Eikös ton vauvan pitäis ite osata *sormiruokailusta*

Niin siis mä olen kai jotenkin väärin käsittänyt, että sormiruokaillessa vauva osaisi itse säännöstellä ruuanpalojen kokoa ja määrää siellä suussa, eikä tukehtua heti, kun saa jotain käteensä?

Oikeesti alkaa pikkuhiljaa ressaamaan toi ruokailu, kun tyttö on heti tukehtumassa tungettuaan suun täyteen banaania tmv. :/ Annan siis esim. puolikkaan banaanin kouraan, jolloin vauva saa itse haukata ikenillä sopivia paloja, muttakun tuo tyttö tunkee aina suun ihan täyteen eikä sitten saa henkeä. |O

Mitä mä teen väärin? Maissinaksut on ainoa, mitä uskallan antaa, kun ne sulaa suussa ja niitä tyyö osaa jotenkin rauhallisemmin syödä.

Muoks. ikää lähes 8kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Anna pienempiä paloja ja vähän kerralla. Ei se ole mikään sormiruoka, joos annat puolikkaan banaanin.
Ahaa, mä jotenkin olin käsittänyt, että pitää antaa isoja kimpaleita, joista se ite järsii sopivia. :ashamed: ja välillä oon pituussuunnassa halkonut, mutta ne hajoo käsiin, eikä tyttö saa mitään sinne suuhun.
Mitä muuta mä voisin turvallisesti antaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Kokeile ennemmin jotain pieniä ruokia. Pakaste maissit ja herneet on hyviä ja leikkaa siitä banskustakin pienempiä paloja.
Mä oon antanut mustikoita, mutta ei hän vielä osaa niitä ite laittaa suuhun ja pelkään, että vetää henkeen, jonkun herneen, kun ei vielä ole hampaita millä pureskella.
 
k
Olen mäkin jostain sormiruokailutekstistä lukenut, että voi antaa jonku tyyliin vauvan oman nyrkin kokoisen palan käteen. Juu en uskalla. Pari kertaa on meillä ruvettu kakomaan juurikin banaania, joten nykyään harjoitellaan sormiruokailua pinsettiotteella, eli tarjoan kädestäni kaikkea pientä, leivänpaloja, raejuustoa jne...
 
Jees, kai se on vaan harjoteltava... Mä vaan pelkään niin pirusti,että se saa jonkun palasen vaikka porkkanaa niin syvälle kurkkuunsa, että mä en enää saa sitä sieltä pois.
Tässä on vaan nyt pari kertaa ihan tosissaan roikotettu pääalaspäin ja kaivettu ruuat kurkusta, kun tyttö ei saa henkeä. :| Hää ei vaan jostain syystä mupella niitä ruokia siellä suussaan pienemmäksi ja sitten taas ihan pieniä paloja ei osaa vielä ottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Jees, kai se on vaan harjoteltava... Mä vaan pelkään niin pirusti,että se saa jonkun palasen vaikka porkkanaa niin syvälle kurkkuunsa, että mä en enää saa sitä sieltä pois.
Tässä on vaan nyt pari kertaa ihan tosissaan roikotettu pääalaspäin ja kaivettu ruuat kurkusta, kun tyttö ei saa henkeä. :| Hää ei vaan jostain syystä mupella niitä ruokia siellä suussaan pienemmäksi ja sitten taas ihan pieniä paloja ei osaa vielä ottaa.
Jos ei ole montaa hammasta, on hankala pureskella esim. porkkanaa. Kerran lapsi selkeästi ottaa ruokaa liikaa suuhunsa tai yrittää niellä liian isoja paloja, ei niitä kannata antaa, koska tukehtumisriski on melkoinen.
 
vieras
Ehdottomasti annat sille pienelle tytölle PIENIÄ PALOJA! Ei vielä tuon ikäinen tajua, että kädessä on liian iso pala, kuten puolikas banaani.

Mutta hyvä kun kysyt asiaa, ettei satu vahinkoa!
 

Yhteistyössä