Eikö ihmisillä ole tilillä rahaa "pahanpäivän" varalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taitaa kestää aika kauan ennenkuin sossun tuista saa neljä tonnia säästettyä. Tai edes viittä sataa. Joten musta on ihan ymmärrettävää, jos toimeentulotukiasiakkaalla ei ole säästöjä pahan päivän varalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Piippari:
No se vasta on typeryyttä olla naimisissa ilman avioehtoa.. paitsi tietenkin jos on saavana osapuolena:)

Ymmärrän tuon ajatusmaailman jos lyödään hynttyyt yhteen 35-vuotiaina kun molemmilla on kertynyt hieman enemmänkin omaisuutta ja velkaa, mutta jos parikymppisinä tai ali yhteistä kotia aletaan rakentaa ja naimisiin mennään niin että kaikki on siihenkin saakka yhdessä ansaittu ja tehty, niin miksi ihmeessä siinä tilanteessa pitäisi avioehtoa vääntää?

Totta - paitsi jos on perintöjä tulossa. Se tuntuu varsin epäreilulta jos toisen suvun raha jakaantuu sitten oikeasti osattomalle.

Näissä parisuhteen rahakeskusteluissa naiset ovat monesti harmillisen huonoja ja hyväuskoisia. En esimerkiksi ymmärrä, että jos nainen on kotona lasten kanssa ja ei kerrytä eläkettään työtä tekemällä ettei sitten mies maksa siltä ajalta vaikkapa vapaaehtoista eläkesijoitusta kompensoimaan tilannetta. Tälläisestä juuri tänään keskustelin 60-vee kollegani kanssa: kymmenisen vuotta kotosalla ja kolme lasta, nyt on pakko keikkua työelämässä jaksoi tai ei, koska eläkekertymä on niin säälittävä. Ja erohan hänellekin oli tullut 30-vuoden liiton jälkeen.. ja elintaso romahtanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Taitaa kestää aika kauan ennenkuin sossun tuista saa neljä tonnia säästettyä. Tai edes viittä sataa. Joten musta on ihan ymmärrettävää, jos toimeentulotukiasiakkaalla ei ole säästöjä pahan päivän varalle.

Eikö toimeentulotukea hakiessa säästötkin oteta huomioon ettei sitä edes saa jos jotain sukanvarressa on? Kun kerran opintolainan valtiontakauskin lasketaan tuloksi vaikkei sitä koskaan olisi nostettu.

Eikö toimeentulotukea hakiessa säästötkin oteta huomioon ettei sitä edes saa jos jotain sukanvarressa on? Kun kerran opintolainan valtiontakauskin lasketaan tuloksi vaikkei sitä koskaan olisi nostettu.
Otetaan. Paitsi jos ne säästöt on tosiaan sukanvarressa eikä pankkitilillä.

No se vasta on typeryyttä olla naimisissa ilman avioehtoa.. paitsi tietenkin jos on saavana osapuolena:)

Ymmärrän tuon ajatusmaailman jos lyödään hynttyyt yhteen 35-vuotiaina kun molemmilla on kertynyt hieman enemmänkin omaisuutta ja velkaa, mutta jos parikymppisinä tai ali yhteistä kotia aletaan rakentaa ja naimisiin mennään niin että kaikki on siihenkin saakka yhdessä ansaittu ja tehty, niin miksi ihmeessä siinä tilanteessa pitäisi avioehtoa vääntää?

Totta - paitsi jos on perintöjä tulossa. Se tuntuu varsin epäreilulta jos toisen suvun raha jakaantuu sitten oikeasti osattomalle.

Näissä parisuhteen rahakeskusteluissa naiset ovat monesti harmillisen huonoja ja hyväuskoisia. En esimerkiksi ymmärrä, että jos nainen on kotona lasten kanssa ja ei kerrytä eläkettään työtä tekemällä ettei sitten mies maksa siltä ajalta vaikkapa vapaaehtoista eläkesijoitusta kompensoimaan tilannetta. Tälläisestä juuri tänään keskustelin 60-vee kollegani kanssa: kymmenisen vuotta kotosalla ja kolme lasta, nyt on pakko keikkua työelämässä jaksoi tai ei, koska eläkekertymä on niin säälittävä. Ja erohan hänellekin oli tullut 30-vuoden liiton jälkeen.. ja elintaso romahtanut.

Varmasti monet ovat tehneet huonoja valintoja ja päätöksiä, mutta onneksi monet miettivät asioita myös eteenpäin ja turvaavat tulevaa muullakin kuin töitä paiskimalla ilman taukoja. Elämää kannattaa myös elää nyt eikä vasta eläkkeellä, eihän sitä tiedä elääkö edes sinne saakka :)

Nuo perintöasiatkin on aika monimuotoisia ja monimutkaisia eikä mun mielestä ole mitenkään yksiselitteistä että pitäisi avioehto tehdä jos joku tulee joskus jotain saamaan. Se on kuitenkin vain rahaa. Ja mä olen meistä sentään se jolla on enemmän tiedossa ja jo tullut ellei nyt äiti ala tuhlailemaan, mitä kyllä toivoisin, olis vähemmän pesää selvitettävänä kun se kamala päivä koittaa.

Mutta tietenkin eri asia jos on jotain sukutilaa tms. joka halutaan suvussa pitää, silloin pitäisi mun mielestä jo vanhempienkin vaatia lapsiaan avioehdot tekemään, vaikka sitten koskemaan vaan niitä osuuksia.

Otetaan. Paitsi jos ne säästöt on tosiaan sukanvarressa eikä pankkitilillä.

Mitenköhän paljon tuollaisia katsotaan taaksepäin. Nostan tilin tyhjäksi ja menen sossuun, varmaan pitää jotain tiliotteita ihmisten itse toimittaa? Hmm, en mä mitään suunnittele :saint:

Mitenköhän paljon tuollaisia katsotaan taaksepäin. Nostan tilin tyhjäksi ja menen sossuun, varmaan pitää jotain tiliotteita ihmisten itse toimittaa? Hmm, en mä mitään suunnittele :saint:
Ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni ainakin kahden kuukauden tiliotteet pitää näyttää. Jos elämäntapaintiaaniksi haluaa ryhtyä, kannattaa tyhjentää tilit sukanvarteen hyvissä ajoin :)

Ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni ainakin kahden kuukauden tiliotteet pitää näyttää. Jos elämäntapaintiaaniksi haluaa ryhtyä, kannattaa tyhjentää tilit sukanvarteen hyvissä ajoin :)

Tämän teemme :D

Tilien tyhjentämisen jälkeen voisi olla hyvä, jos jonkin aikaa tekisi vain osa-aikatyötä. Silloin ei ehkä heräisi edes epäilystä, että sukanvarressa voisi olla jotain.

Ei kai nyt elämäntapaintiaani mitään töitä tee. Elelee vaan ja nauttii :whistle:

Tarkoitinkin, että tekee osa-aikatöitä ennenkuin alkaa elämäntapaintiaaniksi.

Kotiäitiydeltä jos jäis suoraan? Eihän sinä aikana ole mitään säästöjä voinut kerätä :D

Homma kosahtaa vaan siihen että voisi tulla hieman liian tylsää ja olisi ikävä jos pitäisi työkkärin kanssa vehdata. Jos vaikka ihan rehellisesti töihin vähintään osa-aikaisesti.

Kotiäitiydeltä jos jäis suoraan? Eihän sinä aikana ole mitään säästöjä voinut kerätä :D

Homma kosahtaa vaan siihen että voisi tulla hieman liian tylsää ja olisi ikävä jos pitäisi työkkärin kanssa vehdata. Jos vaikka ihan rehellisesti töihin vähintään osa-aikaisesti.
Mutta ehkä siellä työkkärissä jaksaisi käydä laput täyttämässä? Ja jos passitetaan johonkin työhaastatteluun, niin voisi laittaa väljähtynyttä punaviiniä suihkepulloon ja ruiskauttaa sitä parfyymiksi ennen haastatteluun menoa.

:laugh: Laskeuduppa ap sieltä norsunluutornistasi! Mitä helvattaa sä neljää tonnia makuutat tilillä? Sileäksi vain! Mä en ymmärrä MIHIN ihmiset säästää. Elämä on tässä ja nyt! Meillä on omistusasunto ja vakuutukset pahan päivän varalle.

Enkä ole koskaan hakenut sossusta mitään. Ainoat tuet, joita olen nostanut on äitiysraha, kodinhoidontuki ja lapsilisä.

Eilen piti viedä tyttö korvalääkäriin, eikä tilillä ollut kuin 1,20e. Vedin lääkärin ja lääkkeet visalle. Ja kun on vakuutus niin rahat ovat tililläni ylihuomenna odottamassa visalaskua.

Jos toinen joutuu työttömäksi niin sitten etsitään uusi työpaikka. Aina sitä JOTAIN duunia saa. En ehkä koulutustani vastaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelevä:
Tuntuu että jokainen vinkuu, koska tulee sossun rahat ja koska kelan rahat tai koska palkka maksetaan. Monet jopa kituuttaa viimeisen viikon ennen rahantuloa.

Eikö teillä oikeasti ole säästössä tilillä YHTÄÄN rahaa? Miten uskallatte tuhlata kaikki luottaen sossuihin, keloihin ja työnantajiin?

Mulla on aina ollut tilillä nelisen tonnia "pahanpäivän" varalle.

Pienistä tuloista ei muutamaa kymppiä enempää riitä sukanvarteen, vaikka ihan työssäkäyviä ollaan ja ikinä ei ole tarvinnut sosiaalitoimen luukulle mennä:) Aina on asumiseen, ruokaan, hygieniaan ja vaatetukseen liittyviä menoja, puhumattakaan autoista, ettei säästöön jää juuri mitään kuukausittain.

Ei ole säästöjä, kun ne meni jo kymmenen vuotta sitten. Takana pitkä opiskeluputki ja nyt töissä elättäen toista, jonka vuoro opiskella. Tietysti olisimme voineet opiskella yhtaikaa, jolloin eläminen olisi ollut kokonaan yhteiskunnan varassa.

Eipä tällä hetkellä, kun kaikki pahan päivän varat on käytetty. Mies jäi työttömäksi vuoden vaihteessa ja on työvoimakoulutuksessa ja itse olen kotihoidontuella ja kohta opiskelija. Mutta penniäkään emme ole sossusta saaneet, aiomme pärjätä omillamme ja niin me pärjäämmekin.

voihan olla et se pahapäivä on just tullu edellisessä kuussa ja jemma rahat syöty :/

Kyl mul oli useita tonneja jemmassa ennen kuin lapset synty ja jäin kotiin.. mut ne jemmarahat on täs 3:n vuoden aikana syöty. Miehen tilillä on onneksi sit pelivaraa..

Yhteistyössä