Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Aina sanotaan, että perhepäivähoito on kodinomaista.

Mutta missä se kodinomaisuus on, jos hoitolapselle tehdään kuitenkin erittäin selväksi, että sinä olet täällä vain hoidossa, mutta XXX asuu täällä. Tämä on XXX:n koti ja tuo on XXX:n huone minne hän saa mennä mutta sinä et, sillä sinä et asu täällä ja tämä ei ole sinun huoneesi. Hoitaja on XXX:n äiti, ei sinun äitisi. XXX:llä on eri säännöt kuin sinulla, sillä tämä ei ole sinun kotisi.

Ei tuo ole kodinomaista mun mielestä. Vaikkakin parhaimmillaan perhepäivähoito on kodinomaista. Mutta ei tuollainen kyllä sitä ole :| . Se tapahtuu toisen kotona, muttei ole sille hoitolapselle kodinomaista.

ja hetki kuvittele, että sinulla on hoitolapsia 11-12 tuntia päivässä. Antaisitko todella - käsi sydämellä - koko huoneiston heidän käyttöönsä? Myös oman lapsesi huoneen, jossa on mahdollisesti lahjaksi saatuja (rakkaita) arvokkaitakin leluja? Ja ottaisit sen riskin, että pienin 1v. pistäisi suuhunsa hoitotädin lapsen marmorikuulan tai taskukissan?

Anteeksi nää mun kommentit, harmittaa tämä perhepäivähoitajan työn arvostelu. Itselläni vain on niin että haluan hoitopäivän olevan luonnollinen kodinomainen sekä hoitolapsille sekä omille lapsille.

Tosin lopetan pian hoitajana toimimisen. Tähän asti vanhemmat olleet tyytyväisiä ja olen heille myös kertonut että koululaisen huoneeseen hoitolapsilla ei ole pääsyä. Omalle lapselleni sallin hengähdys tauon päivällä omassa huoneessa. Päiväuni aikana lapsille on varattu oma tilansa päiväunille. Tuolloin taas omilla lapsilla ei ole pääsyä yläkertaan, jossa heidän huoneensa sijaitsee. Ja tämän vanhemmat tietävät.

Mutta tämä tästä. Mukavaa päivän jatkoa.

Tehkääs pino täydelliset ihmiset jotka alatte pph hommiin kun teitä tuntuu olevan täällä. Hommataan teille työpaikka saatte kokeilla ihan itse.
Tämmöset ketjut on siitä kivoja että muutekin huonosti arvostettua työtä ei arvosteta sitä vertaa.
Mutta kuitenkin pähkäillään miksi en veisi lastani hoitoon kun olen kotona. Miksi hakisin lapseni hoidosta heti kun pääsen töistä.
Ja se pieni Matti tai Maija on sillä kauhealla hoitajalla ehkä hiukka yli aikaakin ennemmin kuin hakisin sen mussukan kotiin.
Mutta asioista jauhaminen jatkukoon. Jokainen tekee valintansa jne.
Kaikille hoitajille tässä ketjussa tsemppiä jatkoon on niitäkin vanhempia jotka arvostavat työtäsi ja keskustelevat asioista kanssasi suoraan ei ainoastaan palstojen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Mutta missä se kodinomaisuus on, jos hoitolapselle tehdään kuitenkin erittäin selväksi, että sinä olet täällä vain hoidossa, mutta XXX asuu täällä. Tämä on XXX:n koti ja tuo on XXX:n huone minne hän saa mennä mutta sinä et, sillä sinä et asu täällä ja tämä ei ole sinun huoneesi. Hoitaja on XXX:n äiti, ei sinun äitisi. XXX:llä on eri säännöt kuin sinulla, sillä tämä ei ole sinun kotisi.

Ei tuo ole kodinomaista mun mielestä. Vaikkakin parhaimmillaan perhepäivähoito on kodinomaista. Mutta ei tuollainen kyllä sitä ole :| . Se tapahtuu toisen kotona, muttei ole sille hoitolapselle kodinomaista.

ja hetki kuvittele, että sinulla on hoitolapsia 11-12 tuntia päivässä. Antaisitko todella - käsi sydämellä - koko huoneiston heidän käyttöönsä? Myös oman lapsesi huoneen, jossa on mahdollisesti lahjaksi saatuja (rakkaita) arvokkaitakin leluja? Ja ottaisit sen riskin, että pienin 1v. pistäisi suuhunsa hoitotädin lapsen marmorikuulan tai taskukissan?

älä vääristele asiaa. Ei ole pakko antaa koko huoneistoa käyttöön, vaikka moni entisen perhepäivähoitajan lapsi on tässä kirjoittanut, että heillä oli niin suurisydämiset äidit, että he antoivat myös lastensa huoneet toisten lasten käyttöön. ja lapset itse olivat niin ihania lapsia, että he nauttivat toisten lasten seurasta eikä heitä haitannut vaikka muutkin leikkivät hänen huoneessa(sellainen lapsi kuin äiti)

pakko ei ole antaa koko huoneistoa. VAin se, että silloin ei omakaan mene niihin tiloihin, jos siis vie yhden paikan (on alle koulu/eskari-ikäinen).

Toinen vaihtoehto on viedä oma lapsi hoitoon vieraalle sen työpäivän ajaksi, ja lapsi voi sitten 8 tuntia vieraallla oltuaan tulla omaan huoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja perhepäivähoitaja:
Anteeksi nää mun kommentit, harmittaa tämä perhepäivähoitajan työn arvostelu. Itselläni vain on niin että haluan hoitopäivän olevan luonnollinen kodinomainen sekä hoitolapsille sekä omille lapsille.

Tosin lopetan pian hoitajana toimimisen. Tähän asti vanhemmat olleet tyytyväisiä ja olen heille myös kertonut että koululaisen huoneeseen hoitolapsilla ei ole pääsyä. Omalle lapselleni sallin hengähdys tauon päivällä omassa huoneessa. Päiväuni aikana lapsille on varattu oma tilansa päiväunille. Tuolloin taas omilla lapsilla ei ole pääsyä yläkertaan, jossa heidän huoneensa sijaitsee. Ja tämän vanhemmat tietävät.

päiväuniaikaan perheen koululainen joutuu odottelemaan pääsyä omaan huoneeseen klo 12-14 välillä, koska siellä nukkuu hoitolapsia. Ja silti oman 5-vuotiaani huoneeseen ei ole hoitolapsilla asiaa. Asioilla on monesti 2 puolta. Te näette vain sen yhden.

eli et ole rehellisesti kertonut, että kohtelet myös omaa alle kouluikäistä eri tavoin kuin muita? olet vain kertonut,e ttä koululainen saa olla omissa tiloissaan rauhassa? mutta et ole kertonut, että myös oma hoitolapsien ikäinen kakara tekee mitä haluaa ja häntä kohdellaan eri tavoin kuin toisia?

En asetu pph:n asemaan, sillä en, ihan oikeasti, voi kuvitella että ottaisin hoitolapsia omaan kotiini. En halua.

Mutta eihän tässä ole kyse marmorikuulista ja siitä että hoitolasten täytyy päästä jokaiseen huoneeseen. Vaan siitä, että säännöt olisivat samat sekä hoitolapsille että hoitolasten ikäisille omille lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vera:
Onko teillä keskusteluun osallistuvilla hoitajilla nyt vapaapäivä vai?

hoitolapset syyslomalla.... Palkatonta aikaa siis täällä vietän, että ei tarvitse murehtia, että tuhlaisin verovaroja netissä surffailuun...

Alkuperäinen kirjoittaja Hummeri:
Tehkääs pino täydelliset ihmiset jotka alatte pph hommiin kun teitä tuntuu olevan täällä. Hommataan teille työpaikka saatte kokeilla ihan itse.
Tämmöset ketjut on siitä kivoja että muutekin huonosti arvostettua työtä ei arvosteta sitä vertaa.
Mutta kuitenkin pähkäillään miksi en veisi lastani hoitoon kun olen kotona. Miksi hakisin lapseni hoidosta heti kun pääsen töistä.
Ja se pieni Matti tai Maija on sillä kauhealla hoitajalla ehkä hiukka yli aikaakin ennemmin kuin hakisin sen mussukan kotiin.
Mutta asioista jauhaminen jatkukoon. Jokainen tekee valintansa jne.
Kaikille hoitajille tässä ketjussa tsemppiä jatkoon on niitäkin vanhempia jotka arvostavat työtäsi ja keskustelevat asioista kanssasi suoraan ei ainoastaan palstojen kautta.

Arvosta takuulla hoitajaa, joka hoitaa lapsia, on raskasta työtä. mutta tuota en tiennyt, että omaa lasta kohdellaan eri säännöin kuin muita lapsia.

Ikävää, että tuo nykyään niin yleistä, lapsille ei sanota ei.
Mutta että vielä ammattikasvattajat aivan samanlaisia, oma kullanmuru toisten kakarat.

(Oman kakaran oma rauha jne, aivan höpöjuttua)

En asetu pph:n asemaan, sillä en, ihan oikeasti, voi kuvitella että ottaisin hoitolapsia omaan kotiini. En halua.

Mutta eihän tässä ole kyse marmorikuulista ja siitä että hoitolasten täytyy päästä jokaiseen huoneeseen. Vaan siitä, että säännöt olisivat samat sekä hoitolapsille että hoitolasten ikäisille omille lapsille.

kiinni nyt siitä, että hoitotädin lapsi pääsee vapaasti kulkemaan omaan huoneeseensa kesken äidin työpäivän? Se, että jos pph:n lapsi ei noudattaisi yhteisiä sääntöjä kesken äidin työpäivän, tarkoittaisi sitä, että pph tekee omalle lapselleen karhunpalveluksen. Meillä ainakin oma lapsi noudattaa aivan samoja sääntöjä kuin hoitolapset. Ei kiusata, ei juosta sisällä, ei hypitä sohvilla. Ainoa poikkeus on se, että lapsi pääsee halutessaan käymään omassa huoneessaan ehkä noin10 min. max, jonka siellä yksin viihtyy :) Kyse ei ole siis tunneista. Monesti joudun olemaan omalla lapselle jopa tiukempi kuin hoitolapsille, ihan totta. Mistään lellittelystä ei siis ole kyse.

Ja jos itse et pysty edes "kuvittelemaan" olevasi hoitaja tai ottamaan hoitolapsia kotiisi niin huomaan kyllä arvostuksesi pp-hoitajia kohtaan rivien välistä lukemalla.... Silloin et voi millään oikeudella noin räikeästi arvostella yhden ammattiryhmän toimintaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ikävää, että tuo nykyään niin yleistä, lapsille ei sanota ei.
Mutta että vielä ammattikasvattajat aivan samanlaisia, oma kullanmuru toisten kakarat.

(Oman kakaran oma rauha jne, aivan höpöjuttua)

lapsista?

päiväkodissakaan lapset saa mennä joka huoneeseen. totta kait pph;n lapsilla pitää saada olla oma rauha tarvittaessa. lasten on hyvä oppia siihen että joka paikkaan ei tarvitse aina päästä...

tottakai saa olla omassa huoneessaan se on hänen kotinsa. onhan ne muutkin perheenjäsenet omissa huoneissaan jos haluavat esim isommat sisarukset ja toinen vanhempi. mut kuitenkaan nämä perheenjäsenet eivät saa häirite hoitolapsen elämää. esim huudattamalla radioa päiväunien aikaan tai katsella sohvalla elokuvia kun samaan aikaan hoitolapset eivät saa. tai omalapsi saa olla sisällä kun toiset ovat ulkona. oma kans ulkona siis ne jotka ovat alle kouluikäisiä.

Juuri näin. Päivänselvää on, että perhepäivähoitajana toimiminen vaatii suurta sydäntä ja on vaativaa, jos omiakin lapsia. siksi vain todella suurisydäminen voi ryhtyä jos omia lapsia.

Mutta tottakai hoitolapset isompana muistelevat (lapset eivät osaa pukea sanoiksi epäreiluuutta) että olivat vain ryysyläisiä, joutuivat toisen kotiin kun omat vanhemmat veivät päiväksi kiusattavaksi (aivan kuten suomalaisia lapsia vietiin ruotsiin, tai minne vain jos vanhemmat kuolivat, omia kohdeltiin paremmin, tehtiin selväksi, että toiset olivat vain kakaroita, työjuhtia, ja oli ne omat kullanmurut, jotain samaa tässä.

Kyllä lapsilla tulee huonommuuden tunne. heidät on laitettu päiväksi eroon omista vanhemmista toisen kotiin ja siellä oma kullanmuru on oma kullanmuru ja toisille tehdään selväksi että ovat vain hoitokakaroita, joilla eri säännöt ja (mitä muuta on eriä, onko ruokakin eri?)

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
päiväkodissakaan lapset saa mennä joka huoneeseen. totta kait pph;n lapsilla pitää saada olla oma rauha tarvittaessa. lasten on hyvä oppia siihen että joka paikkaan ei tarvitse aina päästä...

eikö perhepäivähoitajan lapsen tarvitse oppia mitään? kyllä hänen pitää oppia että hänen äiti on hoitaja, jonka kuuluu olla reilu kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

eikö perhepäivähoitajan lapsen tarvitse oppia mitään? kyllä hänen pitää oppia että hänen äiti on hoitaja, jonka kuuluu olla reilu kaikille.

Päiväkodissa kaikille lapsille on samat säännöt. Perhepäivähoitajalla ei näytä olevan.

kiinni nyt siitä, että hoitotädin lapsi pääsee vapaasti kulkemaan omaan huoneeseensa kesken äidin työpäivän? Se, että jos pph:n lapsi ei noudattaisi yhteisiä sääntöjä kesken äidin työpäivän, tarkoittaisi sitä, että pph tekee omalle lapselleen karhunpalveluksen. Meillä ainakin oma lapsi noudattaa aivan samoja sääntöjä kuin hoitolapset. Ei kiusata, ei juosta sisällä, ei hypitä sohvilla. Ainoa poikkeus on se, että lapsi pääsee halutessaan käymään omassa huoneessaan ehkä noin10 min. max, jonka siellä yksin viihtyy :) Kyse ei ole siis tunneista. Monesti joudun olemaan omalla lapselle jopa tiukempi kuin hoitolapsille, ihan totta. Mistään lellittelystä ei siis ole kyse.

Ja jos itse et pysty edes "kuvittelemaan" olevasi hoitaja tai ottamaan hoitolapsia kotiisi niin huomaan kyllä arvostuksesi pp-hoitajia kohtaan rivien välistä lukemalla.... Silloin et voi millään oikeudella noin räikeästi arvostella yhden ammattiryhmän toimintaa!

Kyllä mä perhepäivähoitajia arvostan. Raskasta, arvokasta työtä, pienellä palkalla. Siis se työ on arvokasta silloin, kun sitä tekee alalle sopiva henkilö, täydellä sydämellä - ei silloin, kun sitä tekee joku monsteri tai ihminen joka ei muutakaan keksinyt ja jotain on pakko tehdä (ts. tekee työtään vastentahtoisesti).

Se vaan ei ole sellainen ammatti, jota voisin kuvitella itselleni. En voisi kuvitella itseäni rekkakuskinakaan, tai talonmiehenä, jne, vaikka taatusti heidän työtään arvostan. Mä olen eri tyyppinen ihminen, en ole perhepäivähoitajaksi soveltuvaa tyyppiä mielestäni, eikä mulla ole edes minkäänlaista halua tai kiinnostusta alkaa pph:ksi, koska ei se ole mun juttu. Mutta voihan mulla silti olla asiasta kokemuksia ja mielipide. Ja voisin hyvinkin kuvitella itseni hoitamaan toisten lapsia päiväkodissa, sitä olen tehnytkin joskus.

Lellittelystä tms minä en käsittääkseni ole puhunut - vaan siitä, että sääntöjen pitäisi olla kaikille samat, kuten teillä ilmeisesti onkin, poislukien se kymmenen minsaa jonka aikana lapsi omassa huoneessaan poikkeaa, ja sitä en osaa pitää pahana asiana, ellei siihen liity lällättelyä tms (mitä tuskin teillä liittyy, kerroithan että kiusaaminen on kielletty).

Mites muuten sitten, jos se perhepäivähoitajan mies tulee kotiin vaikkapa klo 15 ja hoitolapsia on klo 18:aan asti... saakos se isä puuhastella oman lapsensa kanssa vai pitääkö hänenkin odottaa sinne klo 18:aan, että voi olla oman lapsensa kanssa?

Mun mielestä pph;n pojalla on kyllä oikeus mennä omaan huoneeseen ja saada olla siellä mutta hänen tulee myös osata olla sosiaalinen muita kohtaan eli ettei vietä huoneessa liikaa aikaansa.Onhan se hänen kotinsa.Jotenkin tuntuisi hullulta että vasta hoitopäivän jälkeen saisi mennä omaan huoneeseensa?Mitään erityisoikeuksia noin muuten ei tietenkään saa olla.

eli et ole rehellisesti kertonut, että kohtelet myös omaa alle kouluikäistä eri tavoin kuin muita? olet vain kertonut,e ttä koululainen saa olla omissa tiloissaan rauhassa? mutta et ole kertonut, että myös oma hoitolapsien ikäinen kakara tekee mitä haluaa ja häntä kohdellaan eri tavoin kuin toisia?

Kohtelen häntä mielestäni tiukemmin kuin hoitolapsia. Sanon kyllä hänelle ei. Hän ei todellakaan saa tehdä mitä haluaa. En kiellä häntä omassa kodissa menemästä omaan huoneeseen, joka on luonnotonta.

Mutta ajatteles jos oma lapsesi ei kotonaan pääse tiettyyn kellon aikaan omaan huoneeseensa ja toiseen kellon aikaan pääsee. Miten selität asian hänelle? Itse varmaan sanoisin että hoitolapset ovat nyt meillä ja äidillä on työpäivä. Tuo ei vain tunnu luonnollisesta. Lapset saa mennä nuoremman lapseni huoneeseen yläkertaan, mutta pääsääntöisesti viihtyvät alakerran leikkihuoneessa. Päiväuniaikana yläkerta on rauhoitettu.

Yhteistyössä