EIKÖ TUO KAKARA KOSKAAN OPI KUIVAKSI??

  • Viestiketjun aloittaja mitä mä teen väärin?
  • Ensimmäinen viesti
mitä mä teen väärin?
2,8v. Kevät/kesä ja syksy harjoiteltu aktiivisesti pottailua ja ilman vaippoja olemista...Mutta ei prkle vaan onnistu. Kotona pidetään ilman vaippaa. Jókin aika meni, ettei pahemmin vahinkoja tullut, mutta nyt taas pissailee ihan surutta housihinsa tai lattialle. Tänään illan aikana pitänyt vaihtaa kolmet housut ja kaksi kertaa pyyhkiä lattioilta..

Mä en tajua mikä tässä mene vikaan?
Mä olen AIVAN TOTAALISEN KYPSÄ TÄHÄN KUSISOUVIIN!!!!
 
vinci
täällä yksi vähän samasta onkelmasta kärsivä!!
meillä poika 3v ja kohta kk päälle ei mene potalle eikä pytylle pienentäjällä eikä ilman...ei vaan suostu...jos pidän ilman vaippaa niin pissaa ja kakkaa housut eikä välitä edes ilmottaa!!!
no ens kesänä kun kuopus on 1v ja alan sitä potattaa enempi niin jos vaikka tuokin malttais jo isoksi kasvaa!!
kyllä mä aina iltasin kyselen että mentäskö mut ei suostu tuleen edes istumaan!!
siihen asti vaippoja kaksin säkein joka kerta kaupasta!!
ei auttanu meillä tarrakijat ei sadun luvut ei mitkään...ei ees kun karkilla houkuttelin....mun puolestani saa olla jos kouluikään kulkee vaipoissa niin kulkekoon..eiköhän koulukavberit viimistään naura sitä pihalle jos vielä vaipoissa kulkee ; D
 
ap
Kyllä. Nyt käryää todella! Kun tuntuu, ettei asia edisty minnekkään. Monet ikätoverit ja nuoremmatkin on täysin päiväkuivia, mutta tää ei opi millään. Mä en jaksa enää edes yrittää..
Kyllä hän selkeästi tunnnistaa hätänsä, joskus vasta kun on pissaa jo tullut, mutta silti surutta päästelee housut täyteen...
 
vinci
piti vielä laittaa kunnnoita uusia tekstejä luin etttä kokeilin myös että laiton vaan harsovaipan mut eipä tuo välittäny vaikka pissas suoraan sohvalle...onneks tajusin eikä kastunu pahasti!!
 
ap
niin ja kun kastelee housunsa, huutaa heti kiukkuisena, että housut on otettava pois. Nyt sitten kilahdin niin, että istutin iltapalan ajan märissä pöksyissään *häpeää nyt*
Tuli mitta täyteen...
 
Gluteus maximus
Meillä pojalla on ol juuri sellainen vaihe, että oli jo kuiva ja sitten kesän jälkeen se pissaaminen alkoi taas. rauhassa vaan sitten oltiin taas vaipoissa ja parin viikon päästä oli jo päiväkuiva. Kyllähän se hermoja vaatii. Meillä edelleen yövaippa ja poika ei ole koskaan suostunut pottaan/pönttöön kakkaamaan vaan haluaa kakata vaippaan. Ikää 2v10kk.
 
Viv
Laitappa muutamaksi kk vaipat ihan koko aikaiseen käyttöön, älä edes mainitse potta juttuja tai mitään.. lapsella tuntuu olevan nyt joku ylitsepääsemätön kammo asiaa kohtaan..ilmeisesti ajankohta on väärä..paljon voi vaikuttaa myös ilmeisesti perheessänne oleva pienempi sisar..tyypilliseltä taantumiselta vaikuttaisi näin lastenhoitajan korviin..

Äitihän en ole, jotten tiedä sitten..

itse antaisin nyt olla kokonaan..sitten kun tää kylmin talvi aika ja muu on ohi, niin yhdessä sitten alatte kuopuksen kanssa pottaileen uudelleen..

Kyllä se siitä oppii :) Pitkää pinnaa äidille. Ja voimia. :heart:
 
nallekarhuäiti
meillä on yökuiva 2v10kk ja osaa/tietää että vessassa käydään mutta alkaa höpöttelemään. tänäänkin pissasi siskon huoneen lattialle, piti pippelistä kiinni ja nauraa räkätti kun oli hauskaa.
jos laitan vaipan ottaa sen pois heti kun silmä välttää.
 
vieras
Enpä tiedä onko tästä apua mutta... Meillä tyttö oppi suht hyvin kuivaksi mutta se kakka, aaarrrggghh! Aluksi piti aina saada vaippa johon kakan teki. Lopulta en vaan enää laittanu sitä vaippaa. No eihän hää minnee potalle kakannu, housuun vaan että pörisee, olipa kiva siivoilla, kyllä lensi useammat kalsongit roskiin. Viimiseltään ompelin kangaspussin, ostelin kirppikseltä ja tiimarista sinne kaikkeä pikkukrääsää ( pieniä nukkeja, autoja, pehmoleluja, mitä nyt vaan käsiini sain ). Se oli meidän ylläripussi = joka kerran kun kakka tuli pottaan sai ylläripussista ottaa yllärin. Ja ihme kyllä se toimi!!! Kertaakaan ei tullu kakkaa housuun sen jälkeen kun ylläripussi tuli taloon! Tosin sitten kyllä välillä kakkaa yritettiin vääntää vaikkei ollut hätäkään kun olis pitäny saaha ylläri. Muutama kuukausi ja toi ylläripussikin jäi sitte pois, kakka tehää mukisematta sinne minne kuuluu. Meillä muuten myös kokeiltiin ennen tota tarrat ja namit, ei toiminu... Ja tiiän joo, noloa lahjomista mutta hitonko väliä, meillä se ainakin toimi! =)
 
mie
pottaa, pöntön supistajaa ja pönttöä yli kaiken (miksi lie, en tiedä..) 3v2kk asti. Sitten eräänä päivänä huomasin, että poika oli hävinnyt johonkin. Jätkä oli ottanut vessa jakkaran (sen minkä päälle lapset nousee, että yltää lavuaariin), työntänyt sen pöntön eteen ja oli mennyt pöntölle. Siitä päivästä jäi vaipat kokonaan. Aluksi oli toki pikku vahonkoja esim. puistoreissuilla. Poika oppi kerta rysäyksellä päivä ja yökuivaksi ilman mitään poppaskonsteja, ihan itse. Annoin kulkea omassa pissavaipassa ja fiilistellä pökäleitä pöksyssä ja kyllä se kannatti. Oli hyvä, että annoin pojan kypsyä ihan omassa rauhassa. Meni niin vaivattomasti tämä kuivaksi oppiminen. Kyllä ei varmasti kenenkään lapsi enää koulussa vaipoissa kulje. Antakaa niiden lapsienne kypsyä ja kehittyä OMAA tahtiaan=)
 
Anna olla suosiolla vaippa niin kauan kuin on tarvista. Läheskään kaikki lapset eivät ole valmiita käymään potalla tuossa iässä. Sitten kun hän itse kiinnostuu potalla käynnistä se saattaa onnistua hyvinkin nopeasti niin, että vaipat voi jättää kokonaan pois.
 
määä
Siis eihän tuossa iässä tarvii vielä stressata jos lapsella vaippa on eikä vielä ole herännyt kiinnostus vaipattomuuteen! Monet ehkä on vaipattomia tuossa iässä, mutta eivät todellakaan ollenkaan kaikki. Fysiologiakin asettaa joillakin rajoituksia vielä erottaa pissa- tai kakkahätää ja sitten emotionaalisella puolella lapsella saattaa olla omat syynsä haluta pysyä vaipassa.
Teidän tilanteessa tulee helposti pissa- ja kakka-asiat vähän väärällä lailla arjessa esille kun olet saanut itsesi piippuun asiassa. Entä jos herkkyysvaihetta hänellä asiaan ei vain vielä ole ja se olisi parin kuukauden päästä käsillä ihan ilman stressiäkin.

Me ollaan oltu laiskoja pottaharjoittajia ihan siksi, että uskomme siihen koulukuntaan, että lapsi vaan ei pysty kovin pienenä tunnistamaan hätää. Meillä tyttö päätti itse alkaa käydä pytyllä 2,5-vuotiaana. Ei oltu pottaharjoiteltu ollenkaan ja ei ollut kertaakaan halunnut esillä olevaan pottaan istua. Sitten kesällä pidettiin ulkona ilman vaippaa ja tykästyi kai oloonsa ja alkoi meitä matkien käydä pytyllä supistajan kanssa.

Poika on nyt 3 ja käyttää vaippaa. Housuvaipan kanssa on nyt alkanut käydä välillä itse vessassa pytyllä myöskin. Pissaa tulee kotona pyttyyn enemmän kuin vaippaa. Kun on virikkeitä ympärillä niin tekee vaippaan. Siirryn kohta pitämään pikkareita hänellä sisällä ollessa kun näyttää asia kiinnostavan.

Summa Summarum: Tekisin sinuna samoin kuin muutama ehdottikin: Vaippa takaisin ja hyväksyisit sen tosiasiaksi ja seuraisit josko alkaa pyttyily kiinnostaa kun annat vaikka tulla aina kanssasi vessaan niin huomaa miten asian voi myös hoitaa.
Niin, ja esim. suoli-oireisesti allergisilla lapsilla on hyvin tavallista, että vaipasta päästään vähän mediaania myöhemmin.
 
vieras
et sinä tee mitään väärin, kuivaksi oppiminen on hormonaalinen kysymys, toiset ovat valmiina aiemmin kuin toiset. Ei ole mitään ikää milloin "pitäisi" oppia kuivaksi!
meillä poika oppi pissalle ennemmin kuin kakalle, kakan teki tahallaan housuun aina 3v9kk asti...se oli kai joku "luopumis"-kysymys lapselle...
 
pitäisköhän
kokeilla tuota "krääsäpussia" kun poika on niin hanakka lahjojen ym. suhteen...
Kiva kuulla, että vastaavaa on muuallakin. Ottaa vaan jo niin hermoon, kun vajaa vuosi on asiaa työstetty ja tässä tulos..
T:melko rauhallinen ap
 

Yhteistyössä