Eikö teillä oikeasti ole rahaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
jos en tehnyt itseäni tarpeeksi selväksi, sitä mitä juuri ihmettelin ja kyselin syytä,
MIKSI lapsiperheet ovat niin köyhiä ?
ovatko ne lapset tehneet perheen köyhäksi vai onko vanhemmat olleet köyhiä jo ennen lasten tuloa ? jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?
Esimerkiksi siksi, että minimiäitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ovat varsin pieniä tuloja verrattuna palkkaan. Ei se työttömyydestä saatava peruspäivärahakaan kaksinen ole.
Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Piu:
Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).
No meillä ainakin on, vaikka perheessä ei ole muita tuloja kuin mun palkkani.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ei pidä paikkaansa! tuloja ne on noikin, ja meiän perheessä kaikki mitä mulle tulee on plussaa. Tällä hetkellä ei tule kuin lapsilisät. Työtön olen, mutta mitään en saa. Silti ei olla mielestämme köyhiä eikä ole koskaan rahat niin tiukoilla, ettei ruokaa saisi tai lääkkeitä. Huveihinkin on varaa kohtuullisesti. Miehellä on onneksi kohtuu palkka, vaikka ei mikään suuri. Kakkosella se alkaa ja nelinumeroinen luku.
Veikkaanpa, että tuossa on se syy, miksi teillä ei tee rahasta liian tiukkaa.

vieras
Meillä tämä on väliaikaista. Arvojärjestyksessä menee edelle se, että lapset saavat olla kotona eikä tarvitse viedä hoitoon. Mä olen siis heidän kanssaan kotona ja mies käy töissä. Köyhää on, todellakin. Ja lapsilisäpäivää odotellaan joka kuukausi. Mutta en mä tätä vaihtais siihen, että pitäisi lapset viedä hoitoon.

vieras
Köyhyys todella periytyy..eihän se ole ihme, että samanlaisissa "piireissä" / perheissä olevista ihmisistä muokkautuu melko samanlaisia..ei osata välttämättä katkaista sukupolvien kierrettä esim. hankkimalla itselleen parempaa koulutusta, koska hakeudutaan alempitasoiseen automaattisesti,kun ei kukaan sitä ns.vaadi jne.
Itse en kanssa ymmärrä,miten talous voi mennä sekaisin yhdestä lääkärikäynnistä tai apteekkikäynnistä, mutta totta se varmasti monille on.

Elämä on usein valintoja, joita voi tehdä..itse 19 vuotta kouluja käyneenä ja kahden lapsen äitinä, olen hyvin tyytyväinen elämäntilanteeseeni ja siihen, ettei lasten kanssa tarvitse jokaista penniä laskea, tosin ei se este lasten onnellisuudella ole,vaikka näin jossain perheessä olisikin, riippuu perheestä.Tuntisin kuitenkin olevani todella huono vanhempi, jos lapseni joutuisivat elämään köyhyydessä.

Mun käsittääkseni useinmiten tämä kädestäsuuhun eläminen, joka kaatuu yhteen lääkärireissuun, johtuu vain ja ainoastaan huonosta taloudenhoidosta. Kun pitää kaikkea mahdollista saada, kun toisillakin on, vaikka oma talous ei siihen riittäisikään...

Mutta toisaalta elämä heittää. Nyt varsinkin, kun paljon jää ihmisiä työttömäksi tai lomautetaan ja siihen kun vielä lisää useamman lääkärireissun ja yllättävät autoremontit ja hajonneet kodinkoneet...

Meilläkin tämä on väliaikasta. Itse valitsin kuitenkin sen kitkuttamisen kotona muutaman vuoden että saan olla pienenlapseni kanssa. Ei todella miehen palkalla+mun onnettomilla tuilla juhlita. Ja vaikka ammatti on+kokemusta niin ei se ole ollut aivain onneen silti, on ollu työttömyyttä ja saa nähdä kauanko kestää saada nyt töitä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Köyhyys todella periytyy..eihän se ole ihme, että samanlaisissa "piireissä" / perheissä olevista ihmisistä muokkautuu melko samanlaisia..ei osata välttämättä katkaista sukupolvien kierrettä esim. hankkimalla itselleen parempaa koulutusta, koska hakeudutaan alempitasoiseen automaattisesti,kun ei kukaan sitä ns.vaadi jne.
Itse en kanssa ymmärrä,miten talous voi mennä sekaisin yhdestä lääkärikäynnistä tai apteekkikäynnistä, mutta totta se varmasti monille on.

Elämä on usein valintoja, joita voi tehdä..itse 19 vuotta kouluja käyneenä ja kahden lapsen äitinä, olen hyvin tyytyväinen elämäntilanteeseeni ja siihen, ettei lasten kanssa tarvitse jokaista penniä laskea, tosin ei se este lasten onnellisuudella ole,vaikka näin jossain perheessä olisikin, riippuu perheestä.Tuntisin kuitenkin olevani todella huono vanhempi, jos lapseni joutuisivat elämään köyhyydessä.
Kerrotko minulle, miten pienet lapset sen huomaavat? Eivät saa uusia leluja/vaatteita joka viikko? Ei käydä ulkomailla joka vuosi? Miten?

hmm
Niin, ei tee, mutta miksi sitten tekee monessa perheessä, missä kaksi aikuista työssäkäyvää, jotka tienaavat yhteensä saman ja helposti vähän enemmän kuin vaikka 2500/kk?

Älkää nyt yleistäkö

Ai periytyy vai?

Miksi äitini on sitten ikänsä korkeassa virassa toiminut ja koulutettu ja minä köyhä kouluttamaton yh? En ole koskaan rikas ollut mutta en siltikään ole halunnut jättää lapsia tekemättä. Onnellista on elämä ollut niukkuudesta huolimatta.

Tuntisin kuitenkin olevani todella huono vanhempi, jos lapseni joutuisivat elämään köyhyydessä.

Mun poika sanoi viikkositten, että hän ei viitsi pyytää (leluja, tarvikkeita), jotta meistä ei tulisi köyhiä. Mun mielestä oli tosi hienosti ajateltu. Nykyään kun tosiaan moni köyhyys johtuu ihan vain siitä, että ostellaan kaikkea mahdollista mitä satutaan sillähetkellä haluamaan.

vieras
Niin, ei tee, mutta miksi sitten tekee monessa perheessä, missä kaksi aikuista työssäkäyvää, jotka tienaavat yhteensä saman ja helposti vähän enemmän kuin vaikka 2500/kk?
2500?? :eek: Meillä mies saa käteen 1600?-1700?/kk ja minä kh-tuella. 2500? on mielestäni aika hyvä palkka.

Ylläri
Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).[/quote]

Tai jos se perheen ainoa tienaaja koittaa saada rahat riittämään kaikille kolmelle lapselle, sekä itselleen pakon edessä.

Ja lääkärikuluista: Meillä esim. allergiasairaalassa sanottiin prick-testien perusteella että lapsi ei ole millekkään allerginen ja ihosta ei löytynyt kohtaa joka olisi ollut terve. Vein siis lapsen yksityiselle jossa diagnosoitiin muna- ja maitoallergia, ja pikkuhiljaa olo ja elo alkoikin helpottaa, mutta muutaman sadan euron lääkäri- ja lääkelasku teki ISON loven sen kuun menoihin, vaikka normi palkansaaja olinkin. Sitten kun tällaisia lapsia sattuu perheeseen vaikka kaksi niin 500 euroa kertaheitolla lääkäriin ja lääkkeisiin tuntuu parempipalkkaisenkin kukkarossa.

vieras
Kyllä ihmettelisin enempi joidenkin vanhempien välinpitämättömyyttä lapsiaan kohtaan. Ei ehditä rakastamaan lapsia ja olemaan läsnä kun pitää haalia mammonaa ja materiaa. Niistäkö se onni tulee?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ylläri:
Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).
Tai jos se perheen ainoa tienaaja koittaa saada rahat riittämään kaikille kolmelle lapselle, sekä itselleen pakon edessä.

Ja lääkärikuluista: Meillä esim. allergiasairaalassa sanottiin prick-testien perusteella että lapsi ei ole millekkään allerginen ja ihosta ei löytynyt kohtaa joka olisi ollut terve. Vein siis lapsen yksityiselle jossa diagnosoitiin muna- ja maitoallergia, ja pikkuhiljaa olo ja elo alkoikin helpottaa, mutta muutaman sadan euron lääkäri- ja lääkelasku teki ISON loven sen kuun menoihin, vaikka normi palkansaaja olinkin. Sitten kun tällaisia lapsia sattuu perheeseen vaikka kaksi niin 500 euroa kertaheitolla lääkäriin ja lääkkeisiin tuntuu parempipalkkaisenkin kukkarossa.
[/quote]

Meillä on ainakin kaikki hyvin, kiitos vaan :) :heart: Vaikka minä kh-tuella olenkin.

vieras
Kyllä ihmettelisin enempi joidenkin vanhempien välinpitämättömyyttä lapsiaan kohtaan. Ei ehditä rakastamaan lapsia ja olemaan läsnä kun pitää haalia mammonaa ja materiaa. Niistäkö se onni tulee?
Valitettavasti monet niin luulee. Ostetaan leluja ja krääsää, jolla yritetään paikata sitä kun ei keretä olla lapsen kanssa. Luulen että jokainen lapsi vaihtaisi ne joka viikko ostetut uudet lelut esim. perheen kesken tehtyyn retkeen.

Meillä on ainakin kaikki hyvin, kiitos vaan :) :heart: Vaikka minä kh-tuella olenkin.
Niin oli meilläkin keväällä vaikka vaimo oli kht:lla ja minä lomautettuna. Tulot putosi alle puoleen kun korvauksia sai odotella. Ja kaikki oli TODELLA hyvin kun asiat laittoi ajoissa järjestykseen. Mikäs sitä oli lomautettuna loikoilla kesämökillä! :D

hmm
2500?? :eek: Meillä mies saa käteen 1600?-1700?/kk ja minä kh-tuella. 2500? on mielestäni aika hyvä palkka.
No se oli esimerkki, ja saattehan tekin liki 2000 yhteensä. ja sinä puhut netosta. Te ette sitten ilmeisesti kuulu niihin, joilla rahankäyttö ongelmia, vaikkei suuret tulot olekaan. Niitä ihmisiähän tässä ketjussa ihmetellään, jotka saavat tuon summan eikä rahat silti riitä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Niin oli meilläkin keväällä vaikka vaimo oli kht:lla ja minä lomautettuna. Tulot putosi alle puoleen kun korvauksia sai odotella. Ja kaikki oli TODELLA hyvin kun asiat laittoi ajoissa järjestykseen. Mikäs sitä oli lomautettuna loikoilla kesämökillä! :D
Niinpä, aika pitkälle se on ihmisistä itsestään kiinni miten osaa suhteuttaa asiat. Kaikki vaan ei ole valmiita elämään hetkeäkään köyhemmin. :)

j
Meillä on nuorena todella tiukkaa rahasta. Tarkkaan piti laskea mitä milloinkin voi kaupasta ostaa. Ja se viimeinen viikko aina kituutettiin sillä 20mk. (joo, se oli silloin markka-aikaan)
Nyt asiat paremmin. (10v. jälkeen)
Mies tienaa hyvin yksityisyrittäjänä. Itse oli kotihoidontuolla mutta nyt opiskelen. (minun tulot tuplaantuivat)
Ymmärrän hyvin jos rahasta on tiukkaa nuorempana, vasta työelämän aloittaneena, mutta että sitten vielä vanhempana ei asiat ole yhtään sen paremmin.
En kuitenkaan koe että lapset jäisivät jostain paitsi vaikka sitä rahaa ei ylimääräistä olekkaan.
Suurin osa on kuitenkin omia valintoja.

vieras
No se oli esimerkki, ja saattehan tekin liki 2000 yhteensä. ja sinä puhut netosta. Te ette sitten ilmeisesti kuulu niihin, joilla rahankäyttö ongelmia, vaikkei suuret tulot olekaan. Niitä ihmisiähän tässä ketjussa ihmetellään, jotka saavat tuon summan eikä rahat silti riitä.
Kyllä meillä köyhää on, ja joka kk odotetaan lapsilisä kieli vyön alla. Mutta vielä on riittänyt ruokaa pöytään ja laskutkin ollaan melkein ajallaan hoidettu :) Mutta en mä jaksa narista ja valittaa siitä, jos en pysty ostamaan lapsilleni uusimpia reimatecin haalareita, eikä valita lapsetkaan :)

Keittiönoita
Silloin menot on suuremmat kuin tulot eikä kyse ole köyhyydestä vaan siitä, että elintasoa yritetään pitää korkeampana kuin mihin on varaa. En siis väitä, etteikö tiukka taloudellinen tilanne voisi olla omaa syytäkin. Mutta jos tänään klo 16 sun miehesi soittaisi ja sanoisi, että "tulen hakemaan vähän tavaroitani ja muutan pois", niin sekö ei aiheuttaisi sulle taloudellisia vaikeuksia? Asunnon myyminen, erilaisten tukien hakeminen ja ennenkaikkea saaminen, lehtitilausten yms tarpeettomien menojen lakkauttaminen jne ei hoidu yhdessä yössä. Kuitenkin sulla olisi enää käytössäsi ne omat tulosi.

Mulla meni noin puoli vuotta, että sain talouteni tasapainoon - eli että tilin saldo ei mennyt miinukselle, joskaan ei kuun lopussa ollut plussallakaan - kun avomieheni otti ja kuoli 3 viikkoa ennen esikoisen syntymää. Koko meidän suunniteltu elämä kun oli laskettu sen varaan, että avokkikin on olemassa. Yks kaunis kesäaamu vaan puf ja olin laskuineni ja ison mahani kanssa yksin. Joten olen elänyt sellaisen ajan, jolloin lapsen sairastuminen olisi ollut taloudellinen katastrofi.

köyhä äiti on edesvastuuton
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
jos en tehnyt itseäni tarpeeksi selväksi, sitä mitä juuri ihmettelin ja kyselin syytä,
MIKSI lapsiperheet ovat niin köyhiä ?
ovatko ne lapset tehneet perheen köyhäksi vai onko vanhemmat olleet köyhiä jo ennen lasten tuloa ? jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?
Siksi kun eläminen on niin kallista, oletko huomannut että ruoka on todella hintavaa???
Ja kyllä, on se sen arvosta!Oma rakas pieni ihme!Lapsi ei tuo rahaa pöytään mutta ei sitä lastakaan rahalla saa...
Tutkimusten mukaan köyhien perheiden lapsilla on useasti sosiaalisia- ja itsetunto-ongelmia ja aikuisiällä masennusta vertaisryhmää enemmän. Tutkimusten mukaan on lasta kohtaan edesvastuutonta ja itsekästä tehdä lapsi köyhyyteen. On väärin luulla ettei nykyharrastukset maksa. Köyhä lapsi jää monista sosiaalisista riennoista ulos. Köyhän lapsen vaatteet ja lelut ovat huonompia. Lapsille nämä asiat kuitenkin merkitsevät paljon.

Nyt on turha sanoa että " Minun lapseni sanovat pärjäävänsä."

Jos sinulla olisi varaa katsoa uutisia ja lukea lehtiä niin tietäisit mistä puhun ja onhan se loogistakin.

t: Itsekin olin köyhän perheen lapsi ja ALLEKIRJOITAN jokaisen kirouksen jonka köyhä lapsi saa päällensä.

On myös väärin sanoa että " Lapsia vaan tulee". Jokainen vahinkolapsen saanut osaa sen jälkeen ehkäisyn 100% varmuudella ja katusmuspillerikin on keksitty jos ei älyä löydy tarpeeksi ehkäisyyn. Köyhä saattaa myös tarkoitata vähemmän älykästä ja itsekästä joka ei ajattele lasta vaan ajattelee lasta OMANA "ihmeenään" !!! Jonka avulla hakee itselleen itsetuntoa ja nautintoa.

se sama
Kyllä meillä köyhää on, ja joka kk odotetaan lapsilisä kieli vyön alla. Mutta vielä on riittänyt ruokaa pöytään ja laskutkin ollaan melkein ajallaan hoidettu :) Mutta en mä jaksa narista ja valittaa siitä, jos en pysty ostamaan lapsilleni uusimpia reimatecin haalareita, eikä valita lapsetkaan :)
Sääli että tällaisia äitejä on joille vain oma napa merkitsee jotakin. "Minä pärjään = lapset pärjäävät..

Just joo...

Suomi tukehtuu näihin oman navan tuijottajiin.

Yhteistyössä