eihän 20e saa mitään.. vai saako

monella on rahat tiukilla, toiset ei taas pidä 20e minään tai kuvitellaan ettei 20e saa mitään. tuossa lehtiä lueskelin ja katselin kauppakuittejani ja rupesin laskemaan että mitä sillä 20e saisi. monet ruokakaupat ovat usein sen verran lähekkäin että voi seurata tarjouksia ja heka jotain toisesta ja jotain muuta siitä naapurikaupasta.. tällaisen listan väsäsin 20e budjetilla:

3litraa maitoa 2,67e (lidl:sta taitaa saada vielä halvemmalla? en löytänyt hintaa)
vehnäjauhot 0,79e
sipulipussi 0,85e
perunoita 2kg 1,59e
kanamunat 1,75e
omenoita kg 0,99e
jäävuorisalaatti kg 1,49 (kaali halvempaa)
jauheliha 800g 3,50e
keittojuurekset 3ps 0,99e
jogurtti 1l 1,15e
kurkku 1,43e
riisi 1kg 1,79e
tomaattia 350g 1e

yht: 19,90e

noista aineksista saa tehtyä perusruokaa ihan hyvän satsin. keittoa, kiusausta, kastikkeet ja perunat tms tms. tarjoukset ja päiväystuotteet kannattaa hyödyntää.. =)

ja tuo lista nyt oli vaan tuommoinen.. kasviksia ja hedelmiäkin kannattaa ostaa kauden mukaan.


 
Mä käyn kans useammassa kaupassa ja yritän oikeasti katsoa etten osta ruokaa sellaisille päiville jolloin ollaan esim. ollaan kylässä tai ei muuten vain jaksa illalla laittaa lämmintä ruokaa. Eilen esim syötiin vaan leipää, kananmunaa, nakkia yms. ku oli leffailta. Tosi halvalla
kyllä perusruokaa saa kun vaan jaksais juosta tarjousten perässä ja ostaa sitä mitä kulloinkin on halvimmalla. Lidl on hyvä kauppa jossa paljon hyviä hintoja.
 
c
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
kuinkahan kauan 3 henkinen perhe tuolla 20eurolla/yllämaintulla listalla söisi? ja jos pitäisi ostaa vielä aamu-,väli- ja iltapalatkin..
Meitä on 4 ja ollaan töissä/päiväkodissa päivät ja joskus riittää 20e viikoksikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
kuinkahan kauan 3 henkinen perhe tuolla 20eurolla/yllämaintulla listalla söisi? ja jos pitäisi ostaa vielä aamu-,väli- ja iltapalatkin..
Meitä on 4 ja ollaan töissä/päiväkodissa päivät ja joskus riittää 20e viikoksikin.
meil menee jo vihanneksiin ja hedelmiin toi 20 euroa viikossa
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
kuinkahan kauan 3 henkinen perhe tuolla 20eurolla/yllämaintulla listalla söisi? ja jos pitäisi ostaa vielä aamu-,väli- ja iltapalatkin..
Meitä on 4 ja ollaan töissä/päiväkodissa päivät ja joskus riittää 20e viikoksikin.
kun meillä menee kerralla kauppaan suht saman verran ja syödään niillä pari päivää.. vaikka yritän katsoo suhteessa halvempia ruokia jne.. vaikka meilläkin ollaan töissä/päiväkodissa viikot..
 
Mä tein alkuviikosta miehelle kauppalistan missä oli tarpeet maksarooni-tonnikalalaatikkoon, pinaattikeittoon ja kasvisnuudeliwokkiin + maitoa, leipää, vihanneksia ja hedelmiä. Makso alta 20e ja tänään on vuorossa tehdö vasta toinen ruoka (pinaattikeitto) noista ostoksista.
Niin ja olihan tuossa listassa aineksia vielä peltileipäänkin :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
kuinkahan kauan 3 henkinen perhe tuolla 20eurolla/yllämaintulla listalla söisi? ja jos pitäisi ostaa vielä aamu-,väli- ja iltapalatkin..
puolisen viikkoa. meidän kulutuksella.. meillä on komihenkisen perheen ruokabudjetti viikolle noin 50e.. usein alle ja kyllä siitä saa jo pakkaseenkin ruokaa tai lihoja jo laittaa. paljon ostan alennettuun hintaan.
 
Kyl tosta yhden päivän ruoan saisi. Maitoa, riisiä ja vehnäjauhoja jäisi vielä kaappiinkin. Leipää ja voita tai ainakin puurohiutaleita kaipaisin vielä tai vaihtoehtoisesti jos leivän itse tekisi, niin jauhoja niihin (meillä ei pullaleipää syödä).
 
mä kävin tänää kaupassa,ostin:

*1l kevytmaitoa
*2l juissi-mehua
*1pkt vaasan kauratyynyjä
*4appelsiinia
*3banaania
*10 pientä jogurttia
*pussi kaurakeksejä
*2,5kg broilerinkoipia
*juusto-camping makkarapaketti
*apetit kypsiä kalapihvejä
*torino tummaa nalle-pastaa
*myllynparas tummaa raketti-spaghettia

ja rahaa meni noihin 16e :p ja euromarketissa shoppailin..
 
Meillä on ruokalasku n. 50 viikossa, 5 henkeä, joista 3 syö kaikki ruuat kotona, yksi koulussa ja toinen vanhempi välillä kotona ja välillä töissä. Maitoon menee jo n. 20 viikossa ja mielestäni aika lailla tuolla pärjätään, syödään kasviksia, salaattia hedelmiä yms. Toisena ruokana kotona yleensä velli, keitto, puuro, aamupalalla leipää.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
mä kävin tänää kaupassa,ostin:

*1l kevytmaitoa
*2l juissi-mehua
*1pkt vaasan kauratyynyjä
*4appelsiinia
*3banaania
*10 pientä jogurttia
*pussi kaurakeksejä
*2,5kg broilerinkoipia
*juusto-camping makkarapaketti
*apetit kypsiä kalapihvejä
*torino tummaa nalle-pastaa
*myllynparas tummaa raketti-spaghettia

ja rahaa meni noihin 16e :p ja euromarketissa shoppailin..
kauan ja kuinka moni teillä näitä syö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
meil menee jo vihanneksiin ja hedelmiin toi 20 euroa viikossa

Jos ostaa kalliita ja sesongin ulkopuolisia, niin varmasti menee yli 20 euroa. Mutta jos ostaa mitä on tarjolla edullisesti, niin vähemmäkin riittää.
me syödään joka päivä kupillinen salaattia 5henk + välipalana hedelmiä ja monasti illalla kun telkkuu katotaan niin pilkotaan porkkanaa ja nauriita kuppiin ja niitä popsitaan... tarjouksia suositaan mutta terveellinen ruoka maksaa ja siitä ei tingitä....
 
jaa-a
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
kyllä 20 eurolla saa paljonkin mutta jos kaapit ammottaa tyhjyyttä ja monen ihmisen pitäs nyt vaikka se viikko pärjätä niin sillo ei ole mitään mahdollisuuksia.....
Oon eri mieltä. En tiedä mitä tarkoitat monella hengellä, mutta 20 eurolla pärjää 4-henkinen perhe viikon, jos on talous tiukilla. Silloin tietysti joutuu tinkimään monestakin, esim. hedelmistä ja välipalat pois. Mutta saa edes aamupalan ja yhden ruuan joka päivä, sekin on parempi kuin kolmena päivänä ei mitään!

Mikäli puhuit vielä suuremmista perheistä niin vaikea sanoa sitä summaa, mutta suuremmissa perheissä tulee lapsilisääkin jo ihan mukavasti. Olennaista kai on pitää talous kunnossa. Lisäksi kannattaa rahanpuutteen ongelmaan havahtua ajoissa, EIKÄ vasta sitten kun kaapit on todella tyhjänä. Kaupasta ostetaan silloin kun halvalla saadaan ja jos lapsiperheessä näytää siltä, että loppukuu syödään kynsiä, mennään ajoissa hakemaan ruoka-avustuksia ja muita.
 
jaa-a
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kyllä 20 eurolla ruokaa saa, kun TOSI tarkasti miettii mitä ostaa. Mutta stressaavaa se on, jos aina joutuu miettimään sentin tarkkaan mitä ostaa, koskaan ei ole varaa mihkään ylimääräseen...
Tämä on totta myös. Meilläkin menee "holtittomasti" ostellen 100e viikossa kolmen ruokiin ja muihin päivittäistavaroihin. Hätätilassa jos 20 egellä pitää pärjätä, onnistuu se suunnittelulla. Jatkuvasti on jo eri juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
kyllä 20 eurolla saa paljonkin mutta jos kaapit ammottaa tyhjyyttä ja monen ihmisen pitäs nyt vaikka se viikko pärjätä niin sillo ei ole mitään mahdollisuuksia.....
Jep. Meidän perheellä tuo ei valitettavasti riitä oikein mihinkään jos kaapit ammottaisivat tyhjyyttään. Vauvan maidotkin viikoksi maksaa jo tuplaten tuon. Meitä on siis 2+6.
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
mä kävin tänää kaupassa,ostin:

*1l kevytmaitoa
*2l juissi-mehua
*1pkt vaasan kauratyynyjä
*4appelsiinia
*3banaania
*10 pientä jogurttia
*pussi kaurakeksejä
*2,5kg broilerinkoipia
*juusto-camping makkarapaketti
*apetit kypsiä kalapihvejä
*torino tummaa nalle-pastaa
*myllynparas tummaa raketti-spaghettia

ja rahaa meni noihin 16e :p ja euromarketissa shoppailin..
kauan ja kuinka moni teillä näitä syö?
no meitä on kolme ja varmaan loppuviikon syödään noista,tosin kaapissa on jo jotain,mehua ja maitoa pari litraa,perunaa,vihanneksia,margariinia,kananmunia,juustoa..
 
Salaatti on kallista, samoin kurkku ja tomaatit, mutta minä en tykkää muutenkaan ostaa kasvihuonevihanneksia talvella. Maistuvat kitkeriltä, kun mietin miten monta litraa öljyä on mennyt kasvihuoneen lämmittämiseen... salaattia syödään siis pääasiassa vain kesällä, talvella porkkanat ja sen semmoiset on parempi valinta. Tosin minä en nyt saa syötyä kasviksia sitä 500grammaa päivässä :| pitäisi koettaa muistaa ne välipalat.
 
hui
Tosi vähällä tulee kyl näköjään toimeen... Ihailen tollasta! Oon aina pitäny siitä kiinni et oli talouskriisi millanen tahansa ni ruuasta meil ei tingitä. :( Eli kaks aikuista ja uhmakas upotetaan kyl 100e viikossa ruokakauppaan... paljon tosta menee kyl talviaikaan kasviksiin ja hedelmiin, se onneks helpottaa kun tule kesä ja tori! Mut pakko tunnustaa et me ei kyl 20e pärjättäis viikkoa... *häpeillen hiukan*
 
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Tosi vähällä tulee kyl näköjään toimeen... Ihailen tollasta! Oon aina pitäny siitä kiinni et oli talouskriisi millanen tahansa ni ruuasta meil ei tingitä. :( Eli kaks aikuista ja uhmakas upotetaan kyl 100e viikossa ruokakauppaan... paljon tosta menee kyl talviaikaan kasviksiin ja hedelmiin, se onneks helpottaa kun tule kesä ja tori! Mut pakko tunnustaa et me ei kyl 20e pärjättäis viikkoa... *häpeillen hiukan*
eikai sitä tarvitse häpeillä jos kerran on millä ostaa. mulle kuukaudessa on 200e ruokaan eli sen 50e viikko ja sillä pitää pärjätä. sillä nyt saa jo tuohon listaan puolet lisää tavaraa. muttei voi väittää ettei 20e saisi mitään.. joku aiemmin tällä viikolla sellaista väitti. eikä kaikesta vihreästä tarvitse todellakaan luopua vaikkei ole paljon rahaa.. ostaa vaan tarjousten mukaan :D
 

Yhteistyössä