananmuniakaan ravinnokseen :whistle:

En tosiaankaan kuulu mihinkään einesnatsiporukkaan mutta haluan ilmaista oman mielipiteeni asiasta! :)
Meidän perheessä syödään paljon itsetehtyä ruokaa, mutta ajanpuutteen takia, varsinkin viime aikoina on tulleet myös einekset enemmän kuvaan...Jokaisella ruokailukerralla kuitenkin syödään vähintään se tuoresalaatti, itsetehtynä!
Kyllä monen äidin päivä on niinkin kiireinen lastensa kanssa, että nämä "pahat" einekset helpottavat ajan käyttöä huomattavasti. Minun mielestäni on paljon tärkeämpää olla ja touhuta noitten lasten kanssa kuin jokaikinen päivä vääntää keittiössä sapuskoita alusta loppuun...Niska limassa ja silleen :kieh:
Ainiin viimeeksi tänään syötiin lasten kanssa aivan ihanaa kalagratiinia, perunamuusin kanssa! Einestä oli, mutta kaikki tykkäsivät! Siihen lisäksi ananaksella mehustettua porkkana-kaali raastetta ja aivan tavallisia tomaattilohkoja.Jälkiruoaksi sitten uuniomenaa ja jätskiä...Nopeaa ja vaivatonta, enkä usko että niin kauhean epäterveellistä!!!

Nyt lähtee aihe Marlalta ihan tykkänää lapasesta :D ei sillä mielenkiintoinen keskustelu ja hauskoja näkökantoja!
Meillä ainakin käytetään silloin tällöin eineksiä ihan hyvällä omalla tunnolla...

Valitettavasti en nyt ihan täysin tajunnut Emilyn pointtia, siis ovatko kaikki einekset hänen mielestään ihan ehdottoman pahasta vai salliiko hän niiden käytön edes hätätilassa (jonka jokainen voi sitten itse määrittää) tahi silloin tällöin osana normaalia kotiruokaa?

Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:42 Powerpuff Girls kirjoitti:
Nyt lähtee aihe Marlalta ihan tykkänää lapasesta :D ei sillä mielenkiintoinen keskustelu ja hauskoja näkökantoja!
Meillä ainakin käytetään silloin tällöin eineksiä ihan hyvällä omalla tunnolla...

Valitettavasti en nyt ihan täysin tajunnut Emilyn pointtia, siis ovatko kaikki einekset hänen mielestään ihan ehdottoman pahasta vai salliiko hän niiden käytön edes hätätilassa (jonka jokainen voi sitten itse määrittää) tahi silloin tällöin osana normaalia kotiruokaa?
Et kysynyt multa, mutta jos perheessä ei ole mitään ruokarajoitteita ja eineksensä valitsee oikein, niin niitä voi syödä vaikka joka päivä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:42 Powerpuff Girls kirjoitti:

Pyrin pitämään pakastimessa sellasta hätävaraa, jos kiire on tai laiskuus että voisi sieltä sitten jotain lämmittää. Kyllä meilläkin jotain pakasteita käytetään joskus tai sellaisia mitä ei itse oikein pysty/osaa valmistaa kuten vaikka ranskalaiset. Meinasin myös sanoa, että makkara mutta olen hurahtanut itse tähän terveelliseen ruokavalioon niin, että makkaratkin on jatkossa pannassa :D

Mainittakoon, että ruoanlaitto on mielestäni erittäin helppoa ja vaivatonta, johtunee siitä kun sitä on vuosia päivittäin tehnyt.

Yhteistyössä