Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meille totesi päiväkodin johtaja sekä lastentahanopettaja, että ehdottomasti pitää tutustua vähintään viikko, ennen hoitoon tuloa. On lasta kohtaan todella julmaa viedä vieraaseen paikkaan kylmiltään, varsinkin kun on kyse lapsesta joka ei osaa puhua. Ja uskoisin, että kasvatusalanammattilaiset tietävät paremmin, kuin kouluttamaton hoitaja, vaikka kokemusta olisikin.
Kouluttamaton hoitaja? Aika ikävästi sanottu..Et voi pph:n koulutusta tietää. Itsellänikin ammatillinen koulutus JA enemmän alan koulutusta takana kuin suurella osalla pk:n henkilökuntaa. *Sivuhuomautus, ei pidä ottaa nokkiinsa*
Täällä useimmat pph:t on kotiäitejä jotka haluavat lisätuloja ja useimmilla kolutuspohja on kunnan järjestämä kurssi. Lto:lla on kuitenkin vähintään se sosionomin koulutus nykyään ja useimmilla vakityössäolevilla maisterin tutkinto. Siksi siis pidän heitä koulutettuina ammattilaisina. Poikkeuksia toki löytyy, sitä en kiellä, mutta tämä ap:n kuvailema tapaus tuntuu kuuluvan juuri tuohon kouluttamattomien kastiin.
Ap minä en kyllä olisi suostunut tuohonkaan. Ihan ehdottomasti olisin halunnut nähdä minkälaisissa tiloissa lapset ovat ynnä muita käytännön juttuja. Ja minusta mitä pienempi lapsi, sitä enemmän tutustumisella on merkitystä, koska noin pienelle ei pysty selittämään vielä mitä tapahtuu.
Hmm..Saivartelemaan en tässä nyt halua ryhtyä. Saatika millään tapaa "riitaa haastamaan". Harmittaa vaan kovasti se, että nykypäivänä tätä "kunnan järjestämää kurssiaKIN" vähätellään kovin sanankääntein. Itse olen muiden muassa tämä "kurssin" käynyt. Tosin se on ihan tutkinto, jonka opiskeleminen kestää n. 1,5-2 vuotta. Ja opettajienkin toimesta on kovin ihmetelty, että yleisesti ei ole edes tiedossa tämän tutkinnon olevan "korkeampi"/luonnollisesti erikoistuneempi kuin esim. lähihoitajan tutkinto.
Nykypäivänä perhepäivähoitajia kurssitetaan ja lisäkoulutetaan läpi vuoden. Eri täydennyskoulutksissa ja syventävissä opinnoissa kävin itse viimevuonna 5 kertaa. Ja katson omaavani aikas rautaisen ammattitaidon, ja olevani koko lailla hyvin perillä lapsen kasvusta ja sen oikean tukemisen keinoista.
Meidän kunnastamme löytyy yksi hoitaja, jolla ei kys. ammatillista koulutusta ole. Tosin hän on toiminut työssään kohta 40 vuotta, ja on jäämässä hyvin ansaitulle eläkkeelle
Tällä tekstillä haluan ainoastaan tuoda julki sen, että nykypäivänä nämä "omien lasten hoitamisen ohessa lisätienestiä"-hoitajat ovat kyllä häviävän pieni osa ammattikunnasta.