Eilen jo kyselin apua kihomadoista, kysynpä taas jos saisin vastauksia kokeneimmiltä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaToNeN taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MaToNeN taas

Vieras
Lauantaina luikerteli 2 vuotiaan pepussa mato ja oli myös kakassa. Ihan perus rasvauksen myötä huomasin. Mitään oireita ei ole työllä ollut. Ei ole raapinut ainakaan minun nähteni peppua. Samoin 4 vuotiaalla ei ole mitään. Otettiin kaikki lääkkeet jo lauantai iltana.

Olen lauantaista asti siivonnut ja pessyt pyykkiä, vaihtanut lakanat joka päivä kaikille.
Lapsilla ei ole yhtään leluja, paitsi unilelut joita vaihdan päivittäin.

Matot on poissa joka paikasta, samoin lasten huoneen verhot otin pois.

Minulle sanottiin että 2 viikkoa pitää pitää kaikki lelut poissa ja petivaatteet/pyyhkeet vaihdetaan päivittäin ja pestään 60-90 asteessa.

Ihan oikesti, onko niitä munia esim. pöydällä 10 vai 10 000 kappaletta silloin kun lapsi on siihen koskenut?

kynnet on leikattu 2 kertaa lauantain jälkeen.

Voiko tämä olla lapsella lievempi mato tartunta vai kestääkö hän kutinaa sitten niin hyvin että ei raavi.. Hyppiikö ne munat vaipasta pois kun ei tuo tyttö raavi yhtään.

Lääkkeen tehoamisesta ei varmaan vielä tiedä ja ei se niihin muniin vaikuta, mutta eilen kakassa oli yksi mato ja jotain valkoisia palleroita..

Ja alkaako tarttuminen sitten kun oireet tulevat, eli madot tulee munimaan lapsi raapii koskettaa paikkoja?

Vai onko se koko 6 viikon aikana jo kerennyt tartuttamaan muita? On vaikea muistella missä kaikkialla olemme käyneet 6 viikon aikana :O

No lelut voi pestä ja laittaa sitten taas lasten käyttöön. Ei niitä kokonaan tartte pois laittaa ja varsinkaan kun tuo saatananhelvetti on joka vuosi edessä näköjään :( Eikä ne mihkään leviä jos lapsi ei raavi takamustaan. Hyvällä hygienialla ja terveellä järjellä etteenpäin.

Ei noista kohkata kannata, harmittomia loisia ovat, vaikkakin inhottavia. Vaikka kuinka pystyisi pitämään kotinsa preussilaisen puhtaana, niin koko siisteysintoilun vesittää matopurkki tarhakaverina, joka kutiavaa pyllyä kaiveltuaan levittää uskomattoman sitkeitä munia sinne sun tänne. Tämä on yleinen lapsuuden vaiva, josta ei pidä suuremmin huolestua. Kihomadot eivät levitä tauteja.

Hyvä ksihygienia ennenkaikkea ja lyhyet kynnet.
Perusteellinen siivous lääkinnän yhteydessä.
Munathan elävät huonepölyssäkin joten kun käsittelee esim. Vuodevaatteita ei paljoa kannata pöllytellä.
Jos jokainen ottaisi asian vakavasti, ei siitä tulisi niin pitkäkestoista vaivaa, asiansa hoitaville perheille, kun aina saa uudestaan ja uudestaan samoilta kavereilta tartunnan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kans;29662136:
Hyvä ksihygienia ennenkaikkea ja lyhyet kynnet.
Perusteellinen siivous lääkinnän yhteydessä.
Munathan elävät huonepölyssäkin joten kun käsittelee esim. Vuodevaatteita ei paljoa kannata pöllytellä.
Jos jokainen ottaisi asian vakavasti, ei siitä tulisi niin pitkäkestoista vaivaa, asiansa hoitaville perheille, kun aina saa uudestaan ja uudestaan samoilta kavereilta tartunnan.

Kyllä vain, ennaltaehkäisyssä erityisen tärkeä seikka. Käsidesi ei riitä, koska se ei tapa matojen munia, vaan mekaaninen pesu saippualla ja vedellä riittävän kauan (saippuan hierominen käsiin, sormiin ja sormenväleihin väh. 20sek.) toimii.
Kihomato :: Terveyskirjasto Tässä linkki, joka ei kuitenkaan paljon lohduta, koska oireettomia kantajia on niin paljon, joten asian vakavasti ottaminenkaan ei auta...

Täällä on kanssa mato-ongelma ja itse olen jo ihan hermona koko souvista. Tänään siis edessä suursiivous minkä olenkin jo aloittanut. Vaan inhottaa suuresti, kun ei olisi liiemmin aikaa tämmöisiin isoihin siivouksiin. Talossa kun on vauvakin ja haluaisin hänen kanssaan viettää aikaa.

Yhteistyössä