Eikö ihmiset tiedä mikä on puseron ja paidan ero?! Tiedätkö sinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Meidän tytöllä oli toissapäivänä synttärit ja muutama ihminen kyseli tekstiviestillä lahjatoivetta, että olisi helpompi ostaa. No, pitkähihaiset puserot ovat nyt melkein kaikki jääneet pieniksi, joten laitoin viestiä, että pusero olisi tarpeellinen. Niin molemmat vieraat toivat t-paidat + jotain muuta siihen lisäksi. Ei siinä mitään, kiitollisia ollaan niistäkin ja varsinkin toinen paita oli aivan ihana. Mutta siis, jos kirjoitin pusero niin mitä te sillä ymmärrätte? Pitkä- vai lyhythihaista? Olisiko ehkä pitänyt painottaa, että pitkähihainen pusero?

Kyllähän noita t-paitojakin tulee käytettyä. Meillä vaan on niitä itse ostettu jo kesäksi aika monta. Mutta jos tulee yhtä kuuma kesä kuin viime vuonna niin tarvetta varmasti on. Ihmettelen vaan, että eikö he sitten ymmärtäneet mitä tarkoitin vai kirjoitinko minä jotenkin väärin?

Onhan nykyään kuvastoissa pitkähihaisia t-paitojakin :kieh:

Mulle
paita = kauluspaidan tyyppinen, napit jne
pusero = pitkähihainen perustrikooyläosa
t-paita = trikoinen lyhythihainen yläosa

pusakka on se lyhyenmallinen ulkotakki ;)

[QUOTE="vieras";23976956]Onhan nykyään kuvastoissa pitkähihaisia t-paitojakin :kieh:

Mulle

pusakka on se lyhyenmallinen ulkotakki ;)[/QUOTE]

Juuri näin.

[QUOTE="vieras";23976956]Onhan nykyään kuvastoissa pitkähihaisia t-paitojakin :kieh:

Mulle

Näin on mullakin, ihan selvä asia. Pusakat on hirveitä, sellainen Simo Vaatehuoneelta hei -meininki tukee mieleen.

Pusero on pitkähihainen pään yli vedettävä paita. Voi olla erikseen esim. poolopusero, neulepusero tai collegepusero.

Napitettava ei ole pusero vaan paksuudestaan riippuen paita tai jakku.

T-paitaa en mitenkään sanoisi puseroksi, kun se on t-paita tai teeppari tai lyhythihainen. Lyhythihainen paita, painotuksella "paita" on mielestäni sitten taas sellainen napitettava kauluspaita-versio.

Nämä on tämmöisiä oman pään mielikuvia, en ole mikään tekstiiliasiantuntija =)

mä en tajua näistä mitään, meillä on vaan t-paitoja ja pitkähihasia puseroita( esikoinen käyttää sanaa pusero, mulle kaikki paitoja vaan.). ja huppareita ja takkeja. :D en tiedä mitä on paitapuserot tms. Ja ite käytän vaan paitoja :D

Pusero on minulle se jossa on nappeja/vetskari
Paita sitten nuo muut pitkähihaset, normaalin paidannäköset :D
T-paidat lyhythihaisia paitoja
Topit niitä pienempiä paljastavampia paitoja
Ja tunikat on sitten omituisia pitkiä paitoja, vaihtoehtoisesti lyhyitä mekkoja

Ok, olisi siis pitänyt olla tarkempi. Näköjään ihmiset käsittää nämä niin eri tavoin.

Minulle pusero tarkoittaa pitkähihaista puseroa, jossa ei ole nappeja tms. Ihan vaan perusyläosa, jossa pitkät hihat.

T-paita / paita on minulle lyhythihainen paita. Tiedän kyllä, että sanotaan myös "pitkähihainen paita". Sen takia en sanonut, että tuokaa paita ja sitten odottanut pitkähihaista versiota. Vaan sanoin PUSERO.

No siis, kuten sanottu, kiitollisia ollaan noistakin (vaikka joku sitä jo epäili huolimatta siitä, että kirjoitin näin jo aloitukseen). Mulle ihan oikeasti on yks ja sama vaikka tultaisiin vain kortin kanssa, pääasia, että tullaan juhlimaan ja kyläilemään. Mutta ihmettelin vain, että mikä tässä pusero-jutussa meni vikaan. Nytpä tiiän :D

"Nykysuomen sanakirja määrittelee paidan yläruumiin verhona käytetyksi kaula-aukolliseksi (alus)pukineeksi, joka on yleensä edestä umpinainen ja jota tavallisesti pidetään lähinnä ihoa. Sanakirja rinnastaa paita-nimityksen ihokas-nimitykseen.

Puseron samainen opus kuvaa väljemmin vain yläruumista verhoavaksi vaatekappaleeksi. Puseron mallissa voi olla paljon variointeja, esimerkeiksi sanakirja antaa mm. väljä, tiukka, paitamainen, kasakkamallinen ja pään yli vedettävä.

Paitapusero puolestaan on Nykysuomen sanakirjan mukaan miesten paidan mallinen (=pitkähihainen), usein kaulan mukaisella kauluksella varustettu naisten pusero, jonka alaosa tavallisesti pidetään hameen vyötärön alla.

Paidan ja puseron ero ei siis ole täysin yksiselitteinen. Oleellista on ehkä tuo paidan ihokkaaseen vertautuminen: paitaa pidetään aina lähinnä ihoa, puseroa sen sijaan voi pitää paidan päällä tai ilman paitaa.

Tarkistin myös Suomen standardisoimisliiton standardit, mutta ne eivät näemmä ota kantaa vaatekappaleiden nimityksiin."

Mulle

Tätä mieltä minäkin olen, mutta puheessa tulee käytettyä kaikista yläosista paita sanaa.

Yhteistyössä