EI TOSIKOILLE

Kiltti Ursula!

Taas minulla olisi sinulle asiaa. Kun tuo minun niin ihana mieheni on työnarkomaani. Pelkään hänen kertakaikkiaan väsyttävän itsensä, enkä tiedä miten saisin häntä edes vähän vieroitettua tai jonkinlaiseen "katkaisuhoitoon". Kun minun viehätysvoimani ja sanani ja omat keinoni eivät tunnu tehoavan, rohkenen kääntyä jälleen puoleesi.
Olisiko sinulla mitään vinkkejä?

Kokonaan häntä tuskin saa vieroitettua työstä, mutta edes sen verran, että hän saisi tarpeeksi levättyä omasta mielestään välttämättömien töiden välissä. Kun minä ja lapset kuitenkin haluaisimme viettää hänen kanssaan vielä monia vuosia.

:heart:
 
nimetönnä nyt
saanko minä sen miehen jossain vaiheessa itselleni?

Nyt on puoli vuotta ollut sellasta sutinaa ja säpinää,on puhuttu ja pussattukin..Mutta jotenkin järki sanoo että anna olla,älä tartu-sydän olis jo kovasti menossa...

Jos vaan vielä liikut palstalla,vastaa...
 
Ursula on juuri palannut koneen äärelle. Kevät pitää niin kiireisenä, että ihan on hunningolle jäänyt tämä tärkeä tehtävä. Panen tämän pikaviestin palstalle teitä rauhoittamaan ja alan naputella vastauksia tulleisiin kysymyksiin.

Heippa hetkeksi! Terveisin URSULA kkpt
 
No niin jälleen on tässä iloksenne muutamia ongelmanratkaisuja. Ja tuhannesti anteeksi Tamalo, hetkellinen lukihäiriö varmaan valtasi minut, kun kirjoitin nimesi niin sanotusti päin honkia!

Minna-H! Olisi hyvä, jos saisit lapsesi ymmärtämään, ettei etukäteen voi varmuudella tietää, miltä ruoka maistuu. Vaikka esim. kalakeitto jollakin kerralla olisikin tuottanut pettymyksen, voi se seuraavalla kerralla olla sangen herkullinen makuelämys; kenties täysin toisista raaka-aineista ja toisella reseptillä valmistettu. Lapsillahan on tunnetusti sangen omalaatuinen makuaisti, kuten kokemukseni kuopuksen kohdalla todisti aivan äskettäin. Joulun aikoihin hän oli tullut siihen tulokseen, ettei hän missään tapauksessa voi syödä riisipuuroa, koska se on niin pahaa. Joulumieltä osoittaakseni keitin hänelle kaurapuuroa, että sai hänkin puuroaterialla herkutella. Joitakin aikoja myöhemmin leivoin karjalanpiirakoita, joiden täytettä hän söi kaksi lautasellista. Mutta sehän oli siis piirakan täytettä eikä riisipuuroa. Pakkasten aikaan haudutin uunissa silloin tällöin myös uunipuuroa, jolla myös oli hyvä menekki kuopuksen kohdalla. Eipä hän kysellyt, mistä aineksista se uunipuuro tehdään. Aivan oikeassa olet siinä, että lapsi on opetettava maistamaan vähän kaikkea. Ja lohduta häntä sanomalla, että koulussa saa pyytää "Kiitos, ihan vähän", jos ei tahdo syödä isoa annosta. Olen nähnyt, että se "ihan vähän" on ollut pienimmillään lihapullan puolikas, kaksi suikaletta porkkanaraasteesta ja neljännesperuna! Ursula on näet myös evp. opettaja.

Kultaköynnös! Tyttäresi ominaisuus viittaa mielestäni selvästi siihen, että hänelle urkenee ura yksityisetsivänä tai vakoojana; joka tapauksessa hänen perimässään toteutuvat mitä mainioimmat piiloutujan perusominaisuudet. Kateudesta vihreiksi vilahtavat naapuriston lapset muutaman vuoden kuluttua, kun kukaan ei koskaan hoksaa hänen piilopaikkojaan, kun pihalla leikitään kirkkistä tai kuurupiiloa.

Herkkis äiti! Tunnen suurta sympatiaa kohtaasi! Olethan sinäkin ylittänyt jo tuon neljänkympin merkittävän rajapyykin, ja tiedän laillasi, millaista on elämä työnarkomaanin rinnalla. Yrjänä on kylläkin tässä viime syksyn jälkeen hieman hellittänyt todettuaan, ettei hän ilmeisesti saakaan kaikkia maailman tai edes työyhteisönsä töitä tehdyksi, vaikka kuinka laiminlöisi perhettään. Yritä vedota vaikkapa siihen, että miehesi olisi syytä luopua itsekkyydestään ja jättää töitä muillekin, jotteivät he tuntisi itseään onnesta osattomiksi!

Nimetönnä nyt! Ennustaa en osaa enkä tahdo, mutta neuvoja annan mielelläni: Ratkaisuja ei ole hyvä tehdä pelkästään joko tunteella tai järjellä. Parasta on yrittää luoda näiden kahden sopusointu, jonka varaan voi tulevaisuutta suunnitella ja rakentaa. Olisi tietysti hyvä tietää, mitkä ovat ne jarruttelevat järkisyyt, jotka estävät etenemisen. Ehkäpä ryhdyt tältä pohjalta puntaroimaan ratkaisuasi, mutta olen valmis antamaan lisäneuvoja, mikäli kartutat taustatietoja tarkemmin!

Näin tällä kertaa! Palaan taas palstalle viimeistään huomenna - jos Luoja suo! Elämä on nyt keväällä tällaista palstalta toiselle touhuamista, kun nuo ulkopalstatkin kaipaavat viherpeukaloani!

Tapaamisiin! URSULA kkpt


 
Kiitos jälleen vastauksestasi Ursula!
Mitä tulee edelleen tuohon työnarkomaaniin, niin pelkään ettei hän osaa antaa myöten ja ottaa rennommin ennenkuin on liian myöhäistä...


kuinka siis opettaa itsepäistä jukuria sanomaan "EI", silloin kun vielä kaikki on hyvin, siinäpä se varsinainen pulma....
:flower:
 
No hyvä. Ongelmani on seuraava:

Olen ollut yhdessä mieheni kanssa kohta 5 v. Luonteeltani olen ollut aikamoinen nalkuttaja, mutta yhdessä on pysytty siitäkin huolimatta. Viime aikoina olen vähentänyt nalkutuksen ihan minimiin, mutta sen jälkeen mies aloitti sen vuorostaan :( (Tai, kuten hyvä ystäväni pohti, en ole ennen miehen nalkutusta huomannut, kun olen sitä itsekin tehnyt.)

Mitä teen? Pitääkö minun tasapuolisuuden nimissä sietää tätä vuorostani ainakin se 3-4 vuotta, jonka mies on kestänyt mun naputustani? Vai mitä teen? Aika pitkään olen antanut mennä toisesta korvasta sisään ja samoin tein toisesta ulos tuon natkutuksen, mutta nyt alkaa toisinaan mitta täyttyä. Apua, kiitos.
 
Karhuemo

SIIS KIITOS, oli ihanaa lukea tota tekstiä, nauratti niinpaljon et varmaan naurattaa myöhemminkin.......

lisää samanlaista, on ainakin jotkut ihmiset vielä HUUMORINTAJUISIA

:flower: :flower:
 
Hyvä Herkkis äiti! 'Ei' on voimakas sana ja kummallisesti käyttäytyvä. Lapsella se jo varhain on hyvin suosittu käyttösana, usein vielä -kä-liitepartikkelilla vahvistettuna: eikä! Joillakin ihmisillä on sellainen kiltteysgeeni, joka vaikeuttaa tai jopa estää ei-sanan käyttöä. Tällaiset ihmiset ovat usein esim. työnantajiensa helposti hyväksi käyttämiä.


Ehkäpä pelottelutekniikka on miehesi kohdalla paikallaan. Maalaile kauhukuvia, joiden toteutumista ainainen työnarkomania jouduttaa. Hae tuetulle perhelomalle ja pakota mies mukaan, koska se on PERHELOMA. tee hänet lomalla vakuuttuneeksi säännöllisenä toistuvan joutenolon välttämättömyydestä, niin ehkäpä saat tuloksia aikaan. Menestystä yritykseesi toivottaa URSULA kkpt
 
Sirkustirehtööri! Nalkutus on tilastotietojen mukaan huomattavasti tyypillisempää naisille kuin miehille. Kuvaamasi tilanne perheessäsi saattaa johtua siitä, että miehesi on hyvin hidas soputumaan muutoksiin. Jos hän on muutaman vuoden ajan tottunut kuulemaan talossa tasaista nalkutusta, hän saisi vaikeita vieroitusoireita ilman päivittäistä nalkutusannosta. Koska sinä et enää nalkuta, hän on alkanut annostella itse nalkutusta, joka täyttää sinun loppuneen nalkutuksesi jättämän tyhjiön. Luulen, että hän ihan itsestään vähentää nalkutusta vieroitusoireiden pikkuhiljaa helpottuessa, ja lopulta hän jättää koko nalkutuksen.

Tunnenpa taas itseni tarpeelliseksi tiedonvälittäjäksi; kiitos siitä teille, hyvät palstalaiset! Alati käytettävissänne, URSULA, kkpt
 
Rakas Ursulamme!

Voisitko selvittää vastauksen siihen, mitä olemme koko perheen voimin yrittäneet miettiä: Kuinka paljon kuormaa voi keskikokoinen kameli kantaa? Siis kiloissa.

Tästä on jopa ollut pienimuotoista (tosin pilke-silmäkulmassa-hyväluontoista) kinaa kotosalla ja veikkaukset vaihtelevat suuresti.

Ja sitten vielä, että paljonko lammas (elävä) maksaa? Hoitaisivat hyvin tuon nurmikonleikkuun ja olisi lapsilla maalaistalon pihalla katseltavaa (ei ole muita eläimiä - vielä).

Toivottavasti osaat vastata edes jompaankumpaan, tosin luottamukseni tietäväisyyteesi on luja aikaisempien vastaustesi perusteella.

Ja vielä kerran kiitos raikkaasta ja piristävästä otteestasi :flower:

Saara
 
Missä olen ollut, kun olen koko URSULAn aivan missannut! :eek:
Siispä saanen kysyä viisaita neuvojasi. :)

Ollaan lähdössä lasten kanssa matkalle. Lentokoneella, ja matkaa kertyy noin 30 tuntia suuntaansa. Millä ihmeellä saan viihdytettyä neiti 2,5 v. sekä neiti 5kk koko matkan. Vai ostanko suosista Ear It ja annan kanssamatkustajien kärsiä?

Kiitokset jo etukäteen! :flower:
 
Minna-H
Hyvä Ursula!
Olen pitkään pohtinut, miksi vauvoja ei synny niille jotka niitä kovasti toivovat ja varmasti olisivat hyviä vanhempia? Toisaalta taas miksi toiset saavat vauvoja heti kun vain edes ajattelevat vauvantekopuuhia? Ja taas toisaalta miksi vauvoja syntyy niille, jotka eivät niitä ansaitse eivätkä osaa huolehtia itsestään saatikka vauvoista? :/
 
Miksi mieheni aina ja jatkuvasti uhohtaa kaikki mahdolliset ja mahdottomat merkkipäivät. Joulua se ei ole vielä unohtanut kun olen sen kädestä pitäen vienyt jouluostoksille ja vielä kertonut mitä ostaa kellekin. Voiko sellainen ihme vielä tapahtua että se muistaisi minut syntymäpäivän, jos sen kännyyn laittaa vain yhden muistutuksen ja hyvin suuren rastin seinäkalenteriin.

Karkaako villakoirat imurin pölypussista heti kun selkänsä kääntää, kun ne tuntuvat löytävän tiensä takaisin sängyn alle lyhyemmässä ajassa kuin laki sallii.
 
Rakas Ursula, sano mitä ihmettä meidän perhe voisi antaa miehen äidille äitienpäivälahjaksi?! Toisen mummon lahja-asia on jo selvillä, samaa lahjaa heille ei voi käytännön syistä laittaa.

Toinen asia, mikä minua hämmästyttää, kummastuttaa,on se, että miksi aina kaikki lahjan ostamiset/hankkimiset/tekemiset jää viime tippaan?
Miksi lahjoja ei voi hommata hyvissä ajoin?

Minä kun päätän joka ikisen joulun jälkeen ja jokaisen muun lahjanrumban jälkeen, että otan nyt opikseni ja SEURAAVALLA kerralla minulle ei tätä stressiä ja paniikkia tule... ja joka ikinen kerta minä sen sitten unohdan...ja taas on stressi valmis!

Kerro miten minä oppisin tämän läksyn...
 
Ilmoitan vain näin pikaisesti yösydännä, että en ole teitä, rakkaat palstalaiset unhoittanut. Vastaukseni kuitenkin nyt hieman viipyvät, sillä viisaat aivoni ovat tilapäisesti kykenemättömät antamaan valistavia vastauksia. Tähän harvinaiseen tilaan on syynä ympärilläni mellastava mahatauti, jonka ansiosta kuopus lepäilee tuossa viereisellä vuoteella kehossaan lämpöä äskeisen mittauksen mukaan 39,6 astetta. Runsaasti oksennettuaan on hän raukea nyt! Palaan palstalle niin pian kuin olosuhteet sallivat.

Terveisin URSULA kkpt ja kotipotilaanhoitaja
 

Yhteistyössä