Eikö teillä oikeasti ole rahaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
Tiukkaa se välillä on tämä eläminen, mutta kun poika 4v eilen tokaisi, että äiti on köyhä niin tein heti selväksi sen, että me ei olla köyhiä niinkauan ku meil on ruokaa, vaatteita ja lämmin koti. Poika oli saanut sen käsityksen ku ei jatkuvasti ostella leluja tai muuta ja yleisin veruke on se, että ei ole rahaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja karpaloinen:
Yks syy siihen että köyhyys periytyy on se että vaikka koulut on ilmasia niin lukiokirjat ei ole. Samoin jatko-opiskelu nielee rahaa. Ammattikoulu edullinen vaihtoehto josta saa nopeasti ammatin.
Toisaalta sekin vaikuttaa jos vanhemmat ei osaa arvostaa ja kannustaa opiskelemaan.
Monet oppimiseen liittyvät vaikeudet saattavat myös periytyä.
Ammattikoululainen voi tienata hyvinkin saman verran kuin korkeakoulun käynyt. :)

Naisille varsinkin se vain on vaikeaa. Toisaalta nykyään voi ammattikoulupohjalta opiskella vaikka sinne korkeakoulututkintoon asti, jos vain älli ja motivaatio riittää.

V
Osa ei vaan osaa käyttää rahaa. Tuntuu, että aika monesti nämä "köyhät" perheet on niitä, joissa vedellään eineksiä, roskaruokaa ja tupakkakin maistuu. Ei oikein heru myötätuntoa.
Meillä mies saa 1300, minä kht-tukea ja lapsilisiä 630 euroa, on asuntolaina, autolaina ja opintolainat, ruoassa ei pihistellä, lapsilla on reimatecit sun muut ja säästöönkin jää. Nyt aloitin työt ja saan kht-tuen päälle n. 270 euroa ja säästöön jää entistä enemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä ihmettelen monesti samaa asiaa kuin ap:kin. Minä olen tällä hetkellä kotihoidontuella ja rahat riittää oikein hyvin. Mies on keskipalkkainen, siinä toki osasyy. Mutta kyllä ne rahat riittää, kun vähän katselee mitä ostaa. Tykkään kierrellä kirppareilla ja ostan mielelläni kaikki tarjousruuat, mitä vastaan tulee. Näin rahaa jää säästöön ja sitten kun tulee yllättäviä menoja, niin ei tartte itkeä, mistä nyt raha revitään.

Yksi tuttavaperhe ihmetyttää. Heillä on aina tiukkaa rahasta. Mummo ostaa kaikki lapsen ulkoiluvaatteet jne. Lääkelaskuihin apuna on sossu. Toisaalta ymmärrän, kun olen tarkemmin miettiny tän perheen rahan käyttöä. Kirpparilla ei kierrellä ikinä ja sitten kaupasta ostellaan ihan älyttömiä tuotteita. Viimeksi kävin tän äidin kanssa kaupassa ja äiti lykkäsi koriin monta pikkupulloa kokista, pikkutuubin sinappia (vaikka litran pönikkä tulis paljon halvemmaksi pitemmällä aikavälillä), otti esim. Keijua yhden rasian vaikka Plussa-tarjouksessa olis ollu 2 pakettia lähes samalla hinnalla Floraa.. Niin jo toki tupakkiakin oli mukana, vaikka toki ymmärrän, että sitä on monen pakko saada.. Silti nuo ruokaostokset ihmetytti. Tuokin kauppareissu olis saanu välistä vaikka kokonaan ja olis säästäny 10 euroa.
Noista ostoksista....joskus on mahdotonta ajatella pitkällä aikavälillä. Jos rahaa on käytettävissä vaikkapa 5 euroa, niin on ostettava mitä sillä saa eikä mikä olisi pitkällä tähtäyksellä järkevintä. Eli mieluummin pieni putki sinappia, yksi margariini ja jotain muuta kuin litra sinappia ja 2 margariinia.

Mutta jos aina ajoittaisi ostokset, niin niillä pikkutuubien hinnoilla saisi paljon enemmän siis pitkällä tähtäimellä.

Mulla myös yksi kaveri tuli kauppaan kassalle samaan aikaan. Puhui, että viimeisillä kolikoilla tuli ostamaan. Katsoin, että oli ostanut mm 2 pientä rasiaa munia. Mä en tiedä miksi osti kaksi pientä, kun halvemmalla olisi saanut yhden ison, jossa olisi muniakin ollut enemmän :/ En usko, että aate olisi ollut kyseessä ja jos rahat ovat täysin finitto, niin mulle ainakin aatteita tärkeämpää on saada perhe ruokittua.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Osa ei vaan osaa käyttää rahaa. Tuntuu, että aika monesti nämä "köyhät" perheet on niitä, joissa vedellään eineksiä, roskaruokaa ja tupakkakin maistuu. Ei oikein heru myötätuntoa.
Meillä mies saa 1300, minä kht-tukea ja lapsilisiä 630 euroa, on asuntolaina, autolaina ja opintolainat, ruoassa ei pihistellä, lapsilla on reimatecit sun muut ja säästöönkin jää. Nyt aloitin työt ja saan kht-tuen päälle n. 270 euroa ja säästöön jää entistä enemmän...

Paljonko maksatte yllämainuttuja lainoja kuukaudessa? Mä en ymmärrä miten pihistelemättä voi noi tulot riittää. Mä voin ymmärtää, että riittää, mutta ei pihistelemättä.

vieras
onhan tuo eläminen kallistunut. Isäni pystyi elättämään 6 henkisen perheen vaikka rakensivat omakotitalon järvn rantaan ja äitini oli kotona lasten kans noin 10 vuotta. Ja ihan perusduunarin palkalla, siis peruskoulupohjaisessa työssä, ei johtotehtävissä. Ei me leveesti eletty, mutta siis kohtalaisen kokoisessa omakotitalossa taajamassa, aina oli vaatetta ja esim pyörät, sukset ja muut tarvittavat, kotimaassa pidettiin kesälomareissut.
Nyt miehen kans ollaan molemmat töissä, asutaan vuokralla, ei ole kuin yksi lapsi, ja ollaan tosi tiukalla jos jotain ylimääräsitä menoa, ei varaa mennä mummolaa kauemmas lomalla jne.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Paljonko maksatte yllämainuttuja lainoja kuukaudessa? Mä en ymmärrä miten pihistelemättä voi noi tulot riittää. Mä voin ymmärtää, että riittää, mutta ei pihistelemättä.
Mä haluisin kans tietää...
jos mietin et itellä menee vuorkraan 500, ruokalasku 500, puhelimat, netti 50e, hoitomaksu, autolaina 150, vakuutukset..sähkö, vesi jne.

piip
mies ollut lomautettuna 1.5 alkaen, viime viikolla tuli rahat metalliliitosta, se teki meistä melkoisen köyhiä vähäksi aikaa, sossu onneksi auttoi tämän aikaa, maksamme nyt liiton korvauksista sossusta saamia rahoja takaisin,
eikä ollut säästöjä pienestä palkasta ja itse oon äippälomalla.
enkä tosiaan tajua miksi selitän tälläistä niin mustavalkoisessa maailmassa elävälle idiootille kuin tämän aloituksen tekijä..

Keittiönoita
Mutta jos aina ajoittaisi ostokset, niin niillä pikkutuubien hinnoilla saisi paljon enemmän siis pitkällä tähtäimellä.

Mulla myös yksi kaveri tuli kauppaan kassalle samaan aikaan. Puhui, että viimeisillä kolikoilla tuli ostamaan. Katsoin, että oli ostanut mm 2 pientä rasiaa munia. Mä en tiedä miksi osti kaksi pientä, kun halvemmalla olisi saanut yhden ison, jossa olisi muniakin ollut enemmän :/ En usko, että aate olisi ollut kyseessä ja jos rahat ovat täysin finitto, niin mulle ainakin aatteita tärkeämpää on saada perhe ruokittua.
Mä tiedän ihmisiä, joille rahaa tulee niin ripotellen pitkin kuukautta, että toi ajoittaminen ei kertakaikkiaan onnistu. Varsinkaan, jos yrittää maksaa laskut eräpäivään mennessä.

V

Asuntolaina tämän hetken korolla 420 euroa + yhtiövastike 210 euroa, sähkö 60 euroa. Autolaina 136 euroa, opintolainat 100 euroa. Ei tarvi pihistellä, herkkujen yms. syöntiä vois ja pitäis rajoittaa. Samaten pari osamaksua jotka ovat turhia..

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Täällähän puolustellaan koko ajan sitä että lapset voi tehdä ennen opiskeluja ja jo tosi nuorina. Sitten ihmetellään kun ei olekaan aikaa/rahaa/motivaatiota/jaksamista kouluttaa itseään kun niitä lapsia on jo kolme. Sehän nykyään on aika selvää, että ilman koulutusta on aika heikko työtilanne.
Näin minäkin ajattelen. Aika moni on myös haluton tekemään töitä. Ennemmin ollaan tukien varassa, kun siihen on totuttu.

Selvää pitäisi olla jokaiselle, että nykyaikana täytyy olla jonkin tason koulutus, että töitä saa. Sen koulutuksen ja työnsaannin eteen täytyy myös tehdä kovasti töitä. Ei ne kenellekään ilmaiseksi tule. En sano, että kaikilla on tilanne tällainen, mutta aika paljon on nykyisin näitä lusmuja, jotka kuvittelevat, että yhteiskunnan tehtävä on pitää heistä huolta ja rahoittaa heidän elämänsä. Sossu maksaa, ajattelee valitettavan moni :(

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mä tiedän ihmisiä, joille rahaa tulee niin ripotellen pitkin kuukautta, että toi ajoittaminen ei kertakaikkiaan onnistu. Varsinkaan, jos yrittää maksaa laskut eräpäivään mennessä.
Niin ja tiedän vielä sellaisiakin, joille noi ripotellen tulevat tulot ovat enemmän tai vähemmän epävarmoja. Ts ei koskaan voi etukäteen luottaa siihen, että exä maksaa elatusmaksut sovittuna päivänä eikä vasta seuraavalla viikolla tai kahden kuukauden päästä.

Kyllä ihmettelisin enempi joidenkin vanhempien välinpitämättömyyttä lapsiaan kohtaan. Ei ehditä rakastamaan lapsia ja olemaan läsnä kun pitää haalia mammonaa ja materiaa. Niistäkö se onni tulee?
Valitettavasti monet niin luulee. Ostetaan leluja ja krääsää, jolla yritetään paikata sitä kun ei keretä olla lapsen kanssa. Luulen että jokainen lapsi vaihtaisi ne joka viikko ostetut uudet lelut esim. perheen kesken tehtyyn retkeen.
Meinaatko ettei työssä käyvät ehdi lapsiensa kanssa olla ja puuhata?
Monelle on ihan kunniakysymys itse elättää perheensä ilman tukia, mutta se ei suinkaan tarkoita että lapsi olisi henkisesti heitteillä.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Meillä on ainakin kaikki hyvin, kiitos vaan :) :heart: Vaikka minä kh-tuella olenkin.
Niin oli meilläkin keväällä vaikka vaimo oli kht:lla ja minä lomautettuna. Tulot putosi alle puoleen kun korvauksia sai odotella. Ja kaikki oli TODELLA hyvin kun asiat laittoi ajoissa järjestykseen. Mikäs sitä oli lomautettuna loikoilla kesämökillä! :D
Tässä Timpan kommentissa on minun mielestä suurin syy siihen, miksi toisilla talous kestää ja toisilla ei: talous pistetään ajoissa järjestykseen!!!!!

Meilläkin on lasten kanssa oltu kotona 4vuotta ja en koe meitä köyhiksi. Silloin kun esikoinen syntyi, meidän omakotitalo oli juuri valmistunut, lainamaksu alkoi, minä olin äippälomalla ja mies irtisanoitui töistä ( ei hänen psyyke enään sitä työpaikkaa kestänyt). Hän oli työttömänä 3,5kk, sitten aloitti työt uudessa paikassa. Kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v7kk ikäinen, minä palasin töihin kun kuopus oli 11kk ja mies jäi hoitovapaalle. Tämääkin järjestely kummastutti monia, koska minun nettotulot ovat 300-500e/kk pienemmät kun miehelläni. Mies oli hoitovapaalla reilun vuoden ja palasi työelämään nyt syyskuussa. Koko tämän lasten kotihoidonaikana on kuitenkin lainat lyhentynyt, laskut maksettu ja ruoka ollut pöydässä sekä kaikilla kunnolliset vaatteet päällä. Taloakin on sisustettu ja täydennetty. Mies sai jopa luvata itselleni viime keväällä 30v lahjaksi kauan haaveilemaansa reilun 10 000e moottoripyörän :D Kuopus oli paljon sairasteleva ja lääkärikuluja oli kohtalaisesti, mutta eihän se meidän taloutta nurin kipannut.Ja meidän tulot ovat kuitenkin alla tilastollista keskitasoa ja näillä on hyvin pärjätty, koska kaikki on järjestetty jo ajoissa :)

cc
Omalta kohdalta "köyhyys" tuli yllättävästä irtisanomisesta, firmalla meni hyvin ja ihan puskista nakattiinkin henkilöstöä pihalle "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä. Hyvä palkkainen duuni joten oli ihan useampia tunhansia säästössä. Enemmänkin olisi voinut olla mutta työssä käydessä haluttiin nauttia työnhedelmistäkin hieman lasten kanssa. Kylpylävkonloppuja yms. Toukokuusta lähtien odottanut korvauksia ja ei edelleenkään senttiäkään saannu joten säästöt on kyllä menneet vaikka nuukailtiin kokokesä. Mies on kyllä töissä mutta siltikin toisen tulojen pois jääminen on iso kolaus. Asuntolainaa ja 2 auton lainat. Autot on ollut pakko hankkia koksa kumpikin käyttää (käytti) työssään. Nyt omaa autoa ei olis vara pitää mutta toisaalta vaikka sais myytyäkin niin jää useampi tonni lainaa joten vaikee sanoo mitä tekis,,,Käytännössä pitäs oikeesti olla joku 10 000 säästössä jotta ei pulaan joutuis mutta vaikka mitkä palkat niin kuitenkin töissä olessa tahtoo nauttiakkin eikä vaan säästää ja säästää,,

Miuku
Jos tulot tippuu (ja se tiedetään jo ennalta), mutta menoja ei karsita yhtään eikä määrätystä elämäntyylistä luovuta, on ihan turhan valittaa kun ei hoitovapaalla saa ostettua itselleen uusia vaatteita. Kyllä musta pitäisi olla selvää, että jos ennen lasta ostettiin marketin kalleinta merkkiä, niin lasta kotona hoitaessa jos ei rahat riitä, vähän edullisempikin pöperö pitäisi maistua eikä mankua kun tuet on niin pienet.

Ja kyllä mä välillä aina ihmettelen tätä teoriaa, että lapset kannattaa tehdä nuorena kun myöhemmin voi opiskella. En usko, että on kiva opiskella, jos on jo monta lasta elätettävänä ja saa opintotuen, siinä ei hurraamista ole. Ja jos et opiskele, et yleensäkään saa mitään kunnollista työtä ja kun ei ole työtä, eri ole rahaa jne.

Liisa
Kyllähän monet ajaa köyhyyteen jo se että nousukaudella otettiin isoja asunto- ja autolainoja kun kaiken piti olla hienoa ja uutta. Talous mitoitettiin tiukille ottamatta huomioon mahdollista työttömyyttä, sairautta yms. Asuntojen hinnat nousivat roimasti kun kuviteltiin että tavallisella palkalla voidaan ostaa kalliita asuntoja ja pankit myönsivät hövelisti suuria, pitkäaikaisia lainoja.
Eräs tuttuni joka työnsä puolesta kiertää lapsiperheissä paljon, kertoi että lähes kaikki nuoretkin lapsiperheet asuvat komeasti uusissa taloissa, on uudet autot yms. ja kaikki pitää saada heti ilman että on realistista tietoa siitä että lainoista selvitään. Ja tätä on tapahtunut maailmanlaajuisesti, ei siis ihme että ollaan lamassa.
Aikaisemmin lapsiperheet aloittivat vaatimattomasta asumisesta ja elivät tulojensa mukaan ottaen huomioon mahdolliset huonot ajat eli keräsivät säästöjä niiden varalle. Eli nykyään on olemassa ihmisiä joilla ei ole kykyä hallita rahankäyttöään ja suunnitella elämäänsä realistisesti.

Tiukilla mekin jatkuvasti. Mutta, ei ole velkaakaan, ei visoja, ei lainoja. Velaton auto alla ja vuokralla asutaan. Raha riittää justiinsa elämiseen ja laskujen maksuun.

Kysymys kuuluukin; kumpi teidän mielestä voi taloudellisesti paremmin,

perhe jossa velkaa liki 200.000? tulot noin 4000?/kk

vai se perhe jolla velkaa 0?, tulot 2400?/kk??

Itse ollaan kyllä "köyhiä", muksuilla rahaa säästötileillään tuhansia euroja. Ja joka kuukausi kertyy lisää. Toivomme että he kävisivät noiden rahojen turvin koulunsa, eivätkä hankkisi velkaa.

Meillä mies ei eläessänsä ole muuta kun peruskoulun käynyt, tienaa noin 2400?/kk. Mutta sisarensa, joka on hyvin korkeasti koulutettu on työtön ja elää alle 600?/kk.

siinäpä mietittävää.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Kyllähän monet ajaa köyhyyteen jo se että nousukaudella otettiin isoja asunto- ja autolainoja kun kaiken piti olla hienoa ja uutta. Talous mitoitettiin tiukille ottamatta huomioon mahdollista työttömyyttä, sairautta yms. Asuntojen hinnat nousivat roimasti kun kuviteltiin että tavallisella palkalla voidaan ostaa kalliita asuntoja ja pankit myönsivät hövelisti suuria, pitkäaikaisia lainoja.
Eräs tuttuni joka työnsä puolesta kiertää lapsiperheissä paljon, kertoi että lähes kaikki nuoretkin lapsiperheet asuvat komeasti uusissa taloissa, on uudet autot yms. ja kaikki pitää saada heti ilman että on realistista tietoa siitä että lainoista selvitään. Ja tätä on tapahtunut maailmanlaajuisesti, ei siis ihme että ollaan lamassa.
Aikaisemmin lapsiperheet aloittivat vaatimattomasta asumisesta ja elivät tulojensa mukaan ottaen huomioon mahdolliset huonot ajat eli keräsivät säästöjä niiden varalle. Eli nykyään on olemassa ihmisiä joilla ei ole kykyä hallita rahankäyttöään ja suunnitella elämäänsä realistisesti.
Amen! Tämä on ihan taatusti totta!

Niinpä
On monia jotka haluavat kaiken olevan uutta: asunnon, auton, vaatteiden, lastentarvikkeiden yms. Heille kysymys on statuksesta ja näyttämisenhalusta, vaikka todellisuudessa ei olisi varaa em. elämäntapaan. Kyllähän aikuisen ihmisen on otettava vastuu itsestään ja elettävä varojensa mukaan!

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miuku:
Jos tulot tippuu (ja se tiedetään jo ennalta), mutta menoja ei karsita yhtään eikä määrätystä elämäntyylistä luovuta, on ihan turhan valittaa kun ei hoitovapaalla saa ostettua itselleen uusia vaatteita.
Tästä olen aika pitkälle samaa mieltä. Kokemuksestani viisastuneena hankin aikoinaan toisen lapsen vasta sitten, kun mun - ei lapsen isän - tulot oli sen verran suuret, että tiesin pärjääväni lasteni kanssa tarvittaessa yksinkin. Raskausaikana ehdin myös lopetella nimissäni olevia lehtitilauksia yms, jotta äitiyslomalle jäädessäni ansionmenetys ei tuntuisi niin suurelta. Ja äitiysloman aikana ehdin taas laskea elintasoani niin, että säästössä oli rahaa ja kotihoidontuelle jääminenkin onnistui.

Kun meillä selvisi että minulla alkaa lomautukset pyöriä niin laitettiin vähäksi aikaa laina pelkille koroille, toinen auto seisomaan, muutaman lehden tilaus lopetettiin kun tarjous päättyi ja sellaisia pieniä juttuja muutenkin. Jos sitä olisi jäänyt peukalo perseessä ihmettelemään ja "tuhlaamaan" aivan kuin mitään ei olisi tapahtumassa niin kyllä se perse olisi mennyt kantoon meilläkin kun niitä liiton rahojakin sai odotella liki kome kuukautta. Ja uskomatonta mutta totta: kun oikein "nuukasti" elettiin niin rahaa jäi säästöönkin! :D

Joo
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Tiukilla mekin jatkuvasti. Mutta, ei ole velkaakaan, ei visoja, ei lainoja. Velaton auto alla ja vuokralla asutaan. Raha riittää justiinsa elämiseen ja laskujen maksuun.

Kysymys kuuluukin; kumpi teidän mielestä voi taloudellisesti paremmin,
perhe jossa velkaa liki 200.000? tulot noin 4000?/kk
vai se perhe jolla velkaa 0?, tulot 2400?/kk??

Itse ollaan kyllä "köyhiä", muksuilla rahaa säästötileillään tuhansia euroja. Ja joka kuukausi kertyy lisää. Toivomme että he kävisivät noiden rahojen turvin koulunsa, eivätkä hankkisi velkaa.

Meillä mies ei eläessänsä ole muuta kun peruskoulun käynyt, tienaa noin 2400?/kk. Mutta sisarensa, joka on hyvin korkeasti koulutettu on työtön ja elää alle 600?/kk.

siinäpä mietittävää.
Mun ei tartte kauheesti tuota miettiä. Ehdottomasti tuo 200 000 ? velka ja 4000 ?/kk - JOS PERHE TÄSTÄ HYVIN SELVIÄÄ. Velaton auto ei ole minusta mitään, varmaan monella muullakin voi olla velaton auto.

Meeri
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Minusta taas pitkäaikainen vuokralla-asuminen on merkki köyhyydestä (ja tyhmyydestä). Tiedän monia ihmisiä, jotka ovat maksaneet koko elämänsä ajan suurta vuokraa, vaikka olisivat voineet samalla rahalla lyhentää lainaa ja saada sen asunnon omaksi omaisuudeksi. Se, että ihmisellä on asunotlaina, ei tee hänestä köyhää, hänhän ajattelee tulevaisuuttaan.

Yhteistyössä