Eikös sellainen lähihoitaja-lakki ole vähän mauton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on valkoinenlakki joka näyttää yo-lakilta, mutta siinä on punainen aj sininen nauha merkkinä siitä että olen suurtalous-ja ravintolakokki. Miehllä samanlainen lakki, mutta siinä on harmaa nauha ja se on merkkinä teollisuuspuusepän tutkinnon suorittamiseta. lakit ei ollet edes kalliita
Jokaisella ihmisellä on oikeus ola ylpe' suorituksestan, oli hänellä yo-pohja tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Siis käsittääkseni on yo-lakki, jossa jonkin värinen tupsu?
Meidän ryhmästä (lh-opiskelijoita) muutamat kiihkoilee hommaavansa sellaisen, minä en. Mulla on yo-lakki enkä tarvitse mitään tupsuja siihen killumaan. Nuo "kiihkoilijat" eivät ole ylioppilaita, jos joku nyt sillä tiedolla jotain tekee.

Minusta on. En pidä omaa yo-lakkianikaan, mutta nämä lähihoitajalakit sun muut on jotenkin ihan outo ilmiö. En ymmärrä, ihan kuin pädettäisiin jotenkin, vaikka mitään pätemisen tarvetta ei olisikaan...

tästä keskustelusta näkee hyvin sen, että ihmiset eivät ole muka mitään jos ei löydy sitä yo-tutkintoa.. lähihoitajat yms. ovat vaan roskasakkia jotka eivät lakkia ansaitse..

mun mielestä outo ajattelutapa, mä en ikinä ole pitänyt yo-lakkisia millään lailla yli-ihmisinä vaikka itse sitä monesti kuvitteletkin olevansa.

miksi muilla ei olisi oikeutta lakkiin? ylioppilaat kun eivät ole vielä yhtään mitään ammatillisesti, lähihoitajilla sentään jo sitten se ammatti..

Mun mielestä yo-tutkinnolla ei ole nykypäivänä juurikaan arvoa. Itse en ainakaan arvosta yhtään. Siwan kassaksi sillä vaan pääsee, jos sinnekään. On niillä toki sit yleissivistystä tai riippuu kuinka sitä koulua on käyny.. Mut ennemmin mun mielestä ammattitutkinnon suorittanut on ansainnut lakkinsa kun yo.

Itse lopetin lukion kesken, kun tajusin, että ihan turhaan sielä olen, kun ei kiinnosta. Nyt valmistumassa lh:ksi. Pohdin kovasti lakin ostoa, mutta en oikein osaa päättää ostaako vaiko ei.. Toisaalta ihana sama onko sitä vai ei, kun ei sitä käytä kun sen kerran ja sit jää pölyttymään hyllyn päälle. Toisaalta se olis kiva muisto ja juhlissa sukulaiset ihan varmasti siitä kyselee jos sitä ei ole.. Mut enpä tiedä. Tälläsenä ekoihmisenä vähän olisin tollasta turhan hankkimista vastaan, mutta...

Meidän luokassa vähän puhuttiin, että oltaisiin hommattu ammattilakki. Valmistutaan siis suurtalouskokeiksi. Mutta se sitten jotenkin jäi ja todettiin, että mitä hittoa sillä lakilla tekee. Menee vain rahaa siihen ja sitten se pölyttyy kaapin perällä. Mulla ja yhdellä toisella se varmaan lojuisi siellä ylioppilaslakin vieressä. :D

Mustatupsuinen lakki on tekniikan ylioppilaan lakki ja se hankitaan ennen diplomi-insinööriksi valmistumista ja sitä myös pidetään ennen valmistumista. Ei siis ole merkki valmistuneesta tutkinnosta. On myös ajalta kivi ja kuokka, kun diplomi-insinööriksi opiskelivat tekniikkaan keskittyneet ylioppilaat. Ei kai vanhaa perinnettä tarvitsisi muuttaa sen takia, että nykyään on muitakin väyliä opiskella :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
tupsun kun suoritin korkeakoulututkinnon, mutta mulla ei ole yo-lakkia joten olisinko sen niitannut lippikseen vai takaraivoon? :)

Ai ai ai, ei ainakaan sinne takaraivoon. :D

Se hankkijan lippis oli ollut kova sana! :D

Jep! :D Olis ollut todella tyylikäs! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kiesus:
ihan perseestä tommoset säälilakit. jos ei yo-tutkintoa edes saa suoritettua niin voi vetäistä pipon päähänsä, siinä sitä on lakkia kylliksi.

Säälittäviä ovat, KAIKKI lakkipäät. Lakki on ollut kova juttu silloin 1900-luvun alussa, kun ylioppilaita valmistui vuosittain vain joitakin kymmeniä. Nyt kun varmaan suurin osa käy lukion, ei lakilla enää erotu. Ja mikä ihme keksintö tuo valkoinen ammattilakki oikein on? Ennen ammattilakki oli väriltään tumman sininen, ja valkoinen väri oli vain akateemisille! Ymmärtääkseni Fredriksonilta saa vieläkin niitä OIKEITA ammattilakkeja jotka eivät siis ole valkoisia. Siihen siniseenkin lakkiin voi varmaan yhtälailla tilata oman ammattikuntansa nauhan.
Tosin olen jo nelikymppinen, joten ajatukseni saattavat olla vanhanaikaisia. Nuorempi polvi saattaa hyväksyä valkoisen ammattilakin helpommin.

Minä aion ainakin vetää lakin päähäni ensi toukokuussa, kun lähihoitajan paperit ovat kädessä. Vaikka ennen lakki onkin ollut ylioppilaan merkki, ei sen enää tarvitse sitä merkitä. Perinteet ovat toki perinteitä, mutta on niihin muillakin oikeus. Itse olen ainakin ylpeä ammatistani enkä halua lakkia siksi, että sillä voisi kehua, vaan merkiksi ja muistoksi "kovasta koulusta", oppimistani asioista ja hienoista hetkistä!

Ja se, mitä aiemminkin tuolla mainittiin, että "jotku ammattikoululaiset" jne, tällaiset lausahdukset pitäisi kitkeä irti jokaisesta. Me olemme saman arvoisia, käytiin sitä koulua ammattikoulussa tai lukiossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;15646660:
Mä taas ajattelen asian niin, että on hyvä arvostaa muitakin tutkintoja kuin vain yo-tutkintoja. Varsinkin aikana, jolloin yo-tutkinnon merkitys koko ajan vähenee. Aina, kun näen tupsulakkisen, ajattelen tämän ihmisen arvostavan tutkintoaan ja ammattiaan ainakin sen verran, että on vaivautunut lakinkin hankkimaan.

Olen samaa mieltä kanssasi! Haluaisin kuulla teiltä lähihoitajan lakin vastustajilta vähän kypsempiä perusteluja lakin mauttomuudesta ennen kuin kumoatte idean noin jyrkästi. Ja aapee, oletko sinä vähän turhan ylpeä yo -lakistasi kun et kerran edes jatkanut siitä mihinkään korkeampaan kouluun vaan "alennuit" meidän kanssamme vain toisen asteen lähihoitajakouluun?? ...Ja perinteet muuttuu, se on sitä elämää, niitä on aivan turha yrittää säilyttää ikuisuuksia täysin samana.

Jos jokainen tutkinto, isompi tai pienempi, saa oman lakkinsa, niin kuka helkitti noista tupsuista ja värinauhoista tunnistaa ja muistaa eri tutkintoja. Taitaa taas olla tyypillistä ruotsalaista psykologista tasa-arvoa koko touhu. Ettei kellään olisi lakittomana paha mieli. Laittakaa vaikka joku kyltti jokaisen rintaan isolla tekstillä : Olen lähihoitaja. Sama juttu niillä viisikymppisillä, joista jotkut pitävät vielä luokkasorumusta. Ällöä.

Et ilmeisesti ole vielä ymmärtänyt sitä, että vaikka sillä ylioppilaalla olisi ainoastaan lakki ja näin hän erottuisi joukosta, ei häntä silti nykyisin enään arvosteta juurikaan sen enempää kun muiden tutkintojen suorittaneita. Ja mikä vika viisikymppisenä luokkasormuksen pitämisessä?? Voisit vähän yrittää edes osoittaa kunnioitusta muitakin ihmisiä kohtaan kuin ilmeisesti vain itseäsi ja ylioppilaita.

[QUOTE="Heli";22644721]Ja aapee, oletko sinä vähän turhan ylpeä yo -lakistasi kun et kerran edes jatkanut siitä mihinkään korkeampaan kouluun vaan "alennuit" meidän kanssamme vain toisen asteen lähihoitajakouluun?? ...Ja perinteet muuttuu, se on sitä elämää, niitä on aivan turha yrittää säilyttää ikuisuuksia täysin samana.[/QUOTE]

Kappas, keväinen ketjuni on täällä :D
Kyllä, olen ylpeä yo-lakistani. En ole mielestäni "alentunut" mihinkään, vaan tämä oli toinen tutkintoni yo-kirjoitusteni jälkeen. Edellinen ala osoittautui vääräksi valinnaksi ja siksi tuli alan vaihto. Vielä kun oli mahdollisuus hieman "rahakkaampaan" opiskelutapaan, lähdin lukemaan lh:ksi. Eikä se siihen jää, sillä nyt olen oikealla alalla ;)

"Kyllä siinä mun mielestä vesitetään lakin viimeinenkin arvo, kun kaikenmaailman ammattikoululaiset rupeavat matkimaan ja käyttämään samanlaisia."

Aika ala-arvoinen kommentti.

Ne, jotka ovat ylioppilaita ennestään, ovat sitä mieltä että vain heillä on oikeus lakkiin. Itse valmistun lähihoitajaksi ja aion todellakin hankkia lakin, hankkisin silti, vaikka olisikin yo-pohja.
Nimenomaan arvostan tulevaa ammattiani niin paljon, jopa enemmän kuin korkeammin kouluttautuneita, että todellakin hankin lakin enemmän kuin mielelläni. Ja se ei pilaa yhtään mitään eikä se ole yo lakki tupsulla vaan se on lähihoitajan lakki!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;15646710:
Muistuttaahan teekkarilakkikin ylioppilaslakkia.

ööö no totta kai, koska siihen tulee vain tupsu merkiksi korkeakoulun suorittamisesta.... ja onhan tohtoreillakin lakki, mutta sairaanhoitajilla ei, miksi jos kerta lähihoitajillakin :O