Eikö kukaan muu koe häpeää ja nöyryytystä näiden äitien seurassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Toivon että osaan kirjoittaa aiheesta tarpeeksi selkeästi.

Olen neljännen vuoden luonnontieteen opiskelija ja minulla on pieni lapsi. Olen aina ollut hyvin pohdiskeleva luonne ja näen monesti kaupan kassajonossakin kaikenlaista tieteellistä, esim. jos kärryn istuimessa istuu kaksoset, mietin onko se periytynyt tai miten juuri tuo perhe sai ne.

Tuskakseni on nyt muodostunut se, että jos luen oppitunneilla jotain evoluutiobiologiaan liittyvää juttua, näen heti että se koskettaa omaa elämääni ja ahdistun, jos en olekaan tuon teorian mukaan se "optimaalisin yksilö".

Esimerkiksi, meillä on luennoitu että jos ihmisillä on ennen vanhaan ollut paljon ruokaa, lapset ovat syntyneet tosi lyhyillä ikäeroilla, imetyksistäkin huolimatta. Ja keskenmenoja on ollut vähemmän, ja siten on syntynyt enemmän monikkolapsia ja poikia.

Näin ollen ajatukseni ovat kääntyneet esim. mummaani, joka sai viidessä vuodessa neljä lasta ja sitten vielä kaksoset. Hänhän oli juuri tuollainen voimakas ja vahva nainen. Toinen mummoni taas sai kymmenessä vuodessa kolme lasta, vaikkei ehkäisyä ollut, ja hän oli taas tässä suhteessa "heikompi".

Huomaan ajattelevani, että olisi ilman muuta arvostetumpaa olla tuo mummani kaltainen tehopakkaus, joka pystyy mihin vaan kehonsa puolesta. Huomaan usein kaupan kassajonossa, jos edessä on vaikka 1 vuoden välein syntyneet lapset tai kaksoset, kokevani ihan selvää häpeää = kehoni ei ole yhtä pystyvä kuin jonkun toisen.

Ajatteletteko muut koskaan tällaisia? Mitä ajattelette, jos tiedätte että kaksosia syntyy äideille joilla on eniten resursseja kehossaan - masentaako se tieto, tuntuuko se pahalta? (kuten minulla). Vai herättääkö tämä teksti muissa vain ärtyneen puolustuskannan ja jonkun keinon selitellä itselleen että "ei ne kaksosten äiditkään kaikkea osaa". Itsestäni tuntuu, että tosi asia vaan on, että en ole yhtä pystyvä ja kykenevä - enkä osaa elää sen tunteen kanssa.

Mä oon onneksi sieltä tyhmemmästä päästä ihminen.
Siis niitä, jotka on pukannu maailmaan kersoja ihan solkenaan pienillä ikäeroilla, eikä näinollen ole ollut aikaa eikä mielenkiintoa istua luonnontieteen luennoilla saamassa päähäni moisia ajatuksia, joiden pohjalta voisin sitten tuntea huonommuutta ja kateutta ja nöyryytystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmeissään;29705685:
Huomaan ajattelevani, että olisi ilman muuta arvostetumpaa olla tuo mummani kaltainen tehopakkaus, joka pystyy mihin vaan kehonsa puolesta. Huomaan usein kaupan kassajonossa, jos edessä on vaikka 1 vuoden välein syntyneet lapset tai kaksoset, kokevani ihan selvää häpeää = kehoni ei ole yhtä pystyvä kuin jonkun toisen.
Pidätkö siis oikeasti saavutuksena sitä, että jättää ehkäisyn pois ja harrastaa seksiä? Kuka tahansa terve idiootti pystyy hankkiutumaan raskaaksi. Ymmärrän, että uutteraa ja menestyksekästä kasvatustyötä voi arvostaa, mutta lisääntyminen sinänsä on pelkkä biologinen mekanismi.

Pohtia voi vaikka mitä, mutta jos tollaset asiat aiheuttaa ahdistusta niin taitaa taustalla oikea ongelma.

(Mä en näe kaksosten äitejä mitenkään kyvykkäämpinä, vaan lähinnä päin vastoin- kaksoset on monessa tapauksessa lapsettomuushoidon tulos, eli mun silmissä kyseisennihmisen ei "kuuluisi" olla äiti ollenkaan)

En mä ihan noin ajattele, mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Muistan aina sen fiiliksen, kun esikoinen syntyi nopeasti ja ongelmitta. Mulla oli synnytyksen jälkeen jotenkin tosi alkukantainen fiilis ja tunsin jotenkin ylpeyttä omasta kehosta. Se oli pystynyt siihen mitä varten naisen keho on luotu. Kaikkee ne hormonihöyryt saikin aikaan:D

Minä taas ajattelen, että ne, jotka tekevät lapset pienellä ikäerolla tekevät lapsia vaan siksi, kun niin on tapana. Että kun yhden tekevät, niin tekevät äkkiä perään toisen, jotta "lapsilla on seuraa toisistaan" ts. vanhempien ei tarvitse niin paljon panostaa lasten kanssa olemiseen.

Meillä on tarkoituksella yli kolme vuotta lasten ikäero. Esikoinenkin on saanut näin huomiota enemmän.

Kaksosraskaus meni hyvin, synnytys helposti, imetyskin onnistui alun vaikeuksien jälkeen, mutta siihen se "kyvykkyys" minulla loppuikin. Aina koen huonoa omaatuntoa, kun en millään pysty vastaamaan molempien tarpeisiin riittävän nopeasti (omasta mielestäni), väsyneenä sanon pahasti ja ihan töttöröö-väsyneenä en aina edes huomaa, että minun pitäisi toimia. Ihan hirvittää ajatella, miten näistä saa ihmisiä kasvatettua.

No ite en oo kovin herästi sikiävää sorttia niin joskus on käynyt mielessä ton tyylisiä ajatuksia. Mutta en mä koe olevani huonompi, lähinnä vaan vähän kateellinen kun haluaisin ite ison perheen mitä ei olosuhteet ja elämäntilanne ainakaan vielä oo sallinut.

Ja sitten tätä soppaa vielä sekoitttaa se että fiksut ja valveutuneet hankkii vain yhden lapsen ja tyhmät tekee viisi. Ihmiskunnan älykkyys laskee pikkuhiljaa ja taannumme takaisin pimeälle keskiajalle.

Minulla taas on ollut vähän päinvastainen huonommuuden tunne.

Vaikka olen älykäs ja korkeasti kouluttautunut, en ole koskaan oikein menestynyt työelämässä. Pätkätöitä, eikä kunnon ura0a. Jotenkin pelkkä korkeaasti kouluttautuminen ei ole minulle koskaan riittänyt, koen että pitäisi olla ura ja saavutuksia.

Olen kokenut huonommuutta siitä, että lisäätyminen ja lasten ruokkiminen on minulle niin "helppoa", niin kuin se mitä minulla on tarjota maailmalle olisi vain tuottaa lisää jälkelaisiä. Haluaisin olla jotain enemmän.

Ihminen löytää huonommuuden tunteen, jos sen haluaa löytää.

eikös nuo jutut päde joku sata vuotta sitten aikaan, jolloin ruokaa oli vähemmän eikä ehkäisyä. Nykyään suomessa on niin hyvä ruokatilanne ja terveydenhoito ja ehkäisyä saatavilla ettei tuollaisia voi oikein ajatella. Sitä paitsi eikö kaksosia synny nykyään aika paljon hedelmöityshoitojen sivuoireena eli heille joiden kehossa joku vika, jonka takia normaali lastensaanti ei onnistu? Mutta onhan tuossa tottakin, että toisten keho on jotenkin soveltuvampi lastentekoon kuin toisten.

Aika helposti ihmiset ehdottaa mielenterveystoimistoja ym. Tietysti, jos ahdistus haittaa ihan arkea niin sitten.. Tuollaiset pohdiskelut ovat itsellenikin tuttuja.. vaikkakaan ei samasta aiheesta. Joskus opiskellessa huomaa ihan yllättävien asioiden nousevan pintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä!;29705724:
(Mä en näe kaksosten äitejä mitenkään kyvykkäämpinä, vaan lähinnä päin vastoin- kaksoset on monessa tapauksessa lapsettomuushoidon tulos, eli mun silmissä kyseisennihmisen ei "kuuluisi" olla äiti ollenkaan)

Ymmärsinköhän nyt oikein... Jos näet esim. kaupassa naisen, jolla on kaksoset niin ajattelet ettei tuon edes kuuluisi olla äiti, kun on selvästi ollut lapsettomuushoidoissa.

Hassu juttu. :D Meillä on lähisuvussa 4 kaksoset ja yhdet kolmoset, lisäksi PALJON lapsia pienillä ikäeroilla, mutta en tunne ketään lapsettomuushoidoissa käynyttä. :)

Kyllä mielestäni kaksosraskaudetkin on suht yleisiä ihan ilman hoitojakin...

[QUOTE="kieppi";29705745]Minä taas ajattelen, että ne, jotka tekevät lapset pienellä ikäerolla tekevät lapsia vaan siksi, kun niin on tapana. Että kun yhden tekevät, niin tekevät äkkiä perään toisen, jotta "lapsilla on seuraa toisistaan" ts. vanhempien ei tarvitse niin paljon panostaa lasten kanssa olemiseen.

Meillä on tarkoituksella yli kolme vuotta lasten ikäero. Esikoinenkin on saanut näin huomiota enemmän.[/QUOTE]

Pakko kommentoida tähän tekstiin. Minulle ei ole koskaan tullut mieleen, että joku tekee lapsia, kun on niin tapana. Vähän outo ajatus. Tai että syy useamman lapsen tekemiseen on se, ettei vanhemman tarvitse panostaa lasten kanssa olemiseen.
Kyllä meillä panostetaan lapsiin ihan yhtä lailla, vaikka sisaruksia onkin. Kuopus, 4v, kaipaa paljon vanhempien seuraa, isä leikkii lapsen kanssa päivisin, kun olen töissä ja itse sitten iltaisin luen lapselle paljon. Tarkoitus ei ole nakittaa isompia olemaan koko ajan pienimmän kanssa.

Itselläni on tuttavia, joiden lapsilla on tuo 3v ikäero ( useampia lapsia perheessä) ja syyksi on sanottu suoraan, että näin äiti saa olla kotona mahdollisimman kauan,, kun koko 3v (äityisloma ja hoitovapaa) tulee käytettyä hyväksi jokaisen lapsen kohdalla.

Ja sen vielä haluaisin ottaa ihmetyksen aiheeksi, jonka monelta suunnalta olen kuullut, että kun on isompi ikäero, niin esikoinen on saannut enemmän huomiota. Miksi näin pitäisi olla? Esikoinenhan on jo joka tapauksessa erityisasemassa, kun on saanut olla hetken ainoa lapsi. Miksi ajan pitäisi olla pidempi? Muilla lapsillahan ei tätä etuutta ole, vaan heti alusta on joutunut jakamaan aikansa esikoisen kanssa.

Minäkin toisinaan ajattelen, että joku evolutiivinen juttu varmaan se oli, että meillä ei onnistunut pienellä ikäerolla saamaan toista lasta. Imetys esti kyllä IHAN kokonaan! Varmaan joku minun hermorakenteeseeni liittyvä asia :D Mutta nyt meillä on yksi yli 3-vuotias, eikä kyllä olla sitä toista enää toviin harkittu...

Enemmän kuin tiheä synnyttäminen, minun ihailuani saa osakseen se, kun naispuolisen tutkijan julkaisuluettelosta ei voi mitenkään päätellä, missä vaiheessa tutkijanuraansa hän on saanut lapsensa. Mutta ei, en koe häpeää enkä nöyryytystä nidenkään tutukijoiden seurassa. Lähinnä ihailen heitä!

Yhteistyössä