Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että kaikki vammaisten joukossa on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat syntyneet täysin terveinä ja eläneet kivaa keskiluokkaista elämää, kunnes ovat vammautuneet vaikka liikenneonnettomuudessa? Aivovamman saaneen ihmisen toki erottaa ulkoisesti kehitysvammaisesta, mutta vammasta riippuen heidänkin puheensa saattaa olla sitä pelättyä "mölinää", suu ei välttämättä toimi kunnolla ja kuolaa valuu, ja he voivat myös joutua asumaan vammaisille suunnatussa asuntolassa, jos ei ole omaishoitajaa tms. Siis kuka tahansa, sinäkin vammaisia pelkäävä, voit oikeasti joskus olla itse samanlainen "kuolaava ja pelottava tyyppi". Tämä on syytä muistaa, kun lokeroi ihmisiä eikä halua tietynlaisia lähelleen. Ja sinun lapsesi, hän voi myös vammautua. Sanotko sitten hänelle, että hän on pelottava ja ei-toivottu?
Itse ole kokenut pelottavimmat kohtaamiset nimenomaan ei-vammaisten kanssa, huumehörhöt ja humalaiset nuorisoporukat esimerkiksi. 80-luvulla päiväkodissa samassa ryhmässä kanssani oli kehitysvammainen tyttö, enkä ole traumatisoitunut mitenkään, eikä tytön olemista "normaalien" seassa koskaan kyseealaistettu mitenkään. Toivottavasti myös nykyisin tällainen on mahdollista, esim. pienillä paikkakunnilla, missä ei ole omaa "keharitarhaa". Vammaisten pitää kuitenkin asua jossain, vaikka kuinka he ovatkin valtaväestöstä poikkeavia ja ei-toivottua porukkaa. On aivan uskomatonta, että vielä nykypäivänäkin tällaisia "vammaiset kellareihin" -asenteita voi jollain olla.
Älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan opettako lapsianne pelkäämään vammaisia, jos itse olette noin totaalisen pihalla asioista. Toki ilmeisen aggressiivista vammaista, kuten myös ei-vammaista ihmistä (!), pitää varoa, mutta on aivan naurettavaa leimata kaikki vammaiset aggressiivisiksi mölisijöiksi, jotka suunnilleen syövät pikkulapset suihinsa. Ei väitä, että vammaiset ovat helppoja naapureita tai heidät pitäisi hyväksyävain siksi, että ovat vammaisia. Ihminen pitäisi aina kohdata yksilönä, myös vammainen. Onhan meidän terveidenkin joukossa ilmeisen kusipäisiä ihmisiä, kuten osa tästäkin keskustelusta osoittaa.