Armaat ystävät! Täällä jälleen URSULA, monesta kiperästä pulmasta päästävä kotikutoinen palstaterapeutti.
Revontulien tyvär! Anoppisi hyväntuulisuuteen on varmasti olemassa jokin salattu syy, mutta älä suotta mieti mikä! Nauti siitä, mitä on tarjolla, äläkä himmennä onnen hetkiä sillä ajatuksella, ettei onni ole ikuista. Se saattaa näet ollakin!
Minä! Kysymyksesi on hieman epätarkka, mutta luulen sinun tarkoittavan, että miksi salarakkaallasi ei nouse kuume, vaikka hän on flunssainen. Aina ei flunssaan liity kuumeilua. Flunssa voi olla lievää laatua, tai salarakkaallasi on hyvä yleiskunto. Saattaa olla niinkin, ettei hänen nuhansa tai ärtynyt kurkkunsa johdukaan flunssasta vaan siitepölyallergiasta, johon ei yleensäkään liity lämmön nousua.
Loreliina! Minusta tuntuu, että voit lopettaa appivanhempiesi jahkailut tulevan lapsen sukupuolesta toteamalla heille hymyillen ystävällisesti, että lapsen sukupuolihan riippuu vain ja ainoastaan niistä antimista, joita heidän poikansa on sinulle suonut, joten sinulla ei ole osaa eikä arpaa sukupuolen suhteen!
Minna-H! 1) Evoluutio merkitsee tietosanakirjan mukaan (tasaista) kehitystä, joten tätä taustaa vasten on ilmeistä, ihmiselle tapahtuu alati evoluutiota. Mitä pienempi ihmistaimi, sitä enemmän evoluutiota edessä! 2) On aivan ilmeistä, että 3-vuotiaasi on selvää johtaja-ainesta, koska jo näin varhain kyselee lupaa johtajuuteen. Uskon vakaasti, että hän saa olla johtaja muuallakin kuin kävelyllä!
Herkkis äiti! Kiitos miellyttävästä kommentista. Voin täten ilahduttaa sinua tiedolla, ettei aikomuksiini kuulu teidän hylkäämisenne. Millaiseen vastauksia vailla olevien kysymyksien viidakkoon joutuisittekaan ilman aivojeni apua!
Tallu! 1) Kyllä minä tällä palstalla olen ollut käytettävissänne jo joitakin viikkoja. Ehkäpä vain et ole ollut kyllin tarkkaavainen. Ja vaatimattomana persoonana minä en ole itseäni juurikaan mainostanut! 2) Kuumeilu tuntuu olevan muodikas ilmaisu. Sanonta on alun pitäen saanut alkunsa siitä, että kun ihmisellä on konkreettisesti kuumetta eli hänen kehonlämpönsä on kainalosta mitattuna enemmän kuin n.37 celsius-astetta, hänen olonsa on rauhaton, tuskainen, levoton jne. ja hänellä on toiveissaan normaali eli terve olotila. Tämä kuumeilu on sitten siirretty henkisen puolen termiksi: esim. ihminen, jolla on vauvakuume, tuntee, että hänen normaali ja terve olotilansa olisi se, että hänellä olisi vauva. Ilman vauvaa hän on levoton, tuskainen , rauhaton jne. Kaiken kaikkiaan nämä kuumeet kertovat ihmisten toiveista saavuttaa parempi olotila kuumeilun sijasta.
Aralia! On taas siinä hilkulla, ettei ole ennustuksen pyytämisestä kyse. Ennustamaan en aio ruveta, mutta ihan tosiasioita voin kertoa. Ensinnäkin on ihan hyvä lähtökohta, että sinulla on yksi mies ja kaksi kissaa. Huono lähtökohta olisi kaksi miestä ja yksi kissa. Kysymyksiisi viitaten suosittelen, että a) teet viisaita ratkaisuja b) oikeaan aikaan, niin tulevaisuutesi on huomattavasti parempi kuin tehdessäsi tyhmiä ratkaisuja väärän aikaan!
Mimmu! Tarkemmin tilannettasi tuntematta tulee mieleeni muutama vaihtoehto syyksi siihen, ettei kotityöapua ole saatavillasi: a) asut yksin, b) lapsesi ovat liian pieniä auttamaan, c) puolisosi on liian laiska auttamaan, d) olet totuttanut perheesi pääsemään liian helpolla tai e) kukaan ei rohkene tunkeutua reviirillesi!
Minna-H! Oikeastaan jo osittain vastasit itse kysymykseesi. Pikkulapset ovat tosiaan monessa suhteessa joko - tai -ihmisiä. Iän karttuessa heidän kokemuspiirinsä laajenee ja vaihtoehdot lisääntyvät. Unen ja valveilla olon kohdalla tämä merkitsee sitä, että varttuessaan lapsi alkaa huomata, ettei välttämättä ole kiire mihinkään: sen sijaan, että aamulla heti silmien räpsähdettyä auki ryntäisi päivän touhuihin, lapsi alkaakin huomata, että on ihan mukava vähän loikoilla puoli nukuksissa. Huipussaan tämä loikoilu on murrosiässä: useimmilla yksilöillä nousu aamuisin on vaikeaa juuri murrosikäisenä, koska silloin ihminen elää erikoista vaihetta, jolloin ei ole enää kiire minnekään (leikkimään) eikä toisaalta ole vielä kiire minnekään (keittämään omille lapsille aamupuuroa).
Ysvällisin terveisin ja uusia yhteydenottoja odotellen URSULA kkpt