Eikö teitä yhtään häiritse suomalainen, erittäin suorituskeskeinen kulttuuri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikilla on samat mahdollisuudet mutta toisilla ihan eri lähtökohdat kuin toisilla. Kaikki on hyvin, jos olet normaali, tai normaalia vahvempi jos et ihan normi lähtökohdista ole.

Mutta entäs sitten, kun tippuu verkon ulkopuolelle? Mitä jos ei ole tarpeeksi lahjakas opiskelemaan yliopistossa? Mitä jos sairastuu eikä voi tehdä töitä?

.

Phoebsi hyvä, voisitko kertoa maan, jossa näin EI ole.
Jos satut syntymään Afrikassa, kuolet nälkään, jos et voi tehdä töitä. Jos et saa elämään tavallista parempia lähtökohtia vaikkapa Aasiassa, et voi koskaan "miksikään" tullakaan.

Phoebsi hyvä, voisitko kertoa maan, jossa näin EI ole.
Jos satut syntymään Afrikassa, kuolet nälkään, jos et voi tehdä töitä. Jos et saa elämään tavallista parempia lähtökohtia vaikkapa Aasiassa, et voi koskaan "miksikään" tullakaan.

Puhutaanko Suomesta nyt kuitenkin? Minusta on pelkkää liirumlaarumia puhella että täällä on kaikille samat koulut ja tuet ja blaa. Kun se ei aina kuitenkaan ole niin yksinkertaista.

Puhutaanko Suomesta nyt kuitenkin? Minusta on pelkkää liirumlaarumia puhella että täällä on kaikille samat koulut ja tuet ja blaa. Kun se ei aina kuitenkaan ole niin yksinkertaista.

Aika heikkoa on keskustelun taso, jos toteat että Suomessa on asiat pielessä mutta et kuitenkaan pyynnöstä anna esimerkkiä maasta, jossa asiat olisivat toisin ts. paremmin.
Toki Suomessa on paljon epäkohtia, sitä en kiellä, mutta on täällä paljon hyvääkin.

Aika heikkoa on keskustelun taso, jos toteat että Suomessa on asiat pielessä mutta et kuitenkaan pyynnöstä anna esimerkkiä maasta, jossa asiat olisivat toisin ts. paremmin.
Toki Suomessa on paljon epäkohtia, sitä en kiellä, mutta on täällä paljon hyvääkin.

Eikä ole kaikki pielessä, mutta miten voin tietää muiden maiden epäkohdista riittävästi että voisin vertailla kunnolla? Riittääkö, että sanon : kaikissa maailman maissa on yhteiskunnassa epäkohtia, toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Suomessa vähemmän, mutta niitä on.

Liirumlaarumia? Anna nyt itse esimerkkejä tästä suorituskeskeisestä kulttuurista äläkä puhu yleisellä tasolla ja muiden argumentteja vähätellen. Ja olisi kiva, jos sinulla olisi muitakin argumentteja kuin "keskustelupalstoilla työttömät leimataan työhaluttomiksi luusereiksi". Ihan oikeasti, niitä käytännön esimerkkejä tästä suomalaisesta niin epäoikeudenmukaisesta ja suorituskeskeisestä kulttuurista kaipailen.

Liirumlaarumia? Anna nyt itse esimerkkejä tästä suorituskeskeisestä kulttuurista äläkä puhu yleisellä tasolla ja muiden argumentteja vähätellen. Ja olisi kiva, jos sinulla olisi muitakin argumentteja kuin "keskustelupalstoilla työttömät leimataan työhaluttomiksi luusereiksi". Ihan oikeasti, niitä käytännön esimerkkejä tästä suomalaisesta niin epäoikeudenmukaisesta ja suorituskeskeisestä kulttuurista kaipailen.

Etkä ole ainoa...Aika vähäiseksi jäivät esimerkit tässäkin keskustelussa.

itse en ainakaan arvostele ihmisiä suorituskeskeisesti,tuntuu että ap itse juuri arvostelee toisia niin kuin miettii edes tollasta. ekaa kertaa jouduin mietti itse ajattelenko niin vai en. en koe olevani kilpailuhenkinen ja ystävistäni ei kukaan mieti tollaista että arvostelisi toisia siintä mitä ne on saannut aikaan jne. uskon että se on kyllä aika harvinaista, pinnalisten ns.bb tyyppien ajattelutapaa..

Jos et tiedä, miten voit sanoa, että SUOMESSA on asiat erityisen huonolla tolalla. Siihen jäin kaipaamaan perusteluja.
Onhan se nyt päivänselvä asia, että kaikissa maissa on epäkohtia, sitä ei kukaan kiellä.

Koska minä asun Suomessa, elän täällä joka päivä, niin olen varmaan pätevämpi kertomaan mitkä asiat täällä ovat rempallaan kuin että mitkä asiat Hollannissa ja Ranskassa ovat huonosti.

Suomessa on työmoraali ollut aina korkealla, eikä siinä mitään. Mutta pieni ihminen jää jalkoihin. Minun veljeni on valitettava esimerkki siitä miten voi käydä, jos et pysty tekemään töitä. Ja hän siis loukkaantui työtapaturmassa, ei ole mikään työtön luuseri.

Ja nimimerkki tn, en ala sinulle erikseen erittelemään tapahtumia ja kertomaan tosielämän juttuja. Mutta sen sanon, että asenneilmasto on täällä kova. Jos olet eri mieltä, niin ole ihan vapaasti. Siitä on kai turha väitellä.

"työtön luuseri" kauniisti sanottu.

Minä olen ikuinen alisuoriutuja. Huonot lähtökohdat ja adhd vaikeuttavat elämääni. Vituttaahan se, että en ole saanut mitään papereita mistään koulusta, töitä sentään onnistuin pari vuotta sitten saamaan. Kunhan saan nuo muksut isommiksi, koetan jotain opiskella. Minulla on kuitenkin normaalia parempi äo, joten luulisi, että edes amiksen saisin kasaan räävittyä. Välillä katkerana olen miettinyt, että moni minua tyhmempi, mutta normaali ihminen on tässä iässä jo saavuttanut enemmän ts. turvatumman taloudellisen aseman. Mutta ei voi mitään. Tällä kädellä on pelattava.

[QUOTE="vieras";24940946]"työtön luuseri" kauniisti sanottu.

Minä olen ikuinen alisuoriutuja. Huonot lähtökohdat ja adhd vaikeuttavat elämääni. Vituttaahan se, että en ole saanut mitään papereita mistään koulusta, töitä sentään onnistuin pari vuotta sitten saamaan. Kunhan saan nuo muksut isommiksi, koetan jotain opiskella. Minulla on kuitenkin normaalia parempi äo, joten luulisi, että edes amiksen saisin kasaan räävittyä. Välillä katkerana olen miettinyt, että moni minua tyhmempi, mutta normaali ihminen on tässä iässä jo saavuttanut enemmän ts. turvatumman taloudellisen aseman. Mutta ei voi mitään. Tällä kädellä on pelattava.[/QUOTE]

Anteeksi että kirjoitin niin. Mietin että jos kerron vain, ettei veljeni voi vielä tehdä töitä (eikö koskaan enää oman alansa töitä) niin hänet olisi joku kuitenkin leimannut työttömäksi luuseriksi. Lällätellyt että mitäs läksit.

Anteeksi siis, se oli tyhmästi kirjoitettu.

Anteeksi että kirjoitin niin. Mietin että jos kerron vain, ettei veljeni voi vielä tehdä töitä (eikö koskaan enää oman alansa töitä) niin hänet olisi joku kuitenkin leimannut työttömäksi luuseriksi. Lällätellyt että mitäs läksit.

Anteeksi siis, se oli tyhmästi kirjoitettu.

Selvennökseksi että tykkäsin, kun pyysit anteeksi. Harvoin näkee keskustelupalstoilla sellaista. ;)

[QUOTE="vieras";24940946]"työtön luuseri" kauniisti sanottu.

Minä olen ikuinen alisuoriutuja. Huonot lähtökohdat ja adhd vaikeuttavat elämääni. Vituttaahan se, että en ole saanut mitään papereita mistään koulusta, töitä sentään onnistuin pari vuotta sitten saamaan. Kunhan saan nuo muksut isommiksi, koetan jotain opiskella. Minulla on kuitenkin normaalia parempi äo, joten luulisi, että edes amiksen saisin kasaan räävittyä. Välillä katkerana olen miettinyt, että moni minua tyhmempi, mutta normaali ihminen on tässä iässä jo saavuttanut enemmän ts. turvatumman taloudellisen aseman. Mutta ei voi mitään. Tällä kädellä on pelattava.[/QUOTE]

Olihan tossa joku tutkimuskin, et vankiloissa istuvista keskimääräisesti suurempi osa saisi ADHD-diagnoosin tai jonku vastaavan. Muistaako joku juttua?

Eikö se kerro jo aika paljon ettei Suomessa kovin helpolla itseään elätä esim. taiteella tai urheilulla ellei hyppää jonnekin jenkkilän perukoille jossa liksat ovat sitten sitä suorituskeskeistä luokkaa joihin Suomessa ei pääse edes unelmissaan?

Kaikilla on näennäisesti samat lähtökohdat, on oppivelvollisuus joka takaa tietenkin hyvät tulokset, kouluissahan ei ole eroja, samoin asunto löytyy jokaiselle eikä asuinalue esim. kerro mitään tulo- tai koulutuksen tasosta. Jos satut syntymään köyhään, päihdeongelmaiseen perheeseen, on sinulla aivan samat mahdollisuudet kuin syntyessä varakkaaseen perheeseen jossa on tukiverkkoa ja motivoiva ympäristö. Niinno, miten sen haluaa käsittää.

Vaikka Suomessa löytyy periaatteessa tukikeinot heille jotka yhteiskunnan odotusten ulkopuolelle putoavat, voiko kukaan ihan tosissaan väittää että esim. itseään toteuttavaa mutta mitättömästi tienaavaa taiteilijaa arvostetaan yleisesti samalle viivalle kuin vaikkapa diplomi-insinööriä, vaikka molemmilla saattaa olla mittava ja kattava koulutus omalle alalleen ja meriitit suhteessa samat? Ettei se tulotaso ja ulkoiset aseman merkit merkkaa mitään..? ;)

Häirittee. Kaikillla samat mahdollisuudet joo, mut millon tajutaan, että se tekeminen ja saavuttaminen vaan ei oo kaikille se juttu? Suorittajat ei ole onnellisia.

Olihan tossa joku tutkimuskin, et vankiloissa istuvista keskimääräisesti suurempi osa saisi ADHD-diagnoosin tai jonku vastaavan. Muistaako joku juttua?

Joo, on vangeilla suhteessa adhd yleisempää kuin väestössä noin keskimäärin. Lisäksi adhd periytyy. Siitä syystä ne huonot lähtökohdat oli minullakin. Ei siis rikollisia vanhempia, mutta ihmisiä, jotka eivät oikein kyenneet tukemaan kasvua ja kehitystä tarpeeksi.

voiko kukaan ihan tosissaan väittää että esim. itseään toteuttavaa mutta mitättömästi tienaavaa taiteilijaa arvostetaan yleisesti samalle viivalle kuin vaikkapa diplomi-insinööriä, vaikka molemmilla saattaa olla mittava ja kattava koulutus omalle alalleen ja meriitit suhteessa samat? Ettei se tulotaso ja ulkoiset aseman merkit merkkaa mitään..? ;)

Tuo asia on jo niin syvällä yhteiskunnan rakenteissa, että en pitäisi sitä nykyisen "suorituskeskeisen" suomalaisen yhteiskunnan ongelmana. Ainahan taiteilijat ovat olleet köyhiä.

Se, että jenkkilässä viisi ihmistä 300 miljoonasta pärjää taiteella hyvin ja Suomessa ei yksikään viidestä miljoonasta, on itse asiassa vaan realismia suhdeluvuissa, eikö vaan :D Eihän se mikään tae ole että jos olet taiteilija jenkkilässä, pärjäät varmasti.

Tuo asia on jo niin syvällä yhteiskunnan rakenteissa, että en pitäisi sitä nykyisen "suorituskeskeisen" suomalaisen yhteiskunnan ongelmana. Ainahan taiteilijat ovat olleet köyhiä.

Se, että jenkkilässä viisi ihmistä 300 miljoonasta pärjää taiteella hyvin ja Suomessa ei yksikään viidestä miljoonasta, on itse asiassa vaan realismia suhdeluvuissa, eikö vaan :D Eihän se mikään tae ole että jos olet taiteilija jenkkilässä, pärjäät varmasti.

Mutta onko se mökissä elävä taitelija yhtä arvostettu, kuin Nokian pääkonttorilla työskentelevä DI?

Jenkit liittyi tähän.. miten? Faktahan on että jos taitelija tienaa rahaa ja se näkyy ja tuntuu, häntä arvostetaan myös muuten taidetta tuntemattomien ja siitä ei niin kiinnostuneiden silmissä aivan erilailla kuin taiteiljaa joka ei tienaa työllään. Vai olenko ihan väärässä?

Suomessa on juurtunut tämä suorituskulttuuri ammoisista ajoista lähtien, ihminen määritti aiemmin itseisarvonsa työnsä ja ahkeruutensa perusteella, tänä päivänä ehkä hieman monimuotoisemmin mutta toisia arvioidessa lähinnä ulkoisten vaurauden merkkien perusteella.

Tällä palstalla nyt asiat kärjistyy aivan vääristyneiksi, mutta totuuspohjaa löytyy silti monista kommenteista ja ketjut antavat surkuhupaisaa viitettä siihen miten massat ajattelevat. Otetaan esimerkiksi työnteko, mies vs. nainen. Erittäin iso osa aihetta käsittelevissä ketjuissa kirjoittavista on sitä mieltä että miehen kuuluu tehdä pitkää päivää perheensä hyväksi, koska sehän on selkein rakkauden merkki, tienata paljon rahaa. Nainen taas saa olla kotona pikkulapsiajan, mutta sen jälkeen paras mitä perheelleen voi tehdä on mennä töihin tienaamaan rahaa. Voiko tästä vetää jotain johtopäätöstä mitä yleensä ja aika usein ihmiset arvostavat?

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Jos sä katugalluppia lähtisit asiasta vetämään niin voisin melkein veikata kumpi vertailussa voittaisi. Tai vaikka ihan suoraan kysyttäisiin onko ko. asema arvostettu. :xmas:

Lähdin vastauksessani lähinnä siitä että mitä itse arvostan. Ja siinä arvoasteikossa ei "Nokian pääkonttorilla työskentelevä DI" ole kovin korkealla arvoasteikossa, asemansa vuoksi. Ihan tavis.

Yhteistyössä