Eikö kukaan muu ajattele rahaa, kun lapsia pukataan maailmaan?

• Viestiketjun aloittaja ei lapsia kun ei ole rahaakaan
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei lapsia kun ei ole rahaakaan:
Me ollaan tehty ihan tarkat laskelmat ja ollaan päädytty siihen, että meillä ei ole varaa kuin kahteen lapseen. Nämä saa riittää. Todella kurjaa, mutta niin vaan asia on.
Kyllä ajattelee. Keskimäärinhän ihmisillä on alle 2 lasta, joten aika monella on vain yksi lapsi.

Meillä kaksi ja se on maksimaalinen määrä meille. tosi tiukkaa tekee ja omia menoja ei enää toisen jälkeen lähes ollenkaan. Yhden pystyi vielä elättää niin että mistään ei tarvinnut tinkiä, ei omasta ajasta, ei omista harrastuksista ja menoista, mutta kaksi on jo täyttä työtä ja rahallisesti menee jo todella tiukaksi elämä.

naurettavaa
Joo....ei varmaan ole varaa enempään kuin 1 tai 2 jos pitää asua kalliisti,lasten pitää saada harrastaa mitä vaan,hinnasta viis.Pitää matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomailla,täytyy ostaa tietynlaisia vaatteita....hmmm.Lapset on oikesti tyytyväisiä aika vähään,siis jos rakkautta riittää ja heistä pidetään huolta.Musta tuntuu että ongelma on joillakin omassa päässä....Mitä tarkoittaa,ettei ole varaa USEAMPAAN lapseen???? Ei ole rahaa ruokaan,vai mitä???? Millainen elintaso on riittävä?

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja naurettavaa:
Joo....ei varmaan ole varaa enempään kuin 1 tai 2 jos pitää asua kalliisti,lasten pitää saada harrastaa mitä vaan,hinnasta viis.Pitää matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomailla,täytyy ostaa tietynlaisia vaatteita....hmmm.Lapset on oikesti tyytyväisiä aika vähään,siis jos rakkautta riittää ja heistä pidetään huolta.Musta tuntuu että ongelma on joillakin omassa päässä....Mitä tarkoittaa,ettei ole varaa USEAMPAAN lapseen???? Ei ole rahaa ruokaan,vai mitä???? Millainen elintaso on riittävä?
minulle riittää ihan se, että on oma asunto, mutta kun satutaan asumaan täällä etelä-suomessa, missä se ome asunto maksaa alkaen reilut 120 000 euroa. Jos asuttaisiin vuokralla niin vuokrat samankokoisista lähentelee 1000 euroa, että ei paljon vuokratakaan kannata. Että on se muustakin kiinni kuin omasta päästä!

naurettavaa
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minulle riittää ihan se, että on oma asunto, mutta kun satutaan asumaan täällä etelä-suomessa, missä se ome asunto maksaa alkaen reilut 120 000 euroa. Jos asuttaisiin vuokralla niin vuokrat samankokoisista lähentelee 1000 euroa, että ei paljon vuokratakaan kannata. Että on se muustakin kiinni kuin omasta päästä!
Joo joo.Jos lapsia haluaa lisää niin ei tuollaisia edes ajattele.Itsekin asun pk-seudulla (Espoossa) ja silti pysytyn olemaan hoitovapaalla,se vaatii kylläkin tiukkaa budjettia (kolme lasta,2 koulussa).Enemmän se on tahdon asia,mistä on valmis luopumaan jne...

Gluteus maximus
Joo joo.Jos lapsia haluaa lisää niin ei tuollaisia edes ajattele.Itsekin asun pk-seudulla (Espoossa) ja silti pysytyn olemaan hoitovapaalla,se vaatii kylläkin tiukkaa budjettia (kolme lasta,2 koulussa).Enemmän se on tahdon asia,mistä on valmis luopumaan jne...
joo. niin tietysti. luopumaaan vaipoista, ruuasta, vakuutuksista vai mistä??? Kerro minulle kun paremmin tiedät?

hegy86
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
En todellakaan ala laskeskeleen mitään kulutuksia!Ei kait sitä raskis muuten yhtään lasta kohta tehä ku tietäähän sen että rahaa menee.Se vaan pitää osata tinkiä joissakin "mukavuuksissa".Lapset on mulle kaikki kaikessa ja kertaakaan en oo miettiny että mitähän tuo tytön/pojan syöminen maksaa kuussa tai mitähän sen vaatteet tulee vuodessa maksamaan.Kyllä sitä pärjää kun oikein elää =)
olen aivan samaa mieltä!

Odotan neljättä ja ei todellakaan olla laskettu onko varaa..
Elämä on aina arvoituksellista ja ennalta tietämätöntä.
Vaikka nyt olisi hyvin rahaa se ei tarkoita välttämättä,että rahaa olisi 10v päästä.Tai jos on nyt "köyhä" se ei tarkoita,että olisi aina köyhä.

joo. niin tietysti. luopumaaan vaipoista, ruuasta, vakuutuksista vai mistä??? Kerro minulle kun paremmin tiedät?

Tarkoitiko sitten isompaa asuntoa? Ihan uteliaisuutta kyselen?

vieras
Kenellä on varaa mihinkin. Jos se upea ja iso asunto, kaksi autoa, mahdollisesti kesämökkikin ja matkustelu, ovat tärkeitä asioita, niin ei varmasti ole varaa lapsiin tai heidän hoitamiseen kotona.

kyllä minä ainakin haluan että kaikki raha-asiat on kunnossa ennenkuin lapsia aletaan suunnittelemaan tai tekemään. Joillain ihmisillä asiat menee oikeaan suuntaan ilman suunnittelua mutta ei läheskään kaikilla. Kun on noita äitejä jotka täysin tukien turvin elävät niin kysyvät että oisko sitte pitänyt lapset jättää tekemättä. No mun mielestä joo, jos alusta asti eletään tukien turvin. Ei lainkaan vastuuntuntoista vaan eletään niin että tukea ja apua tarvitaan muualta. Ikävä kyllä lapsetkin kärsivät siitä kun vanhempien kaikki aika menee siihen että mietitään miten eletään seuraava päivä ja kun on huono rahallinen tilanne niin vanhempien välitkin on useasti kireät.

Mikään rikas ei tarvitse olla mutta ainaki tieto siitä että opiskelujen jälkeen on varmasti työpaikka ja asuminen on turvattu.

Ihmiset ovat nykyään aika vastuuntunnottomia ja selittelevät vieläpä aika hyökkäävästi kuinka hyvä on olla vastuuntunnoton...

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
Voi LUOJA! Sen kyllä huomaa, ettei ylipäätään yhtään mitään ole ajateltu kun niitä lapsia on tehty! Siihen vain luotetaan, että kyllä yhteiskunta (eli muut veronmaksajat) ne minunkin lapset elättää...
Seksissä oikeesti helvetin harvoin mietitään mitään. Ja jos vain sellaiset joilla on rahaa, saisi tehdä lapsia, niin kylläpä väkiluku laskisi dramaattisesti kun alle 30v ei tekisi ollenkaan lapsia.

Kirjoitinkin jo tuolla aiemmin ettei ole mikään ihme että velkaantuneet epätoivoiset ihmiset tappavat myös lapsiaan ettei ne jäisi yhteiskunnan=muiden veronmaksajien elätettäväksi.

Juu, jotkut tekevät lapsia siksi että eivät ilman lapsia saisi asuntoa tai tukia juuri mitään. Näitäkin löytyy...Eli tasaisesti tehdään lapsia niin että tuet juoksee tasaiseen tahtiin! Näitä yksityisyrittäjiäkin on täällä suomen maassa. Ei sillä hirveesti tienaa mutta pysyypä katto pään päällä eikä tarvitse mennä töihin. Just eilen puhuin yksillä synttäreillä yhden kaverin kanssa joka on töissä lastensuojelussa täällä hgissä...näiden tyyppien kanssa kuulemma riittää hommia

:eek:

muuten mä oon aina ajatellut ehkäisyä ennen seksiä ja mulla on itsellä ollut ehkäisy päällä jos lapsia ei ole harkittu. Jos ehkäisy pettää eikä lapsia oo suunniteltu niin sitten vaan heti ekojen puutuvien menkkojen jälkeen tyhjennykseen. Vielä ei oo tarvinnut moista operaatiota mutta monet tekee niin jos vahinko käy..

vieras
No, meillä viisi lasta ja tulot alle 2000e yhteensä. Mutta hyvin on pärjätty eikä olla edes sossun elättejä.
Ja mä ainakin maksan niin paljon veroja hoitotuesta, että taidetaan me kotiäidit elättää "oikeita veronmaksajia"...

No kyllä minä rahaa ajattelen siinä mielessä että riittääkö tosiaan rahat useampaan lapseen. Mä haluan kumminkin että voin aina ostaa lapsille uudet kengät kun tarvitsevat ja tarjota joka päivä kunnon ruuan jne ilman että tarvii kaikkea ostaa alennusmyynnistä ja kituuttaa ruuan kans. Lapsiluvun kasvaessa yleensä asunnossa tilan tarve kasvaa ja tästä tulee hirmuset lisäkulut jne joten meille nää 2 mukeloa on loistava määrä, kolmas menis mutta sit oltas toooodella tiukilla rahan kanssa.

en usko
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, meillä viisi lasta ja tulot alle 2000e yhteensä. Mutta hyvin on pärjätty eikä olla edes sossun elättejä.
Ja mä ainakin maksan niin paljon veroja hoitotuesta, että taidetaan me kotiäidit elättää "oikeita veronmaksajia"...
Miten tämä voi olla mahdollista? en tajua, miten te voitte näin pienillä tuloilla elättämään edes yhtä lasta!

vieras
No kyllä täytyy myöntää että ollaan rahaa mietitty. Juuri sen rahan takia siirrettykkin lasten hankkimista. Kun hädin tuskin itse pärjätään rahallisesti niin on mielestäni järkevää siirtää lasten hankintaa tuonnemmaksi. Niin ja kyseessä 2 opiskelijaa jotka ole saaneet senttiäkään kotoaan (eikä kyllä oletettukkaan). Makaroonikuurilla olen ollut niin opiskelijana kuin lapsenakin, joten en halua samaa lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

hmmm. verot mun kotihoidontuesta ei oo edes 1/4 siitä mitä mun mies maksaa veroja kuukaudessa....Laskettiinkin että mun miehen veroilla per kuukausi maksais viiden kotiäidin kotihoidontuet....siis mun lisäksi.

Ja se ei oo edes opiskellut täällä tai muutenkaan käyttänyt mihinkään näitä verorahoja...ulkomailta kun on ja siellä maksetaan itse opiskelut... että enpä tiedä siitä kenen elämisen kotiäidit kustantaa tuillaan

Yhteistyössä