Eikö ylipainoiset saa syödä ravintolassa/laivalla herkutellen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läskivaroitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läskivaroitus

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että ylipainoisten syömisiä taidetaan todellakin tarkkailla oikein urakalla. Kun normaalipainoinen menee ravintolaan ja syö kolmen ruokalajin illallisen viineineen, niin sehän on ok. Sitten kun ylipainoinen menee ravintolaan ja syö sen saman, niin hyi ja yök!!! Ihan niinkuin se ravintola illallinen sen ylipainon aiheuttaisi, kyllähän se ylipaino tulee muualta. Tietysti jos ravintola illalliset alkavat olla joka viikkoisia niin asia on eri.

Itse olin tässä pikkujoulujen merkeissä syömässä ravintolassa, ja olin porukan lihavin. Siellä sitten oikein antaumukselle söin sen suklaisen jälkiruoankin, kun toiset mietti kaloreita... haloo... mulla oli hauska pikkujoulu. No onneksi olen antanut toisille edes päivittelyn aihetta, että ei oo ihme, että sekin on semmoinen possu, kun pikkujouluissakin vetää tuolleen jälkkäriä. Ehkä sittenkin pelastin muutaman ihmisen joulun.

mua ei ainakaan vähempää voisi kiinnostaa miten joku aikuinen ylipainoinen syö. jokainen oman kroppansa kantaa, mutta lasten ylipaino ja siihen puuttuminen onkin sitten ihan eri juttu. itse olen suht hoikka ja nautin hyvästä ruuasta ja herkuttelenkin enkä tosiaan laske kaloreita. arkiruoka ja juhlaruoka on ihmisillä vaan mennyt ihan sekaisin nykyään.

ja tänä aikana todella tuntenut kytätysät selässä, parasta on vielä se, että en syö liikaa, enkä edes epäterveesti, minulla on munuaisvika ja kilpparin vajis joka lihotti minua 30kg ja tuntuu olevan sitkeässä. Mulle sanotaan jatkuvasti, että hei, syö nyt kunnolla ettei tarvitse kotona sitten enää syödä!!! Esim. jos ollaan porukalla jossain. Just, mulla on terve suhtautuminen ruokaan, enkä syö isoja määriä, kuten jo sanoin kroppani ei vain toimi normaalisti. Oikeasti vituttaa olla lihava ja sairas mutta vielä niin, että saa tuollaista sörkkimistä osakeseen!

Kyllä se kertoo paljon ihmisestä itsestään, jos toisten ylipainot saavat jotain tunnereaktioita aikaan. Silloin ihmisellä itsellään ei ole kaikki ihan hyvin.

Saa toki. Mutta - jos asiaa ihan tosissaan ajattelee - niin eihän se rajoitu vain satunnaisiin ravintolassa tai laivalla käymisiin. Jos ihminen lihoaa todella ylipainoiseksi, niin hänen pitää syödä aika monta kaloria päivässä pysyäkseen siinä painossa.

Aikuinen kantaa itse kilonsa ja niiden tuomat mahdolliset haitat, eli aikuisen ylipaino ei mua haittaa. Se haittaa, jos aikuinen valittaa jatkuvasti kiloistaan, mättää mässyä suuhunsa, ja ihmettelee miksei laihdu vaikka syö terveellisesti ja pieniä annoksia, nyt vaan poikkeuksellisesti herkuttelee. Ketä yrittää huijata, itseäänkö?

Mulla on useampi ylipainoinen ystävä. Vain yhden mässyttely ärsyttää mua, ja juurikin siitä syystä että hän on ruikuttanut painostaan ja ihmetellyt miksei laihdu "vaikkei syö mitään" jo vuosikaudet.

on muiden tarkkailijoita sekä itsensä ja muiden tarkkailijoita syömisen suhteen. Ammattilaisena sanon, että pieni ylipaino on huomattavasti terveellisempää, kuin alipainoisuus ja jatkuva itsensä ja toisten syömisen tarkkailu. Kysymys kuuluukin muiden ruokalautasen vartijoille, että pyöriikö oma elämä tarkkailemalla muiden ja omaa syömistä? Ihminen, joka arvostelee jatkuvasti muita ja tarkkailee omaa syömistään sairaalloisesti, on saatava ymmärtämään oma sairaus. Kyllä: SAIRAUS! Kyse ei ole vain normaalista painon tarkkailusta enää, vaan puhutaan todella elämänilon vievästä syömishäiriöstä. Syömishäiriöinen itse tarkkailee usein myös muiden syömisiä.

Minä olen itseni syömällä lihottanut tähän pisteeseen. Nyt tarkkailen painoani ja pikkuhiljaa se putoaakin alaspäin ihan vain syömällä paremmin kuin ennen. Mutta jos menen ravintolaan syömään, siellä en pisteitä ja kaloreita laske, vaan syön hyvällä omallatunnolla vaikka suklaakermajälkkäritkin päälle. Sitten joku taivastelee kuinka taas joku läski veteli kaksin käsin suklaajälkkäriä naamaansa tietämättä, että kyseessä oli hääpäivä, takana 8 pudotettua kiloa ja ensimmäinen kerta ulkona syömässä puoleen vuoteen...

Niin mutta eihän läski nyt voi koskaan tarkkailla syömisiään, vaikka niitä herkkuja ostaisikin/söisikin...

Alkuperäinen kirjoittaja genetikko:
Alkuperäinen kirjoittaja läskivaroitus:
...kyllähän se ylipaino tulee muualta...
Kuten siitä seliseli-geenivirheestä jota hoidetaan niillä kermaleivoksilla???

Ei vaan ylipaino ei todellakaan tule siitä yksittäisestä ravintola illallisesta herkutteluineen, vaan koko elämäntavasta. Eli se ravintolaillallisen väliin jättäminen ei varmaankaan ylipainoista laihduta, vaan olisi tehtävä se täydellinen ruokaremontti.
Minäkään en ole itseäni normi ruoalla lihottanut, vaan ihan puhtaasti herkuilla. Herkuttelin imetysaikana hillittömästi iltaisin vauvan nukahdettua. Tein voileipää, otin jäätelöä ja karkkia. Sitten imetys loppui, mutta pahat tavat jäi, ja paino alkoi nousta... Nyt pitäisi sitten saada normaali rytmi kiinni... ja helpommin sanottu kuin tehty.

Yhteistyössä