Eilen musta tuntui siltä että kahlaan tuonne järveen ja uin niin pitkälle etten enää jaksa takaisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehimiini harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tehimiini harmaana

Vieras
Mä en enää edes tiedä mistä mä alottaisin. Tuntuu vaan että kaikki hajoaa taas kerran käsiin, mutta tällä kertaa mulla on oikeasti ihan liikaa menetettävää. Tuntuu vaan välillä siltä ettei ole mitään järkeä yrittää kun koko elämä on tällaista taistelua.

Moni on varmaan lukenut täällä kun olen kertonut että meillä oli viime kuu talouden tasapainotus-kuukausi, ja että elettiin ihan minimi rahoilla sitä varten että saadaan kaikki rästiin jääneet laskut maksettua ja senkin jälkeen oli tarkoitus jatkaa vähän rahankäytön tarkkailua. Mä olin ihan oikeasti laskenut kaiken tosi tarkkaan, ja todennut että jos nyt eletään vähän maltillisemmin, niin maaliskuusta alkaen oltais alettu saamaan rahaa ihan mukavastikin säästöön, ja sitä ennen maksettua kaikki velat miehen isälle. Mä myös stressasin ja huolehdin ihan hirveästi siitä että kanssa pysytään budjetissa, ja olin enemmän tosissani raha-asioiden kanssa kuin ikinä.

Maanantaina sitten kaikki suunnitelmat alkoi kaatumaan, ja eilen kaatui se korttitalon viimeinenkin seinä. Tää on tosi rankkaa mulle ja perheelleni, joten toivon että yleensä vittumaiset harmaat vois koittaa olla tällä kertaa vähän hienotunteisempia.

Maanantaina tuli siis miehen palkka, joka oli yllättäen yli 400e pienempi kuin piti. Syynä oli se, että alkuvuodesta mies ja verotoimisto ilmeisesti yhdessä ulosottovelkojen takia olevat sekoilleet miehen veroprosentin kanssa, ja miehelle oli laitettu ihan liian pienet tulorajat. Nyt sitten marraskuun palkan (joka maksettiin nyt) kohdalla tulorajat oli ylittyneet, ja tästä ja seuraavasta palkasta meni/menee ihan mielettömästi veroa. Asialle ei enää voi mitään. Lisäksi oli tiedossa, että koska mieheni tekee töitä tuntityöläisenä, hänellä ei olisi ollut jokatapauksessakaan töitä 15.12. - 7.1., jolloin joulu- ja tammikuun lopussa tulevat palkat ois olleet pienempiä kuin yleensä.

Meillä oli varattu nyt tälle kuulle hyvin pieni budjetti laskujen lisäksi elämiselle, sekä reilu satanen n. 12 ihmisen joululahjoihin. Joulu oli myös tarkoitus viettää miehen veljien perheiden sekä heidän isänsä kanssa täällä meillä, meidän uudessa kodissa. Tällä hetkellä tilanne on se, ettei meillä ole missään nimessä varaa järjestää sitä joulua täällä, tai edes ostaa lahjoja kenellekään, edes omalle pojalle. Toisaalta, eipä ois tällasella mielellä huvittanut paljoa joulua juhliakaan.

Ikään kuin tässä ei olis yhtään tarpeeks, miehelle tuli eilen puhelu, että hänelle ei ole enää töitä nykyisessä työpaikassa. Koska hänellä ei ollut varsinaista työsopimusta, vaan ko. firma on ostanut mieheltäni työt tuntiliksalla, he pystyvät myös pistämään hänet ulos tuolla tavalla yhden päivän varoitusajalla. Nyt tuli siis vaan puhelu että ei tartte tulla huomisesta eteenpäin. Syynä se, ettei ole töitä. Mä en vaan henk. koht. edes ymmärrä millainen ihminen tekee noin työntekijälle juuri joulun alla. Ilmeisesti joku täysin sydämetön. Olisivat voineet edes antaa pari viikkoa varoitusaikaa että jommalla kummalla meistä ois edes joku sauma ehtiä etsimään uus duunipaikka. Mä olen siis khh:lla himassa poikamme kanssa, työpaikkaa johon palata mulla ei ole. Miehellä ei tällä hetkellä ole mitään uutta paikkaa tiedossakaan.

Me ollaan just elokuussa muutettu uuteen kotiin, ja tämä on meidän molempien unelmakoti. Ollaan tässä vuokralla, ja vuokra on aika iso. Näyttää siltä ettei meillä ole varaa jäädä tähän, ja se ahdistaa ihan jumalattomasti. Meistä molemmista tuntuu siltä ettei me enää voida löytää mitään kämppää joka tuntuis niin paljon omalta kodilta kuin tämä. Vaikka saataiskin äkkiä joku halvempi asunto, ei meillä varmaan siltikään oo varaa asua missään kun ei kerran kummallakaan ole töitä.

Kun tuo uutinen eilen tuli, mulle tuli vaan sellainen olo että mä en jaksa. En enää. Mun koko elämä on ollut yhtä taistelemista ja selviytymistä, ja aina joku itsestä riippumaton asia sen pilaa. Tuntuu että oon vaan vetänyt miehenikin tähän suohon. Hänelläkin on alkanut menemään huonosti sen jälkeen kun mun kanssa löi hynttyyt yhteen. Mä oon varmaan entisessä elämässä ollut joku Hitleriä vastaava tyyppi kun nyt tässä elämässä karma näin kostaa. Ja koko ajan. Eilen mä oikeasti mietin että kun muu perhe menee nukkumaan, mä kahlaan pimeydessä tuonne järveen ja sanon itseni irti tästä elämän mittaisesta paskasta. En vaan jaksais enää.

Onneks sit kuitenkin juttelin mieheni kanssa tästä kaikesta. Me itkettiin yhdessä tätä tilannetta, mutta lopulta päätettiin, että mehän ei perkele luovuteta. Ihan sama mitä seuraavaksi tapahtuu, me aiotaan taistella. Molemmat alkaa nyt vaan täysillä etsimään duunipaikkoja, ja onneksi miehen isä oli luvannut että hän auttaa meitä rahallisesti siihen asti että päästään taas jaloillemme. Silti koskee sydämestä jos me nyt tästä joudutaan muuttamaan. Tuntuu vaan että elämä ihan vittuillakseen väläytti meille muutaman kuukauden kuinka ihanaa elämä vois olla, ja sitten se ottaa tän kaiken julmasti pois. Mutta jokatapauksessa meillä on toisemme, ja poikamme. Niin kauan kuin meillä on meidän perhe, ei ole mitään syytä luovuttaa taistelua.

Anteeks pitkä purkautuminen, ja kiitos niille jotka jaksoi loppuun asti lukea. Mä olen myöskin kamalan yksinäinen nykyään, eikä vaan ole oikein ketään niin läheistä kelle voisin tästä tilanteesta itkeä. Palstalle voin edes pintapuolisesti purkautua "anonyyminä".

Voi sinua :hug:

Ikävillä asioilla on tapana kasaantua. Ne tulee oikeasti aina kolmen sarjoissa.

Toivotaan, että tätä ikävää ajanjaksoa seuraisi pitkä iloisten tapahtumien sarja.

Jos molemmat vailla työtä olette, niin hakekaa ihmeessä asumistukea ja kaikkia muitakin teille kuuluvia tukia. Ja ota yhteyttä seurakuntaan, neuvolaan, jne jos saisitte jotain joulun ajan apuja.

Miehen työt loppui yllättäen perjantaina ja jatkuu... kuka tietää milloin... Rahaa on käytettävissä tästä eteenpäin 50€vko, kiva jouluyllätys. Mä olen henkisesti niin rikki että ymmärrän kyllä sua täysin, multa vaan puuttuu kokonaan taistelutahto, olen valmis luovuttaan, nyt ja kokonaan.

Kuulostaa tosi raskaalta tuo teijän tilanne, mutta ei se auta miestäs ja lastanne jos sie luovutat pelin, päinvastoin. Hirveesti tsemppiä teille, en osaa muuta sanoa.
:hug: vaikkei tuo nyt varmasti paljoa lämmitä.

Voi pikkuista :(

Mä tiedän sen tunteen kun tuntuu että on se ihminen josta ei ole muuhun kuin levittämään jotain huonoa karmaa ympärilleen...
Mut mä vaan luulin niin, ei se oikeasti ollut silleen.

Mulle saa avautua jos haluaa :) Kuulostaa hölmöltä mutta siis... Mulla on mennyt elämässä niin paljon ja niin kauan asiat vinoon että jossain vaiheessa uskoin ettei ulospääsyä enää ole.

Ensimmäistä kertaa elämässäni mä olen nyt kuitenkin onnellinen ja aika pitkälti tasapainossa myös itseni kanssa.

Mulla ei ole taikasauvaa, ja vaikka olisi niin en varmaan osaisi oikeita taikasanoja, mutta auttaisin ja *pim* korjaisin teidän tilanteen tasapainoon jos mulle sellainen voima suotaisiin että niin voisin tehdä.

Ihan hirveesti jaksamista! Älä luovuta, vaan koita vain ajatella, että niin kauan , kun on kyse ns. vain rahasta, siitä voi selvitä.. Jos menettää läheisen, se jättää ikuiset jäljet, eikä siitä välttämättä koskaan selviä.. Kaikkea hyvää teidän perheelle<3

Ymmärrän että teillä on rankkaa ja vaikeat taloudelliset ajat mutta tuosta itsetuhoisuudesta niin mietippä vielä jos toiste moisia ajatuksia tulee jotta onko se unelmien talon pitäminen niin tärkeetä jotta pitäisi tehdä pojasta äiditön :( Nyt järki käteen. Etsitte sellaisen asunnon mihin teillä on varaakin! Kait se on parempi jotta lapsella on leipä pöydässä ja paremman tuuliset vanhemmat kuin unelmien talo eläen kituuttamalla päivästä toiseen.. Muista jotta se on vain talo. Teillä oli ajat jolloin teillä oli varaa pitää talo, nyt teillä ei ole enää varaa pitää sitä.

Mitä jos ostat pojalle jonkun pienen lahjan. Esim. pikkuauton saa hyvin edullisesti hankittua ja se pakettiin, niin on jotakin. Sukulaiset varmaan muistavat myös. Ihan varmasti ymmärtävät ettete pysty joulua järkkäämään tai lahjoja ostamaan. Voimia, kyllä se siitä!

Voi sinua :hug:

Ikävillä asioilla on tapana kasaantua. Ne tulee oikeasti aina kolmen sarjoissa.

Toivotaan, että tätä ikävää ajanjaksoa seuraisi pitkä iloisten tapahtumien sarja.

Jos molemmat vailla työtä olette, niin hakekaa ihmeessä asumistukea ja kaikkia muitakin teille kuuluvia tukia. Ja ota yhteyttä seurakuntaan, neuvolaan, jne jos saisitte jotain joulun ajan apuja.

Mikähän se kolmas, vielä tulossa oleva sitten on? :(

Onko asumistuessa jotain että ne laskis takautuvasti esim. miehen tuloja? Toimeentulotukea ei tulla saamaan sen takia että tulot katsotaan 3kk taakse. Mua ei muuten kyllä huvita alkaa kerjäämään mitään "ylimääräistä" apua, ja eikös ne neuvolasta ja kirkolta jaettavat jouluavustuksetkin ole jo jaettu?

Meidän poika on 1,5v. Kiitos Anatolia lämpimästä ajatuksesta, mutta ei sun tarvitse laittaa hänelle mitään, saa varmasti kyllä sukulaisilta sen muutaman pakettia, joten ei ihan ilman ole jäämässä. :)

Olisiko mahdollista että kertakaikkiaan selitätte että haluatte joulun viettää teillä muttei rahaa ole?
Josko ymmärtäisivät että joulun saa pienelläkin aikaan eli jokainen toisi jotain syömäpuolta tullessaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Olen sanaton...hienoa että jaksoit kirjoittaa tänne. Se auttaa jo sua itseäsi. Mulla usein käy niin, että kun vastaavia ongelmia kuin teillä, tai muita vaikeuksia, vajoan kuin suohon ja olen hiljaa. Otan etäisyyttä. Mulla ei oikeastaan ole enää edes kunnon ystäviä livenä. Koska aika ajoin ongelmat masentaa niin, että en jaksa pitää yhteyksiä. Joten he ilmeisesti luulevat, että mua ei kiinnosta. Ei se niin ole. Jaksamista teille! Hakekaa apua sosiaalivirastosta, nopeaa toimeentulotukea nyt ennenkuin työttömyyspäiväraha alkaa miehellesi. Kyllä aurinko paistaa vielä risukasaankin, näin uskon ja olen välillä saanut sen kokea:)

Viimeksi muokattu:
Olen pahoillani puolestanne.

Silti, koskaan en näe kuolemaa oikeana vaihtoehtona, ikinä, vaikka kuinka omat asiat olisi solmussa. Et aikonut luovuttaa, hyvä niin. Älä ikinä luovuta.

Vastoinkäymiset kasvattaa ihmistä, joskus vain toivoisi niiden loppuvan pikemmin.

Kerro tilanteesta diakonille, ehkä he voivat auttaa jouluruoka-asioissa. Täälläpäin neuvola tms on järjestänyt joulupuukeräyksen, eli halukkaat voi valita "joulupuusta" henkilön jolle ostavat lahjan (esim mies 38 v) . Olisiko tällaiseen mahkuja? Saisi ainakin lapset lahjat.

Uskoudu sukulaisille, ehkä he voivat auttaa nyt ja vastavuoroisesti autat itse myöhemmin.

Yritä saada tienattua rahaa tai lahjoja tarjoamalla vaikka joulusiivousta tai leivonnaisia tutuille tai sukulaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa tänne;25154909:
Miehen työt loppui yllättäen perjantaina ja jatkuu... kuka tietää milloin... Rahaa on käytettävissä tästä eteenpäin 50€vko, kiva jouluyllätys. Mä olen henkisesti niin rikki että ymmärrän kyllä sua täysin, multa vaan puuttuu kokonaan taistelutahto, olen valmis luovuttaan, nyt ja kokonaan.

Meillä tulee olemaan n. 25e/viikko jos ei lainata miehen isältä, mikä on varmaan aika pakko tässä tilanteessa. En vaan enää kehtais, me ollaan hänelle jo valmiiks useampi tuhat euroa velkaa. :(

Toivottavasti löydät taistelutahtosi jostain, muttä mä ymmärrän sua ton luovutusmielialan suhteen. Mullakin oli vielä eilen oikeasti sellainen olo että kiitti mulle riitti.

Mikähän se kolmas, vielä tulossa oleva sitten on? :(

Onko asumistuessa jotain että ne laskis takautuvasti esim. miehen tuloja? Toimeentulotukea ei tulla saamaan sen takia että tulot katsotaan 3kk taakse. Mua ei muuten kyllä huvita alkaa kerjäämään mitään "ylimääräistä" apua, ja eikös ne neuvolasta ja kirkolta jaettavat jouluavustuksetkin ole jo jaettu?

Meidän poika on 1,5v. Kiitos Anatolia lämpimästä ajatuksesta, mutta ei sun tarvitse laittaa hänelle mitään, saa varmasti kyllä sukulaisilta sen muutaman pakettia, joten ei ihan ilman ole jäämässä. :)
Laskin tuohon kolmanneksi pelon siitä, että ette pysty pitämään asuntoanne. Sovitaan siis, ettei muuta vastoinkäymistä ole enää tulossa!

Diakoniasta voi kyllä vielä kysyä. Minä järjestin ystävälleni ajan diakoniatyöntekijälle maanantaiksi, tiukka taloudellinen tilanne hänellä. Vaikka kynnys avun pyytämiseen on korkea, niin kannattaa silti kysyä.

Onnistuisikohan sukulaisten kanssa se, että vietätte joulun teillä, mutta kukin tuo ruokaa tullessaan?

Voi pikkuista :(

Mä tiedän sen tunteen kun tuntuu että on se ihminen josta ei ole muuhun kuin levittämään jotain huonoa karmaa ympärilleen...
Mut mä vaan luulin niin, ei se oikeasti ollut silleen.

Mulle saa avautua jos haluaa :) Kuulostaa hölmöltä mutta siis... Mulla on mennyt elämässä niin paljon ja niin kauan asiat vinoon että jossain vaiheessa uskoin ettei ulospääsyä enää ole.

Ensimmäistä kertaa elämässäni mä olen nyt kuitenkin onnellinen ja aika pitkälti tasapainossa myös itseni kanssa.

Mulla ei ole taikasauvaa, ja vaikka olisi niin en varmaan osaisi oikeita taikasanoja, mutta auttaisin ja *pim* korjaisin teidän tilanteen tasapainoon jos mulle sellainen voima suotaisiin että niin voisin tehdä.

Kiitos, mulle tuli tosi hyvä mieli tästä. Ja suuri kiitos kaikille muillekin ihanien viestien laittajille, saatte edes pienen hymyn hetkeksi mun kasvoilleni. :)

Mäkin olin juuri tullut hirmuisen onnelliseksi, musta tuntui oikeasti ekaa kertaa ettei mulla ole mikään huonosti, ja uskalsin olla tosi kokonaisvaltaisesti onnellinen. Se oli ilmeisesti virhe, mun ei vissiin vaan ole tarkoitettu olemaan onnellinen ja tyytyväinen elämääni.

Meillä tulee olemaan n. 25e/viikko jos ei lainata miehen isältä, mikä on varmaan aika pakko tässä tilanteessa. En vaan enää kehtais, me ollaan hänelle jo valmiiks useampi tuhat euroa velkaa. :(

Toivottavasti löydät taistelutahtosi jostain, muttä mä ymmärrän sua ton luovutusmielialan suhteen. Mullakin oli vielä eilen oikeasti sellainen olo että kiitti mulle riitti.

Kiitos <3 Me ostettiin kesällä oma talo ja saa nyt nähdä voidaanko tässä enää asua :( Huonolta näyttää, itse olen opiskelija pienellä paikkakunnalla, jossa töitä on vaikea saada. Lapsi 2,5v on onneksi autuaan tietämätön kaikesta surullisesta.
Toivon teille hyvää joulua sekä ihanaa ja parempaa ensi vuotta :)

Alkuperäinen kirjoittaja en vittuile:
Ymmärrän että teillä on rankkaa ja vaikeat taloudelliset ajat mutta tuosta itsetuhoisuudesta niin mietippä vielä jos toiste moisia ajatuksia tulee jotta onko se unelmien talon pitäminen niin tärkeetä jotta pitäisi tehdä pojasta äiditön :( Nyt järki käteen. Etsitte sellaisen asunnon mihin teillä on varaakin! Kait se on parempi jotta lapsella on leipä pöydässä ja paremman tuuliset vanhemmat kuin unelmien talo eläen kituuttamalla päivästä toiseen.. Muista jotta se on vain talo. Teillä oli ajat jolloin teillä oli varaa pitää talo, nyt teillä ei ole enää varaa pitää sitä.

Kyse ei ole vaan talosta, vaan koko mun elämästä, siitä huonosta omatunnosta mikä mulla on kun tuntuu että mun paha karmani on pilannut myös mieheni elämän, ja pilaa varmaan poikanikin elämän jossain vaiheessa. Mutta silti, vaikka välillä mä vaivun totaaliseen epätoivoon ja olen valmis luovuttamaan, mulla on kuitenkin mun pieni ihmeellinen perheeni, joka tarvitsee mua, ja joka tekee mut onnelliseksi vaikka asuisin pahvilaatikossa sillan alla. Tällä hetkellä kuitenkin jaksan potkia vastaan aika paljon heikommin kuin yleensä, johtuen siitä että kaiken romahdus on niin tuore.

Me elimme mieheni ja ensimmäisen ja toisen lapsen kanssa kaiken kaikkiaan 6-7 vuotta hyvin, hyvin pienillä tuloilla (eli kaupassa usein pohdintaa, että ottaako vessapaperia vai jauhelihaa jne.) Lisäksi paljon kaikkia murheita ja miehellä ongelmia mielenterveyden kanssa. Eteenpäin oli vain jaksettava ja yritettävä saada asiat järjestymään.

Ja niin vain olemme nyt tilanteessa, johon en olisi ikinä uskonut. Olemme nyt pieni- tai keskituloisia, lapsia 5 ja olemme miettimässä ensimmäistä omaa asuntoa, omakotitaloa. Tunnen itseni miljonääriksi, koska totuin niin vähään aikoinaan :) - ja kaikki tämä onni mitä nyt on. Tavallinen arki. Edelleen tunnen suurta iloa käydessäni ruokakaupassa eikä tarvitse kauheasti miettiä, voiko ostaa tätä tai tuota.

Yhteistyössä