Eikö ole varattu muuta kuin avioliitossa?

Mut mä muuten oon niin kapeakatseinen, että mun mielestä mieheksi voi kutsua vain aviomiestä. Siis kun puhuu kumppanistaan niin "mun poikaystävä" "mun avomies" tai sitten "mun (avio)mies".

Älkääkä kysykö miks mua tuo ärsyttää (siis jos joku kutsuu vaikka avomiestään miehekseen) mutta tosiaan ärsyttää :snotty:

Aviopuolisosta pääsee eroon harkinta-ajan jälkeen, ja sitten seuraa omaisuuden ositus jne. Avopuolisosta ei noin helposti pääsekään eroon, jos on yhteinen omistusasunto ja toinen kumppaneista ei halua erota/ laittaa asuntoa myyntiin. Näin kun ajattelee, osoittaa avoliitossa eläminen suurempaa sitoutumista kuin avioliitto?

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mut mä muuten oon niin kapeakatseinen, että mun mielestä mieheksi voi kutsua vain aviomiestä. Siis kun puhuu kumppanistaan niin "mun poikaystävä" "mun avomies" tai sitten "mun (avio)mies".

Älkääkä kysykö miks mua tuo ärsyttää (siis jos joku kutsuu vaikka avomiestään miehekseen) mutta tosiaan ärsyttää :snotty:

Tästä oli joku keskustelu aiemmin ja väännöksihän se meni:D

Tietysti se on mies, jos ei oo poika enää eikä vielä naiseksi itseään muuttanut :D

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:

Tästä oli joku keskustelu aiemmin ja väännöksihän se meni:D

Tietysti se on mies, jos ei oo poika enää eikä vielä naiseksi itseään muuttanut :D

No mutta sitten se on miesystävä :kieh:

Ääh:D Vähän samalla tavalla kuin lakkasin kutsumasta isiä isiksi jossain vaiheessa ja vaihdoin sen isään, on poikakaveri muuttunut "mieheksi" vuosien lisääntyessä. En vaan tykkää mistään muista ilmaisuista. Miesystävä on viiskymppisillä, puoliso on liian juhlallinen ja poikaystävä teini, avopuoliso työläs arkipuheessa...

Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Ei ole. Katson avoliiton löyhäksi tavaksi olla yhdessä, toinen jalka on oven välissä ;)

Samaa mieltä. Jos OIKEASTI haluttaisiin sitoutua, mentäisiin naimisiin. Mutta avoliitto on niin helppo ratkaisu, siitä on vapaa menemään ja tulemaan. Olen sitä mieltä, että avoliitossa elävällä pariskunnalla on vähintään toisella osapuolella epäilykset liiton kestämisen suhteen.

Entäs sitten avoliitto, jossa on lapsia? Kyllä kai he ovat sitoutuneet toisiinsa, ilman avioliittoakin, kun ovat lapsiakin hankkineet?

No enpä tiedä. Joku voi haluta lapsiakin, vaikkei sitten haluaisikaan miestä, tai lopulta edes niitä lapsiakaan. Vastahan täälläkin joku valitti, kun täytyy taas pitää lapsi viikonlopun luonaan... Siis avoliitossa voi syntyä lapsi, mutta joku voi olla onnellinen, kun suhteesta voi hypätä pois helposti, ja vielä hoitovuorotkin voi jakaa, ja jatkaa omalla vapaa-ajallaan villiä sinkkuelämää.

Uskotko, jos kerron, että ero avoliitosta voi olla yhtä katkera kuin avioliitostakin. Ihmissuhde katkeaa ja tunteet on pelissä, oli naimisissa tai ei. Itse kannatan avioliittoa, mutta uskon, ettei se ero ole ikinä helppo, oli se sitten avo tai avio.
Kyllä avioliitostakin erotaan. Mikäs siitäkään estää pois hyppäämästä? Ei se sormus oikeasti ihmistä sido kiinni puolisoon, vaikka kahleesta puhutaankin. Miten voi olla pettäjiä avioliitoissa, jos naimisiinmeno ja naimisissa olo sitoo ihmiset erottamattomasti toisiinsa?

Heh. Tulee aika hassuja mielikuvia, kun ajattelen neljävitosta tuttavaani. Hänellä on kolme lasta POIKAystävän kanssa.
Pitääpä kertoa hänelle, että ukko, jota on pitänyt miehenään, onkin vasta poikakaveri.
Mun mielestä poikaystävä on seurusteluvaiheessa, nuorena. Myöhemmin se on sitten miesystävä, kun ollaan vanhempia ja seurustellaan.
Kun ollaan vakavassa suhteessa, eletään yhdessä, silloin ollaan puolisoita, joista miespuolista voi jo sukupuolen perusteellakin sanoa mieheksi.

Jos nyt pilkkua aletaan nussimaan niin mies on sukupuolta ilmaiseva sana. sanoin kuin nainen. Minä asun miehen kanssa ja hän on minun mieheni ja lapseni isä. Aivan kuten mieheni asuu minun kanssani joten olen hänen naisensa ja hänen lapsensa äiti.

Avioliitossa eläviä puolisoita kutsutaan nimityksillä AVIOmies Ja AVIOvaimo. Vihkikaavassakin puhutaan aviovaimosta ja aviomiehestä ei pelkästään miehestä. Halutessaan voi avioliitteen pudottaa puhekielessä pois mutta silloin mies sanan merkitys muuttuu koska mies ei automaattisesti tarkoita avioliitossa elävää henkilöä vaan on yleisnimitys toisen sukupuolen edustajasta.

Usein seurustelusuhteista tms. puhuttaessa käytetään ilmaisua: "Onko sinulla tällä hetkellä ketään miestä?" Tällöinkään ei tarkoiteta varmaankaan että onko sinulla tällä hetkellä AVIOmiestä vaan mies sana ilmaisee vain sukupuolta.

:D