Eihän se voi mennä niin, että elatussopimus käydään uusimassa aina yhdessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelyä

Vieras
Mies sanoi, että he eivät kuulemma voi käydä allekirjoittamassa siyä erikseen. Miehen exä on siellä aina kuuntelemassa miehen raha-asiat ja paljonko pystyy maksamaan elareita :o mä en oo kuin sen ekan kerran käynyt exän kanssa yhdessä. Sen jälkeen aina erikseen, koska onhan exällä siellä selvitettävä tulonsa, työtön kun on.

Siellä joutuu istumaan exänsä kanssa vierekkäin jota ei halua ees kattoa päin. Joutui itse vielä ilmoittamaan tän ajankin exälleen. Eikös exän kuuluis varata oma aika? Kerran vuodessa joutuu aina uusimaan.

Niin se vain on. Kerran vuodessa on vielä vähän. Itsellä on nyt ollut sama juttu noin 3 kuukauden välein. Olisi muutakin tekemistä (niin kuin vaikka töiden tekeminen), mutta minkäs teet.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelyä;26324151:
Mies sanoi, että he eivät kuulemma voi käydä allekirjoittamassa siyä erikseen. Miehen exä on siellä aina kuuntelemassa miehen raha-asiat ja paljonko pystyy maksamaan elareita :o mä en oo kuin sen ekan kerran käynyt exän kanssa yhdessä. Sen jälkeen aina erikseen, koska onhan exällä siellä selvitettävä tulonsa, työtön kun on.

Mikä tässä siis oli se ongelma?

Eihän sinne tietenkään pakko ole mennä yhdessä, mutta mitä haittaakaan siitä olisi? Me tosin exän kanssa käytiin viimeksi eri aikaan, mutta käytiinkin vain allekirjoittamassa paperit. Oltiin etukäteen muotoiltu sopimukset yhdessä ja lähetettiin s-postilla lv:lle, joka siirsi ne omille pohjilleen. Ne sitten käytiin allekirjoittamassa silloin kun itselle parhaiten sopi.

Miksi se sopimus tehdään määräaikaisena? Meillä on tehty sopimus 16 vuotta sitten ja nyt käytiin tekeen uus, kun lapsi siirtyy toiselle vanhemmalle asumaan, joten kai se elarikin on hyvä kääntää toisinpäin. Pienempien lasten isän kans on myös tehty jatkuva sopimus siihen asti että lapset on 18.

Se tehdään vain määräaikaisena ja tosiaan miehen raha-asiat käydään siellä läpi exän ollessa paikalla. Palkan suuruus tai onko työttömänä

Ne asiat ei mun mielestä kuulu exälle..

Meillä tehdään määräaikaisen 2 vuodeksi aina kerrallaan. Näin on menty 6 vuotta. Koska mies on ollut aina työtön tai opiskelija tai muuten vaan varaton, niin ne ei suostu tekemään pitkäaikaista sopparia. Juuri varmaan siksi, että haluavat varmistaa, että mies ei todella pysty maksamaan mulle sitä summaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä kans;26325111:
Meillä tehdään määräaikaisen 2 vuodeksi aina kerrallaan. Näin on menty 6 vuotta. Koska mies on ollut aina työtön tai opiskelija tai muuten vaan varaton, niin ne ei suostu tekemään pitkäaikaista sopparia. Juuri varmaan siksi, että haluavat varmistaa, että mies ei todella pysty maksamaan mulle sitä summaa.

Ajatus harhailee ja unohtui osa asiasta:
Meillä kun asutaan eri paikkakunnilla, niin hoidetaan asia erikseen asuinkuntiemme lastenvalvojien luona. Silti multa kysellään lapsen isän asioista. Onko töissä? Missä asuu? Opiskeleeko? Suoraan sanottuna en tiedä mitä ne multa niitä kyselevät, en minä tiedä paljonkaan hänen toimistaan. Luulisi, että se on sen miehen kunnan lastenvalvojan tehtävä mieheltä kysyä, paljonko tienaa jne.

Luulisin, että se olisi vain helppoa jos voisi istua saman pöydän ääressä tekemässä tuon sopparin. Meillä ei ole kertaakaan mennyt ihan ohjekirjan mukaan tuo paperin tekeminen. Aina se paperi on jäänyt jonkun pöydälle, jonka olisi pitänyt toimittaa se toiselle lastenvalvojalle ym.

Sikäli miehesi raha-asiat kuuluvat hänen exälleen, että niiden perusteellahan se elatusapu määritellään. Jos miehesi on ihan pa, exällä on oikeus tietää siitäkin, miksi ei sen vuoksi voi maksaa elareita. Jos taas tienaa hyvin, kai sekin tulee ilmi sitä kautta paljonko niitä elareita sitten pitää maksaa...

Uusimmat

Yhteistyössä