ei vittu, mulla palaa käämit tuon pojan puheterapian kans!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riemurasia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riemurasia

Vieras
siis, tänään oli syksyn eka puheterapia käynti. täti tomera pyytää pojan matkaan siitä aulasta ja mä jään tytön kans sinne lueskeleen. reilu puoli tuntinen kuluu ja poika tulee täti tomeran kans takasin ja puheterapeutti täti lykkää mulle "kotitehtävä" vihko johon on laittanu tulevat käynti päivät kellon aikoineen. joka ainoa kerta sattuu olemaan juuri samaan aikaan kun pojalla on kerho! ja kun tästä mainittin ni tulee vaan solkotusta tyyliin" voi voi kun mulla on kalenteri aika täyteen buukattu.." siis aivan kuin se olis jotenki olettanu että poika ei käy kerhossa sit ollenkaan että pääsee tonne puheterapiaan! mun mielestä se ei oikeen kovasti paranna pojan puhetta jos se käy jonku tätin kanssa pelaamassa ja kattelemassa kuvia reilu puolituntia viikossa! kyllä mun mielestä se enempi sitä puhe harjotusta saa sielä kerhossa jossa joutuu toisten lasten kans toimiin ja jossa on vähän enempi tuota virikkeelistä toimintaa! joten mä päätin, että me sit ensi viikolla käydään sielä puheterapiassa ja jos ei arvon terapeutti tädillä ole muita aikoja mahdollisena ni täytyy sitten katsoa että jatketaanko me tollasta "terapiaa" josta ei oikeastaan minkäänlaista apua ole.

• Tykkää
Reactions: Supernatural
Mulla meinas mennä kans hermot siellä puheterapiassa.. mitään hyötyäkään siitä tuskin oli, aivan järkyttävää paheksuntaa vaan sai osakseen joka kerta sieltä, ovat valmiiksi sitä mieltä että lapsissa jotka siellä käy on jotain vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Mulla meinas mennä kans hermot siellä puheterapiassa.. mitään hyötyäkään siitä tuskin oli, aivan järkyttävää paheksuntaa vaan sai osakseen joka kerta sieltä, ovat valmiiksi sitä mieltä että lapsissa jotka siellä käy on jotain vikaa.

tai jos ei lapsissa niin sit vihjaillaan aika suoraan että se on vanhempien syy.."ei oo pienelle luettu tarpeeks.." tms.. |O

Alkuperäinen kirjoittaja Riemurasia:

tai jos ei lapsissa niin sit vihjaillaan aika suoraan että se on vanhempien syy.."ei oo pienelle luettu tarpeeks.." tms.. |O

Eli kyse ei niinkään ole väärin varatuista ajoista, vaan äidin syyllistämisestä :) Saitteko mitään kotitehtäviä sieltä terapiasta ja teittekö niitä kotona?
Jotenkin teidän oma asenne mättää pahan kerran :(

Meillä ainakin on puheterapiasta ollut tosi paljon hyötyä =) Kun meidän pojalla alkoi puheterapia syksyllä, niin kesällä jo varattiin ja sovittiin ajat mitkä käy. Mutta mie en kauheesti osaa valittaa noista ajoista.. se apu mitä saadaa otetaan vastaan ja kyllähän se vaivaa aiheuttaa kun esim. toimintaterapeutille matkaa kertyi 35 km suuntaansa ja keskellä työpäivää joutui siellä käymään.

Juu kauheen kiva kuunnella jonkun oman alansa itse täydellisyyden näkemyksiä kun syy esim. mun lapseni kohdalla on lääketieteellinen muttei suinkaan kielijänteestä johtuva jonka mukamas osaavat terapeuttitäditkin tarkistaa vaan hampaista. Olipas muuten hyvä asia kun tuli puheeks, tänään on meinaan vanhempainilta ja pitääkin mainita koulun erityisopettajalle että voisivat moniammatillisesti joskus myös keskustella hammaslääkärin kanssa miten purennat vaikuttaa puheen muodostamiseen.

Voihan se olla aika turhauttavaa, kun asiat menee päällekäin.... Meillä on kuusi lasta ja kaksoset ovat käyneet puheterapiassa aikoinaan. Itse koin sen tosi mukavaksi avuksi, että yhteiskunta auttaa ja tukee lapsia monella eri saralla.

Kyllä meillä menee useinkin asioita ja hommia päällekäin. Sitten täytyy vain arvottaa jutut ja organisoida aikataulut kohdilleen. Olisiko teilläpäin useampia kerhoja, eri alueilla/eri aikoina? Me asumme täällä tuppukylässä ja silti kerhoja pidetään neljässä eri paikassa.

Puheterapian suurin idea on kotona tehtävissä harjoituksissa. Ei siellä sen puolen tunnin aikana ole tarkoitus tehdä taikatemppuja ja saada lapsi puhumaan oikein. Kyllä se työ tehdään kotona niiden puheterapeutin ohjeiden mukaan. Ja se "pelaaminen" ja "kuvien kattelu" on sitten tsekkaamista, että missä taas mennään. Leikin varjollahan näitä lapsia opetetaan
;-)

No juu, ei siis tosiaan ollut tarkoitus paasata, mutta ihmetyttää vähän tuo asenteesi. Uskoisin sinun kuitenkin haluavan, että lapsesi oppii ääntämään ja puhumaan oikein heti lapsesta? Siitä saattaa tulla sitten vain isompia ongelmia, kuin kerhon päällekäisyys, sitten myöhemmin, mm. koulukiusaamista, jopa työpaikalle heijastuvia asioita.

Jopas kuulostaa kummalliselta touhulta siellä teidän puheterapiassanne.. Meillä ollaan käyty nyt 5v tyttösen kanssa puheterapiassa on-off viimeiset 3 vuotta. Välillä siis aktiivisemmin, välillä on ollut taukoa. Puheterapeutit ovat kyllä valtavan työllistettyjä ja heidän kalenterit ovat aivan täynnä. Siksi siis varmaan pystyy tarjoamaan huonosti noita aikoja.

Minkälaista ongelmaa puheessa pojallasi on? Jos on äänteiden muodostumisessa hankaluutta, niin silloin ainakin on puheterapiasta siinä mielessä hyötyä, että näytetään, miten kieli pitää asetella, että kadoksissa oleva äänne löytyy. Sittenhän se vaan vaatii toistoa toiston perään (siksi ne kotihommat).

Meillä on pelkästää positiivista sanottavaa kaikista kolmesta (kunnan) puheterapeutista jonka pakeilla ollaan oltu. Ei mitään syyllistämiseen päinkään, vaikka tyttö ei 2v:na puhunut vielä sanaakaan, jouduttiin opettelemaan tukiviittomia ja saatiin tyttö vielä erityispaikalle päiväkotiinkin. Enemmän ihan oikeaa apua on saatu ja nykyään tilanne on hyvä. Tytön käsitteenhallinta on ikätasoista, sanavarasto jopa ikätasoa edellä. Nyt vaan opetellaan noita äänteitä enää...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli kyse ei niinkään ole väärin varatuista ajoista, vaan äidin syyllistämisestä :) Saitteko mitään kotitehtäviä sieltä terapiasta ja teittekö niitä kotona?
Jotenkin teidän oma asenne mättää pahan kerran :(

joo, se mun asenne mättää siitä, että mun mielestä se täti olis voinut hieman neuvotella MUN kans niistä aikatauluista, EIKÄ VAIN OLETTAA että meille sopii se aika. ja toinen mikä mun ASENTEESSA mättää on se, että poika saa paljon enempi harjotusta ja ohjelmaa sielä kerhossa kuin tuolla puheterapiassa. mun mielestä on muuten ihan loistavaa, ttä poika on päässyt sinne puheterapiaan, koska olen hyvin tietoinen että sinne ei ihan noin vain aikoja saa. mutta arvostaisin kovasti jos etes HIEMAN otettas huomioon ja KYSYTTÄIS LAPSEN EDUN NIMISSÄ että ei sattuis meneen näin päälekkäin aikataulut. :headwall: :headwall:

Esitä toivomus, että jos löytyisi joku muu aika (ja ilmoita ne ajat, mitkä eivät teille käy), niin ehkä sinne täydestä kalenterista mahdollisesti voisi löytyä paremmat ajat. Yleensä saa olla tyytyväinen, että niitä aikoja yleensä saa. Ne ajat annetaan mielellään aina samaan aikaan, jolloin siihen tulee toistuvuutta ja se on paikallaan pysyvä osa viikkoaikataulua. Ei siitä terapiasta ole yleensä heti apua, vaan se auttaa vähitellen.

Anna puheterapeutille lista ajoista, jotka eivät sinulle ja pojalle käy, esim. kerhoajat ja muut vastaavat. Ei kai puheterapeutti voi kenenkään kerhoaikoja ja muita menoja ennalta tietää vaan merkitsee itse ajat oman kalenterinsa mukaan.

Esitä toivomus, että jos löytyisi joku muu aika (ja ilmoita ne ajat, mitkä eivät teille käy), niin ehkä sinne täydestä kalenterista mahdollisesti voisi löytyä paremmat ajat. Yleensä saa olla tyytyväinen, että niitä aikoja yleensä saa. Ne ajat annetaan mielellään aina samaan aikaan, jolloin siihen tulee toistuvuutta ja se on paikallaan pysyvä osa viikkoaikataulua. Ei siitä terapiasta ole yleensä heti apua, vaan se auttaa vähitellen.

no tätähän mäkin koitin sielä sanoa, mutta kun heti aletaan se hitonmoinen syyllistäminen ja muu sellanen piilovittuilu. jotenki palaa vaan nyt hermo siihen tätiin.. |O

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Anna puheterapeutille lista ajoista, jotka eivät sinulle ja pojalle käy, esim. kerhoajat ja muut vastaavat. Ei kai puheterapeutti voi kenenkään kerhoaikoja ja muita menoja ennalta tietää vaan merkitsee itse ajat oman kalenterinsa mukaan.

Meillä lapsen fysioterapeutti on ainakin niin täystyöllistetty että niitä aikoja ei hirveästi ole joista valita. Ihan oikeasti. Silloin kun joku aika ei sovi, terapia jää joko väliin tai sitten niitä aikoja sumplitaan ja vaihdellaan, mikä tarkoittaa että terapeutti joutuu ensin vaihtamaan ajan jonkun toisen asiakkaan kanssa että saa meille ajan toiselle päivälle kuin mitä alunperin oli suunniteltu.
ja ne pelien pelaamiset sun muut turhuudet on kyllä yleensä oikeasti tehokkaita tapoja vaikka ne ei ehkä siltä näytä.

olet näköjään jo etukäteen päättänyt ettei ole mitään apua. tuskin tuo asenne motivoi lastasi harjoittelemaan. Minun poikani ainakin sai tosi nopeasti apua terapeutilta. Ehkä sun ei kannatakaan viedä lastasi sinne lainkaan, lyheneepähän jono niille jotka ovat valmiit ottamaan apua vastaan

no tätähän mäkin koitin sielä sanoa, mutta kun heti aletaan se hitonmoinen syyllistäminen ja muu sellanen piilovittuilu. jotenki palaa vaan nyt hermo siihen tätiin.. |O
Jos se hermo tuntuu palavan, niin kirjoita asiat paperille, mielellään vielä ystävälliseen sävyyn. Jos se kerho on pojan ainoa 'menoaktiviteetti', niin mainitse siitä hienosti perustellen.

Juu kauheen kiva kuunnella jonkun oman alansa itse täydellisyyden näkemyksiä kun syy esim. mun lapseni kohdalla on lääketieteellinen muttei suinkaan kielijänteestä johtuva jonka mukamas osaavat terapeuttitäditkin tarkistaa vaan hampaista. Olipas muuten hyvä asia kun tuli puheeks, tänään on meinaan vanhempainilta ja pitääkin mainita koulun erityisopettajalle että voisivat moniammatillisesti joskus myös keskustella hammaslääkärin kanssa miten purennat vaikuttaa puheen muodostamiseen.

Puhutko nyt puheterapiasta vai erityisopetuksesta?

Yhteistyössä