Eikö ennen 2000-lukua opetettu liikenne ympyrään ajoa ja sieltä pois?

joku
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ei kai. Sain kortin -98. Vasta ajamalla olen oppinut :saint: ympyrät ja kiertoliittymät ovat lähiaikoina yleistyneet.
Joo, kyllä sitä itsekin joutui hiukan miettimään, kun kylälle ensimmäinen ympyrä tuli. En jaksa miettiä, mikä on ympyrän oikeaoppinen nimitys. ;) Sitä ennen pari kertaa autokoulussa olin ajanut ympyrässä, kun lähikaupungissa käytiin ajelemassa.

Huvittavin oli kerran edellä oleva auto, kun väisti oikeaoppisesti ennen ympyrään menoa kaikkia ja mietti selvästi tarkkaan, mihin väliin voi mennä. Painoi sitten ympyrässäkin jarrut pohjaan ja väisti kaikkia mahdollisia muita kulkijoita! Piti takana ollessa olla tarkkana, mitä edelläoleva saa päähänsä tehdä... ja vilkut vasemmalle ympyrässä ja vilkku oli oikealle pois lähtiessä. :) Eli kaikki varman päälle!

nepalin pimu
Nää suomen kiertoliittymät on niiiiiin iisejä vielä, googletelkaas round-aboutteja niin jo löytyy hirvityksiä. Sitä mä en tajua miks suojatie on laitettu just siihen liittymästä poistumisen kohdalle, siinä on aika pirun hankala alkaa pysähtelemään jalankulkijan edessä kun säätää jo vilkkua ja on valmistaunut poistumaan liittymästä.

vieras
Mä oon ajanu kortin vuonna 2000, eikä opetettu ympyrässä ajamista, kun ei semmosta meidän tuppukylässä ollut, mutta osasin kyllä ottaa selvää miten siinä päästellään sitten kun se tuli

pelkaan irlannissa liikenneympyroita kun edellisen kerran meinas kayda huonosti ja takapenkilla istu 3 mukulaa. paikallisten ei tartte kayda autokoulua lainkaan eika siis omata ajokorttia |O .
liikenneympyrassa saattaa olla 3-4 kaistaa joista sisemmasta oikastaan kaikkien kaistojen yli tielle A samaan aikaan kun kaikki muilla ulommilla kaistoilla ajaa edelleen ympyraa JA samalla kun ulommilta kaistoilta ajetaan sisemille kaistoille. siis kaikki ajaa prkl ristiin ja suoraan ja mun mielesta ihan sekasin. mutta paikallisen logiikan mukaan kaik menee ok :eek: .

Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
No ei vissiin :headwall:

Ei voi käsittee miksi jotkut urpot vilkuttavan ympyrän mukaisesti ja kääntyvät sitten vilkutta pois.
Ja ympyrässä väistellään ympyrään tulevia |O :headwall:
ai niinkuin missä näin tehdään? vai siis että jotkut urpot? täällä on ainakin joka ympyrässä kolmiot että ympyrässä olevilla on etuajo-oikeus. kotka ja hamina siis.

Perus sääntö: Ethän sä sano heippa ja vilkuta kun tuut kotiin, vaan vasta sitten kun lähdet sieltä pois.

Yhteistyössä