Eikö kotiäideillä saa olla vapaapäiviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja here we go again
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja öööööööööö;22301289:
Minkähän takia nimikkeet on äitiys- ja hoitovapaa, kun se kerran on täyttä työtä?
Kokeiles ap mennä töihin säkin ja hoitaa kotityöt siihen päälle ja tule sitten vikisemään vapaapäivistä!

Musta joskus tuntuu, ettei nämä kotiäitiyden raskaudesta valittajat ole ikinä edes käyneet töissä, eivätkä osaa kuvitellakaan, mitä on hoitaa sekä palkkatyö että kotihommat.

Oon käyny ja edelleen sitä mieltä että toisen vastuulle ei kuulu kaik hommat+kersat 24/7. Koska se koti on molempien ja lapset kummankin.

Työssäkäyvänä tosiaan se tuntuu ihan vapaalta ja lomalta, kun saa VAIN tehdä kotitöitä ja olla lasten kanssa. Mutta se haaste kotiäitiydessä varmaan onkin, ettei ole eroa työllä ja vapaalla. Kaikki on sitä samaa.

Ap:n tilanteessa olisi kyllä reilua, että hänkin saisi mennä edes kerran viikossa omaan harrastukseen, kaupungille pyörimään itsekseen tai ystävien kanssa, mitä vain. Ei se ole kovin reilua, että on yksin koko ajan vastuussa kodista ja lapsista kun kerran mieskin on kuvioissa.

Oon käyny ja edelleen sitä mieltä että toisen vastuulle ei kuulu kaik hommat+kersat 24/7. Koska se koti on molempien ja lapset kummankin.

On kummankin ja siksi miehelläkin pitäisi olla oikeus hoitaa niitä lapsia ja kotia omalla tavallaan.

En osaa lämmetä tällaisille äideille jotka valittavat kun eivät saa omaa vapaa-aikaan yhtään ja sitten kuitenkin todetaan että kyllähän se mies noita hoitaisi muttei kuitenkaan osaa tehdä kaikkea oikein tai en viitsi jättää miestä yksin lasten kanssa jne. Näissä tapauksissa se vapaa-ajan puute on ihan itse aiheutettu juttu.

Ymmärrän sua, ap. Itse totaaliyh:na tarvitsisin myös hetken hengähdystaukoa, jolloin saisin tehdä vain sitä mitä itse haluan, mutta mahdotontahan se on. Tosin lapsi lähtee kohta kouluun ja on nyt alkanut omin päin kyläilemään kavereillaan, joten tunnin saan silloin tällöin olla omin päin.

Tällä palstalla tosin olen ikäväkseni törmännyt asenteeseen, ettei yksinhuoltajalla ole monenkaan mielestä oikeutta minkäänlaiseen omaan aikaan, mutta äidillä, jolla on mieskin, on ehdoton oikeus vapaaseen.

On kummankin ja siksi miehelläkin pitäisi olla oikeus hoitaa niitä lapsia ja kotia omalla tavallaan.

En osaa lämmetä tällaisille äideille jotka valittavat kun eivät saa omaa vapaa-aikaan yhtään ja sitten kuitenkin todetaan että kyllähän se mies noita hoitaisi muttei kuitenkaan osaa tehdä kaikkea oikein tai en viitsi jättää miestä yksin lasten kanssa jne. Näissä tapauksissa se vapaa-ajan puute on ihan itse aiheutettu juttu.

On se sillon itseaiheutettua. Ja turha kitistä jos ei anna miehelle vapautta tehä tyylillään.

Oletko kysynyt asiaa mieheltäsi? Viimeksi eilen illalla minä kysyin mieheltäni, että saanko omaa aikaa tänään ja hän vastasi myöntävästi. Olisin voinut olla kotona ja yrittää rentoutua, mutta koska en kuitenkaan täysin pysty siihen, lähdin kirjastoon, söin kaupungilla ja shoppailin vähän. Sillä aikaa mies oli syöttänyt vauvan (eri ruokaa ja eri aikaan kuin mitä olisin itse tehnyt) ja tullessani vauva kitisi tyytymättömänä sitterissä, kun mies lämmitti itselleen pizzaa. Tyhjät pilttipurkit lojuivat ruokapöydällä ja likaisia vauvanvaatteita oli lattialla, mutta minä olin rentoutunut ja jaksoin taas puuhailla kotihommia. Mieheni ei tee kotitöitä kuin jatkuvan muistuttelun seurauksena ja hoitaa vauvaa eri tavalla kuin minä, mutta en jaksa stressata niistä asioista, yritän pitää itseni hyvällä mielellä ja järjestää kivoja asioita itselleni silloin tällöin:)

Meillä menee myös näin, että koti on hieman hyrskyn myrskyn jos minä olen poissa kotoa. Monta kertaa on pitänyt todeta että ei miehet näköjään pysty/osaa tehdä montaa asiaa yhtäaikaa. Kyllä se joskus hieman jurppii kun kotiin tulen ja kaikki on levällään, mutta sitten en mitään omaa aikaa saisi jos sotkuisuuden takia jättäisin menemättä omat menoni. Kyllä sitä vaan oppii vähän relaamaan, ei se sotkuisuus maata kaada.

[QUOTE="vilma";22301130]Ööö..siis sun koti, sun lapset... Sun perheen ruuat, sun paskaset vaatteet..meinaatko oikeasti, että tuo pitää rinnastaa töihin?? Kas kun et palkallista lomaa vaadi :D
Eiköhän nuo ole hommia jotka vaan kuuluu tehä sen joka on itelleen hommannu kodin ja perheen. Jos hommaa vielä koiran, pitää tehä vielä koirajuttuja lisäks.
Jos ei halua siivota, pitää asua paskan keskellä tai hommata siivooja.
Jos ei halua hoitaa lapsia, pitää antaa ne pois tai palkata lapsenvahti.
Jos ei halua pestä pyykkiä, pitää olla alasti tai olla paskasissa.
So simple.
Elämä on valintoja.
Elämä on.[/QUOTE]

Eikö se perhe ja koti ole myös miehen? Miksei miehen pitä pitää kodista huolta?

Meillä ollaan molemmat töissä ja miehellä on vapaa-aikaa, mut mulla ei kun jonkun pitää pitää kämppää kunnossa.. Enkä ole edes mikään siivousfriikki, mutta jos mies on imuroinut 2 kertaa neljän vuoden aikana, niin kyllä mun mielestä kotona pitää vähän useemmin siivota, siis tyyliin kerran viikossa..

eikös ole nämä töitä eli pyykinpesut, siivoukset, lasten hoito, ruuan laitot...Jos käsität asian niin että nämä eivät ole muka töitä niin tulepa sitten meille tekemään nää työt ilmaseksi niin mä meen tohon sohvalle lokoilee.

no ei se kyllä ole työtä, se on arkea.. asioita jotka on pakko tehdä..
niin palkkatöissä käyvien kiuin kotiäitienkin..
on paljon helpompaa kun lakkaa ajattelemasta lastenhoitoa työnä, lapsi on kuitenkin sellainen minkä on itse halunnut, itse tänne maailmaan synnyttänyt6 eli sen pitäisi olla kaikkea muuta kuin pakkopullaa ja työtä..

ja jos kotityöt rassaa niin kovin niin pitäiskö ottaa rennompi asenne, eli tekee kun huvittaa ja jaksaa..

Kai ne miehet kohtelee teitä tuolla tavalla kun olette suostuneet kiltisti kynnysmatoiksi. Onneks mä en ole kynnysmatto, eikä mun mies mikään ääliö. Kun mä olen poissa, mies on hoitanut lapsen ihan yhtä hyvin kuin minäkin ja siivonnutkin vielä. Ja omaa aikaa saan silloin kun haluan.

Yhteistyössä