Eikö 9 vuotiaat enää leiki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tintti

Vieras
Kyselin eilen kummi-tyttöni äidiltä et mitähän tälle meidän kummi-tyttöselle vois ostaa joululahjaksi. Ei kuulema ainakaan mitään leluja, koska ei ton ikäset enää leiki..siis olenhan mä tienny et lapsuusaika on nykyään lyhyt mut et näin lyhyt ettei 9 vuotiaatkaan enää leiki. no ehkä suurinosa ton ikäisistä vielä leikkiikin..toivottavasti ainakin..olis ihan kiva kuulla et millasia teidän 9 vuotiaat neidit on ja mitä löytyy tämän vuoden joululahjalistalta

no mun siskon tyttö on tuon ikäinen ja leikkii ainakin bratzeilla ja pet shopeilla ihan sujuvasti, lisäksi winx-nuket on suosikkeja =) aika lähellä tosin hänelläkin se aika, ettei enää leiki... meidän esikoinen taas on nyt seitsemän ja on aina ollut aika huono leikkimään.. hänellä vähän sama vaihe kuin tuolla siskon yhdeksänvuotiaalla.. tykkää vaan lukea ja piirrellä ja kirjoitella ja tanssia ja jumppailla ja pallotella ja sellaista, ei niinkään leluilla leikkiä.... =)

Meillä on isoja poikia, 12v joulu on tainnut olla sellainen että eivät ole saaneet enään leluja?
Pojat toki leikkivät nuorempien sisarusten kanssa mutta omia leluja ei enään ole.

Lautapelit ovat kivoja, niitä on edelleen aika monta.
Suosikit monopoli, cluedo ja alias.

meillä on 8.5v poika, tosin erityislapsi mutta leikkii ulkona muiden lasten kanssa hippaa yms.
piirtää autoja, pelaa,kerää tavaroita, leikkii joskus legoilla.
joululahjaksi tulee saamaan digikameran tai sen pienen nintendo pelikoneen tai jotain carseihin tai rottatouilleen liittyvää.

Valitettavasti ainakaan mun poikapuoleni (9v) ei leiki nykyään millään. Tietokoneella vain istuisi vaikka aamusta iltaan jos annettais, kun tulee meille. Nyt oli vaatimaton joululahjatoive; ei sen enempää kuin sähkökitara!!!!!!!!!!!!!! Voi jessus, ja mies aikoi sen ostaa. Siis oikean sellaisen. Riitahan siitä tuli, kun poika ei osaa soittaa edes akustista, niin saatika sähköistä. Sitäpaitsi jos tässä iässä ostaa sille niinkin arvokkaita lahjoja niin mitä se on jatkossa sitten....

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Valitettavasti ainakaan mun poikapuoleni (9v) ei leiki nykyään millään. Tietokoneella vain istuisi vaikka aamusta iltaan jos annettais, kun tulee meille. Nyt oli vaatimaton joululahjatoive; ei sen enempää kuin sähkökitara!!!!!!!!!!!!!! Voi jessus, ja mies aikoi sen ostaa. Siis oikean sellaisen. Riitahan siitä tuli, kun poika ei osaa soittaa edes akustista, niin saatika sähköistä. Sitäpaitsi jos tässä iässä ostaa sille niinkin arvokkaita lahjoja niin mitä se on jatkossa sitten....

Musta toi kyllä on ihan fiksu lahjatoive, ja jos se jää ainoaksi lahjaksi siltä taholta, niin ei se rahallisestikaan hirmuinen.

Vai enkä mä taas näe kokonaisuutta, meillä kun kitarat kuuluvat osana elämään... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:

Musta toi kyllä on ihan fiksu lahjatoive, ja jos se jää ainoaksi lahjaksi siltä taholta, niin ei se rahallisestikaan hirmuinen.

Vai enkä mä taas näe kokonaisuutta, meillä kun kitarat kuuluvat osana elämään... :/

Juu, eihän se tavallaan paha olekaan, mutta kuitenkin. Eniten ärsyttää ajatuksen tasolla se, että poika ehtinyt pienen elämänsä aikana aloittaa jos jonkinmoista harrastusta, isä sponssannut kaikkiin vaatetta ja varustetta sun muuta tarpeellista ja aina on innostus loppunut kuin seinään. Ja kalliit varusteet sitten ylimääräisenä kaapeissa.

Pelkään että kitaralle käy samoin, toki sen saa varmaan jouhevasti myytyä poiskin, mutta kuitenkin.

Kyllä minun kaikki tuntemani vanhemmatkin lapset leikkivät vielä. Vaikka selvästi jo naapurin 12-vuotias haluaa alkaa vetää vähän vanhempaa linjaa. Ehkä meidän tyttären kanssa on ihan kiva välillä "hengähtää" isona olemisesta. Omani on siis 8-vuotias.

aika monet ton ikäiset ei enää nykyisin leiki. onneksi mun 10 vuotias leikkii vielä hevosilla ja brazeilla. maailma muuttu. ennen ton ikäiset leikki vielä kovasti. itsekin leikin ja oli ihan lapsi vielä. nykyisin ton ikäisenä meikataan ja värjätään hiuksia jo täyttä päätä

Kyllä meidän 9-v leikkii vielä... Pihalla hippaa, kirkkistä, jne. ja sisällä rakentelevat pienempien kanssa legoja, pelailevat lautapelejä yms. Tokihan tämä tietokone on myös houkutteleva vaihtoehto, mutta joku raja siinä pitää olla kauanko koneella istutaan...

Mun tyttö täyttää parin kuukauden kuluttua 9v ja leikkii (onneks..), ulkona ulkoleikkejä (kotista, koiraa, ihan hiekkalaatikkoleikkejä ym. ym), sisällä leikkivät koulua, kotyia, kauppaa...yleensä suurimman osan ajasta on joku leikki menossa.
Joululahjatoiveena hänellä pestävä babyborn nukke...ja tässä kohtaa äiti mietti, onkohan se vähän liian "lapsellinen"...
Mut tyytyväinen oon, että leikkii ja toivottavasti leikkii v ielä kauan!

Meillä on tuttava piirissä paljonkin näitä 9 vuotiaita, niin tyttöjä kuin poikiakin . pojilla se valitettavasti tuppaa jo tossa iässä olemaan sitä tietokoneen tai pleikkarin kanssa pelailua ja kun monilla se tuntuu olevan ainoa harrastus..kun ei niitä mikään muu kiinnosta sanoo vanhemmat. tytöissä on sit enempi eroja, toiset leikkii vielä täysiään ja toiset harrastaa jo meikkailua yms. jotenkin olen huomannut et maalla asuvat lapset pysyis lapsina pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun tyttö täyttää parin kuukauden kuluttua 9v ja leikkii (onneks..), ulkona ulkoleikkejä (kotista, koiraa, ihan hiekkalaatikkoleikkejä ym. ym), sisällä leikkivät koulua, kotyia, kauppaa...yleensä suurimman osan ajasta on joku leikki menossa.
Joululahjatoiveena hänellä pestävä babyborn nukke...ja tässä kohtaa äiti mietti, onkohan se vähän liian "lapsellinen"...
Mut tyytyväinen oon, että leikkii ja toivottavasti leikkii v ielä kauan!

Mun tyttö on 7,5v ja toivoo sitä poika babyborn nukkea. Mä mietin kans, et ostanko vai en??

No jos isä haluaa POJALLEEN ostaa kitaran niin eipä sinulla siihen ole mitään sanomista! Kuultaa läpi että et hyväksy poikaa ja olet kateellinen! Mutta semmosiahan ne äitipuolet on....

Kyllä meidän 9v tyttö leikkii, onneksi! Mm. juoksee pitkin metsikköä rakentamassa majoja, leikkii hevosilla, rangatangoilla, "naamiaisvaatteilla" ( meikkaa ja pukee itseään ja pikkusiskoja:D) ja mitäs muuta... Noi nyt on suosikki juttuja mitä leikkii. Kyllähän tyttö lukee ja pelaakin, mutta leikki tosiaan onneksi pysynyt vielä mukana:)

Täällä maalla lapset taitaa kyllä muutenkin "pysyä lapsina" kauemmin kun kaupungeissa?! Ainakin mitä olen tuttujen lapsia katellut...

Meillä oli viikonloppuna käymässä eräs tuttava perhe ja heillä on kohta 10 vuotta täyttävä tyttö. no täällä kun tuota lunta on jo ihan mukavasti, niin meidän lasten mielipuuhaa on tietenkin mäenlasku, meidän lapset siis 8 ja 10v. halusivat tietysti tän tytön mukaan mäenlaskuun, mut eipä hän halunnut lähtee ja eihän siinä tietysti mitään, mut jotenkin kummastutti hänen äitinsä kommentti, että meidän xxxxx on jo niin iso tyttö ettei tollaset lasten leikit enää kiinnosta. et oiskohan jossain tapauksissa kyse siitä, et ne vanhemmat saa lapsen "aikuistumaan" liian aikaisin, kun täälläkin joku mietti et voiko ostaa nukkea 9 vuotiaalle vai onko se jo liian lapsellista.

Meidän tyttö täyttää tällä viikolla 10.v. Toivoo lahjaksi poika babybornia, erilaisia baby born tavaroita, brazeja ja niiden tarvikkeita yms. leluja. Ja aiomme kyllä ostaa niin kauan kun itse niitä toivoo...

Joidenkin kavereiden kanssa tosin yhdessäolo on pelkästään "olemista". Eli kuljetaan pitkin kylää, istuskellaan aidoilla tms.

Onneksi ei kovin usein halua näiden kavereiden kanssa olla vaan mielummin leikkii leluilla

Lapset on erilaisia. Mun kummityttö 11v leikkii kuulemma vielä Bratzeilla ja hevosilla, mutta taas sukulaistyttö vuoden nuorempi ei oikeastaan leiki leluilla. (Olisin jälkimmäisellekkin antanut Bratzin lahjaksi, mutta äitinsä kertoi ettei enää tyttö leiki.

Meidän 9v poika rakentelee välillä kavereittensa kanssa legoilla, sekä suurilla että pienillä.