Eikö kotiäideillä saa olla vapaapäiviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja here we go again
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

here we go again

Vieras
Mies on töissä ja pitää vapaata koko viikonlopun. Ei tee muuta kuin makaa ja puuhaa tietokoneella kaikkea ja leikkii pari leikkiä lapsen kanssa. Missäs on äidin ns.vapaat?Miksi meidän pitää olla kiinni koko ajan töissä.

Kaikille tekee hyvää päästä välillä irtaantumaan tavallisista arkikuvioista! :) Jotain erilaista aina välillä niin jaksaa sitten taas tavallista arkea.

Sinänsä... Mulle työäitinä "vapaapäivät" ei oo mitään leppoisaa lepoa. Siis se tarkoittaa vapaapäivää työstä, mutta silloin sitten teen kotitöitä urakalla, puuhaan lasten kanssa jne.

Vapaapäivä on siis vähän epämääräinen käsite, koska sillä voi tarkoittaa vapaapäivää töistä tai sitten vapaapäivää kaikesta tavallisesta. Se vapaapäivä työstä ei siis ole sillä tavalla "vapaapäivä" kuin ap varmaankin tarkoittaa.

Ihan samalla lailla työäidit kuin kotiäidit kaipaa välillä jotain ihan muuta, vaikka syömään tai leffaan hyvässä seurassa, lenkille tai shoppailemaan pitkän kaavan mukaan. Tai jotain.

[QUOTE="vilma";22301099]vapaata? Mistä?[/QUOTE]

eikös ole nämä töitä eli pyykinpesut, siivoukset, lasten hoito, ruuan laitot...Jos käsität asian niin että nämä eivät ole muka töitä niin tulepa sitten meille tekemään nää työt ilmaseksi niin mä meen tohon sohvalle lokoilee.

eikös ole nämä töitä eli pyykinpesut, siivoukset, lasten hoito, ruuan laitot...Jos käsität asian niin että nämä eivät ole muka töitä niin tulepa sitten meille tekemään nää työt ilmaseksi niin mä meen tohon sohvalle lokoilee.

Ööö..siis sun koti, sun lapset... Sun perheen ruuat, sun paskaset vaatteet..meinaatko oikeasti, että tuo pitää rinnastaa töihin?? Kas kun et palkallista lomaa vaadi :D
Eiköhän nuo ole hommia jotka vaan kuuluu tehä sen joka on itelleen hommannu kodin ja perheen. Jos hommaa vielä koiran, pitää tehä vielä koirajuttuja lisäks.
Jos ei halua siivota, pitää asua paskan keskellä tai hommata siivooja.
Jos ei halua hoitaa lapsia, pitää antaa ne pois tai palkata lapsenvahti.
Jos ei halua pestä pyykkiä, pitää olla alasti tai olla paskasissa.
So simple.
Elämä on valintoja.
Elämä on.

Niin. Vapaapäivää täälläkin kaipaan. Sehän siinä on, että se vastuu kaiken toimimisesta on mulla koko ajan sillonkin, kun mies on vapaapäivällä. Eli siis musta on tosi rankkaa olla koko ajan se organisoija tms.. Mies toki tekee kaikkea lasten kanssa, mutta eihän ne tajua yhtään mitä kaikkee päivän aikana ja millasilla rytmeillä lapsille pitää tehdä.. Niinku esim ruokailut.. Mies oli tänäänki sillein et joo lähetään sit heti ku vauva herää kauppaan ja sanoin että se pitää syöttää niin ukko oli ihan pettyny tms. Ei se vaan niinku pysty ottaa sitä täyttä vastuuta tai edes puolikasta, sillon ku yhessä ollaan kotona ja hoidetaan lapsia.. Se ei tiedä/tajua sitä et vauva pitää ruokkia 5 kertaa päivässä ja et miten se käytännössä onnistuu ja mikä härdelli siitä sit tulee jos ollaanki siellä kaupassa ja vauvalla on nälkä.. Meidän vauva on siis jo iso kiinteitä syövä mötkäle, jonka nälän voi ennakoida.. Tietysti ton isomman lapsen kanssa mieskin pärjää paremmin, mut esim päiväunet varmaan jäis välistä, ku ei osais hoitaa asioita tarpeeks aikasin, että ehtii sen johonki järkeväään aikaan päiväunille laittaa.. Esim se että ruuanlaitto on pakko alottaa melkein heti ku on heränny eikä sillon ku miehestä alkaa tuntua et on nälkä..

[QUOTE="vilma";22301130]Ööö..siis sun koti, sun lapset... Sun perheen ruuat, sun paskaset vaatteet..meinaatko oikeasti, että tuo pitää rinnastaa töihin?? Kas kun et palkallista lomaa vaadi :D
Eiköhän nuo ole hommia jotka vaan kuuluu tehä sen joka on itelleen hommannu kodin ja perheen. Jos hommaa vielä koiran, pitää tehä vielä koirajuttuja lisäks.
So simple.
Elämä on valintoja.
Elämä on.[/QUOTE]

oot vähän outo. tai et vähän vaan aika paljon kun lukee sun juttua.

Mies on töissä ja pitää vapaata koko viikonlopun. Ei tee muuta kuin makaa ja puuhaa tietokoneella kaikkea ja leikkii pari leikkiä lapsen kanssa. Missäs on äidin ns.vapaat?Miksi meidän pitää olla kiinni koko ajan töissä.

Oletko kysynyt asiaa mieheltäsi? Viimeksi eilen illalla minä kysyin mieheltäni, että saanko omaa aikaa tänään ja hän vastasi myöntävästi. Olisin voinut olla kotona ja yrittää rentoutua, mutta koska en kuitenkaan täysin pysty siihen, lähdin kirjastoon, söin kaupungilla ja shoppailin vähän. Sillä aikaa mies oli syöttänyt vauvan (eri ruokaa ja eri aikaan kuin mitä olisin itse tehnyt) ja tullessani vauva kitisi tyytymättömänä sitterissä, kun mies lämmitti itselleen pizzaa. Tyhjät pilttipurkit lojuivat ruokapöydällä ja likaisia vauvanvaatteita oli lattialla, mutta minä olin rentoutunut ja jaksoin taas puuhailla kotihommia. Mieheni ei tee kotitöitä kuin jatkuvan muistuttelun seurauksena ja hoitaa vauvaa eri tavalla kuin minä, mutta en jaksa stressata niistä asioista, yritän pitää itseni hyvällä mielellä ja järjestää kivoja asioita itselleni silloin tällöin:)

Jahas, minä käyn meillä täyspäiväisesti töissä ja hoidan "vapaa-aikanani" kodin ja lapset, lapset on kokopäivähoidossa arkisin ja mies on työttömänä kotona. Viikonloppuisin hän kaipailee omaa aikaa ja lähtee yksin johonkin kun on kerran koko viikon joutunut olemaan lasten kanssa. Ei se 8h päivähoito ole hänestä sitten omaa aikaa hänelle, ja kun tuun kotiin töistä niin heti kaikesta kotona siirtyy vastuu mulle. Toki hän tekee "paljon" kotitöitäkin mutta viikonloppuisin mulla on aina edessä se siivous- ja pyykkirumba, ja arkisin sitten töiden jälkeen tietty miehen ja lasten jälkien korjaaminen ympäri huushollia, lasten ruokahuolto ja pesulla käynti yms. Pidemmän viikon tehtyäni eivät kakrut olleet päässeet illalla suihkuun koko viikkona ja nukkuneet yönkin samoissa päivähoitovaatteissa, aamulla ehdin vaihtaa heille puhtaat, hohhoijaa. Ja kumpikohan meistä nousee yöllä aina tarvittaessa, ja huolehtii hoitopaikkaan liittyvät hommat.. Tätä tää on ollut jo 5kk:tta. En tiiä kauanko vielä kestän, onneks "jouduin" sairaslomalle pariks viikkoa niin sain samalla ladattua akkuja. Pankaa joku paremmaksi. Siis onks tää tottakaan.. vaikee ite uskoa et miten meillä on asiat menny näin. Pettynyt ja rasittunut oon.

Saa ja pitää olla! Ukkosi on täysi torvelo jos ei ymmärä että äidin hyvinvointi on sama kuin perheen hyvinvointi! Ota piuha irti laajakaistamodeemin ja PC:n väliltä ja kerro että saa sen takaisin kun olet käynyt "tuulettumassa" .

[QUOTE="vilma";22301189]omaa aikaa? Kenenkäs aikaa se kotonaoloaika on?[/QUOTE]

Mene sinä maate ku et selvästikään tästä aiheesta mitään ymmärrä, vai onko kiva provoilla!?

[QUOTE="vilma";22301130]Ööö..siis sun koti, sun lapset... Sun perheen ruuat, sun paskaset vaatteet..meinaatko oikeasti, että tuo pitää rinnastaa töihin?? Kas kun et palkallista lomaa vaadi :D
So simple.
Elämä on valintoja.
Elämä on.[/QUOTE]

Lapsilla on myös isä ja naisella mies, joka ei ole vapaa-matkustaja kotiin ja perheeseen liittyvissä asioissa vaikka kuinka ois luolamies ja kävis töissä kodin ulkopuolella. Piste.

kyllä mä ainakin koin täyspäiväisen kotiäityden käyvän työstä, nyt kun olen ihan palkallisessa työssä, niin kotihommat toki hiukan on helpottuneet, tosin pyykkiä tulee entiseen malliin, mutta muuten siivoilun osalta hiukan helpottaa, kun ei tarvits elaittaa niin montaa kertaa ruokaa kotona yms.

Minkähän takia nimikkeet on äitiys- ja hoitovapaa, kun se kerran on täyttä työtä?
Kokeiles ap mennä töihin säkin ja hoitaa kotityöt siihen päälle ja tule sitten vikisemään vapaapäivistä!

Musta joskus tuntuu, ettei nämä kotiäitiyden raskaudesta valittajat ole ikinä edes käyneet töissä, eivätkä osaa kuvitellakaan, mitä on hoitaa sekä palkkatyö että kotihommat.

jokainen kokee oman loman tarpeensa ihan oman fiiliksen mukaan, ei siinä oo muilla sanomista. ja siis itsekin kaipaan "LOMAA", eli vaihtelua arkeen/jotain ihan muuta kun kotona oloa/kotihommia. sitähän on siis harrastukset tms. kyllä mies hoitaa jos haluan lähteä tuulettumaan. mutta eipä tuu usein viittittyä lähteä ettei toisen tartte olla yksin vauvan kanssa...vaikka itsehän olen yksin vauvan kanssa 8h/5pvä/vko ja hän on 1h/1pvä/vko.....on siinä ero. se mikä rassaa myös, on se, että hän tarttee silti mun apua vaikka ollaan yhdessä kotona. itsehän olen tosiaan opetellut tekemään kaiken vasemmalla kädellä vauva kainalossa...;) ja eihän nuo tosiaan tajua rytmistä/ruokailuista mitään! että ollaan me äidit aika tärkeitä! ja tärkeää on myös oma jaksaminen, oli se sitten kuinka lyhyen/pitkän LOMAN aikaansaamaa!

Mä vielä just ja just pystyn kestämään sen, että sitä omaa aikaa ei ole eikä tule. Mutta jos kotiäitiyden pahimmista puolista puhutaan, niin se ettei ikinä ole mitään sairaslomaa, vaikka kuinka kipee olisi, on ehdottomasti pahin.

Sitä mä en vaan käsitä.

Oletko kysynyt asiaa mieheltäsi? Viimeksi eilen illalla minä kysyin mieheltäni, että saanko omaa aikaa tänään ja hän vastasi myöntävästi. Olisin voinut olla kotona ja yrittää rentoutua, mutta koska en kuitenkaan täysin pysty siihen, lähdin kirjastoon, söin kaupungilla ja shoppailin vähän. Sillä aikaa mies oli syöttänyt vauvan (eri ruokaa ja eri aikaan kuin mitä olisin itse tehnyt) ja tullessani vauva kitisi tyytymättömänä sitterissä, kun mies lämmitti itselleen pizzaa. Tyhjät pilttipurkit lojuivat ruokapöydällä ja likaisia vauvanvaatteita oli lattialla, mutta minä olin rentoutunut ja jaksoin taas puuhailla kotihommia. Mieheni ei tee kotitöitä kuin jatkuvan muistuttelun seurauksena ja hoitaa vauvaa eri tavalla kuin minä, mutta en jaksa stressata niistä asioista, yritän pitää itseni hyvällä mielellä ja järjestää kivoja asioita itselleni silloin tällöin:)

Vaikkapa juuri näin. :D

Eli ne kotiäidin vapaapäivät lienevät ihan siinä kuin ne työssäkäyvän miehenkin, sopimuskysymyksiä. Jos mies saa lauantaina nukkua pitkään ja käydä omilla reissuillaan niin vaimo voi tehdä saman sunnuntaina. Eiköhän valtaosa näistä miehisytä ole kuitenkin suurinpiirtein normaaliälyisiä kun kerta työelämäänkin kykenevät, joten ei se lastenhoito siinä mikään ylivoimainen suoritus ole. Tietenkin mies tekee sen omalla tavallaan ja siinä on annettava periksi - ainakin tiettyyn rajaan asti. Se että on jatkuvasti nalkuttamassa ja valittamassa minkä kaiken mies tekee lapsen ja kodinhoidon suhteen väärin on omiaan syömään miehen halua osallistua noihin töihin. Aika moni kotiäitikin vetäisi jossain vaiheessa sen palkokasvin nekkuun jos mies olisi jatkuvasti arvostelemassa sitä kodin ja lapsenhoitoa koska se tapahtuu erilailla mitä anoppi aikanaan teki...

[QUOTE="vieras";22301148]Niin. Vapaapäivää täälläkin kaipaan. Sehän siinä on, että se vastuu kaiken toimimisesta on mulla koko ajan sillonkin, kun mies on vapaapäivällä. Eli siis musta on tosi rankkaa olla koko ajan se organisoija tms.. Mies toki tekee kaikkea lasten kanssa, mutta eihän ne tajua yhtään mitä kaikkee päivän aikana ja millasilla rytmeillä lapsille pitää tehdä.. Niinku esim ruokailut.. Mies oli tänäänki sillein et joo lähetään sit heti ku vauva herää kauppaan ja sanoin että se pitää syöttää niin ukko oli ihan pettyny tms. Ei se vaan niinku pysty ottaa sitä täyttä vastuuta tai edes puolikasta, sillon ku yhessä ollaan kotona ja hoidetaan lapsia.. Se ei tiedä/tajua sitä et vauva pitää ruokkia 5 kertaa päivässä ja et miten se käytännössä onnistuu ja mikä härdelli siitä sit tulee jos ollaanki siellä kaupassa ja vauvalla on nälkä.. Meidän vauva on siis jo iso kiinteitä syövä mötkäle, jonka nälän voi ennakoida.. Tietysti ton isomman lapsen kanssa mieskin pärjää paremmin, mut esim päiväunet varmaan jäis välistä, ku ei osais hoitaa asioita tarpeeks aikasin, että ehtii sen johonki järkeväään aikaan päiväunille laittaa.. Esim se että ruuanlaitto on pakko alottaa melkein heti ku on heränny eikä sillon ku miehestä alkaa tuntua et on nälkä..[/QUOTE]

Siis just näin! Tää ois voinu olla mun kirjoittama! Tosin meidän nuorin on jo 1,5v. Ja asiat ei muutu mihinkään vaikka oon menny jo töihin, mut mulle töissäolo on "lomaa" sillä nautin suuresti töistäni. Mutta sitä että voisin olla joskus kotona hetken rauhassa, ilman että lapset roikkuu mussa ja että on joku kotityö kesken, sitä kaipaan... Vähän kyllä olen jo asennoitunut että sellaista ei tule ainakaan muutamaan vuoteen...

No siis, mä ainakin otan vapaata. Mua saa ihan vapaasti haukkua, ei kiinnosta!
Otan usein jopa KOKO viikonlopun vapaata. Lapset menee mummolaan, ja miehen kanssa nähdään kavereita, jotka istuvat tuopin äärellä.
Tämä tapahtuu noin kerran kuussa. Mulle ei todellakaan omaksi ajaksi riitä illalla 2 tuntia töllön ääressä.
Vaikka yks kaveri sanoikin, että omaa-aikaa ei voi olla äideillä.. Jepjep... eikai sitä voi olla, jos sitä omaa-aikaa ei ikinä ota!

Älä täällä valita . Ota asia puheeksi miehesi kanssa.
Kun itse olin kotonana niin viikonlopun kokkaus ja tiskausvuorot jaettiin tasan ja yleensä ne tehtiin yhdessä lapsien kanssa. Muut kotihommat tehtiin viikolla ettei viikonloppuna tarvinnut ahertaa.
viikonloppuisin sitten tehtiin yhdessä kaikkea kivaa :)

Yhteistyössä