eikö kahden lapsen kanssa kerkiä oikesti ulos?

Jo joskus ehtii, joskus ei. Jos se vauva on valvottanu yön ja aamulla oot vielä 11 aikaan niin uninen, että keität isommalle uudet puurot ku et muista, että se on jo syöny niin ehkä se on parempiki pysytellä sisällä :LOL: Kyllähän sitä ehtii, mutta enemmän siinä aina on mietittävää kahdessa kuin yhdessä. Ja tosiaan alkuviikkoina mä istuin tissini vauvan suussa sohvan nurkassa aamusta iltaan, että sillon en ehtiny kovin hyvin. Onneksi oli isyysloma.

Meidän muksuilla on ikäeroa 1,5v ja pikkasen päälle. Olen kyllä ulkoillut muksujen kanssa, vaivalloistahan se ulos lähtö oli (varsinkin talvella), ja on joskus vieläkin, mutta kyllä se ulkona olo palkitsee =)

Mä olen kuiteskin sitä mieltä, että on jo melkein selittelyä että kahden lapsen kanssa ei pääse ovesta ulos. Siis normaali oloissa!!!!!
Mulla kolme muksua, vanhemmat pojat kolmen vuoden ikäerolla ja tytöllä ja keskimmäisellä 2v ikäeroa. Ja ihan tasan taatusti joka ikinen päivä mennään ulos, ja ollaan yleensä ajan kanssa. Mulla homehtuu pää ja järki lähtee ja kersat hyppii seinille jos mökötettäs sisällä illat ja päivät!!!

Aamulla esikko 7v menee kouluun, me tehään hommat nuorempien kanssa (sänkyjen peatus, imurointi, pyykit ja ruokailu...) sitten esikkoa vatsaan koulusta, nuorin nukkuu kärryssä samalla ja kaksi hurttaa saa lenkin samalla ja keskimmäinen lapsi raitista ilmaa....sitten välipalaa ja pyykit koneesta tai rummusta, päivällinen alulle ja neljän maissa eväs napaan ja avot´ eikun ulos taas. Vanhin lähtee kavereiden kanssa kirmaamaan ja keskimmäinen kaverin samanikäisten kaksosten kanssa himmailee ja pikkuneiti toteuttaa itseään pihaleikeissä sujuvasti...
Ja minäkin saan henkistä hoitoa muista ulkoilevista isistä ja äideistä joiden kersojen kanssa omani leikkivät ja koirat touhuaa koirakavereidensa kanssa.
Seiskan maissa illalla tullaan iltapalalle ja sisälle, isäkin kotiutuu niihin aikoihin töistä sanomaan muksuille hyvää yötä.

Ja mä ihan oikeasti tykkään näistä meidän päivistä :D Eikä ole yhtään hankalata ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä en ymmärrä sitä miten joku jaksaa olla sisällä edes yhtä päivää! Minulle on puoli päivää jo ihan tuskaa!!!!
Mitä ihanaa teet ulkona? Vai käveletkö itse ja lapset rattaissa eli saat liikuntaa vai tarkoitatko, että on niin ihanaa seistä ulkona kun lapset istuvat hiekkalaatikolla?

kun on useampia lapsia ei enää ikinä voi käydä missään. on täysin mahdotonta pukea vauva ja itsensä ja katsoa,että ne vanhemmatkin lapset tulee puettua ja lähteä ulos. urbaanilegendaa jos joku väittää moista tekevänsä..

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en ymmärrä sitä miten joku jaksaa olla sisällä edes yhtä päivää! Minulle on puoli päivää jo ihan tuskaa!!!!
Mitä ihanaa teet ulkona? Vai käveletkö itse ja lapset rattaissa eli saat liikuntaa vai tarkoitatko, että on niin ihanaa seistä ulkona kun lapset istuvat hiekkalaatikolla?
leikin lasten ja koiran kanssa. Heitellää metsässä koiralle keppejä, kävellään, kerätään käpyjä ja katsellaan eläinten jälkiä, lasketaan mäkeä ja kesällä liukumäkeä, tehdään lumiukkoja tai hiekkakakkuja, joskus tehdään vain kävelylenkki, mennään käymään toisessa puistossa. Mitä ikinä nyt mieleen tulee. Eikä meillä rattaissa ole kuin pitemmillä matkoilla tuo 1,5v. meidän 3v. kävelee ihan hyvin sellaisen 3-5km kunhan saa pitää rattaasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
elänkö ihan haave unta tulevasta elämästämme vauvan synnyttyä? Monessa lehti jutussa kahden tai usemman lapsen äidit sanovat olevansa sisällä kaiket päivät koska ulos lähteminen niin hankalaa ja aikaa vievää. Minä kun kuvittelin että ulkoilemme päivitäin vauvan synnyttyäkin, mutta onko oikeasti niin hankalaa pukea vauva samalla kun kolmen vanha pukee itselleen?
Ei se vauva ja leikki-ikäinen ollut niin vaikea kuin sitten taapero ja leikki-ikäinen.
Ja ihan hyvin jaksaa, jos joskus saa vapaata. Raskasta on,jos on aina lasten kanssa yksin, esim. rakennusaika.
Mutta kyllä työtä on aamusta iltaan, ihan oikeasti, noissa kahdessa hommaa, eri asia tietysti jos on apua (mies tai isovanhempia). mutta jos mies töissä 9-17 eikä mummoja apuna, ja olet tottunut siivoamaan ja leipomaan pyykit ym. työt, niin ei tarvitse palstailla ollenkaan. Isomman kerhoon kuljetukset ym. aika rankkoja myös.
Mun mies on töissä 80 tuntia viikossa, ei ole mummoja tms apuna, en leivo mutta teen kyllä kotityöt yksin, ja silti kahden lapsen kanssa (tasan 2 v ikäerolla) meni oikein hienosti alusta saakka =). En tosin pitänyt jokapäiväistä lattian pesemistä niin tärkeänä kuin sitä, että päästään ulos neljän seinän sisältä.
siis etkö juuri sanonut, että viet hoitoon, kehuit viikko tai pari sitten kun veit lapset päiväkotiin ja itse menit kampaajalle ja shoppailemaan? Jos sun lapset aina hoidossa, tottakai ehtii tehd vaikka mitä. eri asia olla aina lasten kanssa,
Lapset aloitti hoidossa syyskuussa, kuopus oli tuolloin 1 v 9 kk. Esikoinen oli päiväkodissa aikaisemminkin (edellisenä talvena) parina päivänä viikossa viitisen tuntia kerrallaan, mutta yli 10 kk kuopuksen syntymän jälkeen (eli kuopus oli 10 kk kun esikko aloitti osa-aikaisesti pk:ssa) plus 3 kk viime kesänä olin kotona kahden lapsen kanssa aamusta iltaan yksin (mies töissä, minkäänlaisia isyyslomiakaan ei pitänyt), ja hyvin me silti ehdittiin ja pystyttiin menemään...ja siinä sivussa sain tehtyä myös kotityöt ja sen sellaiset. Myös niinä viitenä päivänä viikossa, kun esikoinen oli kotona, pystyttiin ulkoilemaan, käymään keskustassa, ja kaikkea muutakin. Kuten pystytään edelleen, viikonloppuisin ja lomilla, ja mahdollisina vapaapäivinä.
Juu, viime viikolla vein lapset hoitoon ja olin itse kampaajalla & ostoksilla. Se oli eka kerta kun tein näin. Kirjaa sekin tiimarivihkoosi ylös. Muuten lapset on hoidossa kun mä olen koululla, en kai minä heitä sinne voi viedä (no, eilen poika oli mukana mutta käväisin koululla vain pikaisesti).
Että näin, parahin Harmaa :saint: .
Mun mielestä kahden pienen lapsen kanssa on itse asiassa helpompaa ja kivempaa olla ulkona kuin kotosalla.

Mä teen sellaista ihanaa, että yleensä käyn kaverini kanssa lenkittämässä noi hurtat, ja kaverin mies saattaa katsoa kaikkia kuutta lasta pihalla...tosin koululaiset ei kyllä maisemissa paljoa ole...sitten kun tullaan niin höpötellään ihan aikuisten ringissä vain ja joskus autetaan tenavia vaikka pulkkamäessa jos eivät pääse ylös tai alas...
Kesällä on ihan toinen kuvio, kun saa istuskella vaikka pihagrillin äärellä, ja tuumata että pitäs ehkä mennä sisällekkin kohta ja lähtöä aina siirretään puolella tunnilla...."voihan ne syödä iltajogurttinsa tässäkin....juuuuu"

Olen mä joskus yksinkin töröttänyt pihalla noiden kanssa, mutta yleensä siihen tulee muita naapurin lapsia ja/tai niiden vanhempia väkisilläkin juttuseuraksi B)

Niin ja ei meilläkään ole mummoja tai sukulaisisa lähellä, mies töissä aina klo 7-19 joten avainsana on tuo sosiaalinen verkko-ihanat naapurit ja hyvät tyypit. Onhan siinä sitten ne muut isit joiden kanssa voi vääntää normaalit iltataistelut kun ei oma kerran ole kotona :D

Kyllä kahden lapsen kanssa pääsee ulos. Vaikka saattahan se olla sellaista tasapainottelua, että pääsisi sinne ns. sopivaan aikaan kumpaakin lasta ajatellen.
Pääsee kolmenkin, ja varmaan useammankin.

Tosin multa se vaati sitä, että jätin kotitöitä vähän vähemmällle, ts. pakolliset tein. Mutta koti ei ollut puunattu ja kiiltävä.

Mutta sitä se ei ollut ennen lapsiakaan B)

Mutta tarkoitin sillä sitä. että se vaatii kykyä jättää monet hommat puolitiehen, sillä jos ajattelee kaikki hommat tekevänsä loppuun- ei ehkä sinne ulos kerkiäkään.

Mulla on asioiden kesken jättämiseen luontainen kyky B) :whistle:

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Mä teen sellaista ihanaa, että yleensä käyn kaverini kanssa lenkittämässä noi hurtat, ja kaverin mies saattaa katsoa kaikkia kuutta lasta pihalla...tosin koululaiset ei kyllä maisemissa paljoa ole...sitten kun tullaan niin höpötellään ihan aikuisten ringissä vain ja joskus autetaan tenavia vaikka pulkkamäessa jos eivät pääse ylös tai alas...
Kesällä on ihan toinen kuvio, kun saa istuskella vaikka pihagrillin äärellä, ja tuumata että pitäs ehkä mennä sisällekkin kohta ja lähtöä aina siirretään puolella tunnilla...."voihan ne syödä iltajogurttinsa tässäkin....juuuuu"

Olen mä joskus yksinkin töröttänyt pihalla noiden kanssa, mutta yleensä siihen tulee muita naapurin lapsia ja/tai niiden vanhempia väkisilläkin juttuseuraksi B)
:LOL: meillä naapureiden kanssa on ihan sama meininki!!!! Siksi alkoi naurattamaankin. Varsinkin kesällä, lapset suunnilleen nuokkuu grillikatoksella kun venytetään sisälle menoa ja iltapalat syödään grillillä tai kuitataan makkaralla!

Meidän isompien poikien ikäeroa on 1v4kk ja alusta asti kävimme vähintään kerran päivässä ulkona, useinmiten 2 tai 3 kertaa. Mulla oli paljon helpompaa lasten kanssa sielä ulkona, kuin sisällä. Sisällä pikkuiset vain sotkivat ja riehuivat, mutta ulkona saivat rauhassa temmeltää.

vieras
Jos perheessä on monta flow-ihmistä, niin on hirmuinen homma saada porukka ulos. Aina on kova suostuttelu kun aina jollakin on kesken joku, ja sitten kun toinen on saanut oman jutun valmiiksi tai on valmis keskeyttämän, onkin toisella juuri alkanut joku mitä ei voi keskeyttää. Ja entäs kun äiti on unohtunut seuraavaksi kirjan/lehden ääreen tai palstalle...

No, minulle on ihan sama ovatko ihmiset ulkona vai sisällä.

:LOL: meillä naapureiden kanssa on ihan sama meininki!!!! Siksi alkoi naurattamaankin. Varsinkin kesällä, lapset suunnilleen nuokkuu grillikatoksella kun venytetään sisälle menoa ja iltapalat syödään grillillä tai kuitataan makkaralla!
Hienoa!!! Oikeasti mä tykään tästä meidän pikkuarjesta :D
Eikä asuta edes missään taloyhtiö härdellissä, vaan ihan omakotitaloalueella.
Tosi kiva kun jos tulee hampilekuria tai muuta niin yleensä aina on joku joka jeesaa jotenkin päin...pari kertaa ollaan karattu kodinanttilaan kaverini kanssa niin hänen mies huikkaa perään vaan että "montako tässä pihassa on näitä tenavia"....ja vastataan et pidä nyt 5 silmällä!
Ja just kesällä puskapissit ja vauhdista jogurtit tai makkarat nassuun vain ;)

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Meidän isompien poikien ikäeroa on 1v4kk ja alusta asti kävimme vähintään kerran päivässä ulkona, useinmiten 2 tai 3 kertaa. Mulla oli paljon helpompaa lasten kanssa sielä ulkona, kuin sisällä. Sisällä pikkuiset vain sotkivat ja riehuivat, mutta ulkona saivat rauhassa temmeltää.
näin se on! Minä voisin asua noiden kanssa pihalla kun ovat siellä niin siivosti.

Gluteus maximus

Hienoa!!! Oikeasti mä tykään tästä meidän pikkuarjesta :D
Eikä asuta edes missään taloyhtiö härdellissä, vaan ihan omakotitaloalueella.
Tosi kiva kun jos tulee hampilekuria tai muuta niin yleensä aina on joku joka jeesaa jotenkin päin...pari kertaa ollaan karattu kodinanttilaan kaverini kanssa niin hänen mies huikkaa perään vaan että "montako tässä pihassa on näitä tenavia"....ja vastataan et pidä nyt 5 silmällä!
Ja just kesällä puskapissit ja vauhdista jogurtit tai makkarat nassuun vain ;)
Me asutaan rivarissa ja tosiaan meille on sattunut aivan mahtavat naapurit! Yhdessä tehdään kaikkea mahdollista ja juhlitaan kun siltä tuntuu. Ilman naapureita ei tätä arkea varmaan olisi jaksanutkaan kun meillä ei ole mitään tukiverkkoa lähistöllä. Naapureilta saa ainakin vertaistukea ja mukavaa mieltä ka ulkona on aina seuraa =) Naapuri jää nyt äitiyslomalle ja sitten on enemmän kotona. Minulla kun on usein viikkovapaita niin ihan kiva, että on seuraa

Kysymys ei ollut mulle, mutta vastaanpa silti. Nyt kun omakotitalossa asutaan, on paljon ulko hommia. Kuten tänään kuopuksen 1v9kk kanssa kolattiin piha lumesta. Jos ei pihahommia ole, pelaan ja leikin lasten kanssa tai käydään metsässä kävelyllä jne. Mieluusti työntelen myös pienempää rattaissa ja lenkkeilen, mutta toi 5v vähän hankaloittaa asiaa. Kerrostalossa asuessa tapasin myös pihalla tai lekarilla muita kotiäitejä ja aika meni mukavasti rupatellen.

kolmen äiti
Tätä on helppo peesailla.Mulla ekan ja tokan ikäero on 1v ja kyllä oli pakko ulkoilla tai pää olisi hajonnut.Esikoinen oli pienenä superaktiivinen viikari ja olisi hyppinyt seinille jos ei oltais ulkoiltu joka päivä ainakin kerran! tavallaan pääsi helpommalla kun lähti ulos,poika oli väsyneempi ja nukkui sitten kunnon päikkärit ;) Lähdin ulos,väsytti tai ei....

kun minä olin nuorimman ä-loman aikaan kotona 2.5 v vanhemman kanssa niin ehdittiin kyllä ulos, skr perhekerhoon, kaupungillekin joskus yms. Aamulla lähdettiin yleensä ennen lounasta puistoon koska silloin todennäköisimmin löytyi kakkoselle leikkikaveri sieltä ja iltapäivällä omassa pihassa tms. Ja kun säät lämpeni niin että ulkona saattoi imettää saatoimme olla pitkäänkin ulkona (talvisäillä nuorimman syöntivälin verran).
tämä on tottumuskysymyksiä eli jos itsensä ja taaperon totuttaa siihen, niin sitä on sitten päästävä ulos ja hyvä niin

Ulkoilu on elintärkeää!!!! ( mulle ) ja tää on ollut nyt yhtä piinaa, kun lapset ja minä ite myös kokoajan kipeänä, eikä ulkoilemaan ole päästy! Normaalisti olen lasten kanssa 2x päivässä ulkona ja lisäksi n.4x viikkossa itsekseni iltalenkillä...Nyt on kaikki jäänyt n. 2viikon ajan...vain pakolliset kauppa/kirjasto reissut olen hoitanut, kun mies tullut töistä kotiin....Eilen kävin muka ale hyllyjä kattelemassa, mitään en löytänyt, kun en jaksanut innostua penkomaan...Ihan veto veks... Niin, ja normaali arkena ulkoilen 2x päivässä viiden lapsen kanssa....

Yhteistyössä