Eikö oo vähän hölmöä? (tuttavien rakennusprojektista)

• Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
näin
Ei ole sit tullu ap:lle mieleen ,että haluavat juuri SEN talon!
Varmasti ovat katelleet netistä eri taloja ja sit sieltä päättäneet mieleisensä. Mitä mä sadasta paikasta kyselisin jos tietäisin jo minkä talon haluan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lukeeko heillä talopaketin myyjän virallisissa talon ostopapereissa, että muuttovalmiin talon hinta on x ja allekirjoitukset alla?
Ei. Suullisesti ovat puhuneet ja nyt on pariskunta pankkiin lähdössä; tuon suullisen puheen perusteella.
Älä huoli tuttaviesi puolesta: Ei pankki noin heppoisilla tiedoilla lainaa anna. Saavat varmaan lainatarjouksen, mutta aika kaukana kauppojen tekemisestä ovat vielä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin :
Ei ole sit tullu ap:lle mieleen ,että haluavat juuri SEN talon!
Varmasti ovat katelleet netistä eri taloja ja sit sieltä päättäneet mieleisensä. Mitä mä sadasta paikasta kyselisin jos tietäisin jo minkä talon haluan.
Näin minäkin ajattelen. Sitä, miksi eivät ole kilpailuttaneet, en osaa sanoa. Ei heidänkään ihan kaikkea tarvitse kertoa sivullisille. Ja totta ihmeessä pankit pyytää tätä nykyä takaajat. Takaajat mekin tarvittiin jo 80 t lainaan 5 vuotta sitten. Kai ihan vain siitä syystä, että mies vain töissä ja minä äippälomalla. Ja sieltä omasta pankista se järkevin laina saatiin.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kuvittelevat, että talon lopullinen hinta todellakin on se, jonka myyjä heille sanoo..
Se riippuu sovitusta toimituksesta. jos he tilaavat avaimet käteen, hinnan tietää sentilleen, kun sopimus kirjoitetaan.
Sen voi jopa tehdä niin, että itse ei tarvitse edes ostaa tonttia, vaan taloontoimittajalta saa ostaa senkin.

Kyllä meidän talon hinta on sentilleen se mitä myyjä on meille aikoinaan sanonut. Mikä talo heille on tulossa? Jos valmistalo, niin kyllä se hinta pitää. Tosin on paljon muitakin rahamenoja kuin se talo.. et niissä saattaakin sitten tulla niitä yllätyksiä.

jokainen taaplaa tyylillään
Meillä otettiin vähemmän lainaa kuin talon hinta on. Asuttiin vuokralla ja sinä aikana ehti kertyä säästöjä ja sijoituksia, joilla sitten maksettiin osa talon hinnasta. Emme tarvinneet lainalle takaajia. Lainatarjous kysyttiin neljästä eri pankista ja jokainen antoi tarjouksen, joista valitsimme sitten meidän kannalta edullisimman vaihtoehdon. Siirryimme sellaiseen pankkiin, jossa emme olleet olleet aiemmin asiakkaina. "Oma pankki" antoi yllättäin kaikkein huonoimman lainatarjouksen ja kaksi "vierasta" pankkia parhaimmat tarjoukset. Tutuille ja muille emme selitelleet asioitamme tai kertoneet sen tarkemmin, kuinka raskas ja iso kilpailutusprosessi oli. Lainan lisäksi kilpailutimme myös vakuutukset samalla.

Yhteistyössä