Ei se kotiäitiys ole kuulkaa työtä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatushenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvatushenkilö

Vieras
Ihan tiedoksi teille, jotka tuossa eräässäkin ketjussa rinnastitte omien lasten hoitamisen päiväkodissa tehtävään lastenhoitotyöhön: teillä ei ole pierun hajua siitä mistä puhutte.

On ihan eri asia hoitaa omia lapsia siellä omassa kotona kuin vastata 21 lapsen päivittäisestä hyvinvoinnista päiväkodissa. Luuletteko ihan oikeasti että päiväkodissa tehtävä työ on sitä pelkkää lasten kanssa leikkimistä, vaipan vaihtoa ja loruttelua?

Lastenhoitajan (saatika lastentarhanopettajan) työ sisältää NIIN PALJON muuta kuin tuo kotiäitien puuhastelu ettette varmaan ole tulleet ajatelleeksikaan. Kasvatushenkilökunta tekee hoito- ja kasvatussuunnitelmia, kuntoutussuunnitelmia, kirjaa, raportoi, hoitaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, kouluttaa itseään jatkuvasti jotta tietotaito vastaisi kunkin ryhmän ja yksilön tarvetta, ym. ym. ym. Tätäkö te siellä kotona sitten muka teette? 21 lapsesta? Hoidatte tiedonkulun ja yhteydenpidon 21 perheen kanssa ja järkkäätte vanhempainillat sun muut aktiviteetit?

Että ehkä sille on syynsä, että toisten lapsia työkseen hoitaville maksetaan ihan oikeaa palkkaakin, mutta omien lasten hoidosta sitä ei saa.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
KUKAAN päiväkodin lastenhoitaja ei ole yksin vastuussa yli 20 lapsesta. Kyllä niitä on siinä vaiheessa 4.

Onks sulla lapsia? Jos ei niin et varmaan tiedä millasta on olla lasten kanssa 24h/7, tässähän voisi rueta vaikka luettelemaan asioita, mitä kotiäiti tekee ja lastenhoitaja ei.

Ilmeisesti sulla ei oo lapsia?
Onhan se erilaista vaikka siivota porraskäytäviä ku sairaalassa, kumpikin on työtä.
Tai korjata koneita kotona ku tehdä se jossain tehtaassa, työtä kumpikin.

Jos joku tulee väittämään että kotiäitiys ei mene työstä, niin siinä yksi semmonen ihminen joka on katkera omasta lastenhoitajan työstään, joka ei arvosta kotiäitiyttä ollenkaan.

Ja juoruaa p*skaa niitten muitten tätien kanssa lapsia "vahtiessa"... Sitten tapahtuukin näitä lasten katoamisia/karkaamisia kun valvovat silmät jauhaa sontaa pihassa eivät tee työtään....

[QUOTE="vieras";24670479]KUKAAN päiväkodin lastenhoitaja ei ole yksin vastuussa yli 20 lapsesta. Kyllä niitä on siinä vaiheessa 4.

Onks sulla lapsia? Jos ei niin et varmaan tiedä millasta on olla lasten kanssa 24h/7, tässähän voisi rueta vaikka luettelemaan asioita, mitä kotiäiti tekee ja lastenhoitaja ei.[/QUOTE]

Mulla on kolme lasta, joita olen hoitanut kotona yhteensä 7 vuotta. Tiedän mitä kotiäiti tekee ja tiedän mitä päiväkodin henkilöstö tekee. Ja olen sitä mieltä, että kotiäitiys ei ole työtä.

Kukaan päiväkodissa ei YKSIN HOIDA niitä 21 lasta, mutta esimerkiksi lastentarhanopettajalla on kyllä perimmäinen vastuu niistä kaikista 21 lapsesta ja heidän asioistaan, että ne tulevat hoidetuiksi.

Ei olekaan työtä. Siinä mielessä kun siis työn miellän; ansiotyönä jota tehdään jollekin ulkopuoliselle taholle.

Esimerkkinä vaikka että olen itse kotona hoitamassa kolmea lastani, se ei ole työtä vaan tavallinen päivä arjestamme. Ystäväni toimii esikoisellemme vapaa-ajan avustajana ja käytännössä hän tekee lapsen kanssa samoja asioita mitä minäkin. Hänelle se on työtä.

Ja tosissaan, joskus se vapaa-aika tai tavallinen arki kotona voi olla raskaampaakin kuin työpäivä. Mutta siltikään se ei ole työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;24670487:
Totta turiset. Se ei ole työtä, se on etuoikeus. :)

Nimenomaan näin, erittäin hyvin muotoilit. Itsekin tein jonkin aikaa lyhennettyä työviikkoa, jotta pääsisin nauttimaan siitä etuoikeudesta hoitaa lapsiani kotona edes yhtenä päivänä viikossa. Se oli mahtava ajanjakso meidän koko perheen elämässä ja olen siitä kiitollinen.

[QUOTE="aapee";24670498]Mulla on kolme lasta, joita olen hoitanut kotona yhteensä 7 vuotta. Tiedän mitä kotiäiti tekee ja tiedän mitä päiväkodin henkilöstö tekee. Ja olen sitä mieltä, että kotiäitiys ei ole työtä.

Kukaan päiväkodissa ei YKSIN HOIDA niitä 21 lasta, mutta esimerkiksi lastentarhanopettajalla on kyllä perimmäinen vastuu niistä kaikista 21 lapsesta ja heidän asioistaan, että ne tulevat hoidetuiksi.[/QUOTE]

Miksi vertaat jotain paperihommia kotiäitiyteen.. Pitääkö kotiäitien sitten vetää tähän et täytellään kelan papruja.
Kaksi täysin eri asiaa, mutta jos se ei sun mielestä ole työn tapaista, niin mitä sitten kotiäitiys on? Lomailua? Pakoilua töistä? Toisen siivellä elämistä?

[QUOTE="aapee";24670498]Mulla on kolme lasta, joita olen hoitanut kotona yhteensä 7 vuotta. Tiedän mitä kotiäiti tekee ja tiedän mitä päiväkodin henkilöstö tekee. Ja olen sitä mieltä, että kotiäitiys ei ole työtä.

Kukaan päiväkodissa ei YKSIN HOIDA niitä 21 lasta, mutta esimerkiksi lastentarhanopettajalla on kyllä perimmäinen vastuu niistä kaikista 21 lapsesta ja heidän asioistaan, että ne tulevat hoidetuiksi.[/QUOTE]

Jaa, riippuupa ihan kotiäidin toimenkuvasta.
Jos sulla on kolme "tavallista" lasta niin eihän se työtä tietenkään ole niitä hoitaa, mutta ulostaudu toki sieltä tynnyristä, katsele maailmaa ja huomaa, että kaikilla ei ole samanlaista kuin sinulla.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Kukas helkkari sun muroihisi pissi??

*tonkii murokulhoaan* Ei tuolla varmaan kenenkään pissaa ole, en usko. Sattuipa vaan silmään pari kärkästä kommenttia tuosta Luniksen fb-päivitys ketjusta, joissa julistettiin että kotiäidit tekevät samaa työtä kuin pk:n lastenhoitajat, mutta ilman palkkaa. Halusin oikaista tuon erheellisen väitteen. Ei mulla muuta. :)

[QUOTE="vieras";24670479]KUKAAN päiväkodin lastenhoitaja ei ole yksin vastuussa yli 20 lapsesta. Kyllä niitä on siinä vaiheessa 4.

Onks sulla lapsia? Jos ei niin et varmaan tiedä millasta on olla lasten kanssa 24h/7, tässähän voisi rueta vaikka luettelemaan asioita, mitä kotiäiti tekee ja lastenhoitaja ei.[/QUOTE]

Juu kuule ei oo 20 lapsen kanssa 4 aikuista, isoja lapsia on ryhmässä 21 ja hoitajia kolme. Paitsi aamuisin ja iltapäivisin paikalla on 2. Ja silloin ku toinen lähtee vessaan ja pukemaan jne. on sulla hetken tosiaan vastuu niistä 21 lapsesta. Tai enemmästäkin, jos paikalla on esim. pph:n varalapsia.

Mut asiaan, olen aikalailla samaa mieltä ap:n kanssa ja nyt olen kotiäitinä. Ammatiltani oon lto. Ja ihan erilaista hommaa tää on ja kotiäitiys on paljon leppoisampaa ja vapaampaa eikä todellakaan työtä. Se on tärkeää, siinä on paljon tekemistä, mutta se ei ole työtä.

Joojoo, on se etuoikeus jnejne. Mutta on se myös työtä. Se, että tekee oman perheen eteen jotain, se että pitää huolta, auttaa ja antaa rakkautta. Se että pitää huolen että on hyvä olla, hoitaa.
Ja siivoo, tekee ruokaa jnejne. On sekin tavallaan työtä vaikka sitä ei teekkään kellekään ulkopuoliselle eikä siitä makseta palkkaa. Jos se ei ole työtä tuo kotonaoleminen, niin mitäs se on? Tekemättömyyttä vai?

Ei minustakaan kotiäitiys ole mitään palkkatyöhön verrattavaa. Mulla ainakin oli todella leppoisat kotiäitivuodet. Kolme lasta ja melkein kuusi vuotta tuli kotona oltua.

Päivän aikana sai lasten kanssa tehtyä kotihommat. ltapäivällä sitten ruoan laitto. Illat sitten laiskoteltiin. Nykyisin töissä ja työpäivän jälkeen sitten vielä siivous ja kotityöt.

[QUOTE="vieras";24670517]Miksi vertaat jotain paperihommia kotiäitiyteen.. Pitääkö kotiäitien sitten vetää tähän et täytellään kelan papruja.
Kaksi täysin eri asiaa, mutta jos se ei sun mielestä ole työn tapaista, niin mitä sitten kotiäitiys on? Lomailua? Pakoilua töistä? Toisen siivellä elämistä?[/QUOTE]

Kuten tuossa jo sanoinkin, halusin vain oikaista tuossa toisessa ketjussa esitetyn virheellisen väitteen. Musta kotiäitiys tai -isyys on ajanjakso elämässä, ihan tavallista elämää sille ihmiselle. Se ei ole työtä, ei opiskelua eikä eläkepäiviä. Se on lapsellisen ihmisen elämää.

[QUOTE="aapee";24670529]*tonkii murokulhoaan* Ei tuolla varmaan kenenkään pissaa ole, en usko. Sattuipa vaan silmään pari kärkästä kommenttia tuosta Luniksen fb-päivitys ketjusta, joissa julistettiin että kotiäidit tekevät samaa työtä kuin pk:n lastenhoitajat, mutta ilman palkkaa. Halusin oikaista tuon erheellisen väitteen. Ei mulla muuta. :)[/QUOTE]

Mites mä sitten? Mä hoidan omani kotona ja teen samalla sitä elintärkeää kasvatustyötä (vastuineen ja paperihommineen kakkineen) yksin.

[QUOTE="12345";24670497]Ja juoruaa p*skaa niitten muitten tätien kanssa lapsia "vahtiessa"... Sitten tapahtuukin näitä lasten katoamisia/karkaamisia kun valvovat silmät jauhaa sontaa pihassa eivät tee työtään....[/QUOTE]

silmät jauhaa sontaa... :)

Itse en koe yhden lapsen äitinä kotona olemista työksi. Mutta käytännössä jos vertaa esim. pph:aa jolla neljä lasta hoidossa siihen että joku äiti on neljän oman kanssa kotona niin ei se nyt loppujen lopuksi hirveästi eroa toisistaan? Toki oma lapsi on oma ja siinä mielessä erilaista hoitaa, mutta työtä siinä on ihan yhtä paljon päivän aikana kuin sillä pph:llakin. Ja siinä kun pph:n päivä päättyy niin kotiäidillä se vaan jatkuu vielä iltaan saakka =)

Siinä mielessä kannatan sitä, että kotona olemisesta maksettaisiin enemmän.. etenkin mitä enemmän lapsia on. Kannattavampaa se on valtiollekin, jos äiti (tai isä) hoitaa itse ne lapset sen sijaan että vie ne hoitoon.. siinäkin tapauksessa että sille äidille maksettaisiin vähän enemmän kuin mitä tällä hetkellä joku kotihoidontuki on.

Jaa, riippuupa ihan kotiäidin toimenkuvasta.
Jos sulla on kolme "tavallista" lasta niin eihän se työtä tietenkään ole niitä hoitaa, mutta ulostaudu toki sieltä tynnyristä, katsele maailmaa ja huomaa, että kaikilla ei ole samanlaista kuin sinulla.

Tunnen työni kautta myös perheen, jossa on 3 kehitysvammaista lasta. Tämän perheen äiti jättäytyi pois työelämästä voidakseen hoitaa lapsiaan kotona. Ei hänkään mieltänyt olevansa kotona töissä tai tekevänsä työtä, vaikka raskasta varmasti olikin.

Ei kai sen tehtävän asian vaikeus tai raskaus vielä tee siitä asiasta työtä? Muutenhan veroilmoituksen täyttökin olisi minulle työtä.

[QUOTE="vieras";24670534]Joojoo, on se etuoikeus jnejne. Mutta on se myös työtä. Se, että tekee oman perheen eteen jotain, se että pitää huolta, auttaa ja antaa rakkautta. Se että pitää huolen että on hyvä olla, hoitaa.
Ja siivoo, tekee ruokaa jnejne. On sekin tavallaan työtä vaikka sitä ei teekkään kellekään ulkopuoliselle eikä siitä makseta palkkaa. Jos se ei ole työtä tuo kotonaoleminen, niin mitäs se on? Tekemättömyyttä vai?[/QUOTE]

Onko ihmisen elämässä sitten mitään mikä ei olisi työtä? Varmaan about jokainen ihminen siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkejä jne. Joillain on vielä isot talot pihoineen jotka vaativat hoitamista, jotkut tekee isompaa remonttia tai rakentavat taloa. Joillain on lemmikeitä hoidettavinaan. Jonkun autot(t) voivat vaatia myös työtä. Jos tuo kaikki lasketaan työksi, niin ihmisille, niille lapsettomille työssäkäyvillekin, jää loppepelissä aika vähän vapaa-aikaa.

[QUOTE="aapee";24670562]Tunnen työni kautta myös perheen, jossa on 3 kehitysvammaista lasta. Tämän perheen äiti jättäytyi pois työelämästä voidakseen hoitaa lapsiaan kotona. Ei hänkään mieltänyt olevansa kotona töissä tai tekevänsä työtä, vaikka raskasta varmasti olikin.

Ei kai sen tehtävän asian vaikeus tai raskaus vielä tee siitä asiasta työtä? Muutenhan veroilmoituksen täyttökin olisi minulle työtä.[/QUOTE]

Hän varmaankin saa vammaisen lapsen hoitotukea tmv. (eli on lastensa henk.koht. avustaja) vaikka vain omia lapsiaan hoitaakin. Siinä musta menee se raja, hän tekee työtään kotonaan.

muoks. Mäkin nimittäin katson tekeväni työtä kun hoidan omaa lastani. Saan siitä nimittäin palkkaa. Tyoajan ulkopuolella oleva elämä on taas ihan normaalia perhe-elämää kyllä, siinä olet oikeassa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä