Eikö muka kaikilla ole varaa maksaa lastensa autokouluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oioi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai tämäkin asia on sitä varautumista ja ennakointia ja ennenkaikkea SÄÄSTÄMISTÄ eli lapsen syntymästä asien voi varauta panemalla sukanvarteen autokoulurahoja sillä tämä asia ei tule yllätyksenä kenellekään...

Ihan kun se ajokortti joku välttämättömyys ois.Mitä se opiskelija edes tekee kortilla kun harvalla opiskelijalla on varaa ostaa autoa ja käyttää sitä.Me kyllä ollaan päätetty maksaa lapsiemme ajokortit koska meille kummallekaan vanhemmat eivät sitä maksaneet:/Mutta ei todellakaan sitä korttia tarvitse heti 18 v.

• Tykkää
Reactions: chef ja BootyPeppi
Tjaa, minä otin aikanaa opintolainan autokoulua varten kun ei ollut vanhemmilla sisarusparvelle varaa maksaa jokaiselle autokoulua. Toisaalta ihan hyvää oppia oli, että asiat eivät tapahdu ilmaiseksi jne.
Maksaahan se aivan järkyttävän paljon nykyään, ja ei mikään ihme että vanhemmilla ei yks kaks ole varaa maksaa autokoulua.
Kaikki eivät synny kultalusikka suussa taikka elämäntilanteet ovat vajuttaneet säästöjä tai ei ole niitä kertynytkään.

[QUOTE="huoh";28788618]Ihan kun se ajokortti joku välttämättömyys ois.Mitä se opiskelija edes tekee kortilla kun harvalla opiskelijalla on varaa ostaa autoa ja käyttää sitä.Me kyllä ollaan päätetty maksaa lapsiemme ajokortit koska meille kummallekaan vanhemmat eivät sitä maksaneet:/Mutta ei todellakaan sitä korttia tarvitse heti 18 v.[/QUOTE]
Mulla lapset täyttävät tänä vuonna 27 ja 22, mutta kumpikaan ei ole ajokorttia halunnut. Olisin kyllä maksanut, mutta eivät ole kokeneet tarpeelliseksi. Ajokortin lisäksi olisi syytä olla se autokin ja mielellään vielä ajotaitoaan harjaannuttaa ajamalla sitä, mutta ei ole mielekästä jotain kortteliajoa ajella ja stadiin tms ei pahemmin autolla kannata mennä, kun ei ole parkkipaikkoja tai jos onkin, niin ne maksaa huomattavasti enemmän kuin bussilippu. Eipä mullakaan ajokorttia ole ja ne kerrat, kun autoa on todellakin tarvinnut, olen mennyt taksilla (esim viikko sitten tuli tehtyä kauppakeskuksessa niin paljon ostoksia, että bussissa en olisi saanut niitä kaikkia tuotua, joten tulin kotiin taksilla).

Meillä lähdetään siitä, että haluaako nuori ajokortin vai ei. Itse en ole sellaista tarvinnut ja nyt olen 40v. Taksilla pääsee jos kuskia ei ole paikalla...välillä linja-auto ja junakin käy. Tyttäreni ei ole katsonut tarvitsevansa myöskään korttia ja kuulemma hoitaa sen sitten itse jos sellaista joskus tarvitsee. Pojasta en vielä tiedä mutta kaikki viittaa siihen, että se tullaan kustantamaan.

Minä olen päättänyt, että kaikille halukkaille lapsilleni ajokortin maksan. Itsekin hankin ajokortin vasta nyt 40-vuotiaana ja on kyllä kaduttanut etten ole aiemmin hankkinut.

aatelkaa, mun vanhemmilla ei ollut mulle maksaa autokoulua vuonna -92 mut nuoremmille siskolleni ja veljelleni kyllä. oli taloa ja kesämökkiäkin mutta mie jäin ilman ajokorttia

pidän kyllä huolen että molemmille lapsilleni maksan autokoulun

On meillä, jemmaan laitettu sitä varten rahaa jo vuosia. Ensiksi mopokortit ja sitten ajokortit. Täällä maalla ne kyllä ovat melkoinen välttämättömyys ja jonkunlaisia kulkupelejäkin tarvitsevat allensa.
Elämä on.

[QUOTE="kuikka";28788742]aatelkaa, mun vanhemmilla ei ollut mulle maksaa autokoulua vuonna -92 mut nuoremmille siskolleni ja veljelleni kyllä. oli taloa ja kesämökkiäkin mutta mie jäin ilman ajokorttia

pidän kyllä huolen että molemmille lapsilleni maksan autokoulun[/QUOTE]
Monesti vanhempien taloudellinen tilanne paranee iän myötä ja sen vuoksi sisarussarjan nuorimmilla elintaso on lapsuudenkodissaan usein korkeampi kuin on ollut sisarussarjan vanhimmilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28788774:
Monesti vanhempien taloudellinen tilanne paranee iän myötä ja sen vuoksi sisarussarjan nuorimmilla elintaso on lapsuudenkodissaan usein korkeampi kuin on ollut sisarussarjan vanhimmilla.

Juu elämä on, sisareni suree kun minä vanhemapana sisarena sain mopon rippilahjaksi, tuli 90 luvun lama ja samantien meni isältä työpaikka, ei saanut siskoni mopoa rippilahjaksi, sai vanhan luuskan ajettavakseen naapurin pojalta. Oma moponi oli tuossa vaiheessa monta vuotta sitten myyty on pitkä ikäero.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28788774:

Näinhän se menee usein, vanhimmat lapset lentävät pesästä, niin elinkustannukset laskevat hiukan perheessä.

Tulee olemaan aikanaan. Mulle maksoivat ajokortin ja kyllä lapsilleni tarjoan saman. Ja vaikka tuolla aikaisemmin irvailtiinkin, niin kyllä se niin menee, että jos rahaa olis ostaa se auto tai asunto lapselleen niin kyllä vanhemmat niin tekisivät. Kuka antais lapsensa mieluummin raataa niska limassa (kuten itse on ehkä tehnyt) jos raha vain makaa tilillä?

Ei ole mikään välttämättömyys tosiaan se ajokortti ja tiedän kyllä useita jotka ovat omasta pussistaan sen maksaneet. Minulle vanhemmat maksoi ja opettivat myös (siinäkin säästi paljon rahaa). Olen kyllä suunnitellut, että tarjoudun lapsilleni sen maksamaan aikanaan, mutta vielä en ole alkanut sitä varten säästämään :D (vanhempi lapsi 2,5v ja nuorempi tulossa ensikuussa) Eihän sitä tiedä mitä se maksaa/pitää sisällään 16-20 vuoden päästä..

Jos on pari- kolmekin lasta niin kalliiksi tulee:)
HS:n vertailussa henkilöauton B-kortti autokoulussa maksaa nyt 2 343–3 183 euroa. Mukana on 13 autokoulua Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Moni niistä kuuluu ketjuun, joten yhteensä vertaillaan parinkymmenen toimipisteen hintoja.

Yhteistyössä