Mä en ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin puolijauhoisia. Ei taloja voi verrata tuosta noin vaan. Ei voida sanoa, että kaikki samaa vuosimallia olevat Ford Focukset maksavat 22.500e ja kaikki skoda octaviat 30.000 etc... Sehän riippuu täysin varustelutasosta, auton kunnosta, onko bensa vai diesel, paljonko sillä on ajettu, onko kolhittu yms.
Toki asunnoissa on olemassa joku tietty neliöhinta, joka vaikuttaa oleellisesti asunnon arvoon. Mutta tottakai juuri remontoitu kerrostalokolmio maksaa enemmän, kuin naapurissa oleva 70l alkuperäiskunnossa oleva.
Monilla on myös se oletus, että asunnon koko määrittää hinnan ja millään muulla ei ole väliä. Nyt kun olemme jo vuoden päivät etsineet unelmiemme omakotitaloa, niin voin todeta, että hinta ja neliömäärä eivät loppujenlopuksi kulje juurikaan käsikädessä.
Moni 120-140m2 talo maksaa yleensä suhteessa reilusti enemmän, kuin isompi talo.
A-luokan matalaenergiatalot maksavat enemmän, kuin vastaavat muut talot. Talon varustelutaso, tekniikka yms ei näy ulospäin.
Aina joku täällä ihmettelee miten esim. joku pienehkö tai keskikokoinen talo on maksanut niin paljon ja sillä saisi isommankin talon. MIKSI pitäisi haluta isompi talo? Mä en edes halua isoa taloa. Meidän budjetilla kyllä lohkeaisi aika isokin taloa. Mä haluan noin 120m2 hyvin varustellun talon, jossa on kaikkea nykyaikaista, toimivaa, käytännöllistä ja laadukasta tekniikkaa.