Eilisten juhlien köyhimmät tarjottavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
jopas on. mekin oltiin eilen juhlissa, ylppäreissä ja hyvät oli tarjottavat, vaikka en juuri niistä mitään syönytkään, lapset syötän aina ennen juhlia niin eivät nälkäisinä kiukkua ja vongu mitään. ja itse söin keksiä ja täytekakkua palan. oli salatteja ja voileipäkakkuja, kaikki lihaisia joten en ottanut... ei haittaa, syömispuoli ei ole se tärkein vaan se itse juhla ja että näkee sukulaisia pitkästä aikaa ja on kivaa... :hug: :flower: =)

Minulla on sama tapa, että pyrin kyllä lapset syöttämään hiukan ennen juhlia. Jos sattuukin olemaan tarjolla sellaista josta eivät pidä, niin ei tule nälkä kesken kaiken.
Tarjottavista en muutenkaan valittele/ihmettele, sitä otetaan mitä on ja jos ei miellytä, ollaan ilman. =)

Maitoallergiaan täytyy todeta se että kaikki ei ole kuulleetkaan maitoallergiasta vaan sotkevat sen laktoosi-intoleranssiin. Maitoallergisen lapsen äitinä varmistelisin siis vielä erikseen että tajuaahan emäntä ettei lapsi voi syödä mitään missä on mitään maidon ainesosia. Eli hylakakku ei todellakaan käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Serkku vielä soitti ja kysyi tuoko hän maitoallergiselle lapselle omat ruuat, mutta vakuutettiin ei ei tarvii. Hän sai sitten syödäkseen sipulisalaattia ja keittokinkkua. Vähän känisi lapsiraasu nälkäänsä. Itse sain mahakivut kun hylaruokaa oli vain toinen salaatti ja kala ja liha. Ja oli tosiaan juhlien emännältä kysytty erityisruokavalioista.

No tän takia mä teen aina kaikki hylaan, vaikka meil olis minkämoiset kissanristiäiset. Ja tarjolla on myös kasvisvaihtoehto ja tarvittaessa myös gluteeniton. Vaikka olis vaan partylite-kutsut.

Hyla on vähälaktoosinen. Se ei ole sama kuin laktoositon eikä maidoton. Maitoallergiselle ei käy maitotuotteet, ei edes hyla.

Alkuperäinen kirjoittaja termit taas sekaisin:
[mä teen aina kaikki hylaan, vaikka meil olis minkämoiset kissanristiäiset. Ja tarjolla on myös kasvisvaihtoehto ja tarvittaessa myös gluteeniton. Vaikka olis vaan partylite-kutsut.

Hyla on vähälaktoosinen. Se ei ole sama kuin laktoositon eikä maidoton. Maitoallergiselle ei käy maitotuotteet, ei edes hyla.[/quote]

Joo, mä tiedän tän, mut meen tuttavapiirissä ei oo MAITOallergisia, vaan intolerantikoita. Ja hylahan ei oo tosiaan laktoositon, mutta sopii meidän tutuille.

Mielenkiinnolla luin näitä vastauksia että salaattipöytä ei ole ruokaa tms. Meille tulee tyttären ripareihin seuraavanlainen menu;

osa porukasta tulee kirkosta suoraan meille ja silloin tarjotaan;

pasta&kanasalaattia
kreikkalainen salaatti
tomaatti&motzarellasalaatti
paistia
savustettua lohta
patonkia
levitteitä

sekä myöhemmin kaikille vieraille

kalavoileipäkakkua
kinkkuvoileipäkakkua
täytekakkua
britakakkua
kahvikakkua
itsetehtyjä pipareita.

Onkohan tää nyt edes riittävää .... ?? Lisähommia tulee siitäkin että yksi vieraista on vilja-allerginen (ei keliaakikko vaan vilja - eri juttu) ja osa diapeetikkoja. Eli joistakin tarjottavista pitää olla kahta eri versiota.

Apua - riittäkö nuo edellä mainitut, stressiä pukkaa :) Ja budjetti paukkuu ...

Riparit harmaa: Diabeetikko voi syödä normaalia ruokaa kunhan pistää insuliinia oikean määrän sen jälkeen.
Hiilareiden määrä vain on tärkeä.

Mutta ap:n juttuun jos tarjoilut olivat pitopalvelun tekemä RUOKAtarjoilu niin oli kyllä hemmetin surkeat.
Jo amatöörinä tajuaa että ruoka on ruokaa ei mitään salaattia sivuhörsöineen.
Olisi sitten ruoka sanan jättänyt kutsusta pois

Mä olen nyt sitten tyly ja käytöstavaton kun ihmettelen että miten kahden lajin salaatti (vielä melko vaatimaton salaatti) on ruokaa. Mutta tiedänpähän sitten tulevissa juhlissa joissa itse olen emäntänä, että kaksi salaattia kera graavilohen, keittokinkun ja pasteijan on riittävä RUOKAtarjoilu ja jäävesi riittää juomaksi, leipä on suorastaan liioittelua, eli sitä ei tarjota. Kahvin kanssa vain laktoosillinen kakku ja laktoosilliset piparit, sekä tavis maito, vaikka on luvattu huomioida hyla. Jos on tiukka budjetti esim. niin miksi ei voi tarjota vaan kahvia ja kakkua (sekä laktoositonta myös)? Miksi täytyy luvata ruoka ja luvata että on huomioitu erityisruokavaliot, mutta sitten ei ollakaan? Niin että laktoosiongelmaiset kyykkyyn vaan ja muistakaapa sitten seuraavissa juhlissa, että turha väsätä sen salaatin lisäksi muuta, kun on vallan hyvä ja riittävä tarjoilu se salaatti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Jos on piirakoita, graavilohta, leikkeleitä, kaksi ruokaisaa salaattia - eikö se ole ruokaa? Ja vielä aika monta eri laatua. Ihme nirsoilijat, syökää lihapullat ja potut kotonanne! Sellaista tarjotaan korkeintaan lastenkutsuilla. :snotty: Ja vain lapsille.

Peesi tähän ! Mua ärsyttää muutenki kaikki ruoka vinkujat !

Fiksu ihminen osaa olla valittamatta tollasesta asiasta. Syöt sitte jossain matkanvarrella mut haloo...

Kun me ollaan kaikki erilasia ja on tilanteita et, ihmiset ei osaa tai pysty ottaa jokaista asiaan sun mieliks oikealla tavalla huomioon. Koitat nyt vaan kestää paskat tarjoilut ja teet sitte omissa juhlissa asiat paremmin
:whistle:

*ärsyttävää vinkumista*

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Mä olen nyt sitten tyly ja käytöstavaton kun ihmettelen että miten kahden lajin salaatti (vielä melko vaatimaton salaatti) on ruokaa. Mutta tiedänpähän sitten tulevissa juhlissa joissa itse olen emäntänä, että kaksi salaattia kera graavilohen, keittokinkun ja pasteijan on riittävä RUOKAtarjoilu ja jäävesi riittää juomaksi, leipä on suorastaan liioittelua, eli sitä ei tarjota. Kahvin kanssa vain laktoosillinen kakku ja laktoosilliset piparit, sekä tavis maito, vaikka on luvattu huomioida hyla. Jos on tiukka budjetti esim. niin miksi ei voi tarjota vaan kahvia ja kakkua (sekä laktoositonta myös)? Miksi täytyy luvata ruoka ja luvata että on huomioitu erityisruokavaliot, mutta sitten ei ollakaan? Niin että laktoosiongelmaiset kyykkyyn vaan ja muistakaapa sitten seuraavissa juhlissa, että turha väsätä sen salaatin lisäksi muuta, kun on vallan hyvä ja riittävä tarjoilu se salaatti.

Tossa oli mitä ilmeisemmin tarkotus,että itse laitetaan sitä graavilohta tai keittokinkkua sinne salaatin sekaan!! Kyllä sillä pitäisi nälkä lähteä.Jestas.....

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Fiksu ihminen osaa olla valittamatta tollasesta asiasta. Syöt sitte jossain matkanvarrella mut haloo...

Kun me ollaan kaikki erilasia ja on tilanteita et, ihmiset ei osaa tai pysty ottaa jokaista asiaan sun mieliks oikealla tavalla huomioon. Koitat nyt vaan kestää paskat tarjoilut ja teet sitte omissa juhlissa asiat paremmin
:whistle:

*ärsyttäää vinkumista*

No tätäkin peesaan! Aivan juurikin näin!

Mä ymmärrän ap:tä. Meillä suvussa varsinkin vanhempi väki ei pidä salaatteja ja kylmiä leikkeleitä ruokatarjouluna vaan ruokatarjoilu edellyttää heidän mielestään lisäksi vähintäänkin keitettyjä perunoita ja karjalanpaistia.

Joo, ei ois pitäny kutsuun kirjottaa ruokaa tolla tarjoilulla. Oisko ruokien kanssa käyny joku kämmi, jos oikeesti piti olla, mut sit tapahtu jotain .... Ihan hyvät tarjoomiset sinällään, mut ei ruokaa.

Ja sitte jos siellä olis ollu se kinkkukiusaus,nii olisit ollu täällä varmaan valittamassa että olipas arkista ruokaa! ja suolasta/pahaakin vielä.
Vaikutat ton ruoka asian suhteen just sellaselta,että koskaan ei ole hyvä vaikka mitä olis.

Mulla muutenki kiehuu,jos ruoka asioista pitää tehä numero.Jos on jotain allergiaa tms.

Suurin osa varmaan,niin myös minä,ymmärrän ruokatarjoilun niin että tarjolla on silloin lämmin ruoka.Ap:n kuvailema ei siis vastaa sitä käsitystä vaan aika suppean kuuloista bufeepöytää,joten syystäkin närkästyy :)

Ylppärithän on perinteisesti juhlat, joihin ihmisiä tulee eri aikoina, kun kiertävät juhlia eli minusta on hyvä idea olla jotain salaatteja yms. Jos tarjolla olisi esim. pottuja ja lihapullia niin niiitä saisi koko ajan lämmittää ja yrittää pitää lämpinänä. Piirakat, salaatit ym. on mielestäni oikein hyvää tarjottavaa. Ainakaan meillä ei ihmiset mahtuneet edes istumaan, joten tuollainen pikkupurtava on paljon helpompi syödä seison ja samalla siemailla kuoharia kuin vaikka pihvi ja perunat.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Mulla muutenki kiehuu,jos ruoka asioista pitää tehä numero.Jos on jotain allergiaa tms.
Mä olen tuohon tottunut, sillä siskontyttö on moniallerginen ja omasta perheestäkin löytyy erityisruokailijoita. Siitä huolimatta hieman huokaisin helpotuksesta, kun siskonlikka lähtee rippileirille eikä pääse ensi lauantain juhliin.

Me kans käytiin pitopalvelun järjestämissä yo-juhlissa. Tarjottavina todella kuiva voileipä kakku,joka loppui kesken ja tilalle tuli kurkkuleipiä. Suolasta oli lisäksi karjalanpiirakoita ja munavoita. Makeina oli täytekakkua(joka myöskin loppui kesken) ja "ylioppilaita". Ne oli köyhimmät juhlat ikinä! Ja kun heillä oli vielä tiedossa vierasmäärä(täytyi ilmottautua),niin luulisi ammattitaitoisen pitopalvelun osaavan tehdä oikean määrän tarjottavaa.. Tultiin vielä 360km päästä juhliin,piti grillillä käydä syömässä ennen kottiin lähtöö.:D

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Ylppärithän on perinteisesti juhlat, joihin ihmisiä tulee eri aikoina, kun kiertävät juhlia eli minusta on hyvä idea olla jotain salaatteja yms. Jos tarjolla olisi esim. pottuja ja lihapullia niin niiitä saisi koko ajan lämmittää ja yrittää pitää lämpinänä. Piirakat, salaatit ym. on mielestäni oikein hyvää tarjottavaa. Ainakaan meillä ei ihmiset mahtuneet edes istumaan, joten tuollainen pikkupurtava on paljon helpompi syödä seison ja samalla siemailla kuoharia kuin vaikka pihvi ja perunat.

Jos kutsuu juhliin niin paljon ihmisiä, et ne ei mahdu istumaan, ni sit tarvii järjestää ne juhlat jossain muualla kuin kotona. Tai pistää ulos juhlateltta, johon on lainattu/vuokrattu tuolit ja pöydät.

Jos kutsuu juhliin niin paljon ihmisiä, et ne ei mahdu istumaan, ni sit tarvii järjestää ne juhlat jossain muualla kuin kotona. Tai pistää ulos juhlateltta, johon on lainattu/vuokrattu tuolit ja pöydät.
Meillä mahtuvat kaikki istumaan, mutta eivät ruokapöydän ääreen. Niinpä tarjottavat lähtevät siitä, että veistä ei tarvita.

En tiedä miten teillä päin Suomea ylppärit järjestetään, mutta täällä päin lehteen pistetään avoinkutsu jolloin vieraita voi tulla 20- 150.

MÄ olen ap:n kanssa samaa mieltä, mun käsitys ruuasta on eri kuin kaksi salaattia. Mutta jokainen meistä tekee juuri sellaiset tarjottavat jotka kokevat omakseen.

Noista ruoka-allergioista sen verran että omilla lapsilla on maitoallergia, muna-allergia ja vilja-allergia joten en voi olettaa että heille olisi jotakin sopivaa tarjolla. Siksi minulla on heille aina mukana omat syötävät. Teen itse tarjotavat laktoosittomina koska kaikille laktoosi-intorelantikoille ei käy hyla. Muut allergiat pyrin ottamaan huomioon mutta saatan etukäten soittaa ja kertoa mitä on tarjolla jotta perhe voisi itse tuoda jotakin sopivaa syömistä jos mun leipomuksista ei sopivaa löydy. Koska kaikkia allergioita ei aina voi ottaa huomioon ja sen pitää myös kylävieraan ymmärtää.

Yhteistyössä