Kiinnostava aloitus. Olen itse parasta aikaa raskaana ja kommentit on vaihdelleet laidasta laitaan, juuri sieltä "aijaa"-osastolta todella lämpimiin onnentoivotuksiin, jopa vieraammilta ihmisiltä. Jälkimmäiset ovat hämmentäneet enemmän kuin välinpitämätön suhtautuminen, koska olen itsekin aina ollut semmoinen joka ei osaa toisen raskauteen mitään sanoa, eikä edes muista aina onnitella...tarkoittamatta sillä mitään pahaa. Se on ollut tähän saakka vähän kuin talonrakennus, epäkiinnostava asia, jota on vaikea käsittää jonkun kiihkeästi elämäänsä haluavan
.
Mutta siis, ap, tuossahan voi olla taustalla monta syytä, ja kullakin ystävällä omansa!
-Ystäväsi eivät osaa nostaa raskausuutista muita uutisia ylemmäs tai tärkeämmäksi, vaikka ehkä ulkoisesti tajuavatkin että kyse on isosta jutusta
-Asia ei kiinnosta ja vastaaminen unohtui, tylsää raskaana olevan kannalta mutta inhimillistä
-Haluaisivat itsekin samaan tilanteeseen ja kateus/ahdistus oman elämän "jämähtämisestä" painaa
-Pelkäävät, että katoat mammaplaneetalle (ystäviäni seuratessa olen tullut siihen tulokseen, että pelko on erittäin aiheellinen...)
-Moni saattaa myös pitää omia kuulumisiaan "pieninä", näin totesi hiljattain ystäväni, jolle kerroin raskaudesta ja kysyin heti perään, miten hänen eronsa sujui. Ero/muutto/läheisen kuolema/uusi työ/pitkä matka jne. ovat isoja juttuja, ei raskaus välttämättä ole noita suurempi varsinkaan sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Eikä välttämättä muutenkaan, elämässä on niin paljon muutakin.
Neuvo jatkaa keskustelua aivan jostain muista asioista oli hyvä. Ehkä voisit myös kysyä ystäviltäsi, jos he läheisiä ovat, että miltä raskausuutisesi heistä tuntui (ja kysyt tätä siksi, etteivät he ole asiaa niin kommentoineet tms...?) Laitoin omille ystävilleni raskausuutisen kertomisen jälkeen viestin, missä mainitsin että ymmärrän täysin jos asia herättää ristiriitaisia tunteita, ja olen itsekin niitä kokenut koska pelottaa että ystävä/ystävyys muuttuu liikaa. Sain siihen kivoja vastauksia, joissa todettiin että raskaus on iloinen asia, kunhan vielä jatkossakin pääsemme välillä yhdessä ulos jne.
Ja eräs ystävä totesi suoraan, ettei osaa suhtautua raskauteeni. Sanoin, että ei tarvitse mitenkään kummemmin suhtautua, mä hoidan tän jutun ja me voimme puhua muista asioista
.
Yksi asia mikä saattaa hämmentää kavereita, on puheen/termien muuttuminen "mammamaisiksi" - yksi niistä on tuo rakenneultra. Joku totesikin että se ei kerro monille mitään, ja saattaa aiheuttaa jonkinlaista vierauden tuntua, kun kuuntelija tippuu heti kelkasta toisen kertoessa uutisiaan.
Toivon sulle tsemppiä ap, minusta vaikutat järkevältä ja sellaiselta, joka pitää myös ystävistään huolta! On heille tärkeää, että sua kiinnostaa myös heidän kuulumisensa jatkossakin.