Ei vauvakuumetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emppu

Vieras
Onko muita, joilta vauvakuume puuttuu? Ystävieni vauvat ovat toki ihania ja olen innoissani odottanut niiden syntymää, mutta kun ajattelen lasta omalle kohdalleni, niin koen että se rajoittaisi elämää todella paljon ja että miinuspuolia olisi enemmän kuin plussia. Ajattelen kuitenkin joskus haluavani lapsia. Tätä joskus aikaa vain on kestänyt jo monta vuotta ja välillä mietin, että pitäisikö lasta ruveta hankkimaan ""koska myöhemmin ei ehkä onnistukkaan"". Onko täällä vauvan järkisyin ilman kuumetta hankkineita?

Mulla vähän sama tilanne, välillä tosin kauhea kuume pukkaa päälle mut se katoaa pian kun alkaa miettimään jotain imetys-, vaippa- ym. juttuja. Musta on esimerkiksi aivan kauheaa ajatella että imettäisin joskus... puistattava ajatus, tuntisin itseni lehmäksi!! En myöskään tykkää leperrellä lapsille ja epäilen omia lapsenhoitokykyjäkin. Vaikka kaikki aina sanoo että ""kyllä omaa lasta sit osaa hoitaa, se tulee ihan luonnostaan, jne."" niin silti esim. tän ellit-palstan äiti-osastolla syytetään toisia äitejä kun ne ei osaa hoitaa lastaan oikein (joten miksi minäkään osaisin). Tähän kun vielä lisää synnytyspelot ja mahdollisuuden että lapsi on vammainen niin ei ihme etten lasta ole tullut hankkineeksi.

Silti aina mietin, että haluan joskus oman lapsen ja olenkin miettinyt että pitäiskö ihan vaan järkisyistä se lapsi hankkia (niinhän ennenvanhaan tehtiin kun tarvittiin työvoimaa maatiloille!). En myöskään haluis siihen tilanteeseen että 40-vuotiaana se todellinen vauvakuume viimein iskee ja sit sitä vauvaa ei enään tuu. Olenki täällä ellien palstoilla lueskellu vauvajuttuja ja koittanu herätellä kuumetta, vaan ei se vielä ole herännyt kun hetkittäin.

Miten sun mies, ap, suhtautuu vauva-asiaan? Mun mies on vähän samoilla linjoilla kun mä, haluu lapsen mut ei nyt. Pelkää mm. sitä että saadaan vammanen lapsi jonka hoidossa ollaan kiinni seuraavat 24h. Onneks ollaan samoilla linjoilla, olis kauheeta jos toinen haluis ja toinen ei. Toisaalta, mun mies on kuitenki suht myönteinen asian suhteen, kyselee välillä et onks mulla jo heränny vauvakuume... Et sitä ei varmaankaan olis kovin vaikea saada hommaan mukaan.

Minkälainen elämäntilanne sulla noin muuten on? Me ollaan molemmat töissä, mutta ens vuonna muutto ehkä 1-2vuodeks ulkomaille, joten senkään suhteen ei vauva olis tällä hetkellä hyvä juttu.

Multa ehkä tavallaan puuttuu vauvakuume, sillä en huokaile vieraiden lasten perään ja hiplaa vauvanvaatteita kaupoissa jne. Tutuilla ei vauvoja olekaan, joten en tiedä tulisko niistä sit vauvakuumetta vai kenties päinvastoin... No siitä huolimatta päätös on tehty järkisyin, koska molemmat tiedetään että kello tikittää ja varmasti kadutaan vanhana, jos lapsia ei ole edes yritetty. Nyt on sit yritystä pian vuosi takana ja täytyy myöntää et nyt sitä oikeastaan jo haluais olla raskaana. Joten voi sitä näinkin vaan kypsyä ajatukselle :)

Mulla on ollut ehkä samanlainen tilanne ennen, mutta nyt kun kohta täytän 30 on vauvakuume alkanut nousta. Jospa see kuuluisa aikakello alkaa tikittämään.
En kuitenkaan tunne mitään kauheata hellyyttä pieniä vauvoja kohtaan. En tunne tarvetta ottaa niitä syliin tai sen tyylistä niin, kuin luulin, että naisen tunteisiin kuuluu tälläinen lämmin tunne vauvoja kohtaan.
Eräs nainen kyselikin, että joko te alatte vauvan tekoon kerroin sille etten tunne kauheata sympatiaa vauvoja kohtaan. Hyvä ettei nainen suuttunut. Tykkäsi ainakin huona ja nyt kuulin, että hän sitten odottaa vauvaa.

On kuitenkin pari kaverini lasta joita kohtaan tunnen sympatiaa ja hellyyttä.
Nyt todellakin olen alkanut miettimään lapsen hankkimista, mutta tämä ei mielestäni kuitenkaan edellytä sitä, että minun täytyy tuntea hellyyttä muita lapsia kohtaan. Kyllä oma lapsi varmaan on kuitenkin oma ja sitä saa sitten helliä omilla ehdoilla.

En voi sanoa, että itse olisin kärsinyt koskaan vauvakuumeesta, leperrellyt lapsille yms. Nyt minulla 1,5 vuotias lapsi ja toinen tulossa.

Omaa lastani olen rakastanut ja mielestäni hoitanut ihan hyvin. Enkä usko, että hänen jääneen hellyydestä paitsi. Enkä ole ikinä hänen hankkimista katunut.

""Järkisyistä"" ei lasta kuitenkaan kannata hankkia alle 30 vuotiaana. Ensin kannattaa mennä...

Toista tässä yritellään, enkä ole vauvakuumetta vielä kokenut. Oikeastaan se vauvakuume tuli vasta sitten, kun vahingossa tulin raskaaksi ja keskenmenon jälkeen olikin selvää, että nyt vauva saa tulla. Niin tulikin ja nyt sitten toinenkin täytyy taas tehdä järkiperustein.

En tänä päivänäkään innostu vauvoista, vaikka toki omaani rakastin/rakastan, mutta musta ekat kaksi kuukautta olivat aika kökköjä. Aloin todella ihastumaan lapseeni vasta kahden kuukauden jälkeen, kun alkaa ekat merkit ympäristön tiedostamisesta. Ja puolivuotias oli sitten jo aivan ihana ja tämä kaksivuotias on valloittanut sydämeni kokonaan.

Miehellä sama tilanne, lapsia joskus, muttei nyt. Itselläni on kaikenlaisia ura- ja ulkomaansuunitelmia. Mihinkähän väliin se lapsi mahtuisi? Toisten tenavat on ihan suloisi, mutta kamala väsyttäviä, täytyy koko ajan vahtia ja huoltaa... No täytynee odotella vauvakuumetta ja sitä koska sitä asettuisi paikoilleen...

Kuulostaa tutulta. Vielä viikko sitten ajattelin, ettei lapsi mahdu mitenkään suunnitelmiin. Sitten alkoivat äkkiä raskausoireet (en tietenkään heti niitä tunnistanut) ja nyt kun kuukautiset ovat jotain päivän myöhässä huomaan ajattelevani, että toivottavasti se on totta.

Jotenkin on salaa toivonut, että tulisi vahinko ja elämä järjestyisi jotenkin itsestään. Omiin suunnitelmiin se lapsi ei koskaan mahtuisi.

Vaikka tämä menisi saman tien kesken, ajatukset lapsen saamista kohtaan ovat vähän muuttuneet. Ihan hyvä muuten, mutta mies säikähti tätä raskausepäilyä ja kondomin käytöstä ei enää lipsuta :)

Yhteistyössä