Eikö kukaan nykyaikainen nainen arvosta sitä että mies kohtelee naisena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

j

Vieras
Luin tuota poikien kasvattamista mieheksi-ketjua. Ajattelin kysyä, onko täällä naisia jotka oikeasti pitävät siitä että mies tekee "miesten työt"?
Nykyään tuntuu olevan vallalla käsitys, että naisten pitää osata asentaa kaikki sähkövempaimet, rakentaa talo ja oma maasturi, sirkkelöidä vaikka leivinlauta, piirtää lähimetsän kartta ulkomuistista ja samaan syssyyn naulata lintulauta.

No, minä en osaa. Olen todellinen uuno kaikenlaisten kasaamisten kera, fysiikka on minulle täydellisen ylivoimaista, minulla ei kiinnosta pätkääkään korjata autoa tai vaihtaa rengasta.

En kuitenkaan koe olevani vähemmän tasavertainen miesten tai muiden naisten kanssa, enkä ymmärrä tätä ajatusmaailmaa, miksi naisen pitää olla samalla viivalla kuin mies.

Minusta on mukavaa soittaa miehelle, että en osaa yhdistää piuhoja toisiinsa, tai että tarvitsen siinä ja siinä apua. Kyse ei välttämättä ole siitä, ettenkö osaisi jos opettelisin, minusta on mukavaa että mies tekee tuollaiset asiat puolestani.

Olenkohan sitten ainoa nainen, joka vielä ajattelee tällä tavalla..

Miehillä on miesten työt ja naisilla naisten työt. Nykypäivänä kummeksuttaa juuri tuo, että naisen pitää osata kaikki. Onko se sitä kuuluisaa tasa-arvoa, jota länsimaissa niin rakastetaan?

"Ennen vanhaan" taisi olla miesten töitä enemmän kuin nykyisin? Toki keittiöönkin on tullut apuvempaimia, mutta esim. lastenhoito ei ole muuttunut juurikaan. Siksi meillä mies osallistuu myös kotitöihin ja minä ajan välillä vaikka nurmikkoa. Ei olla kauheasti oikeastaan edes ajateltu mikä on kummankin homman, molemmat kun tekee niin asiat hoituu!

Mä tykkään näprätä muutakin hommia kuin vain ns. naisten hommia. Makunsa kullakin. Ja silti olen naisellinen.

Pitääkö muutes yh:n kutsua joku mies kotiin kun pitää tehdä jotain ei niin naisellista hommaa? :whistle:

Mun mies kohtelee mua naisena. Hän on miehekäs ja minä olen naisellinen. SILTI teemme kaikenlaisia hommia miten sattuu ristiin. Se ei määrittele naiseuttamme tai miehisyyttämme. Pääasia et hommat tulee tehtyä reilulla tavalla eikä kumpikaan joudu tekemään tosi paljon enemmän kuin toinen.

Minä en pidä näitä mitenkään sukupuolipainoitteisina hommina. Kun jo lapsuudenkodissa iskettiin kaikille vuorotellen hitsipilliä tai moppia käteen, ei tullut rajoitteita suuntaan eikä toiseen. Avuttomuutta en itse kestäisi. Tuttu istui illan pimeässä odottaen miestä kotiin, koska ei osannut vaihtaa lamppua.

Arvostan suuresti että mies osaa niitä perinteisiä miesten juttuja ja minä taas hallitsen taloutta kuin mikäkin justiina välillä. Meillä se vaan menee niin. En ymmärrä enkä halua ymmärtää joistain asioista mitään, auton renkaat olen luvannut opetella vaihtamaan mutta en muuta :D

Arvostan myös sitä että mies arvostaa naisellisuuttani, ei halveksu eikä naura sille toisin kuin eräät.

Oletetaan, että molemmat käyvät töissä. Työpäivän jälkeen on lasten haku tarhasta, kaupassakäynti, ruoanlaitto ja keittiön siivous päivällisen jälkeen. Normaaleja lapsiperheen arkisia askareita, jotka toistuvat päivittäin. Sitten auton renkaiden vaihto on pari kertaa vuodessa, silloin tällöin sähkövempainhommia ja talojakaan ei kovin usein rakenneta eikä piuhoja yhdistellä. Tässä tullaan siihen, että arki ei ole tasapuolista naiselle ja miehelle. Toki esim. talonrakennusaikana otetaan huomioon, että mies on raksalla ja nainen hoitaa kotityöt kokonaan, mutta muutoin miksi arjen kotitöitä ei jaettaisi molempien vanhempien kesken? Eikö sekin ole mieheltä hyvää kohtelua naistaan kohtaan, että osallistuu arkisiin askareihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Oletetaan, että molemmat käyvät töissä. Työpäivän jälkeen on lasten haku tarhasta, kaupassakäynti, ruoanlaitto ja keittiön siivous päivällisen jälkeen. Normaaleja lapsiperheen arkisia askareita, jotka toistuvat päivittäin. Sitten auton renkaiden vaihto on pari kertaa vuodessa, silloin tällöin sähkövempainhommia ja talojakaan ei kovin usein rakenneta eikä piuhoja yhdistellä. Tässä tullaan siihen, että arki ei ole tasapuolista naiselle ja miehelle. Toki esim. talonrakennusaikana otetaan huomioon, että mies on raksalla ja nainen hoitaa kotityöt kokonaan, mutta muutoin miksi arjen kotitöitä ei jaettaisi molempien vanhempien kesken? Eikö sekin ole mieheltä hyvää kohtelua naistaan kohtaan, että osallistuu arkisiin askareihin?

Näin juuri. Lasketaan ihan tunteja, miten paljon menee ns naisten hommiin ja miten paljon ns miesten hommiin nykyään. Ne perinteiset miesten hommat ovat pitkälti kadonneet, mutta kotityöt eivät katoa mihinkään. Mies arvostaa naistaan, jos kantaa oman vastuunsa kotitöistä jos molemmat tekevät ensin yhtä pitkän työpäivän.

Mun kaaliin ei mene mitenkään, että miten olisi reilua, että samanpituisten työpäivien päälle nainen tekisi kaikki kotihommat, hoitaisi lapset jne. kun mies vain makaisi sohvalla illan ja tulisi valmiiseen pöytään syömään ja palaisi taas telkun eteen. Joo, kyllä mäkin tykkäisin tehdä niin jos joku tekisi mulle kaiken eteen valmiiksi. Mutta kun aikuisten oikeasti aikuisten ihmisten on itse tehtävä eikä odottaa että "äiti" passaa. Eri juttu jos nainen on kotona ja on sovittu työjaosta "mies tuo leivän pöytään ja nainen hoitaa kodin/lapset". Joillekin sopii sekin ihan hyvin.

Yhteistyössä