No miksi ei voi olla?Alkuperäinen kirjoittaja Piu:Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).
No miksi ei voi olla?Alkuperäinen kirjoittaja Piu:Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).
Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Esimerkiksi siksi, että minimiäitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ovat varsin pieniä tuloja verrattuna palkkaan. Ei se työttömyydestä saatava peruspäivärahakaan kaksinen ole.Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:jos en tehnyt itseäni tarpeeksi selväksi, sitä mitä juuri ihmettelin ja kyselin syytä,
MIKSI lapsiperheet ovat niin köyhiä ?
ovatko ne lapset tehneet perheen köyhäksi vai onko vanhemmat olleet köyhiä jo ennen lasten tuloa ? jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?
No meillä ainakin on, vaikka perheessä ei ole muita tuloja kuin mun palkkani.Alkuperäinen kirjoittaja Piu:Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).
Veikkaanpa, että tuossa on se syy, miksi teillä ei tee rahasta liian tiukkaa.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.
Kerrotko minulle, miten pienet lapset sen huomaavat? Eivät saa uusia leluja/vaatteita joka viikko? Ei käydä ulkomailla joka vuosi? Miten?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Köyhyys todella periytyy..eihän se ole ihme, että samanlaisissa "piireissä" / perheissä olevista ihmisistä muokkautuu melko samanlaisia..ei osata välttämättä katkaista sukupolvien kierrettä esim. hankkimalla itselleen parempaa koulutusta, koska hakeudutaan alempitasoiseen automaattisesti,kun ei kukaan sitä ns.vaadi jne.
Itse en kanssa ymmärrä,miten talous voi mennä sekaisin yhdestä lääkärikäynnistä tai apteekkikäynnistä, mutta totta se varmasti monille on.
Elämä on usein valintoja, joita voi tehdä..itse 19 vuotta kouluja käyneenä ja kahden lapsen äitinä, olen hyvin tyytyväinen elämäntilanteeseeni ja siihen, ettei lasten kanssa tarvitse jokaista penniä laskea, tosin ei se este lasten onnellisuudella ole,vaikka näin jossain perheessä olisikin, riippuu perheestä.Tuntisin kuitenkin olevani todella huono vanhempi, jos lapseni joutuisivat elämään köyhyydessä.
Niin, ei tee, mutta miksi sitten tekee monessa perheessä, missä kaksi aikuista työssäkäyvää, jotka tienaavat yhteensä saman ja helposti vähän enemmän kuin vaikka 2500/kk?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Veikkaanpa, että tuossa on se syy, miksi teillä ei tee rahasta liian tiukkaa.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Köyhyys todella periytyy..eihän se ole ihme, että samanlaisissa "piireissä" / perheissä olevista ihmisistä muokkautuu melko samanlaisia..ei osata välttämättä katkaista sukupolvien kierrettä esim. hankkimalla itselleen parempaa koulutusta, koska hakeudutaan alempitasoiseen automaattisesti,kun ei kukaan sitä ns.vaadi jne.
Itse en kanssa ymmärrä,miten talous voi mennä sekaisin yhdestä lääkärikäynnistä tai apteekkikäynnistä, mutta totta se varmasti monille on.
Elämä on usein valintoja, joita voi tehdä..itse 19 vuotta kouluja käyneenä ja kahden lapsen äitinä, olen hyvin tyytyväinen elämäntilanteeseeni ja siihen, ettei lasten kanssa tarvitse jokaista penniä laskea, tosin ei se este lasten onnellisuudella ole,vaikka näin jossain perheessä olisikin, riippuu perheestä.Tuntisin kuitenkin olevani todella huono vanhempi, jos lapseni joutuisivat elämään köyhyydessä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tuntisin kuitenkin olevani todella huono vanhempi, jos lapseni joutuisivat elämään köyhyydessä.
2500?? Meillä mies saa käteen 1600?-1700?/kk ja minä kh-tuella. 2500? on mielestäni aika hyvä palkka.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Niin, ei tee, mutta miksi sitten tekee monessa perheessä, missä kaksi aikuista työssäkäyvää, jotka tienaavat yhteensä saman ja helposti vähän enemmän kuin vaikka 2500/kk?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Veikkaanpa, että tuossa on se syy, miksi teillä ei tee rahasta liian tiukkaa.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.
Tai jos se perheen ainoa tienaaja koittaa saada rahat riittämään kaikille kolmelle lapselle, sekä itselleen pakon edessä.Alkuperäinen kirjoittaja Ylläri:Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).
Valitettavasti monet niin luulee. Ostetaan leluja ja krääsää, jolla yritetään paikata sitä kun ei keretä olla lapsen kanssa. Luulen että jokainen lapsi vaihtaisi ne joka viikko ostetut uudet lelut esim. perheen kesken tehtyyn retkeen.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kyllä ihmettelisin enempi joidenkin vanhempien välinpitämättömyyttä lapsiaan kohtaan. Ei ehditä rakastamaan lapsia ja olemaan läsnä kun pitää haalia mammonaa ja materiaa. Niistäkö se onni tulee?
Niin oli meilläkin keväällä vaikka vaimo oli kht:lla ja minä lomautettuna. Tulot putosi alle puoleen kun korvauksia sai odotella. Ja kaikki oli TODELLA hyvin kun asiat laittoi ajoissa järjestykseen. Mikäs sitä oli lomautettuna loikoilla kesämökillä!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Meillä on ainakin kaikki hyvin, kiitos vaan :heart: Vaikka minä kh-tuella olenkin.
No se oli esimerkki, ja saattehan tekin liki 2000 yhteensä. ja sinä puhut netosta. Te ette sitten ilmeisesti kuulu niihin, joilla rahankäyttö ongelmia, vaikkei suuret tulot olekaan. Niitä ihmisiähän tässä ketjussa ihmetellään, jotka saavat tuon summan eikä rahat silti riitä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:2500?? Meillä mies saa käteen 1600?-1700?/kk ja minä kh-tuella. 2500? on mielestäni aika hyvä palkka.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Niin, ei tee, mutta miksi sitten tekee monessa perheessä, missä kaksi aikuista työssäkäyvää, jotka tienaavat yhteensä saman ja helposti vähän enemmän kuin vaikka 2500/kk?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Veikkaanpa, että tuossa on se syy, miksi teillä ei tee rahasta liian tiukkaa.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.
Niinpä, aika pitkälle se on ihmisistä itsestään kiinni miten osaa suhteuttaa asiat. Kaikki vaan ei ole valmiita elämään hetkeäkään köyhemmin.Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:Niin oli meilläkin keväällä vaikka vaimo oli kht:lla ja minä lomautettuna. Tulot putosi alle puoleen kun korvauksia sai odotella. Ja kaikki oli TODELLA hyvin kun asiat laittoi ajoissa järjestykseen. Mikäs sitä oli lomautettuna loikoilla kesämökillä!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Meillä on ainakin kaikki hyvin, kiitos vaan :heart: Vaikka minä kh-tuella olenkin.
Kyllä meillä köyhää on, ja joka kk odotetaan lapsilisä kieli vyön alla. Mutta vielä on riittänyt ruokaa pöytään ja laskutkin ollaan melkein ajallaan hoidettu Mutta en mä jaksa narista ja valittaa siitä, jos en pysty ostamaan lapsilleni uusimpia reimatecin haalareita, eikä valita lapsetkaanAlkuperäinen kirjoittaja hmm:No se oli esimerkki, ja saattehan tekin liki 2000 yhteensä. ja sinä puhut netosta. Te ette sitten ilmeisesti kuulu niihin, joilla rahankäyttö ongelmia, vaikkei suuret tulot olekaan. Niitä ihmisiähän tässä ketjussa ihmetellään, jotka saavat tuon summan eikä rahat silti riitä.
Silloin menot on suuremmat kuin tulot eikä kyse ole köyhyydestä vaan siitä, että elintasoa yritetään pitää korkeampana kuin mihin on varaa. En siis väitä, etteikö tiukka taloudellinen tilanne voisi olla omaa syytäkin. Mutta jos tänään klo 16 sun miehesi soittaisi ja sanoisi, että "tulen hakemaan vähän tavaroitani ja muutan pois", niin sekö ei aiheuttaisi sulle taloudellisia vaikeuksia? Asunnon myyminen, erilaisten tukien hakeminen ja ennenkaikkea saaminen, lehtitilausten yms tarpeettomien menojen lakkauttaminen jne ei hoidu yhdessä yössä. Kuitenkin sulla olisi enää käytössäsi ne omat tulosi.Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Niin, ei tee, mutta miksi sitten tekee monessa perheessä, missä kaksi aikuista työssäkäyvää, jotka tienaavat yhteensä saman ja helposti vähän enemmän kuin vaikka 2500/kk?
Tutkimusten mukaan köyhien perheiden lapsilla on useasti sosiaalisia- ja itsetunto-ongelmia ja aikuisiällä masennusta vertaisryhmää enemmän. Tutkimusten mukaan on lasta kohtaan edesvastuutonta ja itsekästä tehdä lapsi köyhyyteen. On väärin luulla ettei nykyharrastukset maksa. Köyhä lapsi jää monista sosiaalisista riennoista ulos. Köyhän lapsen vaatteet ja lelut ovat huonompia. Lapsille nämä asiat kuitenkin merkitsevät paljon.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Siksi kun eläminen on niin kallista, oletko huomannut että ruoka on todella hintavaa???Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:jos en tehnyt itseäni tarpeeksi selväksi, sitä mitä juuri ihmettelin ja kyselin syytä,
MIKSI lapsiperheet ovat niin köyhiä ?
ovatko ne lapset tehneet perheen köyhäksi vai onko vanhemmat olleet köyhiä jo ennen lasten tuloa ? jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?
Ja kyllä, on se sen arvosta!Oma rakas pieni ihme!Lapsi ei tuo rahaa pöytään mutta ei sitä lastakaan rahalla saa...
Sääli että tällaisia äitejä on joille vain oma napa merkitsee jotakin. "Minä pärjään = lapset pärjäävät..Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kyllä meillä köyhää on, ja joka kk odotetaan lapsilisä kieli vyön alla. Mutta vielä on riittänyt ruokaa pöytään ja laskutkin ollaan melkein ajallaan hoidettu Mutta en mä jaksa narista ja valittaa siitä, jos en pysty ostamaan lapsilleni uusimpia reimatecin haalareita, eikä valita lapsetkaanAlkuperäinen kirjoittaja hmm:No se oli esimerkki, ja saattehan tekin liki 2000 yhteensä. ja sinä puhut netosta. Te ette sitten ilmeisesti kuulu niihin, joilla rahankäyttö ongelmia, vaikkei suuret tulot olekaan. Niitä ihmisiähän tässä ketjussa ihmetellään, jotka saavat tuon summan eikä rahat silti riitä.