Eikä!! Siis päiväkoti on juhannusaattona kiinni!!

  • Viestiketjun aloittaja voi vee
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Noin niinkuin ihan mietintänä että miksi ihmeessä valtaosa tarhoista on näitä "virka-aika" tarhoja kun ei ole kohta kun Kela ja sosiaalitoimisto jossa työajat on "virka-ajat" . Tuntuu että enemmistön tarve on jotain muuta kun valtaosa tarjoaa!
Kyllä minun mielestäni suurin osa ihmisistä tuntuu edelleen tekevän töitä klo 6-18 välillä. Jos sitten itse painaa ylitöitä tuon lisäksi niin olisi varmaan hyvä pysähtyä miettimään onko se lasten kannalta paras ratkaisu kuitenkaan.


 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika jälkijunassa tulee tuo päivähoitopalvelu. Melkein joka alalla tehdään jo työtä vuoroissa, teetetään ylitöitä ja ollaan pyhinä töissä.
Mä luulen, että ne palvelut tulevat kysynnän mukaan. Eli jos ihmiset hakevat lapselleen hoitopaikkaa päiväkodista, joka on auki ma-pe klo 7-17, niin silloin myös oletetaan, että vanhempien työaika osuu tuohon ajankohtaan. Tai jos ei osu, muun ajan lapsen hoito tapahtuu vanhempien toimesta jossain muualla kuin päiväkodissa. Jos taas vanhempien työaika ei osu tuohon ajankohtaan eikä vanhemmilla ole mahdollisuutta järjestää lapsen hoitoa muulla tavoin päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella, silloin vanhemmat hakevat paikkaa lapselleen vuoropäiväkodista. Kun niihin vuoropäiväkoteihin alkaa tulla enenevässä määrin hakemuksia, kunnat joutuvat reagoimaan asiaan.

 
lastenhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika jälkijunassa tulee tuo päivähoitopalvelu. Melkein joka alalla tehdään jo työtä vuoroissa, teetetään ylitöitä ja ollaan pyhinä töissä.
Mä luulen, että ne palvelut tulevat kysynnän mukaan. Eli jos ihmiset hakevat lapselleen hoitopaikkaa päiväkodista, joka on auki ma-pe klo 7-17, niin silloin myös oletetaan, että vanhempien työaika osuu tuohon ajankohtaan. Tai jos ei osu, muun ajan lapsen hoito tapahtuu vanhempien toimesta jossain muualla kuin päiväkodissa. Jos taas vanhempien työaika ei osu tuohon ajankohtaan eikä vanhemmilla ole mahdollisuutta järjestää lapsen hoitoa muulla tavoin päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella, silloin vanhemmat hakevat paikkaa lapselleen vuoropäiväkodista. Kun niihin vuoropäiväkoteihin alkaa tulla enenevässä määrin hakemuksia, kunnat joutuvat reagoimaan asiaan.
Näinhän se on. Oman kunnan alueella suurin osa päiväkodeista on auki 6.15-17 ja tarvittaessa hoitoa järjestetään normipäiväkodissakin klo 18 saakka mutta silloin todellakin tulee olla oikea tarve hoidolle eli jokaisen perheen kohdalla keskustellaan erikseen ovatko tosiaan kummatkin vanhemmat töissä ko ajan (tai jos kyse yh.sta niin onko hoidontarve työntakia klo 18 saakka todellinen).

Sitten on iltapainotteinen päiväkoti joka on auki klo 22 saakka, jonne ohjatana perheet joissa molemmat vanhemmat tekevät iltapainotteisesti työtä esim kaupassa. Ja ympärivuorokautinen esim sairaalaan hoitohenkilökunnan lapsille.

Ja suurin osa vanhemmista todellakin valitsee sen hoitoajan klo 6.15-17 välille eli ilmeisesti vielä nykyisinkin niitä työaikoja voidaan sumplia tai ne osuu ko ajalle muutenkin.

Mutta varmasti tulee vuorohoitolisääntymään jos ja kun aukioloajat pitenee muuallakin yhteiskunnassa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
Ja suurin osa vanhemmista todellakin valitsee sen hoitoajan klo 6.15-17 välille eli ilmeisesti vielä nykyisinkin niitä työaikoja voidaan sumplia tai ne osuu ko ajalle muutenkin.
Useimmissa perheissä varmaan pystytään sumplimaan vanhempien työaikoja siten, että molemmat vanhemmat eivät ole lauantaisin, sunnuntaisin tai arkipyhinä yhtäaikaa töissä. Eli ainakin toisen työnantaja joustaa työvuorojen suhteen tai toisella vanhemmista ei olekaan työvuoroja päiväkotien aukioloaikojen ulkopuolella. Ja ne,joiden työpaikoilla ei jousteta eikä ole niitä tukiverkostojakaan, hakevat lapsilleen hoitopaikkaa vuoropäiväkodista.

 
vieras
Ei joka kunnassa ole vuorohoitopäiväkoteja. Itsellä vapaaviikonloppu kerran kuussa, muuten la ja su aina töissä. Miehellä vaihdellen viikonloput töitä. Meillä lapset pph:lla joka tekee joskus muutaman vuorokaudenkin yhteenputkeen töitä. Halvempaa kunnalle kuulema näin. Välillä päivähoidosta sitten vaan ilmoitetaan ettei tarjota hoitoa jos esim koulutusta. Sen luontoinen työ meillä molemmilla ettei työnantaja pysty joustamaan työajoissa ekä mielellään myönnä palkatontakaan kun sijaisia lähes mahdoton saada.
 
No höh
Kai tämäkin on kuntakohtaista. Oma lapseni on ihan arkiaikaan auki olevassa päikyssä, mutta hoitoa saa tarvittaessa vaikka juhannuksena tai jouluna tai uutenavuotena. Tässä kaupungissa on päivystävä päiväkoti tietääkseni aina auki. Itse olen joutunut pitämään lasta vain yhden pitkäperjantain hoidossa tällaisina pyhinä. Omalla lapsellani on siis sopimus vuorohoidosta "tarvittaessa".

Näin Tampereella.

Mutta aika kohtuutonta mun mielestä tollanen "tottakai kaikki päikyt on kiinni toope" -huutelu. Varmasti erittäin suurta vaihtelua tässä asiassa eri kunnissa.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei joka kunnassa ole vuorohoitopäiväkoteja. Itsellä vapaaviikonloppu kerran kuussa, muuten la ja su aina töissä. Miehellä vaihdellen viikonloput töitä. Meillä lapset pph:lla joka tekee joskus muutaman vuorokaudenkin yhteenputkeen töitä. Halvempaa kunnalle kuulema näin. Välillä päivähoidosta sitten vaan ilmoitetaan ettei tarjota hoitoa jos esim koulutusta. Sen luontoinen työ meillä molemmilla ettei työnantaja pysty joustamaan työajoissa ekä mielellään myönnä palkatontakaan kun sijaisia lähes mahdoton saada.
Kun mun esikoinen meni päiväkotiin, koko tässä kaupungissa ei ollut ainoatakaan vuoropäiväkotia. Joten en voinut mennä vuorotyöhön vaan oli hommattava päivätyö. Enkä nyt tarkoita, että ihmisten pitäisi nyt just alkaa vaihtaa työpaikkojaan vaan että ne työajat joutui ottamaan huomioon jo siinä vaiheessa, kun alkoi töihinpaluuta suunnitella.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei joka kunnassa ole vuorohoitopäiväkoteja. Itsellä vapaaviikonloppu kerran kuussa, muuten la ja su aina töissä. Miehellä vaihdellen viikonloput töitä. Meillä lapset pph:lla joka tekee joskus muutaman vuorokaudenkin yhteenputkeen töitä. Halvempaa kunnalle kuulema näin. Välillä päivähoidosta sitten vaan ilmoitetaan ettei tarjota hoitoa jos esim koulutusta. Sen luontoinen työ meillä molemmilla ettei työnantaja pysty joustamaan työajoissa ekä mielellään myönnä palkatontakaan kun sijaisia lähes mahdoton saada.
Kun mun esikoinen meni päiväkotiin, koko tässä kaupungissa ei ollut ainoatakaan vuoropäiväkotia. Joten en voinut mennä vuorotyöhön vaan oli hommattava päivätyö. Enkä nyt tarkoita, että ihmisten pitäisi nyt just alkaa vaihtaa työpaikkojaan vaan että ne työajat joutui ottamaan huomioon jo siinä vaiheessa, kun alkoi töihinpaluuta suunnitella.
Meidän kunnassa ei paljon valita työpaikkoja, ne on naisilla lähinnä kaupan kassalla, vuorotyössä, tai hoitopuolella eli vuorotyötä sielläkin. Itse olen asennoitunut että kyllä tästä selvitään, ja vaatinut sitten vaan että järjestävät sen lastenhoidon jotenkin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän kunnassa ei paljon valita työpaikkoja, ne on naisilla lähinnä kaupan kassalla, vuorotyössä, tai hoitopuolella eli vuorotyötä sielläkin. Itse olen asennoitunut että kyllä tästä selvitään, ja vaatinut sitten vaan että järjestävät sen lastenhoidon jotenkin.
Mä olin kans sillon sairaanhoitaja. Ja kun vuoropäiväkoteja ei ollut, niin niitä ei ollut. Pakko oli keksiä jotain muuta. Onneksi pääsin vanhainkotiin, jossa siaraanhoitajia oli vain yksi per osasto ja heillä aina päivätyö. Tiedän, että nykyisin on vieläkin hankalampaa kuin silloin. Mutta juuri noin pitää vuorohoitoa tarvitessa tehdäkin eli hakea sellaista hoitopaikkaa, jossa vuorohoito on mahdollista. Eikä niin, että hakee päivähoitopaikkaa tavispäiväkodista ja sitten ihmettelee, kun se ei olekaan viikonloppuisin tai arkipyhinä auki.

 
Mulla
No mä olen joutunut tinkimään omasta työstä sen takia, että voin pitää lapset ihan normisti auki olevassa pk:ssa...Vasta kun lapset isompia haen ihan oman alan työhön, joka usein on kolmivuoro työtä, myös viikonloppuisinkin...nyt siis teen duunia normi virka-aikana (päiväkodissa :) ).
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle oli kyllä uusi asia siihen asti kun oma lapsi oli hoidontarpeessa juhannusaattona. Kaikki tuntui olevan töissä mut päiväkoti oli silti kiinni. Enkä ole edes mikään vuotoyöläinen. Sen jälkeen kun omalle kohdalle osui tuo hoidontarve, seuraavana vuonna jo tiedostin asian. Ei sitä tule montaakaan asiaa mietittyä ennen kun se osuu omalle kohdalle.
Mä luulen, että tähän ketjuun vastanneista aika moni on jo sen ekan kertansa kohdannut ja siten tietää, että päiväkoti ei ole juhannusaattona auki. Siksi tulee sanottua, että "tottakai päiväkoti on kiinni". Se, joka kohtaa asian ekaa kertaa, on toki hetken ymmällään. Mutta kun selviää, että juhannusaattona päiväkodit on olleet kiinni iät ja ajat, niin sen jälkeen ei enää ylläty :)
Katsos kun suurn osa ei varmaan ole koskaan edes olettanut, että ne voisivat olla auki.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Minulle tuo oli yllätys. Luulin juhannusaaton olevan samanlainen normaali työpäivä kuin esim. vappuaatto. Mutta olenkin tehnyt elämäni aikana vain vuorotöitä.
On sulle siitä juhannusaatosta tullut vuorotyössäkin vastaavasti yksi vapaa lisää. On ihan lakisääteinen juttu. Juhannusaatto ei ainakaan viimeisen 30 vuoden aikana ole ollut tavallinen perjantai.

 
Alkuperäinen kirjoittaja No höh:
Kai tämäkin on kuntakohtaista. Oma lapseni on ihan arkiaikaan auki olevassa päikyssä, mutta hoitoa saa tarvittaessa vaikka juhannuksena tai jouluna tai uutenavuotena. Tässä kaupungissa on päivystävä päiväkoti tietääkseni aina auki. Itse olen joutunut pitämään lasta vain yhden pitkäperjantain hoidossa tällaisina pyhinä. Omalla lapsellani on siis sopimus vuorohoidosta "tarvittaessa".

Näin Tampereella.

Mutta aika kohtuutonta mun mielestä tollanen "tottakai kaikki päikyt on kiinni toope" -huutelu. Varmasti erittäin suurta vaihtelua tässä asiassa eri kunnissa.
Onhan tuo. Mä olen männä vuosina ollut töissä juhannuksena, tosin ryhmiksessä. Siellä oli myös hoidossa viereisen päiväkodin lapset jotka hoitoa tarvivat, oli kyseessä tavis sunnuntai, joulu taikka juhannus. Tai vaikka yö.

Eli juu, aika höpöä tuo huutelu.
 
alakohtaista
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Minulle tuo oli yllätys. Luulin juhannusaaton olevan samanlainen normaali työpäivä kuin esim. vappuaatto. Mutta olenkin tehnyt elämäni aikana vain vuorotöitä.
On sulle siitä juhannusaatosta tullut vuorotyössäkin vastaavasti yksi vapaa lisää. On ihan lakisääteinen juttu. Juhannusaatto ei ainakaan viimeisen 30 vuoden aikana ole ollut tavallinen perjantai.
Ihan alakohtaista tuo. Meillä saa 50%:lla korotetun palkan, eikä mitään vapaita. Jouluaattona sama juttu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juhannusaatto on kaikilla normaalivapaa eli jos silloin on töitä saa siitä vapaapäivän. Jos ap tekee vuorotyötä niin miksi lapsi ei ole vuoropäiväkodissa?
mikä helvetin normaali vapaapäivä? :eek: Onhan sillon kaupat ja vaikka mitkä puljut auki. No onneksi olen vielä kotona lasten kanssa niin ei tarvii ihmetellä minne saa hoitoon.
Onhan ne jouluaattonakin auki. Mutta ei normaali päiväkoti ole silti auki jouluaattona. Ap:n kannalta harmi, toivottavasti saat lapsen johonkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Abc:
Juhannus aatto ei todellakaan ole mikään pyhä vaan normaali työpäivä kaupat vaan sulkee aikaisemmin vittu mitä sakkia täällä on
No aika monella alalla juhannusaatto on palkallinen vapaapäivä, joten vittu vaan itselles.
 
Eikö siitä oikeesti oo tiedotettu aiemmin?
Me saatiin muistaakseni aina heti hoidon alettua joku päivämäärälappunen, jossa oli ne päivät kun päikky on kiinni ja silti tuli aina paria viikkoa aikaisemmin muistutuslappu lokerikkoon tai hoitajat muistuttivat.

 
Laskekaas rouvat ne helmanne alas, näkyy niin paljon vit**ja :snotty:


Juhannusaatto on samanlainen kuin jouluaatto- ei silloin päikyt oo tavannu auki olla. Eikä oikein mikään muukaan paikka kun tietyn aikaa vaan jos laisinkaan.
 

Yhteistyössä