Eihän nuo talot yms PK-seudulla nyt sen kalliimpia ole, kuin muuallakaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pendolino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen aina luullut, ettei alle 1000 neliön tontteja ole olemassakaa omakotitaloille. ihan oikeasti siis :D

Mun mielestä on käsittämätöntä, että jotkut eivät koskaan ole käyneet oikeassa kaupungissa tai lähiöissä. Ja nyt en puhu jostain perä-Pohjanmaan pikkukaupungin kaupunginosasta. Omakotitalot ovat jotakin muutakin kuin maaseudulla sijaisevia taloja. Aika iso osa eurooppalaisista oikeasti asuu ns. kaupunkitalossa (town house).

[QUOTE="nainen";28868044]Mun mielestä on käsittämätöntä, että jotkut eivät koskaan ole käyneet oikeassa kaupungissa tai lähiöissä. Ja nyt en puhu jostain perä-Pohjanmaan pikkukaupungin kaupunginosasta. Omakotitalot ovat jotakin muutakin kuin maaseudulla sijaisevia taloja. Aika iso osa eurooppalaisista oikeasti asuu ns. kaupunkitalossa (town house).[/QUOTE]

Joko olet ostanut tontin?

[QUOTE="vieras";28868047]Joko olet ostanut tontin?[/QUOTE]

Olen jättänyt jo 3 tarjousta eri tonteista, mutta perikunta on ikävä kyllä perääntynyt myynnissä kokonaan. Ja kyseessä siis olivat Espoossa sijaitsevat tontit. Aika moni tontti on myynnissä, mutta oikeasti ne eivät ole.

Aso-asunto ruoholahdessa Asuntohaku - Asokodit

Ei nuokaan ole hyvin kalliita jos vain sattuu saamaan vapaan.

Asuisin ennemmin tuossa suurimmassa kerrostaloasunnossa kuin omakotitalossa.

Sekin on muuten aika monelle käsittämätöntä, että joku haluaa asua samalla rahalla kerrostalossa kuin ok-talossa.

400 000e:llä saa jonkinlaisen kerrostalokolmion hyvältä paikalta Espoosta tai sitten aika vanhan kämäsen ok-talon Espoon perämetsistä.

[QUOTE="vieras";28867789]pohjoispohjanmaalla saa avaimet käteen, valmiiksi rakennettua n. 100m2 omakotitaloa alle 200000 euroon.[/QUOTE]

Kääk, nyt menit sanomaan jotain jota saa selitellä loputtomiin kun kukaan ei usko ;)

Vapaita tontteja Kauniaisissa on todella vähän, joten tuo on hyvinkin tavanomainen hinta siellä. Lähempänä keskustaa hinnat ovat vielä paljon korkeammat. Moni kuitenkin haluaa asua Granissa, syynä on esim. ympäröivää Espoota paremmat kunnalliset palvelut, esim. lääkäriin ei tarvitse jotella kuukausia, iltapäiväkerhotoimintaa on myös kolmasluokkalaisille, kotipalvelut toimivat. Ja toki myös veroprosentti houkuttelee.

Me asumme ihan Kauniaisten rajalla Espoon puolella ja kyllä minä seuraan jatkuvasti myös Kauniaisten asuntotarjontaa juuri siksi, että siellä moni asia on järjestetty paremmin kuin Espoossa. Esim. talvella Espoon ja Kauniaisten rajan erottaa siitä, missä tiet on aurattuna ja missä ei.

Mä en ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin puolijauhoisia. Ei taloja voi verrata tuosta noin vaan. Ei voida sanoa, että kaikki samaa vuosimallia olevat Ford Focukset maksavat 22.500e ja kaikki skoda octaviat 30.000 etc... Sehän riippuu täysin varustelutasosta, auton kunnosta, onko bensa vai diesel, paljonko sillä on ajettu, onko kolhittu yms.

Toki asunnoissa on olemassa joku tietty neliöhinta, joka vaikuttaa oleellisesti asunnon arvoon. Mutta tottakai juuri remontoitu kerrostalokolmio maksaa enemmän, kuin naapurissa oleva 70l alkuperäiskunnossa oleva.

Monilla on myös se oletus, että asunnon koko määrittää hinnan ja millään muulla ei ole väliä. Nyt kun olemme jo vuoden päivät etsineet unelmiemme omakotitaloa, niin voin todeta, että hinta ja neliömäärä eivät loppujenlopuksi kulje juurikaan käsikädessä.
Moni 120-140m2 talo maksaa yleensä suhteessa reilusti enemmän, kuin isompi talo.
A-luokan matalaenergiatalot maksavat enemmän, kuin vastaavat muut talot. Talon varustelutaso, tekniikka yms ei näy ulospäin.

Aina joku täällä ihmettelee miten esim. joku pienehkö tai keskikokoinen talo on maksanut niin paljon ja sillä saisi isommankin talon. MIKSI pitäisi haluta isompi talo? Mä en edes halua isoa taloa. Meidän budjetilla kyllä lohkeaisi aika isokin taloa. Mä haluan noin 120m2 hyvin varustellun talon, jossa on kaikkea nykyaikaista, toimivaa, käytännöllistä ja laadukasta tekniikkaa.

Mä olen koko elämäni asunus Helsingin keskustassa, paitsi 2-vuotta vantaalla. En mä omakotitaloaluiella paljon liiku. Alle 1000m2 tontti tuntuu niin pieneltä vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28867897:
Ei aloiteta taas tässä ketjussa tätä. Eihän se voi sinulle olla kovin suuri yllätys, että suurin osa ihmisistä ei lähtisi kilon palasinakaan asumaan sinne maalle niille hehtaaritonteille?

EDIT: Eli ihan normaali kysynnän ja tarjonnan lakihan nämä hinnat määrittää. Siellä maalla saa ison tontin halvalla, koska niille ei juurikaan ole kysyntää. Niin yksinkertaista tämä on.

Suurin osa suomalaisista silti varmasti haluaisi isomman tontin. En usko, että kovin moni (toki joku on) varsinaisesti riemuitsee kaupungeissa tonttien koosta. Meillä on 880m2 tontti ja haluaisin tottakai isomman.
Mutta jos vaakakupissa on elämä alueella X pienellä tontilla, tai elämä alueella Y isolla tontilla, niin siinä kupissa voi sitten se elämä alueella X muutoin voittaa ja tontin koolla ei ole niin iso merkitys.

EIkös muuten tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista halua asua maalla, lähellä isoa kaupunkia?

[QUOTE="nainen";28868044]Mun mielestä on käsittämätöntä, että jotkut eivät koskaan ole käyneet oikeassa kaupungissa tai lähiöissä. Ja nyt en puhu jostain perä-Pohjanmaan pikkukaupungin kaupunginosasta. Omakotitalot ovat jotakin muutakin kuin maaseudulla sijaisevia taloja. Aika iso osa eurooppalaisista oikeasti asuu ns. kaupunkitalossa (town house).[/QUOTE]

Kuten sanoin, olen asunut koko elämäni Helsingin keskustassa, paitsi 2v Vantaalla. Mulla ei ole ollut mitään asiaa omakotitaloalueille.

[QUOTE="vieras";28869153]sama talo puolessavälissä suomea on satatuhatta euroa halvempi.[/QUOTE]

En usko, että mistään saa uusia oktaloja enää alle 200.000, edes perähikiän perämettiltä. Kun talopaketti, siis se ihan PELKKÄ TALO maksaa nykyään jo sen 200.000, tontti, maatyöt, talli jne päälle..

No jonkun älvarin prjutkun voi saada.

Pääkaupunkiseudulla on kalliit ja kalliimmat jopa kalleimmat asunnot, vaikka Etuovesta joitakin edullisempia asuntoja löytyisikin.
Vantaalla on tietääkseni ( voi olla voin mututuntumaa) hivenen edullisemmat asunnot kuin täällä naapurissa Espoossa. Ja asunnon sijainilla on aika suuri merkitys, kyllä Espoostakin voi vielä jostain päin saada vähän halvemalla ( kalllsta silti ) kuin toisaalta päin kaupunkia. Jostain Pohjois-Espoon perukoilta irtoaa pienemällä rahalla isompi asunto, kun nyt vaikka tuonne tulevan metron viereen valmistuvasta Tapiolasta.

[QUOTE="Mies";28867537]Pohjanmaa onkin kallista seutua. Käsittääkseni PK-seudun jälkeen kalleimmat asunnot löytyvät Pohjanmaalta. Seinäjoki-Vaasa ympäristö on kallista.

Oulu esim. on pajlon edullisempi kuin Vaasa, vaikka on isompi city.[/QUOTE]

Juu, meillä esim uuden omakotitalon rakennus Oulun kehyskuntaan maksoi liittymineen ja maatöineen n. 180 000 euroa. Lisänä tuli erilainen lämmitysjärjestelmä ja muuta härpäkettä n. 20 000 euroa. Lisäksi autotalli + katos 30 000 euroa. Lisäksi tontti 14 000 euroa.

Veikkaan, että vaikka talon saiskin rakennettua kohtuu samaan hintaan (tosin käsittääkseni etelässä hieman kalliimmat kustannukset), niin hintaero tulee nimen omaan tuossa tontissa. Eli siihen saa pistää sen yhden nollan perään, kun mennään pääkaupunkiseudulle :)

Suurin osa suomalaisista silti varmasti haluaisi isomman tontin. En usko, että kovin moni (toki joku on) varsinaisesti riemuitsee kaupungeissa tonttien koosta. Meillä on 880m2 tontti ja haluaisin tottakai isomman.
Mutta jos vaakakupissa on elämä alueella X pienellä tontilla, tai elämä alueella Y isolla tontilla, niin siinä kupissa voi sitten se elämä alueella X muutoin voittaa ja tontin koolla ei ole niin iso merkitys.

EIkös muuten tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista halua asua maalla, lähellä isoa kaupunkia?

Ihan mahdollista. Ja moni muuttaakin pk-seudun ulkopuolelle rakentaakseen sen oman talonsa. On kuitenkin niitä poikkeuksia, jotka viihtyvät ihan kerrostalossakin keskustassa, eivät kaipaa omaa tonttia.

Yhteistyössä