Eikö tuon lapsen kuuluis nukkuakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mokatsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mokatsu

Jäsen
20.05.2011
187
0
16
Oulu
Nukkuu kyllä yöt n. 22-08, välillä herää vaan syömään, mutta päivät menee hereillä. Nukkuu välillä vartin - puolen tunnin unosia, ja ehkä yhdet pidemmät päikkärit. Ei oo kärttynen eikä itke, välillä seurustelee ja välillä vaan makaa ja silmät luppasee. Saattaa olla hereillä viis tuntia putkeen. Nukahtaa rinnalle, syliin tai sitteriin hetkeksi, mutta herää heti kun siirtää sänkyyn tms ja siellä tulee itku. Sitterissä annan nukkua, kelpaa jos itse pysyy samassa huoneessa. Sylissäkin ollessa riittäis unta.
Ikää on viis viikkoa. Eikö tämän ikäisten kuuluisi nukkua vielä iso osa vuorokaudesta? Jotenkin tuntuu että kunnolla nukahtaminen on hänelle vaikeata. Voiskohan sitä opettaa, vai voiko olla että oikeasti tarvii näin vähän unta? Ois kiva vaikka päikkäreiden aikana siivota tai kokkailla rauhassa..

Minusta koko "vauvat vaan nukkuu ja syö" juttu on ihan hatusta vedetty..Meillä tyyppi oli tuntitolkulla vastasyntyneestä asti hereillä ja torkutteli vaan välissä, eli minusta tuo on ihan normaalia.. :)

Meidän lapsi oli jo heti synnytyksen jälkeen 12 h putkeen hereillä ja on ollut aina vähäuninen. Nukkui tossa iässä noin puolet vuorokaudesta ja hyvin selvisi sillä unimäärällä. Vähäunisuudelle ei voi mitään tehdä, se on synnynnäinen ominaisuus. Vapaa-aikaahan vähäunisten lasten vanhemmille jää aika vähän, mutta muuta haittaa siitä ei ole.

Esikoinen nukkui päivät ja yöt, kuopus ei. Nukkuu öisin ja nyt on alkanu nukkua pari kertaa päivässä muutaman tunnin unet. Mutta voi hyvin mennä, et nukkuu päivällä yhdet tunnin unet ja muutamat 15 minsan pätkät ja se on siinä. Näin ollu alusta asti.

sehän on vielä ihan vauva ja Tarvitsee äitinsä läheisyyttää ja hajua ja turvaa. Ajattele että se oli vielä 5vk sitten vatsassasi jossa oli lämmintä hämärää ja kehosi ääniä ja se oli jatkuvasti kosketuksissa suhun. Nyt se on kylmässä maailmassa. Kokeile kantoliinaa.

Jotkut vauvat nukkuvat ainoastaan ns. pätkä päiväunia, eli 5min-30min pätkissä. Harvoin 1 h putkeen. Siihen täytyy vain äidin sopeutua ja hyväksyä se. Mitään kikkakolmosia ei oikein ole.

Meillä ensimmäinen nukkui päivisin ihan maksimissaan 45min kerralla päivisin,ja valvoi yöt ekat kaks vuotta.Muuten oli juuri tuollaisia 15min pätkiä päivällä ja taas hereillä.Kaikki vauvat on vaan erilaisia.Toinen lapsi meillä sitten nukkuikin 4h putkeen päivällä ja yötkin hyvin ja olin ihan ihmeissäni :D

Ei mua ainakaan tässä vaiheessa varsinaisesti haittaa se, että vauva hereillä viihtyykin. Kyllä ehdin sitä omaa aikaa viettää sitten myöhemminkin. Vähän vaan huolestuttaa kun oon joka paikasta kuitenkin kuullu niitä "vauvat vaan syö ja nukkuu" kommentteja. Eka kun on ei oikein tiedä mikä on normaalia. Vauva kuitenkin vaikuttaa kovin väsyneeltä aina välillä. Huolettaa että en anna hänen nukkua vaan et mussa on liikaa virikkeitä. Oon miettiny että pitäiskö se vaan laittaa nukkumaan ja jos kätisee niin antaa kätistä. Tylsäähän toiselle tulee yksin sängysssä ja en halua pientä yksin huudattaa.

Yhteistyössä