Eikö teitä yhtään häiritse suomalainen, erittäin suorituskeskeinen kulttuuri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähdin vastauksessani lähinnä siitä että mitä itse arvostan. Ja siinä arvoasteikossa ei "Nokian pääkonttorilla työskentelevä DI" ole kovin korkealla arvoasteikossa, asemansa vuoksi. Ihan tavis.

Minä kun luulin että tässä ketjussa puhuttiin yleisestä suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnan arvostuksista, ei yhden yksittäisen yksilön. My bad.

Tuota... vaikkapa näin "Eikö se kerro jo aika paljon ettei Suomessa kovin helpolla itseään elätä esim. taiteella tai urheilulla ellei hyppää jonnekin jenkkilän perukoille jossa liksat ovat sitten sitä suorituskeskeistä luokkaa joihin Suomessa ei pääse edes unelmissaan?"

Niin, ja se liittyi siihen urheiluun eli esim. NHL tai NBA. Mutta kivempihan se on tarttua siihen epäoleelliseen ;)

Angloameriikalainen kyldyyri on vielä paljon surituskeskeisempi kuin suomalainen, mun mielestä meillä ollaan aika hyvässä tasapainossa.

Tiedätkö oikeasti "angloameriikalaisesta kyldyyristä" mitään vai kuulutko siihen valtavaan suomalaisteen joukkoon, joka jatkuvasti kommentoi angloamerikkalaisia "mututuntumalla"?

Angloamerikkalaisen kulttuurin edustajana nimittäin sanoisin, että Suomessa asuminen ahdisti helvetin paljon enemmän kuin anglosaksisissa maissa. Työelämää ajatellen suomalainen kulttuuri on paitsi suorituskeskeinen hyvin ahdasmielinen, sillä arvostusta saa vain tietyillä ("kovilla") aloilla. Anglosaksisissa maissa ei mielestäni näin ole.

Yhteistyössä