Eikö työtön isä voi hoitaa lastaan menettämättä työttömyyskorvausta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Lapsen isän kanssa ollaan erottu, ja asutaan eri osoitteissa. Isä on jäänyt työttömäksi, ja haluaisi hoitaa 1,5 v. lastaan siihen asti kunnes löytyy töitä, voi mennä kauankin, koska ala on sellainen jossa ei tällä pienellä paikkakunnalla kovin paljon ole töitä tarjolla. Minä olen lopettelemassa hoitovapaata ja palaamassa töihin lokakuussa.

Onko oikeasti niin, että kun isä ei asu lapsen kanssa samassa osoitteessa, hän ei saa mistään rahaa jos jää hoitamaan lasta? Kuulemma työttömänä työnhakijana ei voi olla ollenkaan, jos hoitaa lasta kotona. Hän ei myöskään ole oikeutettu kotihoidontukeen, koska ei asu lapsen kanssa samassa osoitteessa. Minä voin saada kotihoidontukea kuulemma. Täytyykö minun siis elättää miestä, josta olen eronnut?

Vai onko meille annettu väärää tietoa? Miten kannattaisi toimia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kannata ilmoittaa työkkäriin, että hoitaa lasta kotona?

No näköjään ei kannata. Meillä olisi muitakin hoitajaehdokkaita jos lapsen isä saisi töitä, hän voisi aloittaa työt samantien, eli lapsen hoito ei haittaisi työn hakua yhtään. Rehellisyys ei näköjään kannata. :-/

No aloittajahan saa itse kotihoidontuen, jos lapsi ei oo päiväkodissa. Sen tuenhan voi sitten antaa isälle vaikka käteisellä.

Joo niin saisin. Aika hassua vaan elättää miestä josta on eronnut. Ihmeellinen systeemi kyllä jotenkin.

Näin toimisin minäkin. Sitten pitäisi vain olla lapsen varahoito reilassa, sillä isähän voidaan määrätä töihin tai koulutukseen lyhyelläkin varoitusajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No aloittajahan saa itse kotihoidontuen, jos lapsi ei oo päiväkodissa. Sen tuenhan voi sitten antaa isälle vaikka käteisellä.

Joo niin saisin. Aika hassua vaan elättää miestä josta on eronnut. Ihmeellinen systeemi kyllä jotenkin.

No onko se sen miehen elättämistä varsinaisesti? et saisi sitä kotihoidontukea ellei lapsi voisi olla pois päiväkodista.

Kelaa ei kiinnosta tippaakaan, kuka lasta hoitaa, kunhan hän ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Voitte väittää, että mummit vuorottelevat hoitamisessa, vaikka todellisuudessa isä hoitaisikin. Maksat kht:n isälle sitten.

no tottakai isä voi olla lapsen kanssa, silloin kun olet töissä. Kelalle ei tarvitse ilmoittaa KUKA lasta hoitaa. Kelaa kiinnostaa vain onko lapsi päivähoidossa. Eli lähdet itse töihin ja isä voi aivan hyvin olla lapsen kanssa menettämättä yhtään mitään omista rahoistaan. Sinä saat kotihoidontuen, koska lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Se on aivan teidän asia, kuka sen rahan sitten pitää, sinä vai annatko miehellesi.
JA kaikenlisäksi minusta tämä järjestely kuullostaa aivan ihanalle, että isä saa viettää aikaa lapsensa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja miw:

Näin toimisin minäkin. Sitten pitäisi vain olla lapsen varahoito reilassa, sillä isähän voidaan määrätä töihin tai koulutukseen lyhyelläkin varoitusajalla.

Joo varahoito on jo reilassa, isovanhemmat ovat jo luvanneet jos tarvis.

No tuohon vaihtoehtoon kyllä alan kallistua..

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
no tottakai isä voi olla lapsen kanssa, silloin kun olet töissä. Kelalle ei tarvitse ilmoittaa KUKA lasta hoitaa. Kelaa kiinnostaa vain onko lapsi päivähoidossa. Eli lähdet itse töihin ja isä voi aivan hyvin olla lapsen kanssa menettämättä yhtään mitään omista rahoistaan. Sinä saat kotihoidontuen, koska lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Se on aivan teidän asia, kuka sen rahan sitten pitää, sinä vai annatko miehellesi.
JA kaikenlisäksi minusta tämä järjestely kuullostaa aivan ihanalle, että isä saa viettää aikaa lapsensa kanssa.

Joo kyllä me varmaan näin teemme. Ja minustakin oli aivan mahtavaa kun ex sitä ehdotti heti kun jäi työttömäksi. Me olemme erosta huolimatta edelleen hyvissä väleissä, ja ex on aivan loistava isä lapselleen.

Kyllä minä varmaan kht:n sitten lapsen isälle antaisin, ainakin suurimman osan, maksaisihan se päivähoitokin. :-) Olisi kuitenkin hvyä jos hänellä olisi muitakin tuloja. Ja tosiaan, vaikka hän onkin työnhakijana, jos saisi töitä, varahoito olisi meillä olemassa.

Jos isä pystyy tarvittaessa ottamaan vastaan töitä kun niitä ilmaantuu, ei siinä pitäis ongelmaa olla. Jos hän kieltäytyy ottamasta töitä vastaan koska hoitaa lasta kotona, sit tilanne on toinen.
Ihanteellinen ratkaisu, lapsenkin kannalta.

Joo kyllä me varmaan näin teemme. Ja minustakin oli aivan mahtavaa kun ex sitä ehdotti heti kun jäi työttömäksi. Me olemme erosta huolimatta edelleen hyvissä väleissä, ja ex on aivan loistava isä lapselleen.

Kyllä minä varmaan kht:n sitten lapsen isälle antaisin, ainakin suurimman osan, maksaisihan se päivähoitokin. :-) Olisi kuitenkin hvyä jos hänellä olisi muitakin tuloja. Ja tosiaan, vaikka hän onkin työnhakijana, jos saisi töitä, varahoito olisi meillä olemassa.

Mikset kaikkea, sillä jos lapsesi olisi olisi kunnallisessa hoidossa tuki loppuisi ja päälle tulisi vielä hoitomaksu?

Mikset kaikkea, sillä jos lapsesi olisi olisi kunnallisessa hoidossa tuki loppuisi ja päälle tulisi vielä hoitomaksu?

Peesi! Koko kht isälle.

Mutta isähän hoitaisi lasta kuten kuka tahansa, josta saa kotihoidontuen ja jolle joutuisi maksamaan. Ihme juttu että ihmiset eivät osaa ajatella eri lakien ja asetusten taustoja kokonaisuutena. Eihän myöskään kotiäiti, joka hoitaa lasta kotona, saa työttömyyskorvausta.

et sinä elättäisi , senhän olisi vain rahansiirto teidän välillä. ja lapsen isälle se olisi palkka hoitaa lasta (niinhän sinä itsekin saisit jos jäisit kotiin)

Siis jos varahoito on kunnossa niin tietysti isä on sillä työttömyyskorvauksella ja hoitaa lasta, ei siitä tarvitse minnekään ilmoittaa. Lisäksi sinä saat kht:n, josta voisit ainakin osan maksaa vielä lapsen isälle.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Siis jos varahoito on kunnossa niin tietysti isä on sillä työttömyyskorvauksella ja hoitaa lasta, ei siitä tarvitse minnekään ilmoittaa. Lisäksi sinä saat kht:n, josta voisit ainakin osan maksaa vielä lapsen isälle.

Joo täytyy sitten sopia kulut. Minä kyllä olin jo asennoitunut siihen etten kht:ta enää saisi kun menen töihin, joten voisin sen antaa lapsen isälle, ja hän saisi siitä sitten ruokkia lapsen hoitaessaan häntä tms. hankintoja.

Yhteistyössä