Ei sitten kuulema tartte mennä tutustumaan pph-paikkaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No joo, kompromissi saatiin pph:n kanssa aikaan... eräänlainen... Voidaan käydä yhdessä lapsen kanssa hoidon alkua edeltävänä arkipäivänä, mutta silloinkin ilmeisesti nähdään pihalla (ellei jopa leikkipuistossa). Sen pitäisi kuulema riittää niin pienen lapsen kanssa.

Älä nyt hyvän tähden tuohon suostu. Ehdottomasti sovit asiasta hoitajan esimiehen kanssa. Silloin hoitajalla ei ole asiaan nokan koputtamista. Itse en edes veisi lastani tuollaiselle hoitajalle. Sinuna laittaisin heti uuden hoitopaikan hakuun, niin pääsee lapsi tuolta hoitajalta pois.

Näin lapseni entisen hoitajan kaupan pihassa ja hän sanoi, että on kiire kun juuri tulossa lapsia tutustumaan varahoitopaikkaan. Tuo hoitaja itse vielä lomalla ja ottaa tutustujat vastaan illalla. Mun mielestä asiallista toimintaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ipa:
Näin lapseni entisen hoitajan kaupan pihassa ja hän sanoi, että on kiire kun juuri tulossa lapsia tutustumaan varahoitopaikkaan. Tuo hoitaja itse vielä lomalla ja ottaa tutustujat vastaan illalla. Mun mielestä asiallista toimintaa. :)

Oho. ei ole kyllä asiallista mennä tutustumaan toisen lomalla!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
No joo, kompromissi saatiin pph:n kanssa aikaan... eräänlainen... Voidaan käydä yhdessä lapsen kanssa hoidon alkua edeltävänä arkipäivänä, mutta silloinkin ilmeisesti nähdään pihalla (ellei jopa leikkipuistossa). Sen pitäisi kuulema riittää niin pienen lapsen kanssa.

Älä nyt hyvän tähden tuohon suostu. Ehdottomasti sovit asiasta hoitajan esimiehen kanssa. Silloin hoitajalla ei ole asiaan nokan koputtamista. Itse en edes veisi lastani tuollaiselle hoitajalle. Sinuna laittaisin heti uuden hoitopaikan hakuun, niin pääsee lapsi tuolta hoitajalta pois.

Mä en tohon suostuis.

Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:

Mä en tohon suostuis.

Mikäköhän ihmeen logiikka hoitajalla nyt oikein tässa asiassa on. Onko todella niin että hoitaja uskoo että mitä pienempi lapsi sitä helpompi eroaminen äidistä "riittää pienen lapsen kanssa"? Kyllä nyt teidän kunnan pph:t tarvitsevat kipeästi koulutusta!

Parivuotias lapseni aloittaa piakkoin päivähoidon tarhassa ja meillä (Hki) aloitukseen on varattu pari VIIKKOA. Toki minulla on tilanne, että pystyn näin joustavasti olemaan mukana aloituksessa, mutta silti. Olen itse paikalla tarhassa vähintään muutamana päivänä ja sen jälkeen lapsi jää sinne itsekseen ensin vain tunniksi, pariksi ja aikaa pidennetään vähitellen.

Joillekin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa asettua pienen lapsen asemaan: todella turvallisessa kotiympäristössä elänyt pikkuinen pitäisi yhtäkkiä heittää vieraille ihmisille, vieraaseen paikkaan, koko päiväksi, kun tämä ei vielä ymmärrä ajan käsitettä tai sitä, että äiti todella tulee hakemaan sieltä poiskin? Paikkaan, jossa on aivan eri tavalla häslinkiä, turvattomuutta, uusia tapoja ja rutiineja, outoa ruokaa jne?

Alkuperäinen kirjoittaja i:
Alkuperäinen kirjoittaja ipa:

Oho. ei ole kyllä asiallista mennä tutustumaan toisen lomalla!!!!

Ja meidät on ohjeistettu että emme saa ottaa vastaan lomalla ollessamme. Käytännöt vaihtelee mutta itse teen niinku pomo määrää.

Jaa? Me pidettiin viikko tutustumista niin, että ekoina päivinä oltiin aamupäivät siellä ja tultiin kotiin päikkäreille, sit jätin aamupäiviksi. Meni hyvin ja olisi ollut ihan kamalaa jätää noin vain yksinään. Pph on kyllä väärässä, sehän on selvä, mutta vaikea tilanne, et voi sinne varmaan väkisinkään mennä. Entäs jos soitat päivähoidon ohjaajalle ja kysyt vielä toista paikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Jaa? Me pidettiin viikko tutustumista niin, että ekoina päivinä oltiin aamupäivät siellä ja tultiin kotiin päikkäreille, sit jätin aamupäiviksi. Meni hyvin ja olisi ollut ihan kamalaa jätää noin vain yksinään. Pph on kyllä väärässä, sehän on selvä, mutta vaikea tilanne, et voi sinne varmaan väkisinkään mennä. Entäs jos soitat päivähoidon ohjaajalle ja kysyt vielä toista paikkaa?

Käytännöt ovat hyvin erilaiset varmaan sekä kaupungeista johtuen että ihan ohjaajasta johtuen. Meidän ohjaaja on sitä meiltä, ettei äitejä tai mummoja tarvi tulla pyörimään nurkkiin, toki tutustumiskäynti on asia erikseen mutta totuttelemaan ei tulla. Lapsen voi siis jättää hetkeksi totuttelemaan ennen hoidon alkamisen ajankohtaa mutta ilman äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meille totesi päiväkodin johtaja sekä lastentahanopettaja, että ehdottomasti pitää tutustua vähintään viikko, ennen hoitoon tuloa. On lasta kohtaan todella julmaa viedä vieraaseen paikkaan kylmiltään, varsinkin kun on kyse lapsesta joka ei osaa puhua. Ja uskoisin, että kasvatusalanammattilaiset tietävät paremmin, kuin kouluttamaton hoitaja, vaikka kokemusta olisikin.

Kouluttamaton hoitaja? Aika ikävästi sanottu..Et voi pph:n koulutusta tietää. Itsellänikin ammatillinen koulutus JA enemmän alan koulutusta takana kuin suurella osalla pk:n henkilökuntaa. *Sivuhuomautus, ei pidä ottaa nokkiinsa*

Täällä useimmat pph:t on kotiäitejä jotka haluavat lisätuloja ja useimmilla kolutuspohja on kunnan järjestämä kurssi. Lto:lla on kuitenkin vähintään se sosionomin koulutus nykyään ja useimmilla vakityössäolevilla maisterin tutkinto. Siksi siis pidän heitä koulutettuina ammattilaisina. Poikkeuksia toki löytyy, sitä en kiellä, mutta tämä ap:n kuvailema tapaus tuntuu kuuluvan juuri tuohon kouluttamattomien kastiin.

Ap minä en kyllä olisi suostunut tuohonkaan. Ihan ehdottomasti olisin halunnut nähdä minkälaisissa tiloissa lapset ovat ynnä muita käytännön juttuja. Ja minusta mitä pienempi lapsi, sitä enemmän tutustumisella on merkitystä, koska noin pienelle ei pysty selittämään vielä mitä tapahtuu.

Hmm..Saivartelemaan en tässä nyt halua ryhtyä. Saatika millään tapaa "riitaa haastamaan". Harmittaa vaan kovasti se, että nykypäivänä tätä "kunnan järjestämää kurssiaKIN" vähätellään kovin sanankääntein. Itse olen muiden muassa tämä "kurssin" käynyt. Tosin se on ihan tutkinto, jonka opiskeleminen kestää n. 1,5-2 vuotta. Ja opettajienkin toimesta on kovin ihmetelty, että yleisesti ei ole edes tiedossa tämän tutkinnon olevan "korkeampi"/luonnollisesti erikoistuneempi kuin esim. lähihoitajan tutkinto.
Nykypäivänä perhepäivähoitajia kurssitetaan ja lisäkoulutetaan läpi vuoden. Eri täydennyskoulutksissa ja syventävissä opinnoissa kävin itse viimevuonna 5 kertaa. Ja katson omaavani aikas rautaisen ammattitaidon, ja olevani koko lailla hyvin perillä lapsen kasvusta ja sen oikean tukemisen keinoista.

Meidän kunnastamme löytyy yksi hoitaja, jolla ei kys. ammatillista koulutusta ole. Tosin hän on toiminut työssään kohta 40 vuotta, ja on jäämässä hyvin ansaitulle eläkkeelle :)

Tällä tekstillä haluan ainoastaan tuoda julki sen, että nykypäivänä nämä "omien lasten hoitamisen ohessa lisätienestiä"-hoitajat ovat kyllä häviävän pieni osa ammattikunnasta.

Taitaa olla paikkakuntakohtaista, kun juurikin yksi tuttu oli asiaa selvittänyt ja vaatimuksena oli 3kk kurssi.

Alkuperäinen kirjoittaja pph myös:
Alkuperäinen kirjoittaja pph myös :
Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Mulle tulee mun loman loputtua uusi lapsi hoitoon ja tutustumiskäynti jää siis mun loman takia tekemättä. Lapsen vanhemmista en tiedä mitään enkä lapsestakaan muuta kuin iän ja sukupuolen, mutta näin tämä nyt menee. On mulla ollut usein varahoitolapsiakin ilman tutustumiskäyntiä ja hyvin on aina mennyt. Monet vanhemmista haluaisi tutustumiskäynnin myös iltaan tai viikonloppuun. Itselleni sopii tutustumiset vain työaikana ja korkeintaan tunti kerrallaan, ei ruokailu- eikä nukkumaanmenoaikaan. Meille ei keittiöön mahdu ylimääräistä porukkaa.

Itse en myöskään päästä aamulla vanhempia eteistä pitemmälle, ja silti mulla on ihan puhtaat jauhot pussissa. Ei ole kukaan vanhemmista koskaan valittanut. Tämä on mun ja mun perheen koti, ja minä asetan täällä rajat. Meillä voi olla teineillä esim. aamutoimet kesken tai he voivat olla vaikka nukkumassa, joten on ihan perusteltua olla päästämättä vieraita silloin sisälle.

Ehkä sulla on puhtaat jauhot pussissa, mutta mitä ihmeen salattavaa siellä teidän kodeissa on, ettei sinne voi päästää hoitolasten vanhempia? Meillä on ovet aina periaatteessa avoinna, ja vanhemmat ovat tervetulleita sisälle ihan kaikkiin niihin tiloihin, mitkä on hoitolapsillekin "avoinna", toki ruokailu- ja uniaikaan pitää osata käyttäytyä niin ettei häiritse lapsia.
Tai siis se on varmaan kanssa asennekysymys, mutta mä en pidä hoitolapsia, niiden vanhempia tai sisaruksia "vieraina" vaan ne on mun hoitolapsille tärkeitä ihmisiä ja nimenomaan niitä oman lapsensa asiantuntijoita. Miten ihmeessä ne vanhemmat voivat hoitopäivän jälkeen jutella lapsiensa kanssa hoitopäivästä, jos eivät edes tiedä millaisessa paikassa lapset päivänsä viettävät?

Juuri tässä kohtaa ne erot juuri pphoitajien välillä tulevat esille. On hoitajia jotka pitävät vanhempien "sekaanumista" heidän työhönsä tai kotielämäänsä rasitteena ja sitten on hoitajia jotka ymmärtävät miltä pienestä tuntuu olla erossa vanhemmista pitkiä päiviä ja ymmärtävät miten tärkeätä äidille on kaikki asiat jotka lapseen liittyy kun on hoidossa, joka ymmärtää että tarvitsee äidin apua lapsen ymmärtämisessä ja joka arvostaa yhteistyötä vanhempien kanssa.

Kiitos!

Kiität siis siitä että sait haukut?

Meillä oli myös näin ja tämä oli ihan kaupungin yleinen "määräys" joka myös vanhempien piti ottaa huomiioon. Kuulemma löytyi paljon vanhempia joita ei tutustumiset kiinnostanut ollenkaan, ja hoitajilla meni ensimmäiset päivät lohduttaessa itkevää lasta. Eli meillä siis jokaisessa hoitopaikassa on toimittava näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Perhepäivähoitaja:

Käytännöt ovat hyvin erilaiset varmaan sekä kaupungeista johtuen että ihan ohjaajasta johtuen. Meidän ohjaaja on sitä meiltä, ettei äitejä tai mummoja tarvi tulla pyörimään nurkkiin, toki tutustumiskäynti on asia erikseen mutta totuttelemaan ei tulla. Lapsen voi siis jättää hetkeksi totuttelemaan ennen hoidon alkamisen ajankohtaa mutta ilman äitiä.

Aika metka ohjaaja teillä, jos ei suosittele ns. pehmeää laskua päivähoitoon. Meillä on tästä puhuttu jo lähes 10 vuotta, ja pisimpään vastaan olivat yllättäen päiväkodit. Nyt meillä on ollut pehmeä lasku käytössä koko päivähoidossa muutamia vuosia. Käytännössä vanhemmat siis päättävät kuinka paljon haluavat hoitopaikkaan tutustua/totutella. Ensimmäisellä kerralla yleensä esitellään hoitopaikan tilat ja muina kertoina lapsi osallistuu hoitopäivään ensin vanhempansa kanssa ja sitten tarvittaessa myös yksin. Yleensä haluavat olla mukana hoitopäivässä noin 2-3 kertaa 1-2 tuntia kerrallaan. Näiden lisäksi lapsi jää usein vielä lyhyeksi ajaksi 1-2 päivänä, esim. ulkoilemaan. Tähän kuluu yleensä 1-2 viikkoa ennen hoidon aloitusta, vanhempien mahdollisuuksista riippuen. Tämä on aika toimiva ja joustava tapa, ja mielestäni tekee hoidon aloittamisen helpommaksi sekä lapsella että perhelle.

Meille totesi päiväkodin johtaja sekä lastentahanopettaja, että ehdottomasti pitää tutustua vähintään viikko, ennen hoitoon tuloa. On lasta kohtaan todella julmaa viedä vieraaseen paikkaan kylmiltään, varsinkin kun on kyse lapsesta joka ei osaa puhua. Ja uskoisin, että kasvatusalanammattilaiset tietävät paremmin, kuin kouluttamaton hoitaja, vaikka kokemusta olisikin.

Kouluttamaton hoitaja? Aika ikävästi sanottu..Et voi pph:n koulutusta tietää. Itsellänikin ammatillinen koulutus JA enemmän alan koulutusta takana kuin suurella osalla pk:n henkilökuntaa. *Sivuhuomautus, ei pidä ottaa nokkiinsa*

Täällä useimmat pph:t on kotiäitejä jotka haluavat lisätuloja ja useimmilla kolutuspohja on kunnan järjestämä kurssi. Lto:lla on kuitenkin vähintään se sosionomin koulutus nykyään ja useimmilla vakityössäolevilla maisterin tutkinto. Siksi siis pidän heitä koulutettuina ammattilaisina. Poikkeuksia toki löytyy, sitä en kiellä, mutta tämä ap:n kuvailema tapaus tuntuu kuuluvan juuri tuohon kouluttamattomien kastiin.

Ap minä en kyllä olisi suostunut tuohonkaan. Ihan ehdottomasti olisin halunnut nähdä minkälaisissa tiloissa lapset ovat ynnä muita käytännön juttuja. Ja minusta mitä pienempi lapsi, sitä enemmän tutustumisella on merkitystä, koska noin pienelle ei pysty selittämään vielä mitä tapahtuu.

Hmm..Saivartelemaan en tässä nyt halua ryhtyä. Saatika millään tapaa "riitaa haastamaan". Harmittaa vaan kovasti se, että nykypäivänä tätä "kunnan järjestämää kurssiaKIN" vähätellään kovin sanankääntein. Itse olen muiden muassa tämä "kurssin" käynyt. Tosin se on ihan tutkinto, jonka opiskeleminen kestää n. 1,5-2 vuotta. Ja opettajienkin toimesta on kovin ihmetelty, että yleisesti ei ole edes tiedossa tämän tutkinnon olevan "korkeampi"/luonnollisesti erikoistuneempi kuin esim. lähihoitajan tutkinto.
Nykypäivänä perhepäivähoitajia kurssitetaan ja lisäkoulutetaan läpi vuoden. Eri täydennyskoulutksissa ja syventävissä opinnoissa kävin itse viimevuonna 5 kertaa. Ja katson omaavani aikas rautaisen ammattitaidon, ja olevani koko lailla hyvin perillä lapsen kasvusta ja sen oikean tukemisen keinoista.

Meidän kunnastamme löytyy yksi hoitaja, jolla ei kys. ammatillista koulutusta ole. Tosin hän on toiminut työssään kohta 40 vuotta, ja on jäämässä hyvin ansaitulle eläkkeelle :)

Tällä tekstillä haluan ainoastaan tuoda julki sen, että nykypäivänä nämä "omien lasten hoitamisen ohessa lisätienestiä"-hoitajat ovat kyllä häviävän pieni osa ammattikunnasta.

Taitaa olla paikkakuntakohtaista, kun juurikin yksi tuttu oli asiaa selvittänyt ja vaatimuksena oli 3kk kurssi.

Kun niitä 3kk kursseja on viimeksi järjestetty 1900-luvulla. Perhepävähoitajan tutkinnon suorittaminen kestää 1-2 vuotta riippuen aiemmasta työkokemuksesta. Tutkinnon on voinut suorittaa tällä vuosi tuhannella, ja suosittaisin sitä myös kaikille ns. "vanhoille" kurrin käyneille hoitajille.

Aika metka ohjaaja teillä, jos ei suosittele ns. pehmeää laskua päivähoitoon. Meillä on tästä puhuttu jo lähes 10 vuotta, ja pisimpään vastaan olivat yllättäen päiväkodit. Nyt meillä on ollut pehmeä lasku käytössä koko päivähoidossa muutamia vuosia. Käytännössä vanhemmat siis päättävät kuinka paljon haluavat hoitopaikkaan tutustua/totutella. Ensimmäisellä kerralla yleensä esitellään hoitopaikan tilat ja muina kertoina lapsi osallistuu hoitopäivään ensin vanhempansa kanssa ja sitten tarvittaessa myös yksin. Yleensä haluavat olla mukana hoitopäivässä noin 2-3 kertaa 1-2 tuntia kerrallaan. Näiden lisäksi lapsi jää usein vielä lyhyeksi ajaksi 1-2 päivänä, esim. ulkoilemaan. Tähän kuluu yleensä 1-2 viikkoa ennen hoidon aloitusta, vanhempien mahdollisuuksista riippuen. Tämä on aika toimiva ja joustava tapa, ja mielestäni tekee hoidon aloittamisen helpommaksi sekä lapsella että perhelle.

Tämä käytäntö perustuu karvaisiin kokemuksiin, ei ole oikein toiminut ja siksi ollaan tällä linjalla. Tässä kaupungissa on eri kulttuureista lähtöisin olevia paljon ja sitä kautta on tullut myös hienoisia ongelmia. Eri tavat toki otetaan huomioon mutta jossain menee raja. Tämän enempää en tätä voi enkä saa kommentoida.

Tämä käytäntö perustuu karvaisiin kokemuksiin, ei ole oikein toiminut ja siksi ollaan tällä linjalla. Tässä kaupungissa on eri kulttuureista lähtöisin olevia paljon ja sitä kautta on tullut myös hienoisia ongelmia. Eri tavat toki otetaan huomioon mutta jossain menee raja. Tämän enempää en tätä voi enkä saa kommentoida.

OK, jotenkin vaan tuntuu hätävarjelun liioittelulta, mutta enempää asiaa tuntematta, varmasti tällaiselle päätökselle on hyvä syy.

Ilmeisesti ohjaajannekin on myös koulutuksen tarpeessa. Se että käytäntöjen erilaisuusuuden määrittelee ymmärtämättömyys lasten ja vanhempien tarpeista ei ole mitenkään puolustettavissa. Tässä tilanteessa on tärkeätä että juuri vanhemmat aktiivisesti tuovat esille tämän puutteen päivähoidosta vastaavien kanssa. Todellisuus on päivähoidossa juuri se että Suomessa tarjotaan eri puolin ja jopa ihan samoissa kaupungeissa hyvin eri tasoista päivähoitoa. Tärkeä on että vanhemmat ainakin ovat tietoisia ja ymmärtävät mitkä asiat ovat lapsen kannalta tärkeitä kun ovat vanhemmista erossa ja että näistä asioista avoimesti keskustellaan hoitajien kanssa.

Kyllä mun luona on lapset ja vanhemmat saaneet käydä tutustumassa. Jotkut käy pari kolmeki kertaa ennen varsinaista hoidon alkua :) Reippaasti vaan soitat uudelleen ja kerrot että mieltäsi painaa tämä asia ja haluat tulla tutustumaan..

Minä en ole nähnyt vielä niistä tutustumisista hyötyä olevan kuin korkeintaan vanhemmille siinä, etteivät angstaa niin pahasti. Tutustuminen on mielestäni hyvä ideana, mutta usein se menee pieleen siksi, että se vanhempi takertuu lapseen ja/tai yrittää ohjailla häntä liikaa. Pahimmassa tapauksessa pitkässä tutustumisessa vanhempi opettaa lapsen päiväkodissakin sellaisille tavoille, että hoidon aloittaminen entistä vaikeampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Minä en ole nähnyt vielä niistä tutustumisista hyötyä olevan kuin korkeintaan vanhemmille siinä, etteivät angstaa niin pahasti. Tutustuminen on mielestäni hyvä ideana, mutta usein se menee pieleen siksi, että se vanhempi takertuu lapseen ja/tai yrittää ohjailla häntä liikaa. Pahimmassa tapauksessa pitkässä tutustumisessa vanhempi opettaa lapsen päiväkodissakin sellaisille tavoille, että hoidon aloittaminen entistä vaikeampaa.

Peesi! Pitkät tutustumiset eivät ole lapselle hyväksi. Monesti se on vanhemman puolelta isompi muutos, kun lapsi menee päivähoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:

Tutustuminen onkin asia jonka kanssa sekä lapsi että äiti tarvitsee hoitajan apua ja ymmärrystä. Jos hoitajalla ei riittävästi ole ymmärrystä ja keinoja on lopputulos aivan nk. kuvaat: kaikki ahdistuvat ja uskotaan että kun eroahdistukseen ei kiinnitetä huomiota silloin se vain häviää tai sitä ei itseasiassa oile olemassakaan. Näin me ihmiset muutenkin elämässä teemme liian usein, kun joku asia on niin vaikea ettei tiedä mitä tehdä.
Hyvät aloitukset joissa äiti ja lapsi saavat oikeanlaista apua tuntuu kaikista osapuolista paremmalta. Tästä on jo runsaasti näyttöä eri päiväkodeissa joissa hyvät kokemukset ovat tulleet talon käytännöksi. Kannattaa ottaa selvää lisää omahoitaja työtavasta jossa tätä eniten ajateltu ja kehitetty. Päivähoito koko laajuudessaan on Suomessa aika uusi juttu ja paljon on vielä asioita joita tulisi kehittää ja ymmärtää paremmin.

Hui, nyt alkoi jännittää jo että entä jos meillekin käy noin. Vien lapsen hoitoon kun hän on 1 v 2 kk ja toivon kyllä että saadaan vähintään kaksi kertaa käydä tutustumassa paikkaan ja hoitotätiin. Ainakin tässä vaiheessa lapseni on hitaasti lämpenevä ja haluaa tutustua uusiin ihmisiin rauhassa. On kyllä sitten ihan rohkea ja uskaltaa jäädä hoitoon kun on ensin edes vähän tutustunut, ollut vähän sylissä ja luonut kontaktia uuteen ihmiseen.

Yhteistyössä