Eihän pimeästä työpaikasta voi mitenkään jäädä kiinni sossulle/työkkärille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Holt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Manttu";24229294]Miten sossu näkee kuinka pärjää? Kotona voi olla iso telkkari yms. eikä sossu sitä mistään tiedä. Sossussa ei kannata käydä ne parhaimmat vaatteet päällä. :D[/QUOTE]

No jos saatte pienintä mahdollista rahaa, ettekä koskaan valita sossussa rahojen vähyyttä, niin taatusti kellot soi.

Mutta pienin ongelma tuo varmaan on. Suurin taitaa olla just tuo mainittu työtapaturmariski. Eli jos työpaikalla tai -matkalla tapahtuu onnettomuus, olet tosi liemessä.

Mä en viittis tehä työtä joka ei kerrytä eläkettä, ei sisällä vakuutuksia eikä kartuta mun työkokemusta koska en voi siitä missään työtodistusta näyttää, eikä kerrytä lomarahoja eikä lomapäiviä eikä sisällä työterveydenhuoltoa eikä mitään. Samalla ajalla tekisin jotain toista työtä jossa saisin nuo kaikki kaupan päälle. Varsinkin kun 100 euroa päivä ei oo es kovin hääppönen palkka kun ei kerrytä lomarahoja.

Kiinnijäämisen riskit eivät ole suuret, mutta eläke ja sairasvakuutusmenetykset ovat. Osa tekee pimeitä töitä vain osittain siten, että saavat minimipalkan verollisena ja extraa pimeänä. Tuossa ongelmana on jos tulee riitaa työnantajan kanssa ja sitten eläkemenetys.

Kiinnijäämisen riski riippuu monesta asiasta. Miten suurella paikkakunnalla asut? Kuinka moni tietää et, olet työtön? Ja sossun asikas? Tosin työttömyydestäkin voi päätellä, et mahdollisesti on sossun asiakas.. Mitä se pimeä työ on? Missä sitä tehdään ? jne...

Joku saattaa käräyttää jos vähänkin epäilee. Varsinkin pienellä paikkakunnalla tieto voi mennä vahingossakin kun sossu onkin jonkun tuttu tai tutun tuttu. Joskus elo on niin sattumien varassa. Täällä kerran yks kärähti kun sen kaveri suunnitteli yksiä bileitä ja siinä etittiin kaikille sopivaa aikaa (eli mm työaikatauluja mietittiin.). Yksi toinen kaveri sitten puhu tästä ystävänsä kanssa joka on sossuntäti ja jotenkin keskustelussa vilahti pimeän työntekijänkin nimi ja kun oli juui käynyt sossussa, niin tää kiinnitti siihen huomiota ja alko kyselee tarkemmin tästä ja selvis et sama tyyppi...

Työnantaja saattaa olla tarkkailussa, oikeastaan suurempi riski mitä enemmän pimeän työntekijöitä on. Jos työ näkyvää saattaa joku sellainen nähdä ketä tietää ettet ole töissä jne.

Riski voi olla hyvin pieni, mut 100 % varmaa se ei ole ettei kärähdä...

No jos saatte pienintä mahdollista rahaa, ettekä koskaan valita sossussa rahojen vähyyttä, niin taatusti kellot soi.

Mutta pienin ongelma tuo varmaan on. Suurin taitaa olla just tuo mainittu työtapaturmariski. Eli jos työpaikalla tai -matkalla tapahtuu onnettomuus, olet tosi liemessä.

No enhän mä mitään saa, mutta ihmettelen, että miksi siellä sossussa pitäisi valittaa rahojen vähyyttä? Mä olen joskus vuosia sitten saanut toimeentulotukea, mutta en mä siellä valittanut kun rahaa hain. En välttämättä edes nähnyt koko virkailijaa vaan täytin hakemuksen kotona ja vein sen liitteineen sossuun ja päätös tuli postissa.

Hölmön hommaa tehdä pimeää duunia. Kannattaisikohan yrittää hommata ihan päivänvalon kestävä työpaikka, jotta saisi eläkkeetkin kertymään? Vai haluatko vielä eläkeiässäkin asioida sossussa ja Kelassa?

No ainahan tuollasessa on mahdollisuus, että jää kiinni. itse tiedän useampia, jotka tekee pimeetä työtä lisäksi, vaikka ovat hyvissä ammateissa rehdissä päivätyössä. se on se rahan ahneus, mikä ihmisessä on.

[QUOTE="Manttu";24229294]Miten sossu näkee kuinka pärjää? Kotona voi olla iso telkkari yms. eikä sossu sitä mistään tiedä. Sossussa ei kannata käydä ne parhaimmat vaatteet päällä. :D[/QUOTE]

Mulle olis sossuna aivan sama millä vaatteilla siellä kukakin käy. Samalla tavalla voi asiakkaana olla herrat ja narrit. :) Valitettavasti on resurssitkin sitä luokkaa, ettei ne ehdi väijyä sun pimeitä duuneja tai kenenkään telkkareita.

Mie oon saanu toimeentulotukea kun lukiossa opiskelin, enkä kyllä ikänä valittanu siellä että ei oo rahaa. Vein laput laatikkoon ja päätös tuli kotiin.
Ainut milloin oon siellä asioinu virkailijan kanssa oli silloin kun sain lapsilleni tukiperheen kerran kuussa.

Ja kyllä sossukin alkaa epäilemään, miten pärjäät pienellä rahalla turhankin hyvin.

No siinähän epäilisi. Todistustaakka olisi sossulla - eiväthän he voi alkaa epäillä jokaista ei-spurgun näköistä asiakasta huijariksi. Olen itse saanut joskus toimeentulotukea, eikä se minusta ainakaan ulospäin näy. Ja vaikka sossua kuinka epäilyttäisi, miten jollain voi olla "noin hienot kengät" tai "taas uusi takki", niin ei sillä voi mitän todistaa. Hienoja vaatteita kun saa kirpputoriltakin. Ja jos sossua epäilyttää, miten "niin vähällä rahalla" voi tulla toimeen, niin voihan hän myöntää halutessaan harkinnanvaraista ;)

Ja tietenkään pimeästä työstä ei kannata kertoilla mitään millekään puolitutuille. Ei siitä kovin helposti kiinni jää.

ei ne sossutädit mitään ihmettele. Itse olen ollut sossulla töissä. Toimeentulotuki lasketaan menojen ja tulojen mukaisesti. Ja jos matkustelisitkin joka vuosi, ei ne mitään sano, kunhan maksat vuokrat yms. ajallaan itse.

Kannattaa sitten olla tarkkana tiliotteen kanssa, mitä ostoksia tekee pankkikortilla jne. Mä oon sossussa töissä ollut muutamana kesänä ja kyllä siellä pisti silmään välillä tiliote, jossa oli koko kuukaudelta tyyliin rahat käytetty vaatteisiin ym tavaraan mut ruokaostoksia ei juur mitään.. Kyllähän sitä siitä tiesi, että jostain on asiakas saanut käteistä jolla syö mutta vaikka ois lähteny perään kyselemään, ois asiakas luultavasti kieltänyt sen ja milläs siinä mitään todistelet. Mutta ihan vinkkinä, että ei me ihan urpoja olla ;)
Monen kohdalla ties, että jotain mätää siinä tilanteessa on mutta ei vielä tienny millä todistaa. Sit pisti vaa naurattaa koko tilanne :)

[QUOTE="Mamma";28186134]Kannattaa sitten olla tarkkana tiliotteen kanssa, mitä ostoksia tekee pankkikortilla jne. Mä oon sossussa töissä ollut muutamana kesänä ja kyllä siellä pisti silmään välillä tiliote, jossa oli koko kuukaudelta tyyliin rahat käytetty vaatteisiin ym tavaraan mut ruokaostoksia ei juur mitään.. Kyllähän sitä siitä tiesi, että jostain on asiakas saanut käteistä jolla syö mutta vaikka ois lähteny perään kyselemään, ois asiakas luultavasti kieltänyt sen ja milläs siinä mitään todistelet. Mutta ihan vinkkinä, että ei me ihan urpoja olla ;)
Monen kohdalla ties, että jotain mätää siinä tilanteessa on mutta ei vielä tienny millä todistaa. Sit pisti vaa naurattaa koko tilanne :)[/QUOTE]

Mutta eihän tuossa oikeastaan edes ole mitään omituista. Toki asiakas on voinut saada rahaa muualta, mutta yhtä hyvin on voinut lainata tai ostaa luotolla. Ja ei niitä käteisvaroja käsittääkseni missään toimeentulotukihakemuksissa edes kysellä, ja jos asiakas ilmoittaisi saaneensa vaikka 100 eur, niin ei kai sitä oikein voisi ilman kuitteja huomioidakaan.

Tuollainen vaikuttaa kyllä siltä, että asiakas on ihan kiusallaan ostanut kortilla koko rahan edestä nimenomaan vaatekaupoissa. Kyllähän hän olisi yhtä hyvin voinut nostaa käteistä. Ehkä tyyppiä on huvittanut kuvaamasi tilanne, että voit vain epäillä, mutta et voi puuttua :D

Yhteistyössä