Eikö kukaan muu koe häpeää ja nöyryytystä näiden äitien seurassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="femin";29705850]Ymmärsinköhän nyt oikein... Jos näet esim. kaupassa naisen, jolla on kaksoset niin ajattelet ettei tuon edes kuuluisi olla äiti, kun on selvästi ollut lapsettomuushoidoissa.

Hassu juttu. :D Meillä on lähisuvussa 4 kaksoset ja yhdet kolmoset, lisäksi PALJON lapsia pienillä ikäeroilla, mutta en tunne ketään lapsettomuushoidoissa käynyttä. :)

Kyllä mielestäni kaksosraskaudetkin on suht yleisiä ihan ilman hoitojakin...[/QUOTE]

Käytinkin sanoja " monessa tapauksessa" :)
Ei mulla kaksosten äitejä vastaan mitään asenteita ole, mutta lapsettomuushoitoja vastaan kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;29705869:
Itselläni on tuttavia, joiden lapsilla on tuo 3v ikäero ( useampia lapsia perheessä) ja syyksi on sanottu suoraan, että näin äiti saa olla kotona mahdollisimman kauan,, kun koko 3v (äityisloma ja hoitovapaa) tulee käytettyä hyväksi jokaisen lapsen kohdalla.

Kyllä oikeasti pitäisi muuttaa lakia, mikä ihmeen oikeus nimenomaan sillä äidillä olis olla koko aika kotona!?

En koe häpeää ja nöyryytystä sen takia, että minulla ei ole kaksosia eikä penikoita tehty vuoden välein. Jos tämä nyt oli kysymyksesi, vaikea uskoa edes että joku kysyy jotain tällaista tai miettii jotain tällaista. Sairasta.

En mä ihan noin ajattele, mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Muistan aina sen fiiliksen, kun esikoinen syntyi nopeasti ja ongelmitta. Mulla oli synnytyksen jälkeen jotenkin tosi alkukantainen fiilis ja tunsin jotenkin ylpeyttä omasta kehosta. Se oli pystynyt siihen mitä varten naisen keho on luotu. Kaikkee ne hormonihöyryt saikin aikaan:D

Muistan miettineeni ihan samaa. Ja edelleen olen salaa tyytyväinen helppoihin synnytyksiini, vaikka en nyt mitään ylpeyttä niistä revi. Ymmärrän myös mitä ap ajaa takaa, mutta jos se nyt yhtään lohduttaa niin tänä päivänä ei juuri kukaan pidä tuollaista hyvänä asiana. Valitettavasti, toisaalta.

Oletko sama, joka jo pariin kertaan tällä palstalla on kirjoitellut, kuinka kokee alemmuudentunnetta kohdatessaan POIKAlasten äitejä? Haepa itsellesi apua! Ajatuksesi eivät ole normaaleja. Ei ole ainakaan normaalia jäädä rypemään noihin tuntemuksiin.

Mulla on luomukaksoset ja ymmärrän kyllä jos joku on kaksosista kateellinen :) Ne on parasta maailmassa ja mikään ei oo niin ihanaa kun kaksi mini-ihmistä ja niiden läheisyys heti syntymästä lähtien. Paitsi ehkä kolmoset.

Mutta sitä mä en ymmärrä miksi kukaan kokisi olevansa parempi tai huonompi ihminen hedelmällisyyden perusteella. Yritä ajatella, että jokaisen kropassa on omat heikkoutensa! Kaksosten äiti voi esim. sairastaa syöpää ja sinä terveenä ihmisenä tunnet alemmuutta tms. missä ei ole mitään järkeä!

Kuulostaa tosissaan hyvin samanlaiselta kuin sen "vahvoja poikalasten äitejä" kadehtivan jutut...

Mutta tosissaan, en ajattele noinkaan. Juu, jotkut raskautuvat helpommalla, jopa monikkoraskauksin mutta ei se äitiydestä kerro sen enempää. Eikä se lapsimäärä ja ikäerot hedelmällisyydestäkään (tai siis hedelmättömyydestä) kun kerran onneksi on mahdollista ehkäisyllä vaikuttaa noihin.

Enemmän kuin se lapsiluku tai ikäerot minun kunnioitustani ja ihailuani herättää se että lapset ovat hyvinhoidettuja, kasvatettuja ja kauniisti käyttäytyviä. Se vaatii jo enemmän kuin pelkkä raskautuminen.

Tekisipä mieli melkein sanoa tähän kohtaan että opiskelepas vielä lisää. Tuossa sun skeemassa oli niin monta mutkaa suorana että ei kannata liikaa ahdistua :).

[QUOTE="mmm";29706295]Kaksosten äideistä arvuuttelen, kuka on saanut kaksosensa hoidoilla ja kuka ilman niitä.[/QUOTE]

Minä arvuuttelen samaa yksösten äideillä :P

75 % kaksosista on muuten luomuja ja nykyisin kahta alkiota ei juurikaan suostuta edes siirtämään kaksosraskauteen liittyvien riskien takia.

Voi oletpa sinä hukassa asioiden kanssa jota opiskelet. Se, että vahvat naiset saavat poikalapsia keskimäärin enemmän, ei tarkoita sitä, että voisit tuolla osoitella poikalasten äitejä sanoen, että tuo on vahvempi ja tuo tyttölapsen äiti joutuu häpeämään. Kyse on minimaalisesta todennäköisyyden kasvamisesta eikä yksilötasolla tarkoita yhtään mitään. Muissakin asioissa sinulla töksähtelee pahasti, opiskele enemmän. Vahvemmat yksilöt saavat sitäpaitsi vähemmän lapsia, jotta voisivat keskittyä valioyksilöihin, niihin poikalapsiin. Imettävät pitkään ja seuraavan raskauden alku pitkittyy. (tämä oli sitten juuri yhtä typerä yleistys tehty keskimääräisistä yksilötasolle)

Helppo synnytys ei myöskään tarkoita yhtään mitään. Enemmän mä ylemmyyttä tuntisin vaikeasta hätäsektioon menneestä, koska olisin selvinnyt jostain suuremmasta. En siis ole.

Hakeudu terapiaan ellei tämä nyt ollut jonkun epäsuora itsensä ylennys. ;)

no huh huh.. ompas rumasti ajateltu. ootko oikeasti sita mielta et lapsettomuus hoidot on jotenkin vaarin ? Onko aidit jotka eivat ole itse kantaneet lapsiaan mielestasi jotenkin huonompia eivatka ansaitse lapsiaan... Sairas ajattelu maailma sulla. Ja kylla mulla on kaksoset ihan luomut kyllakin ihan niinkuin muutkin lapseni. Mutta mielestani lapsi ansaitsee hyvan ja rakastavan perheen riippumatta siita onko saanut alkunsa hoidoilla vai ilman. Lapsettomuus ei ole valinta ja eika mikaan mittari kuka ansaitsee lapsen ja kuka ei.

Paljon olet asioita miettinyt ja kyllä meilläkin on näitä asioita miehen kanssa pohdittu.
Muutam vuosi sitten oli sukulaisnaisen 90-vuotispäiviää. Hänelle ja edesmenneelle miehelleen oli syntynyt peräti 14 lasta, joista muutama jo äitinsä suureksi suruksi kuolleet. Lapsissa oi ollut kahden kaksoset, pyykit pestiin karjakeittiössä pulsaattorikoneella ja huuhdottiin järvessä - myös talvella. Muutenkin kaikki tämän päivän koneet ja helpotukset puuttuivat. Yksi vieraista kaihisteli, että kuinka te oikein selvisitte, kun tupa oli pieni, vesi ei tullut eikä mennyt kuin kantamalla ja lapsia niin paljon, kahdet kaksosetkin Siihen mummo pirteästi vastasi, että kun myös Einon kanssa niin haluttiin. Lisäksi mummelin sisko korosti, että lapset ovat lahja Jumalalta ja hän katsoo tarkkaan, kenelle lapsia suodaan ja kenelle ei.

Yhteistyössä